Hop til indhold

Slip-ups


Eris
 Share

Recommended Posts

Vi har nok alle sammen lavet en del slip-ups i vores opdragelse af hund.

Er der nogle bestemte ting, I kan kigge tilbage på, hvor I bare har haft lyst til at slå jeres hovede imod en mur? :damn:Eller noget I ønsker I havde gjort anderledes? :-D

 

Jeg kan fx ligge ud med, at jeg ikke rigtigt trænede indkald. :damn: Jeg havde læst så meget om racen på nettet, at jeg på forhånd havde givet op at træne indkald. :stupid: Skulle derimod have trænet det ekstra meget i stedet for :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome

Jaeh - jeg ville ønske at jeg aldrig havde ladet Charlie hyrde tilfældigt mødte katte op på plankeværkerne, når vi går sen aftentur. Han gør dem absolut intet, og hvis de hvæser eller skyder ryg, så bakker han straks og dropper legen. Så jeg så ikke noget slemt i det, og han morede sig jo kosteligt.

Nu hvor Buster er kommet til er det forfærdeligt, for han vil være med (og er jo i snor), så han hyler og hiver og springer rundt, når Charlie drøner efter en kat og er helt spasset de næste fem minutter, hvis Charlie har nået at være efter en. Og det er bare svært at lære Charlie, at han ikke må mere, fordi han har fået lov engang. Han er ved at lystre pænere, når jeg siger "Charlie, nej!", men den lille fis forstår jo ikke, hvorfor mor nu er så dum og sur og ikke er med på kattenarrestregerne mere. Dumme mig. :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fortryder at jeg har ladet Voodoo jagte fugle! Det er viiiildt svært at pille af ham igen.

 

Motor, han er en klasse for sig selv, selvom jeg har trænet mange ting med ham fra start og været super konsekvent, så gør han dem alligevel hvis det passer ham :lol: Har bare erkendt at sådan er han og så må man jo indrette sig lidt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Da ita var 5-6 mdr, havde hun en kort periode hvor hun ikke var helt renlig længere, og begyndte at have uheld.

Hun havde ellers haft totalt styr på det, så hun vidste det jo godt.

En dag da hun tissede indenfor, tværede jeg hendes hoved ned i det.

 

Det var ret svært, og med vold og magt, for 25 kg amstaff som ikke vil, er ikke nem at danse med.

 

Da hun dagen efter tissede indenfor, og jeg rejste mig op for at tørre væk, strøg hun ind under spisebordet, for at gemme sig for mig :( det var IKKE det jeg havde troet, hun ville lære.

 

Første og sidste gang jeg brugte sådan en metode :S

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Fortryder at jeg har ladet Voodoo jagte fugle! Det er viiiildt svært at pille af ham igen.

 

Motor, han er en klasse for sig selv, selvom jeg har trænet mange ting med ham fra start og været super konsekvent, så gør han dem alligevel hvis det passer ham :lol: Har bare erkendt at sådan er han og så må man jo indrette sig lidt..

 

Ha, Charlie og Voodoo kan vist få sig en god snak om lyksalighederne ved fugle/kattejagt - og om at deres mødre da kan gå hjem og vugge med sådan fjollet at have skiftet mening om hvad man må, tsk. :roll::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ha, Charlie og Voodoo kan vist få sig en god snak om lyksalighederne ved fugle/kattejagt - og om at deres mødre da kan gå hjem og vugge med sådan fjollet at have skiftet mening om hvad man må, tsk. :roll::mrgreen:

 

Ja det er osse dumt, men små hvalpe løber bare ikke særlig langt væk for en fugls skyld......... det gør unghunde :roll: Selv Motor bliver helt tændt af at se Voodoo sætte i spurt, og ham har jeg seriøst øvet meget "ignorer fugl, and, gås, whatever" med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åha AnjaCS, den kan jeg også være med på. Mine gamle hunde var også lige pludselig urenlige - der var for meget stress i deres liv - og en dag havde jeg bare haft en rigtig ØV-dag! Og da jeg så kom hjem til tis-pøl, afføring og strinteri, blev jeg bare så frustreret at jeg tog Lila op, tværede hendes ansigt ned i tisset hvorefter jeg smed hende ned på ryggen i sengen mens jeg talte med store ord. Hun var ekstremt dæmpet resten af dagen, og lige siden den dag, var hun MEGET opmærksom på, hvilket humør jeg havde - og NØJ det gav dårlig samvittighed. Aldrig i mit liv vil jeg nogensinde lade mig gå på af sådan nogle småtterier igen... Stakkels kræ - og fra den dag af, hvis hun opførte sig dæmpet, følte jeg altid at det var min skyld og at jeg havde ødelagt hendes tillid til mig. :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Åha AnjaCS, den kan jeg også være med på. Mine gamle hunde var også lige pludselig urenlige - der var for meget stress i deres liv - og en dag havde jeg bare haft en rigtig ØV-dag! Og da jeg så kom hjem til tis-pøl, afføring og strinteri, blev jeg bare så frustreret at jeg tog Lila op, tværede hendes ansigt ned i tisset hvorefter jeg smed hende ned på ryggen i sengen mens jeg talte med store ord. Hun var ekstremt dæmpet resten af dagen, og lige siden den dag, var hun MEGET opmærksom på, hvilket humør jeg havde - og NØJ det gav dårlig samvittighed. Aldrig i mit liv vil jeg nogensinde lade mig gå på af sådan nogle småtterier igen... Stakkels kræ - og fra den dag af, hvis hun opførte sig dæmpet, følte jeg altid at det var min skyld og at jeg havde ødelagt hendes tillid til mig. :megaked:

 

Nemlig. man får bare SÅ dårlig samvittighed over det!

 

og man ved jo godt at det er dumt, men ja, hunden burde jo vide bedre.

 

nej det er en grim lektion, også for os ejere :S

 

Og jeg håber virkelig at folk som er i tvivl om hvorvidt de metoder bør bruges, læser hvor skidt det er - og husker det bedre end jeg gjorde :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Mmm...Misja var bange for de fleste ting både ude som inde, ude lærte jeg hende at hun godt måtte gø af det som skræmte hende og som jeg ikke kunne vænne hende fra skræmte hende. Det var gerne ting som uventede dukkede op, lygtepæle, cykler osv lærte hun ikke stod parat til at overfalde hende, men en cykel der pludseligt dukkede op i det høje græs var møg-farlig! Det var lettere synes jeg den gang, at hun gøede og gik frem, end at hun lukkede af og ville flygte...

 

Nå men dum ting at lære sin hund, he! En anden gang må jeg tage mig bedre sammen og så bruge den tid det skal tage at lære at uventede ting ikke er farlige rovdyr som vil æde hende også selv om det er træls at have en hund som går i flugt-mode og ikke kan lytte/tage i mod i første omgang... I dag gør hun nemlig stadig af ting som uventede dukker op, en papæske inde i en busk, en kontorstol smidt ned af en skrænt, en skrællet knallert som er smidt ind i en port og først dukker op lige når man er ud foran den osv osv :roll: - men så kan jeg lære det, kan jeg! :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fortryder at vi gik efter at være så pædagogiske korrekte som muligt... Vi skulle have været en hel del mere streng overfor ham fra starten...

 

Det betyder at f.eks. i dag hvor vi har været til hockey kamp i 6 timer, og Olivier fravalgte at fortælle mig at hans mor ville tage ham med på besøg hos sine forældre, simpelthen fordi jeg ikke stoler på at andre kan styrer ham...

 

Jeg fortryder ikke at vi har Dexter, men jeg fortryder virkelig at vi valgte opdragelse som vi gjorde med en race som Dexter, netop fordi jeg ikke stoler på at nogen andre end mig har erfaring til at have ham på egen hånd....

