Hop til indhold

Epilpsi


Aslan
 Share

Recommended Posts

Hos mennesker er arveligheds risikioen jo 4-6%.

 

Er Epilepsi også arveligt ved hunde? og er det samme procent risikio som ved mennesker?

 

Og hvis det er, og en i kuldet har det, tør den fornuftige opdrætter så avle på de resterende i kuldet? (når de bliver gamle nok altså)

 

 

Nysgerrigheden blev vækket i en status opdatering på FB, om en hvalp som blev født igår og døde af kramper i morges - jeg ved godt at det ligeså vel kan være hjertestops kramper som epilepsi, men nysgerrigheden faldt på epilpsien.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle typer epilepsi er arvelige, og det florerer i noge racer.

Min ex-chefs mor avlede chihuahuaer, og opdagede at en af hendes hanner havde og videregav epilepsi. Hun fortalte det til ALLE, og blev frosset ud af udstillingsverdenen, pludselig vandt hendes hunde ikke længere, hun blev bagtalt osv. "Man" kunne jo ikke tillade sig at oplyse om sygdom, da det jo også ville "gå ud over" andre opdrætteres hunde! Men hun blev i det mindste fri af sygdommen i eget opdræt ved at udelukke de hunde der bar den linje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja som Ulla skriver, er det nok ikke epilepsi, hvalpen er død af, det kan have mange årsager, men det er bestemt noget, der skal tages alvorligt.

Sørgelig historie PinPoynter, det burde jo være for alles bedste, at man oplyste sådan noget, men jeg har selv prøvet det, med mine drenter, og det bliver man bestemt ikke populær på, men jeg fik da skabt noget røre, i forskellige landes specialklubber :slem: og flere opdrættere åbnede øjnene, så noget godt har det da gjort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

En hund med epilepsi bør under ingen omstændigheder avles på, også fordi at det ikke, så vidt jeg ved, er 100 % sikkerhed omkring om lidelsen er arvelig, men bare tvivlen er da nok til at ingen bør gøre det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...