Hop til indhold

God forretning at eje en avls-hanhund?


Franziska
 Share

Recommended Posts

Når avlerer ofte ,hvis det kan passe samme, benytter hanhunde fra ejerer de kender, altså venners hunde, så tror jeg da, det hænger sammen med, at man som tæveejer er tryg ved den hanhunds temperament.,.Man har måske kendt den fra lille, fulgt med og hørt om spændingen ved HD foto, udstillinger og hvis den stliller til konkurrenser i hundesport.Og ved om den har været syg, ,halt eller andet. set dens hvalpe og måske gået til træning med nogle af dem.Og har set hvalpenes mødre.

Jeg kan ikke se det unaturlige i dette. Iøvrigt kan jeg så ikke bruge den hanhund , jeg synes allerbedst om, fordi den har samme far som min stadig fertile tæve. Men for mig indeholder han så alt det, jeg kan lide ved racen.

 

Men når man kun kigger i så snæver en kreds, så er der jo også risiko for man hurtigt kan blive kennel-blind, og hvis alle gør det, så får man jo ikke tilført racen noget nyt, hvilket jo, selv i en stor race, hurtigt kan reducere genpuljen væsentligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 82
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst Louise86

Jeg fik en henvendelse for et par dage siden, om at lade min tavle-shiba på knapt ½ år parre en eller anden tilfældig japansk spids. Lad-mig-nu-lige-se-jeg-tror-bare-at-jeg-siger-NEJ!!

"Jamen du får 5000 kroner". Aha. Men så er der jo ingen shiba-tæve ejere der vil lade ham komme inden for en meters afstand af deres, når han er far til et uægte (uansvarligt) kuld, det er jo nærmest pinligt.

Derudover ved jeg endnu ikke om han skal bruges i avl, det kommer an på om han med alderen bliver gladere for udstilling, for lige nu orker han det ikke og vi vil hellere lege med spor og sweiss.

Så er han desuden også en rynke-Per, det er vist ikke idealet for shibaer, men det kan han jo vokse fra endnu (desværre!).

 

 

Og ja, så har jeg også måtte gå væk fra en løbsk tæve der nærmest forsøgte at skubbe sig ind under Taiki, Taiki blev pisse forskrækket og bange (krøllen forsvandt endda), han er ikke glad for løbske tæver.

Ejeren var totalt ligeglad, fordi han syntes at Taiki var en flot hund - øh, NÅ, men måske synes jeg ikke at din mærkelige foxterrierblanding der ligner en ruhåret gravhund der er faldet i en kridtspand, er særlig spændende, så er du ikke godt sød at fjerne den, inden den voldtager min hunde-baby??

Børn bør ikke få børn, you know...

 

 

Nogen mennesker. :stupid:

 

 

Hvis Taiki en dag skal være far, tror jeg gerne at jeg nupper en tæve fra kuldet. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Til CHr

Du har da ret i kennelblindhed.Nu har jeg så brugt egen han 3 gange og derefter Lynwater Baggio fra Skotland, svenskfødt samme han 2 gange (Schummi)og Austin med engelsk far sidste gang. Så helt i samme linier blir det da aldrig..

Min egen han var jo svensk/norsk/fransk dansk,så også et liniemix.

Det synes da lettere, at få stabilt udtryk i mere kompakt linieavl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
OK jeg er så ikke helt så sort/hvid, selvfølgelig er det da muligt at se en hund på en udstilling og gå hjem og tjekke op på ham bagefter, jeg troede det gav sig selv. Tror jeg startede med at skrive at jeg sagtens selv kunne se et billede af en tilfældig hanhund for derefter at påbegynde eftersøgningen.

 

Hvad jeg ikke forstår er behovet for at reklamere for sin hanhund?

For mig er det helt lige meget om andre end jeg selv ved min hanhund eksisterer, men det du skrev (hvis jeg husker rigtigt) var at du regnede med at din hund kun ville få danske parringer fordi du ikke stillede i udlandet. Og så er det bare jeg fortæller dig at de udenlandske udstillinger ikke er afgørende for hvor henvendelsen kommer fra. Har hunden været udstillet i eget land med rimelig succes, så vil den være at finde for den der leder.

 

Nu kan jeg jo kun tale for mig selv, men når jeg skriver reklamere for hanhunden, så mener jeg ikke sådan bogstaveligt i form af annoncer eller andre former for "brug min hanhund"opslag eller kommentarer.

Jeg mener bare at hanhunde kommer ud til prøver/udstillinger og derved bliver set -og bliver den set mange steder, jamen så er sandsynligheden for mange henvendelser vel osse større.

 

Igen, jeg er ikke synderligt interesseret i avl, så for MIG er det jo ligemeget. Men har man nu en hanhund som man mægtigt gerne vil have brugt i avl, er det jo en god ide at få vist ham frem, så nogen måske husker ham og enten selv benytter ham eller anbefaler ham til andre.

 

Og ja, man kan da helt sikkert osse få henvendelser fra en der har ledt og ledt i bestemte linier og derved er faldet over ens hund. Men sandsynligheden for parringer, er vel stadig større hvis en eller anden husker ens hund når de eller nogen de kender skal vælge hanhund. Og der må det jo så nødvendigvis være en fordel at have vist hunden der hvor de folk man ønsker at "fange" er ((og altså derfor osse gerne i udlandet9.

 

-det er self antaget at man er ude efter mange henvendelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Nå ja, og tæller henvendelser fra tilfældige møder på gaden med, har min "collie-blanding"-hanhund da osse stor efterspørgsel. Men den slags henvendelser tror jeg altså de fleste med intakt hanhund kommer ud for af og til:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt, at det er ok ift. reglerne for racen, men jeg synes ikke det er etisk forsvarligt. Og så på en hund, der knap er 8 år.. den har sgu haft travlt! Det ville jo være helt igennem skrækkeligt hvis det viser sig, at den bærer et eller andet man først opdager senere. Så kan der være flere tusinde afkom med det (altså forudsat at der er avlet videre på de 500 afkom).

 

Nu er jeg ikke normalt ude med kniven officielt efter konkurrerende hanhunde.. Men...

Hvis du går ind på hans hvalpestatistik og ser hvor lidt afkom, der er røngtenfotograferet og at 30 % af dem der er fotograferet har dårlige albuer, så ser du at det er total hul i hovedet at bruge den hanhund

 

Jeg har selv haft en tæveejer på besøg, der tidligere havde brugt ham og de ville gerne prøve noget andet. Desværre faldt min hanhund ikke i deres smag. trods at han er højere præmieret på udstilling. De prioiterede markprøve-resultater meget højt. Åbenbart højere end sundhed, for de valgte at bruge samme han igen

 

Hanhundens far har ikke været i avlen længe. Blandt andet pga hans egne hvalpes dårlige albueresultater

 

Som nævnt i anden tråd.. Hvis man ikke tænker sig om, ender alle brune med dårlige albuer, hvis man ikke er lidt mere kritisk og bedre til at undersøge sundhed hos hanhund..

 

Retriverklubben er i fuld gang med at få flere specielklubber med i et projekt om at få AD-index på hundeweb. DKK vil gerne lave det, men DRK skal selv betale det

Vinder jeg i Lotto i morgen, så sponserer jeg det sgu for min races skyld

 

 

 

 

 

Problemet kommer jo, når man når en generation eller to længere frem. Dario (Maggies morfar) lavede 42 kuld og hvis jeg på et tidspunkt skal ud og finde en hanhund til Maggie i en type som passer til hende, kan jeg risikere, at mange potentielle hanhunde må sorteres fra fordi de også har Dario et sted i stamtavlen.

 

Det er ikke så meget Dario, du skal kigge efter.. Det er hans mor.. Hun har lavet mange rigtige gode afkom som figurere på diverse stamtavler..

Hun er også farmor til Chabal og olde til Cody..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg ikke normalt ude med kniven officielt efter konkurrerende hanhunde.. Men...

Hvis du går ind på hans hvalpestatistik og ser hvor lidt afkom, der er røngtenfotograferet og at 30 % af dem der er fotograferet har dårlige albuer, så ser du at det er total hul i hovedet at bruge den hanhund

 

Jeg har selv haft en tæveejer på besøg, der tidligere havde brugt ham og de ville gerne prøve noget andet. Desværre faldt min hanhund ikke i deres smag. trods at han er højere præmieret på udstilling. De prioiterede markprøve-resultater meget højt. Åbenbart højere end sundhed, for de valgte at bruge samme han igen

 

Hanhundens far har ikke været i avlen længe. Blandt andet pga hans egne hvalpes dårlige albueresultater

 

Som nævnt i anden tråd.. Hvis man ikke tænker sig om, ender alle brune med dårlige albuer, hvis man ikke er lidt mere kritisk og bedre til at undersøge sundhed hos hanhund..

 

Retriverklubben er i fuld gang med at få flere specielklubber med i et projekt om at få AD-index på hundeweb. DKK vil gerne lave det, men DRK skal selv betale det

Vinder jeg i Lotto i morgen, så sponserer jeg det sgu for min races skyld

 

Jeg tror måske også at den manglende fotografering ligger i, at tæveejerne for det meste er "privatpersoner", som kun har en enkelt tæve "som skal prøve at have hvalpe" og som ikke stiller krav til deres hvalpekøbere om fotografering.

 

De tæveejere, som har lidt system i deres opdræt, ville nok ikke bruge ham.

 

 

 

 

 

 

Det er ikke så meget Dario, du skal kigge efter.. Det er hans mor.. Hun har lavet mange rigtige gode afkom som figurere på diverse stamtavler..

Hun er også farmor til Chabal og olde til Cody..

 

Tak for tippet.

Hvis Maggie ikke vokser for sin lidt for høje bagdel, bliver der ingen hvalpe :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...