Hop til indhold

God forretning at eje en avls-hanhund?


Franziska
 Share

Recommended Posts

Faldt lige over dba´s avlstjeneste - side..

Og tænkt at det jo i teorien burde være en meget bedre "forretning" at eje hanhunden end at eje tæven, når det drejer sig om at "producer" hvalpe.

 

Er godt klar over hanhunden også skal udstilles, tjekkes for sygdom osv.

 

Men tæveejeren har jo samme udgifter, plus h*n står jo faktisk med alt risikoen og udgifter der er i direikte forbindelse med kuldet - eller er der noget jeg har misforstået/overset?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 82
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Faldt lige over dba´s avlstjeneste - side..

Og tænkt at det jo i teorien burde være en meget bedre "forretning" at eje hanhunden end at eje tæven, når det drejer sig om at "producer" hvalpe.

 

Er godt klar over hanhunden også skal udstilles, tjekkes for sygdom osv.

 

Men tæveejeren har jo samme udgifter, plus h*n står jo faktisk med alt risikoen og udgifter der er i direikte forbindelse med kuldet - eller er der noget jeg har misforstået/overset?

 

Næh det er da fuldstændig rigtigt. Når en hanhund laver en parring er det penge i lommen på ejeren, længere er den ikke.

Det er da osse grunden til at det er blevet så brugt med disse sider hvor tilfældige mennesker der tilfældigvis ejer en tilfældig hanhund, kan vise ham frem og håbe at der er nogle tilfældige tæveejere der synes de bliver nødt til at lave nogle tilfældige hvalpe.....

 

 

Nååårh ja, det havde jeg så tilfældigvis lige en mening til :pift: :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er blevet tilbudt penge for at Dexter måtte parre tæver.. Vi er også blevet tilbudt at vi kunne få en hvalp fra kuld osv...

 

Men Dexter skal ikke avle, men ærligt så er der da et eller andet inde i en der sidder og gnækker og siger "sig da ja", når man bliver tilbudt 2000 kr for at ens hund hopper på en andens, og så kan man vende sig om og "ikke bekymre sig" om andet end hvad man skal bruge de penge på :lol:

 

Men nu er vi jo så forbandet ansvarlige, at Dexter selvfølgelig ikke skal avle, fordi vi ikke vil støtte disse tilfældige kuld, og der er jo en grund til at vi ikke fik ham med stamtavle.

 

Men du har helt ret... Jeg tror sagtens vi kunne lave en "forretning" ud af at lade Dexter være parringshan, selvom han ikke har stamtavle eller fine papirer, udelukkende fordi han er "smuk", og ville sikkert lave nogle fine (læs flotte) hvalpe... Og det sælger jo mere at man har nogle tofarvede, måske brune hvalpe med smukke blå øjne, end hvis man har, lets say, et kuld sorte blandings labrador hvalpe.. (Og nej det er ikke for at sorte hvalpe ikke er lige så gode som andre hvalpe, der er bare ufatteligt mange af dem)..

 

Og om man tager 1500 eller hvad man gør for en parring, så er det jo "lige ned i lommen", fordi ens hanhund jo netop ikke risikere kejsersnit osv...

 

Jeg ved de fleste der er indenfor DKK og bruger avlshanner, der betaler man et beløb for selve parringen, og så skal man yderligere betale et beløb per hvalp? Så der kan han-ejeren jo skrabe ret mange penge ind, men igen der betaler man jo så også for at hannen er udstillet, og har diverse undersøgelser, hvor at f.eks. i Dexters tilfælde er det jo penge lige ned i lommen på os, hvis vi havde valgt at bruge ham som avlshan for tilfældige mennesker...

 

Hvis jeg fik en hanhund med stamtavle, og som var 100% sund og rask og fuldte standarden, kunne jeg sagtens finde på at sælge parringer fra ham, for at fremme avlen indenfor den race, men med en som Dexter som i bund og grund er "tilfældig", synes jeg ikke det vil gavne noget som helst!

Link til indlæg
Del på andre sites

Næh det er da fuldstændig rigtigt. Når en hanhund laver en parring er det penge i lommen på ejeren, længere er den ikke.

Det er da osse grunden til at det er blevet så brugt med disse sider hvor tilfældige mennesker der tilfældigvis ejer en tilfældig hanhund, kan vise ham frem og håbe at der er nogle tilfældige tæveejere der synes de bliver nødt til at lave nogle tilfældige hvalpe.....

 

 

Nååårh ja, det havde jeg så tilfældigvis lige en mening til :pift: :vinken:

 

Var faktisk overrasker over at der var hele 6 SIDER:shock: men kan da godt se det "smarte" i det, når pengene er lige til at putte i lommen..

 

Hvordan finder en rigtig opdrætter hanhunden der skal parre tæven? (godt klar over det jo nok ikke er igennem den blå avis)

 

Og bare lige for at der ikke sker en misforståelse - jeg skal ikke have Maya parret :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Var faktisk overrasker over at der var hele 6 SIDER:shock: men kan da godt se det "smarte" i det, når pengene er lige til at putte i lommen..

 

Hvordan finder en rigtig opdrætter hanhunden der skal parre tæven? (godt klar over det jo nok ikke er igennem den blå avis)

 

Og bare lige for at der ikke sker en misforståelse - jeg skal ikke have Maya parret :blink:

 

Der er sikkert forskel på hvordan det gøres alt efter land og race, men min måde at gøre det på er ved at bruge en fandens masse tid på diverse databaser for racen/klubben og en masse penge på at befinde mig på udstillinger rundt om i verden.

 

Jeg kan godt falde over et tilfældigt billede af en hanhund som ser interessant ud, og så begynder arbejdet med at finde navn, informationer, stamtavle, familie, afkom osv. Og så samtaler med opdrætterkolleger i det land hunden kommer fra for at få den slags oplysninger man ikke kan læse sig til.

Men som oftest går jeg målrettet i gang med at søge databaser igennem efter hanhunde med specificerede meritter, gennemgår deres tavler og resultater og i øvrigt samme procedure som tidligere listet op. Man holder sig selvfølgelig opdateret gennem andre opdrætteres hjemmesider, og man opbygger gennem tiden netværk der giver mulighed for at vide mest muligt om de forskellige linjer inden for racen.

 

Jeg tror man må sige at jo mere viden man tilegner sig, jo større arbejde bliver det at finde den rette hanhund til sin tæve, i hvert fald hvis man har et konkret formål med sit opdræt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er sikkert forskel på hvordan det gøres alt efter land og race, men min måde at gøre det på er ved at bruge en fandens masse tid på diverse databaser for racen/klubben og en masse penge på at befinde mig på udstillinger rundt om i verden.

 

Jeg kan godt falde over et tilfældigt billede af en hanhund som ser interessant ud, og så begynder arbejdet med at finde navn, informationer, stamtavle, familie, afkom osv. Og så samtaler med opdrætterkolleger i det land hunden kommer fra for at få den slags oplysninger man ikke kan læse sig til.

Men som oftest går jeg målrettet i gang med at søge databaser igennem efter hanhunde med specificerede meritter, gennemgår deres tavler og resultater og i øvrigt samme procedure som tidligere listet op. Man holder sig selvfølgelig opdateret gennem andre opdrætteres hjemmesider, og man opbygger gennem tiden netværk der giver mulighed for at vide mest muligt om de forskellige linjer inden for racen.

 

Jeg tror man må sige at jo mere viden man tilegner sig, jo større arbejde bliver det at finde den rette hanhund til sin tæve, i hvert fald hvis man har et konkret formål med sit opdræt.

 

jeg tager så meget hatten af for dig (og andre opdrætter der gøre samme arbejde), Wuaw - synes virkelig det godt gjort at lægge så meget arbejd i det. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Shii -> det faktisk vild så mange hundejer der er ud efter tilfældige kuld, jeg er blevet spurgt af 3-4 forskellige hanhunde ejer om Maya ikke skal have et kuld med deres hanhund. Og når jeg så nævner at Maya på ingen måde er gamel nok, tjekket for sygdomme eller for den sags skyld mangler tavlen - får man bare et -okr det ikke nødvenigt, det skal nok blive nogle lækre hvalpe alligevel.. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg blev kontaktet fra Sverige her for nylig, der var en drente tæve ejer, der spurgte til om jeg ville bruge min drentehan, til deres tæve, nu er han ikke undersøgt for vW eller øjenlyst, og han har 2 skæve fortænder, så han kunne ikke udstilles, men ellers er han fin og lækker og undersøgelserne kunne jo hurtigt laves, hvis det var det, nu er genpuljen meget lille i den race, så det ville være ok for mig at han blev brugt, ellers ikke, og i Sverige behøves de undersøgelser ikke. Men jeg sagde nej, da jeg så stamtavlen og tævens HD status, men selvfølgelig hvis jeg nu lige synes, at jeg trængte til lidt til ferien, ville det da være smart :slem:

 

 

Tæve ejere finder som regel hanhunde i special klubberne, ved udstillinger eller prøver, eller anbefalinger fra andre seriøse opdrættere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Jeg har også fået en - absolut seriøs - henvendelse omkring avl på min hanhund. Tavle, udstilling, mentaltest og røntgen er i orden, men jeg afslog da han har hypothyroidisme som man ikke ved om er arveligt.

 

Må indrømme at jeg ikke overvejede pengene - til gengæld overvejede jeg at jeg helt sikkert ville komme til at tage en hvalp efter ham i stedet, hvis det var blevet til noget :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk kan det være svært at vælge hanhund, selv i min race, cockerspaniel. I de farver jeg har ,er mange mange både i Dk og Sverige/Norge i familie med hinanden, så indavlkvotienten kan let blive for høj.

Jeg kommer jo både på DKK og Specialklubbens udstillinger og kigger hanhunde og især på deres afkom. Jo ældre jo bedre, så er der flere at vurderer.Hvis jeg kun kender til hanhunden fra udstilling, så beder jeg om at se den i sit hjem, fordi en udstilling kan være lidt forvirrende.Inden dette har jeg selvfølgelig talt med ejeren om , hvilke ting der er specielt vigtigt for at få de korrektbyggede hvalpe i forhold til de fejl tæven måske har.

F.eks er min eneste fertile tæve lidt rigelig stor og har ikke specielt feminint hoved, så en grovagtig bygget Machohan skal ikke bruges til hende. Han skal være en gennemsnitshan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

det afhæger vidst af race tror jeg. Min han må kun lave ca 5 kuld (mener grænsen hedder 25 hvalpe). Så når hund, udstillinger sundhedstests osv er betalt, er det jo ikke bare at line tæverne op.

-men avlede jeg uden tavle, kunne jeg self være ligeglad og bare lade ham parre løs

Link til indlæg
Del på andre sites

det afhæger vidst af race tror jeg. Min han må kun lave ca 5 kuld (mener grænsen hedder 25 hvalpe). Så når hund, udstillinger sundhedstests osv er betalt, er det jo ikke bare at line tæverne op.

-men avlede jeg uden tavle, kunne jeg self være ligeglad og bare lade ham parre løs

 

Når okay.. var ikke klar over at hanhunde har et max antal hvalpe de må lave når de er med tavle.. troet at havde man en egnet hanhund - så kunne man bare parre løs..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at bruge hanhunden til masser af tæver var almindeligt før i tiden. Tror, jeg kender til flere hanhunde med ca 50 kuld.Så kom matadoravlsgrænsen, som især findes på racer med meget lille antal. Det er selvfølgelig godt, at alle året hvalpe ikke har samme far, men det gør så , at indenfor visse små racer kan det ikke svarer sig økonomisk at indvesterer i en dyr importhan.Så er det godt, at der nu findes mulighed for insimination.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når okay.. var ikke klar over at hanhunde har et max antal hvalpe de må lave når de er med tavle.. troet at havde man en egnet hanhund - så kunne man bare parre løs..

 

Det kan man også, det er kun indenfor Danmarks grænser der er et max, jeg har købt en fin hanhund til nedsat pris, laver han to parringer så har jeg flot overskud på ham (alt inklusive, dyrlæge resten af hans dage, foder etc), så jeg vil klart påstå, med en hanhund er der chance for pænt overskud. Har fået en del 'tilbud' men er frygteligt kræsen, så Zamzam er stadig rent underskud :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Shii -> det faktisk vild så mange hundejer der er ud efter tilfældige kuld, jeg er blevet spurgt af 3-4 forskellige hanhunde ejer om Maya ikke skal have et kuld med deres hanhund. Og når jeg så nævner at Maya på ingen måde er gamel nok, tjekket for sygdomme eller for den sags skyld mangler tavlen - får man bare et -okr det ikke nødvenigt, det skal nok blive nogle lækre hvalpe alligevel.. :shock:

Jeg blev tilbudt at lade Sofus parre en labradorblandingstæve lidt længere henne på vejen i forgårs. Ak ja.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var for et års tid siden i skoven med mine to stribede drenge, den ene på 3 år på daværende tidspunkt og den anden lige omkring et år.

Vi mødte et ægtepar, som var helt dårlige med den ældste af drengene. Vi sludrede lidt og jeg gik videre på turen. Pludselig kom damen blæsende tilbage, at de altså lige hurtigt havde talt om, at deres berner sennen-tæve faktisk var højløbsk, og om jeg ville lade den ældste af drengene parre hende. De kunne hente hende på 10 min., og så kunne vi klare det med det samme..... :stupid:

 

Det er det letteste i verden at være ukritisk med sine hanhunde og lade dem parre løs. Der er rigeligt med tæveejere, som er lige så ukritiske, så der er super grundlag for at lave fine penge på overhovedet ikke at anstrenge sig det fjerneste. Der er så heldigvis også de hanhundeejere og -opdrættere, der har en kritisk holdning til hvad de hanhunde skal lave af afkom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var for et års tid siden i skoven med mine to stribede drenge, den ene på 3 år på daværende tidspunkt og den anden lige omkring et år.

Vi mødte et ægtepar, som var helt dårlige med den ældste af drengene. Vi sludrede lidt og jeg gik videre på turen. Pludselig kom damen blæsende tilbage, at de altså lige hurtigt havde talt om, at deres berner sennen-tæve faktisk var højløbsk, og om jeg ville lade den ældste af drengene parre hende. De kunne hente hende på 10 min., og så kunne vi klare det med det samme..... :stupid:

 

Det er det letteste i verden at være ukritisk med sine hanhunde og lade dem parre løs. Der er rigeligt med tæveejere, som er lige så ukritiske, så der er super grundlag for at lave fine penge på overhovedet ikke at anstrenge sig det fjerneste. Der er så heldigvis også de hanhundeejere og -opdrættere, der har en kritisk holdning til hvad de hanhunde skal lave af afkom.

Sandt! Begge mine forespørgsler var jo endda med tavle og titler! Loke har endda aldrig været udstillet.... :-O man KAN tjene penge jo da. Men her var så ikke aktuelt eftersom de ikke er i nærheden af det jeg mener er en rigtig riesen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at bruge hanhunden til masser af tæver var almindeligt før i tiden. Tror, jeg kender til flere hanhunde med ca 50 kuld.Så kom matadoravlsgrænsen, som især findes på racer med meget lille antal. Det er selvfølgelig godt, at alle året hvalpe ikke har samme far, men det gør så , at indenfor visse små racer kan det ikke svarer sig økonomisk at indvesterer i en dyr importhan.Så er det godt, at der nu findes mulighed for insimination.
Nej det er ikke rigtigt..Matadoravlsgrænsen gælder kun for de antalmæssigt store racer..dem der laver mere end 100 hvalpe om året... De antalmæssigt små racer må ikke lave indavlskoefficienter højere end 6.25 %..

 

Det kan man også, det er kun indenfor Danmarks grænser der er et max, jeg har købt en fin hanhund til nedsat pris, laver han to parringer så har jeg flot overskud på ham (alt inklusive, dyrlæge resten af hans dage, foder etc), så jeg vil klart påstå, med en hanhund er der chance for pænt overskud. Har fået en del 'tilbud' men er frygteligt kræsen, så Zamzam er stadig rent underskud :engel:
Vi snakkede om det her i weekenden i fredericia.. Og det kan godt være det kun er selskabshundene det gælder for..Men uanset hvor højt præmieret de fleste af racernes (ene) hanhund var..Så er der alligevel ingen der spørger på en parring. Det skulle jo nødig lyde som om "man" kunne lide en bestemt hund. Så hvis du virkelig kan sælge parringer til højt præmierede racetypiske tæver, så skulle du gøre det..Ikke pga indtjenningen men fordi jeg syens at når man har en racetypisk, ovenikøbet flot, med godt temperament, meget vindende?? hanhund så forpligter man sq også til at lade generne gå videre..Der bliver brugt rigeligt med lort i avlen, så at sidde og holde på en god hanhund med det racen mangler, det synes jeg både er dumt og egoistisk

 

Selvom jeg er kritisk, så tror jeg godt jeg kan nå 2 parringer, evt i Norge / Sverige / Tyskland, før Zamzam bliver gammel og impotent og det er nok til jeg har overskud, så det KAN lade sig gøre.
Du har jo heller ikke haft udgifter på indkøb, rejser til udstillinger osv.. Men selvfølgelig KAN det lade sig gøre, det er bare ikke særlig typisk..Ikk i min race hvertfald
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var for et års tid siden i skoven med mine to stribede drenge, den ene på 3 år på daværende tidspunkt og den anden lige omkring et år.

Vi mødte et ægtepar, som var helt dårlige med den ældste af drengene. Vi sludrede lidt og jeg gik videre på turen. Pludselig kom damen blæsende tilbage, at de altså lige hurtigt havde talt om, at deres berner sennen-tæve faktisk var højløbsk, og om jeg ville lade den ældste af drengene parre hende. De kunne hente hende på 10 min., og så kunne vi klare det med det samme..... :stupid:

 

Det er det letteste i verden at være ukritisk med sine hanhunde og lade dem parre løs. Der er rigeligt med tæveejere, som er lige så ukritiske, så der er super grundlag for at lave fine penge på overhovedet ikke at anstrenge sig det fjerneste. Der er så heldigvis også de hanhundeejere og -opdrættere, der har en kritisk holdning til hvad de hanhunde skal lave af afkom.

 

:vedikke: nogen mennesker forstår jeg bare ikke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener ogå matadoravlsgrænsen blev ændret, idet een jeg kender vandt en sag mod DKK vedr brug af hendes han. For hun måtte jo ikke selv bruge ham. Hun siger hun vandt og efterfølgende døde vovsen af ældre = 13 -14 år.

Og så lige, det er jo hellerikke i de store racer billigt at promoverer sin hanhund. Min veninde har da brugt masser af penge på kørsel i Europa til diverse udstillinger og hoteller under udstiiling og inden på vej til stedet og indimellem efter udstilling..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er ikke rigtigt..Matadoravlsgrænsen gælder kun for de antalmæssigt store racer..dem der laver mere end 100 hvalpe om året... De antalmæssigt små racer må ikke lave indavlskoefficienter højere end 6.25 %..

 

Vi snakkede om det her i weekenden i fredericia.. Og det kan godt være det kun er selskabshundene det gælder for..Men uanset hvor højt præmieret de fleste af racernes (ene) hanhund var..Så er der alligevel ingen der spørger på en parring. Det skulle jo nødig lyde som om "man" kunne lide en bestemt hund. Så hvis du virkelig kan sælge parringer til højt præmierede racetypiske tæver, så skulle du gøre det..Ikke pga indtjenningen men fordi jeg syens at når man har en racetypisk, ovenikøbet flot, med godt temperament, meget vindende?? hanhund så forpligter man sq også til at lade generne gå videre..Der bliver brugt rigeligt med lort i avlen, så at sidde og holde på en god hanhund med det racen mangler, det synes jeg både er dumt og egoistisk

 

Du har jo heller ikke haft udgifter på indkøb, rejser til udstillinger osv.. Men selvfølgelig KAN det lade sig gøre, det er bare ikke særlig typisk..Ikk i min race hvertfald

 

Kan afsløre at det ikke kun gælder for selskabshundene... Folk i min race bruger vennernes hanner eller egne hanner... bare de ikke skal køre for langt efter det. Som jeg ser det er det mere personerne end hannerne man bruger. -og det er ikke fordi jeg er bitterfisse over ingen bruger min han, for jeg er såmænd ligeglad, their loss, not mine. Udlændinge derimod vil gerne bruge ham. meget meget sært :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lykken

Den nemmeste måde, at have hanhund på, er at lave en god aftale med opdrætteren hvor hunden kommer fra, så er du sikret hjælp ved udvælgelse af hunhund, så du ikke laver fejl, det er svært at sætte sig ind i alt, fordi man har en enkelt hund, eller den viden man skal bruge, måske kommer for sent.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi mødte et ægtepar, som var helt dårlige med den ældste af drengene. Vi sludrede lidt og jeg gik videre på turen. Pludselig kom damen blæsende tilbage, at de altså lige hurtigt havde talt om, at deres berner sennen-tæve faktisk var højløbsk, og om jeg ville lade den ældste af drengene parre hende. De kunne hente hende på 10 min., og så kunne vi klare det med det samme..... :stupid:

De har sikkert blot været forelskede i den store, stribede dreng og derfor glemt at tænke sig om. Jeg håber, at du forklarede dem, hvad idéen med et godt opdræt er og hvad det for eksempel ikke er. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...