Jane Skrevet Marts 18, 2012 Rapporter Share Skrevet Marts 18, 2012 Jeg er af Victors opdrætter blevet tilbudt en udstationering af en 9 mdr gammel hanhund. Årsagen er at de pt syntes at de har for mange hunde. Jeg siger sikkert ja til tilbudet og Peter har givet grøn lys for det. Jeg har selvfølgelig en forestilling om nogle af de fordele og ulemper, der kan være ved at have 3 hunde. Men det kunne være rart, at høre det fra jer som har 3 hunde eller flere. Der er sikkert noget jeg ikke har tænkt på og som kan være godt at vide. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Marts 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2012 Jeg er nok den forkerte at spørge - min eneste ulempe er, at jeg kan gå med max to ad gangen, så nu er jeg oppe på to lufteture, bortset fra det....ulempen ved 3 er af de ikke er 4 held og lykke med det! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Marts 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2012 En af de ting, der nok kommer til at stoppe mig fra at gå fra 2 til 3 er plads, bl.a. i bilen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luciente Besvaret Marts 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2012 Ja, plads i bilen og pasning hvis man skal rejse. Ang. besøg hos venner og familie, da vi kun havde to, tog vi dem med overalt (næsten), men jeg synes ikke man kan tillade sig at komme med tre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Marts 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2012 Jeg bryder mig generelt ikke meget om udstationeringer, fordi opdrætter jo har fuld ret over hunden, som underskriftberettiget ejer..Hvis man kommer til at elske den vildt, kan den, hvis intet står i aftalen blive solgt til nogen ,man ikke synes kan give den et godt liv. F.eks som 2 årig til avlshan et sted i verden. Hvis den bliver for syg eller andet, måske aflivet. Der skal stå , hvem der betaler for træning ,udstilling, prøver, dyrlæge alt også foder. Men for nogle funker det jo godt, og vel især , hvis man har god kendskab til hinanden og samme holdning til hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Marts 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2012 Jeg har Zamzam som udstationering, efter min kontrakt er eneste 'ulempe' at opdrætter kan komme rendende i tide og utide med tæver de skal have parret og jeg får ikke en krone for det, bortset fra det er han 100% min (og jeg tvivler på, de nogensinde kommer med en tæve, der skal parres) - så det er vel 'bare' at få en ordentlig kontrakt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Marts 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2012 3 hunde giver lidt mere støv i stuerne - så man må være indstillet på at skulle svinge støvsugeren lidt oftere. Så er der lufte turene hvor man må gør op med sig selv om man kan håndtere 3 hunde på en gang eller det er bedst med kun at gå med en af gangen. Her bliver beaglerne luftet for sig - dette har vi valgt af hensyn til den enkle hund og for at fremme selvstændigheden hos vores hunde. Der skal også være tid til at træne/aktivere den enkle hund - hver for sig - der kan man jo med fordel bruge noget af lufte turen til det formål. Hvordan vil man fodre sine 3 hunde af ? - her får beaglerne deres hovedmåltider i deres bure - lågen står åben - det er kun når de har tyggeting at den bliver lukket. - Så er der transport af hundene - er bilen stor nok hvis de skal køre med allesammen? Ang. bilkørsel er det ikke noget problem her, da vores hunde har en passende størrelse - de kan alle 3 sidde i bagagerummet på - når hatte hylden fjernes. Der er også ekstra udgifter, til foder, dyrlæger, almen pleje, forsikringer osv. som skal tænkes ind i det samlede billede. Den største fordel er at hundene vil elske at de har hinanden - man behøver ikke tænke på, at man skal ud og finde en legekammerat - Og har man en dag lidt travlt med andre ting, behøver man ikke få dårlig samvittighed over at hundene ikke lige får gå tur nr. 2 Hvis jeg skulle nævne min største ulempe - så er det alle beaglernes tæpper. Der er vask af tæpper et par gange i ugen - mine har tæpper både i deres bure, i vores stole, i deres kurve i soveværelset og ikke kun et tæppe men flere er i brug. Desuden slæber de deres tæpper ud på gulvet laver reder for så at ligge sig på mindre heldige steder, hvor vi skal frem - men skidt pyt, bare de morer sig. Jeg har vel sammenlagt gang i 14-16 tæpper af gangen. Men jeg formoder at opdrætter betaler noget af udgiften. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret Marts 18, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2012 Jeg bryder mig generelt ikke meget om udstationeringer, fordi opdrætter jo har fuld ret over hunden, som underskriftberettiget ejer..Hvis man kommer til at elske den vildt, kan den, hvis intet står i aftalen blive solgt til nogen ,man ikke synes kan give den et godt liv. F.eks som 2 årig til avlshan et sted i verden.Hvis den bliver for syg eller andet, måske aflivet. Der skal stå , hvem der betaler for træning ,udstilling, prøver, dyrlæge alt også foder. Men for nogle funker det jo godt, og vel især , hvis man har god kendskab til hinanden og samme holdning til hunde. Jeg har kendt opdrætter i mange år, så jeg er ikke nervøs, men klart at der er nogle praktiske ting som skal på plads og skrives ned, inden jeg siger ja. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Maria84 Besvaret Marts 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2012 Jeg har ikke tre hunde, men har indimellem tænkt tanken og en af de ting der afholder mig fra det er også, at jeg kun kan gå med to hunde af gangen. Men jeg synes også at det er en fordel, at hundene så godt som aldrig behøver være helt alene. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Marts 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2012 Hvor spændende, Jane Har kun 2, så kan ikke skrive med, men det jeg tænker mest på, er lige præcis det med gåturene, jeg har svært ved at se mig selv komme hjem efter arbejde og kun gå på tur med 1 hund, mens de andre skal vente.. Manden kan ikke lufte da han først er sent hjemme. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Marts 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 18, 2012 Jeg har ikke tre hunde, men har indimellem tænkt tanken og en af de ting der afholder mig fra det er også, at jeg kun kan gå med to hunde af gangen. Men jeg synes også at det er en fordel, at hundene så godt som aldrig behøver være helt alene. Nu går vi så på skift med vores hunde - det vil sige der som regel er to hunde hjemme når en af dem er på gaden. Det er en fordel, da man så ikke har dårlig samvittighed ved at gå en god lang tur med sin ene hund, fordi de to hjemme holder hinanden lidt med selskab. Det samme gælder hvis jeg træner lidt med en af dem. Jeg er virkelig priviligeret, da jeg også har hjælp af mine to sønner - der er altid en hjemme hos beaglerne hvis vi andre er ude - og det var da også det som afgjorde at vi endte op med 3 hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Doberfan Besvaret Marts 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 19, 2012 Jeg elsker at have tre hunde - elskede nu også at have fire... Transport kan være en udfordring, hvis de alle skal afsted sammen, men det går da (med tre i en bil). Synes det er fedt, at man kan gå til træning med en og de andre stadig har selskab derhjemme. Synes heller ikke det er noget problem at lufte alle tre sammen, men nu er det ikke længere så ofte, at Sadie kommer på decideret tur, hun har bedre af at passe sit eget tempo derhjemme. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Jane Besvaret Marts 19, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 19, 2012 Allerførst mange tak for svar. Den med plads i bilen havde jeg ikke lige tænkt på, men heldigvis så kan der godt proppes en hund mere ind. Vi har en stor stationcar og der er mulighed for at lægge bagsædderne ned, når vi skal på længere ture, men i dagligdagen bliver det ikke et problem, der kan godt sidde 3 hunde bagi. Gåture ser jeg ikke som et problem. Den nye skal selvfølgelig lære, at gå sammen med mine hunde, men da han i forvejen er vant til at gå ture også i snor med en større flok, så går det nok også. Jeg ser også en fordel i, at det er nemmere at tage en hund med ud og træne med og lade to blive hjemme, end det er at som nu at lade en blive hjemme. Ofte kan jeg ikke nænne at lade den ene blive hjemme og det ender med at de begge kommer med. Men er der to som kan hygge sig sammen hjemme, så gør det ikke så meget at de ikke kommer med. Jeg vil ihvertilfælde have bedre samvittighed med at efterlade dem. Der er selvfølgelig også ulemper og der ser jeg mest mere svineri og flere udgifter. Men udgifterne afhænger selvfølgelig af hvad opdrætter og jeg bliver enige om. 3 store hunde i sengen går nok hellere ikke. Men ellers ser jeg kun fordele ved 3 hunde og jeg har tiden og overskudet til projekt hund nr 3. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Marts 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 19, 2012 Jeg elsker at have mange hunde! 2 er godt,3 er bedre og 4 endnu bedre Min 'flok' har stor glæde af hinanden og udover udgifter og rengøring, så ser jeg kun fordele ved 3 frem for 2. Det kræver dog lidt logistisk træning. Vi har indført en række regler, for at få det til at glide. Eksempelvis, at man kun går ud af døren når ens navn bliver nævnt (altså hundene.. ikke os mennesker). Når de er fri, så har de en 'bagved' kommando, som betyder at de skal gå lige bagved mig, så jeg har styr på dem, hvis vi skal passere andre. Og så får de mad separat. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts