Hop til indhold

Flexline

Gæst RasmusRasmus
 Share

Recommended Posts

Gæst RasmusRasmus

Engang for mange år siden, læste jeg en række gode grunde til ikke at bruge flexline. Jeg har aldrig gjort det, sådan mere eller mindre ubevidst, men her den anden dag kunne jeg ikke længere huske, hvad det negative ved disse flexliner er...

Jeg håber I kan hjælpe min hukommelse lidt på vej :mrgreen:

Både min farmor og min kusine bruger nemlig disse flexliner til deres små hunde, og de spørger tit hvorfor Rasmus og jeg bruger "den gode gammeldags" :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 59
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Har ikke et begreb om, hvad der er negativt ved flexline. Vi bruger det til begge vores (en berner og en tibetansk spaniel) dér, hvor vi ikke kan slippe banditterne fri f.eks. pga en nærliggende trafikeret vej, men hvor de godt kan få lidt mere frihed uden at være til gene for andre mennesker eller dyr. "Den gode gammeldags" bruges så til gengæld, hvor der skal være styr på tropperne; langs veje, i byen osv i den stil. Jeg synes der er plusser ved begge ting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

at man risikerer at få skåret sine fingre halvvejs over fordi kræet vil hilse på nabokatten, og tommelen trykker på release istedet for bare at holde på stop knappen..

jeg har et stk flexline som snart er på vej i skralderen :-)

men ellers er de meget gode i skoven, hvor han ikke må være løs..

bruger den ikke på vejen da jeg ikke stoler på den... og hader at holde ved den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om der lige frem er opsat punkter for hvorfor man ikke bør bruge flexline, jeg har bare mine egne overvejelser der gør at jeg ikke bruger sådan en.

Jeg bryder mig ikke om at hunden har et konstant træk i linen og jeg får knopper når jeg ser flere hunde i nærheden af hinanden iført flexliner, det er virkelig ikke sådan en man gider få viklet om et hundeben. Jeg bruger selv lange sporliner, bortset fra hvis vi går på befærdede veje.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger ikke flexliner fordi det ikke er til at styre flere hunde i hver hånd.. Og de kan gå løse så mange steder heroppe

Og så har jeg en hvalpekøber der mistede deres hund i januar fordi flexlinen ikke var låst da de skulle over vejen..Og pludselig løb hunden, lige ud foran en bil og var død på stedet..

Nej nej nej :( ja så er man da vist kureret for at bruge sådan noget....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke om der lige frem er opsat punkter for hvorfor man ikke bør bruge flexline, jeg har bare mine egne overvejelser der gør at jeg ikke bruger sådan en.

Jeg bryder mig ikke om at hunden har et konstant træk i linen og jeg får knopper når jeg ser flere hunde i nærheden af hinanden iført flexliner, det er virkelig ikke sådan en man gider få viklet om et hundeben. Jeg bruger selv lange sporliner, bortset fra hvis vi går på befærdede veje.

Hvordan mener du ? Linen glider da så let, at den umuligt kan forvolde et konstant træk ?!? Hvis du tænker på, at hunden løber linen ud og så fortsætter med at trække, så er det da bare at lære det animalske dyr at gå ordenligt i en flexline ligesom i en almindelig snor....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan mener du ? Linen glider da så let, at den umuligt kan forvolde et konstant træk ?!? Hvis du tænker på, at hunden løber linen ud og så fortsætter med at trække, så er det da bare at lære det animalske dyr at gå ordenligt i en flexline ligesom i en almindelig snor....

Jeg er med på at hunden ikke skal lægge al vægt i, men jeg bryder mig ikke om at der konstant er stram line mellem mig og min hund, osse når den kommer mod mig.

