Hop til indhold

Erfaringer med Giardia


Cerus
 Share

Recommended Posts

Hej

Jeg har ikke oprettet nogle tråde herinde før, men har læst med i de sidste 5 måneder.

Nu har jeg dog et par spørgsmål og vil høre om der er nogen af Jer der har erfaring med behandling af giardia.

 

I januar fik min labrador på nu 10 måneder kontateret orm, camphylibactor og giardia:cry: Han har fået Panacur af 2 omgange med 10 dage imellem og efter en analyse af afføring er han nu kommet af med orm og camphylibactor.

 

Han har dog stadig giardia og e-colli bakterier. E-colli får han antibiotika (Novoclav) for og skal nu i behandling med Flagyl for giardia.

Har nogen herinde erfaringer med det? Og bliver hunden helt rask igen?

 

Mange hilner fra Mette

Link til indlæg
Del på andre sites

Min venindes pomeranier var i lang tid sølle af giardia sidste år...

Og han er kommet sig helt nu.

 

Men jeg VED det er sejt. Det er vigtigt at overholde den diæt, du sikkert har fået af dyrlægen. Selv når det begynder at gå bedre, så kan den mindste smule forkert fodring ødelægge det hele igen.

 

---Har du fundet ud af, hvor han har fået skidtet fra? Det lyder næsten som om han har badet i en kloak.:???:..

Her hos os var det store oversvømmelser af vores foretrukne mark under skybruddene sidste år, der fik kloakvand til at blande sig med overfladevandet.

Hvis det samme har været tilfældet hos jer, så skal du passe på hvis vi får lignende skybrud i år..

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for dit svar:-)

 

Jeg ved ikke helt hvor han har det fra.

Vi købte ham "brugt", da han var 5 måneder og lige fra start havde han meget dårlig mave.

I starten troede vi det var hans foder og skiftede til Olivers og efterfølgende til Orijen. Det hjalp lidt, men ikke meget.

 

Han elsker at være i skoven og vi er tit ved Bagsværd sø. Han er jo hvalpet og løber rundt og leger (og drikker også af de klamme vandpytter, med stillestående vand). Så det kunne godt være derfra.

Nu sørger vi for, at have ham i snor tæt ved de vandhuller (vi ved han kan finde på at hoppe i) og samler ALT op efter ham derude.

 

Og så er vi meget obs på om han hapser andres afføring (det var nemlig rigtig slemt en overgang indtil han fik Orijen)

 

Vi har ikke fået en diæt, men i starten fik han Gastro Intestinal. Vi fik afvide, at vi kunne skifte over igen så snart afføringen var fastere.

Den er fin nu (for det meste). Han har dog tabt sig en del og ser lige pludselig så mager ud.

 

Jeg er glad for, at høre din venindes hund er blevet rask. Så er der også håb forude for os:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har han sikkert haft giardia før I fik ham... Det var jo sidste sommer, der var nogle voldsomme skybrud som gav giardia-problemer mange steder.

 

---Fortsæt bare efter dyrlægens anbefalinger. Men jeg tror egentlig ikke, at der er særlig risiko mere for at blive smittet igen. Al overfladevand har jo været frosset i en længere periode. Og sollys slår også giardia ihjel. Sollys er der særlig meget af, når der endnu ikke er blade på træerne.

 

Silke får lov til både at bade og drikke af søer og vandpytter nu, men hun har altså heller aldrig haft giardia..

Det er ikke specielt stillestående vand, der er farligt. Det er vand i forbindelse med skybrud, som har fået kloakker til at løbe over.

Det er i hvert fald nok en god ide at lære jeres unge lab betydningen af ordet "stop" eller "nej".. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

En af familiens hvalpe , i Risskov ved Århus, fik i samme alder som din Giardia. Hun mistrives, altid dårlig mave og blev tynd.Dyrlægen behandlede vist i starten for mave/tarm betændelse og desværre var en test for giardia ikke lige nopget , han tog som det første.Så hun fik skånekost og sikkert penicillin. Så der gik måneder før dyrlægen opdagede dette. Hun er nu 10 mdr og ser bedre ud også mht til sin vægt, men et knæk fik hun da af de store. Da jeg så hende sidst, ville de gerne prøve at udstillle , men jeg måtte sige vent med det, hun er alt for tynd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Motor har haft campylobachtor og giardia på samme tid, og han var rigtig syg med blodig diarre og var også indlagt en weekend for at få drop (det var skrækkeligt!), men blev helt frisk og rask igen. Det er 2 års tid siden, så kan ikke helt huske hvor længe han fik skånetørkost og ikke måtte få andet (udover pillerne selvfølgelig) men mener det var omkring 3, måske 4 uger.