 

Jeg ved dog at han er godt nok opdraget til ikke at være en dårlig hund.. Og andre kan jo sagtens håndtere ham... Jeg bryder mig bare ikke om det :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

indkald... var så bange de første uger at hun ville stikke af og løbe langt væk (som om en lille vaps på 8 til 11 uger gøre det:stupid:)

Så nu har vi virkelig en mission foran os.. især nu hvor hun er TEENAGER..

 

Jeg har en gang lagt hende på rygen :megaked: filmen knækkede totalt for mig.. vi havde været ude i haven og hun gik bare rundt for sig selv, så kom hun over og ville kæles lidt også tiltede den for hende og hun sprang i ansigtet på mig og bed mig HÅRDT så det blødte. jeg blev så overrasket og forskrækket (jeg er for nogle år siden blevet bidt i ansigtet af en gravhund) at ja.. hun virker ikke påvirket af det den dag i dag og hun var kun "ked af det" i vel 10 min.. Men jeg hylede resten af dagen og var sikkert på jeg var verdens dårligste hundeejer..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.. Fortryder lidt ikke at have lært Carlo ikke at humpe hanhunde - sådan 4 real.. Han kan sagtens stoppes og pilles ned, men der går ikke mange sekunder før han er der igen. Men der er bare heller ikke den store mulighed for det herude, for dem han kender er alle tæver, eller hanhunde så små at det ville se enormt akavet ud hvis han humpede dem..

 

Alt i alt har jeg sgu en dejlig hund.. Havde jo en forventning om at få en udbryderkonge, et gømonster som ikke kunne gå løs og en aggressiv satan overfor andre hunde.. Det var de meldinger vi fik om samojeden fra dem vi spurgte som kendte til racen...

 

Vi har i stedet fået lige modsat.. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fortryder at jeg har ladet Voodoo jagte fugle! Det er viiiildt svært at pille af ham igen.

 

Motor, han er en klasse for sig selv, selvom jeg har trænet mange ting med ham fra start og været super konsekvent, så gør han dem alligevel hvis det passer ham :lol: Har bare erkendt at sådan er han og så må man jo indrette sig lidt..

 

Jep gør jeg også med Zeus, især når han ser een og glemmer han er i snor (av min skulder) -

Fortryder at jeg ikke har været bedre til at vælge mellem hunde der måtte hilse på ham som hvalp.

 

Han elsker de fleste hunde, og kan med alle hunde - men er desværre blevet lidt usikker på små hunde når han og de er i snor - hvilket viser sig ved en stor gøende schæfer. Lidt ærgeligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

Jeg fortryder at jeg ikke har lært ham ignorer andre hunde og gå pænt..

 

han gik så pænt da han var lille hvalp at jeg ikke så det som nødvendigt..

 

nu var det skyld i at jeg igår skar dyb flænge i lille-og ring finger fordi han hoppede ud efter en anden hund,.. og jeg greb fast i den tynde nylonsnor på flexlinen...

 

av

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Jeg fortryder kun den første dag, hvor jeg tog Taiki med ud i gården hvor han blev bange.

 

Ellers synes jeg, at vi har rimelig godt styr på det - indkald, gå pænt osv.

 

Det var da ærgerligt at han fik blærebetændelse lige da han næsten var renlig, men det fandt vi jo heldigvis ud af.

 

 

Er jeg en idiot for at sige, at jeg faktisk ikke synes at jeg har begået nogle større fejl - endnu??

Det eneste problem vi har haft, var at Taiki åd skrald på gaden, men det har vi lært ham fra (eller han har lært, at det er positivt at slippe det igen, så nu bærer han det bare et par meter og slipper det igen).

 

 

 

... Til gengæld er jeg luren på, om han kommer til at kunne bruges til avl, når han nu tror at han er en fransk bulldog og er forelsket i bulldog-tæver, men er ligeglad med spidssnudede ditto. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...