Jeg kan godt li' når linen ikke dirigerer hundens retning, men at den hænger slapt efter hunden og blot er min sikkerheds-stopklods hvis hunden beslutter sig for at overhøre min kommando :-)

Måske kan du fornemme min mening hvis du ser nogle af billederne i dette link

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Man kan heldigvis få flexliner der ikke er en tynd nylonsnor, men en bred line ligesom de faste liner, man bruger.

Jeg gør gerne det, at jeg låser linen i en bestemt længde, når vi går på f.eks. gaden - så kan Taiki ikke hoppe ud foran nogen biler og han oplever ikke et træk. Når vi så kommer ind i starten af parken, hvor jeg stadig ikke er tryg ved at slippe ham, kan han få "løs flexline" til at snuse lidt, inden han evt. kommer helt fri.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger samme flex som Louise86. Den bruger jeg på Bella, og jeg brugte den på min tidligere hund. Jeg har også brugt den på bonus-schæferen, en 45 kg tung, sur hanhund.

Min line er 5 m, men jeg overvejer at købe en på 8, da det giver Bella endnu større frihed.

Når vi nærmer os vej eller andre hunde, låser jeg snoren, og jeg har aldrig følt mig utryg ved at bruge den.

Dog synes jeg dem med den tynde nylonsnor er noget skrammel der ikke er pengene værd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her må hundene ikke være løse i storskoven, så når vi er på tur der, bruges flexiline. Den er på 8 meter.

Jeg har en hund, der ofte selv beder om at komme i snor og når hun så er kommet i snor, så kan hun godt gå fremad igen og have fart på. Jeg tolker det som tryghed.

Jeg kunne så lære hende, at man går pænt, når man har snor på. Men det er så sjældent at Luna har lidt fart på, at det vil jeg helst ikke ødelægge.

Så pt bruger jeg flexen rimelig ofte, da jeg ikke lige ved, hvordan jeg skal greje det ellers.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi begik faktisk den fejl at vi glemte at lære Maya at gå i alm. snor, da hun altid gik med flex da hun var lille..

Nu har vores flex (en med bredt bånd) ligget i Gentofte nogle mdr. og Maya er blev rigtig dygtig til at gå i den gammeldags snor.

Dog savner jeg flexsnoren ekstremt i løbetidsperioderne, da jeg synes det er lidt nemmer en at skulle slave sporlinen med - så tror jeg må tage mig sammen til at få den afhentet..

Link til indlæg
Del på andre sites

at man risikerer at få skåret sine fingre halvvejs over fordi kræet vil hilse på nabokatten, og tommelen trykker på release istedet for bare at holde på stop knappen..

jeg har et stk flexline som snart er på vej i skralderen :-)

men ellers er de meget gode i skoven, hvor han ikke må være løs..

bruger den ikke på vejen da jeg ikke stoler på den... og hader at holde ved den.

Det er nok lidt ligesom at køre bil. Man kan slå både sig selv og andre ihjel - eller man kan køre en dejlig tur. Behandler man en flexline, som den skal behandles, er den et dejligt "skovværktøj". Og man vænner sig efterhånden til det lidt irriterende store håndtag. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes godt, de kan bruges med omtanke til små hvalpe. Min gamle hundetræner sagde, at hvis man kun benyttede dem til meget fremadgående hunde, var det betydeligt sværere at lære at gå på plads .

Og hun havde så oplevet flere af disse påkørsler med sine kunder( havde trimmebutik), og mente at deres berettigelse var, at man kunne hive sin døde hund ind, efter påkørsel.For det skete jo at stoppen ikke virkede .

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en af de forfærdentlige modeller, med en tynd nylon snor og jeg ELSKER den!

Den giver min hund meget mere frihed :)

Ulempen er dem som ikke kan finde ud af at bruge den, og går med hunden i lang snor ved vejen. Det turde jeg ikke.

Det er yderst sjældent at vovsen bliver viklet ind i flexlinen - til gengæld vikles han nemt ind i en sporline, så synes sandsynligheden for skader er større med en alm. sporline.

En anden ulempe er at hunden kan få langt tilløb og har faktisk hørt om en hund som fik knust struben, da den fik øje på en hare og satte afsted i en flexline, og ejeren stod imod. Så man skal selvfølgelig passe lidt på, men det skal man jo altid.

Jeg har brugt den meget, og jeg elsker den! Men glæder mig nu endnu mere til at min retriever har fået øre nok til at kunne gå mere løs i stedet :)

Den skal bruges med omtanke, men sådan er det jo med alting :)

Link til indlæg
Del på andre sites

.For det skete jo at stoppen ikke virkede .

Uhha, det lyder grimt. Heldigvis har jeg aldrig været ude for det og har ej heller hørt om sådant et tilfælde. Men jeg bruger ikke stoppet, hvis vi skal gå lidt, hvor der er trafik. Så griber jeg altid i selve håndtaget for enden af det korte bånd, lige inden linen. Lidt mistroisk er man vel altid. :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er med på at hunden ikke skal lægge al vægt i, men jeg bryder mig ikke om at der konstant er stram line mellem mig og min hund, osse når den kommer mod mig.

Jeg kan godt li' når linen ikke dirigerer hundens retning, men at den hænger slapt efter hunden og blot er min sikkerheds-stopklods hvis hunden beslutter sig for at overhøre min kommando :-)

Måske kan du fornemme min mening hvis du ser nogle af billederne i dette link

Ok jeg er med. Jeg ser dog "kun" en træningssituation, hvor du leger og træner hunden, så du selvfølgelig har dens fulde opmærksomhed, hvorfor snoren ikke er stram. Ikke en almindelig gåtur med snusen og trasken derudaf og hunden er hid og did og igang med dette og hint. Nå, det er nok en smagssag om man vil have vovse i flex i sidstnævnte situation....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg HADER sporline. Jeg har en og den bliver næsten aldrig brugt. Jeg har tidligere beskrevet herinde mange gange hvorfor jeg anser sporliner for ubruglige, det er fordi man konstant vikler sig ind i dem, og hunden med og man kan ikke lave andet end at vikle hunden ud, hale linen ind, få brandsår på hænderne, stå på hovedet i buskas for at vikle linen ud, nej nej nej. Hunden bliver konstant viklet ind og falder i snoren. En overgang brugte jeg sporlinen når han var ude at svømme i feks årer hvor der var en del strøm, men det er livsfarligt, hans vilkede sig ind mens han svømmede og linen hans fast i siv, så han ikke kunne komme nogen vegne og var ved at drunke. Så det tør jeg ikke længere.

Så jeg ELSKER flexliner, bruger flexlinen til alle gåture, kunne slet ikke leve uden. Elsker håndtaget som gør at man holder ergonomisk korret og jeg taber den ikke, ved alm line har jeg oplevet flere gange at tabe den. Jeg har aldrig følt mig utryg ved brug af flexline og det er smart hvis man feks skal gå en rask tur, så skal man ikke konstant stoppe op fordi hunden skal snuse og linen kun er knap 2 meter. JEG ELSKER FLEXLINER, :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mortenengell

Nu er der jo utrolig mange forskellige syn på det at have hund, og de fleste er lige gode. Personligt bruger jeg ikke flexline fordi at hunden skal gå sammen med mig, fordi jeg er "bossen" og det er mig der er sjov at gå tur med. Selvfølgelig er der mange sjov dufte osv. men selvom vi går i almindelig kort snor, så kommer vi jo derhen alligevel.

Med en almindelig snor kommer vi bare derhen sammen, som en "flok" :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Når vi går på fortovet og rundt i kvarteret er mine hunde i ført en god læder dressur line - kan simpel hen ikke undvære den line - den er super god og man kan forlænge den lidt hvis der er behov for det.

Når jeg går i området har mine hunde flexiline på - jeg bruger 8 meteren. Jeg syntes flex linen er god da man ikke skal rode med at rulle snor op - jeg har aldrig oplevet mine beagler blive viklet ind i linen.

Spor liner kan være mere besværlig fordi du skal rulle op og ud - jeg er engang blevet viklet ind i sådan en line, da Oscar var unghund - han bandt mine fødder sammen, så jeg stod på hovedet og knaldede hovedet ned i en tyk gren så mit ene øjenbryn flækkede - kors for en redelighed :sjov: - så jeg bruger spor linen med omtanke nu

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring fra ret så mange hunde fra træningspladsen er at langt de fleste hunde, der som hvalp har været vant til at gå i ulåst flexline er nogle "trækkere" af rang og uhyre vedholdende i deres træk.

Jeg lægger ikke skjul på at jeg ikke kan lide ulåst flexline til brug ved hvalpe af samme årsag.

Når først en hund har lært at gå uden at trække, synes jeg fint man kan bruge flexlinen og selvom jeg ofte er ved at få hjertekvababbelse af at se hunde 5 - 7 m væk fra ejeren på fortove i byer, må jeg også konstatere, at det ser ud til at fungere for disse hunde og deres ejere.

Selv kan jeg langt bedre lide at bruge en fast line af en vis længde, så hunden kan få X længde line og jeg ved nøjagtigt om linen er "låst" eller ikke. Den faste line kan også lægges på jorden uden man holder i den, men så man hurtigt kan komme til det.

For et par år siden overgav jeg mig og købte en flexline til Pelle og han kunne slet ikke finde ud af at bruge den! Det træk han skulle yde for at trække linen ud var nok til at han stoppede, for han plejede jo ikke at kunne komme længere når han trak! Flexlinen blev lagt væk og egentlig passede det mig fint at få underbygget min fordom mod denne type line :mrgreen: men det siger også noget om, at hunden faktisk oplever at skulle trække med en vis styrke for at få line til rådighed.

På træningspladsen har en flexline intet at gøre, den er uhåndterlig pga håndtaget og lægges håndtaget på jorden kan hunden få en slem forskrækkelse hvis den forlader stedet med håndtaget efter sig, men som turline for hunden som ikke kan være løs kan den have sin berettigelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når vi går på fortovet og rundt i kvarteret er mine hunde i ført en god læder dressur line - kan simpel hen ikke undvære den line - den er super god og man kan forlænge den lidt hvis der er behov for det.

Når jeg går i området har mine hunde flexiline på - jeg bruger 8 meteren. Jeg syntes flex linen er god da man ikke skal rode med at rulle snor op - jeg har aldrig oplevet mine beagler blive viklet ind i linen.

Spor liner kan være mere besværlig fordi du skal rulle op og ud - jeg er engang blevet viklet ind i sådan en line, da Oscar var unghund - han bandt mine fødder sammen, så jeg stod på hovedet og knaldede hovedet ned i en tyk gren så mit ene øjenbryn flækkede - kors for en redelighed :sjov: - så jeg bruger spor linen med omtanke nu

Jeg bruger ikke at hale den lange line ind og ud, for så bliver det besværligt. Jeg enten holder i enden så hunden har fuld line eller holder et sted på linen og lader den reterende line ligge på jorden, det er meget nemmere på den måde hvis man bruger langline.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er der jo utrolig mange forskellige syn på det at have hund, og de fleste er lige gode. Personligt bruger jeg ikke flexline fordi at hunden skal gå sammen med mig, fordi jeg er "bossen" og det er mig der er sjov at gå tur med. Selvfølgelig er der mange sjov dufte osv. men selvom vi går i almindelig kort snor, så kommer vi jo derhen alligevel.

Med en almindelig snor kommer vi bare derhen sammen, som en "flok" :-)

Jojo, men din hund skal vel også have noget "mig" tid hvor den bare kan være hund uden at have en "boss" over sig. Der kan flex/langline anvendes

Link til indlæg
Del på andre sites