 

I sommers fik begge mine så giardia, men det blev klaret med nogle piller og gik super hurtigt i orden igen.

 

Så tro endelig på det, Motor tabte sig også men tog fint på igen da der var gået lidt tid og det hele var i orden igen. Vi fik lavet en test ca. en måned efter han fik det konstateret, for at være sikre på at det var helt udryddet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for Jeres svar - Så er der håb forude. Jeg syntes bare at forløbet har varet så lang tid.

Han skal nu have Novoclav vet og Fagyl de næste 6 dage. Og så skal der gå ca. 1 måned inden en ny afføringsprøve skal til analyse - derefter krydser jeg fingre for at alt er som det skal være igen.

 

Talte med dyrelægen igen i går vedr. vægten og han sagde, at det er fordi foderet passerer for hurtigt og at han derfor ikke optager det hele.

Nu får han noget mere pr. dag så han kan holde vægten på +/-32.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

@JeanetteH: Den er rigtig genstridig... Nu foreslog dyrelægen at han skal være i kort snor den næste måned. Blot for at se om medicinen virker og være sikker på at han ikke får amøben fra vores gåture (han kan finde på at hapse en pølle)

 

@chr68866: Det lyder ikke sjovt. Læste om bivirkningerne ved medicinen og syntes det var skræmmende. Heldigvis reagerede hunden ikke, men jeg syntes der var mange almindelige bivikninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

En lille forsigtig Update: Vi er nu færdige med både panacur x 2 og flagyl og de sidste 2 dage har hans mave været bedre og der har været fastere (læs havregrød) afføring. Hver gang han har haft afføring har jeg vasket ham bagi med hånd decinficatition gele:oops:

så nu krydser jeg fingre og håber at giadia er ved at være ude af systemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvornår skal han så chekkes igen? I undgår forhåbentlig alt, hvad der hedder vandpytter og søer.. Og giardia kan overleve allevegne, hvor der er fugtigt og skygge. Men der har jo været en del sol i den sidste tid, og det er med til at slå giardia i omgivelserne ihjel.

 

Jeg håber at har bliver erklæret rask ved næste check.. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

En kedelig update: Har lige fået svar på prøverne og de er stadig positive for giardia:cry: Gid fanden havde den amøbe - jeg ved snart ikke hvad vi skal stille op.

Dyrelægen mener at han blive reinficeret og kilden skal findes.

 

Jeg skal tale med dem igen i morgen og finde ud af hvilken behandling han skal have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske er det jeres omgivelser, der skal behandles? Hvis der er vandhuller, så skal I gå langt udenom. Og hvis I har noget i haven med vand i, som badekar, vandtønder eller mudderhuller, så skal det osse afskaffes.

 

Giardia kan overleve i fugtige skyggefulde områder. Så kortklippede græsplæner og trimmede buske -og masser af sol-- kan gøre haven mere sund.

 

 

---Og så er der skybrud og oversvømmelser.... Det er tit den slags, der forurener omgivelserne. Og så går der lang tid før smitten er væk igen.

 

Og så skal I osse tænke på, at giardia er en zoonose. Det betyder, at både mennesker og dyr kan smittes. Og mange er smittede uden at være syge af det.......

Så i teorien kan en i familien (tobenet) være rask smittebærer. Og så kan smitten ryge i hundemadskålen ved tilberedningen af foderet..

Det er jo de færreste, der tænker på at vaske hænderne grundigt inden man rører ved hundens mad... :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

En dejlig update:-D Endelig en negativ prøve for Giardia...

Samtidig har dyrlægen fundet ud af, at han har en foderintolerence (af hvad ved vi ikke), men så snart han kom over på Royal Canin hypoallergenic fik han normal mave.

 

Det er en hel underlig (og rar) fornemmelse, at kunne samle en hundelort op - uden at halvdelen stadig er splattet ud på jorden...:hmm:Det har vi ikke prøvet i de 13 måneder vi har haft ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...