Hop til indhold

Hovedløse hundejere


Hewlett
 Share

Recommended Posts

Jeg har et ar rundt om min ankel fordi en pudel rendte rundt om mig med en lang line efter sig og efterlod et pænt lille brændsår.

 

Ork - jeg kan ikke tælle hvor mange 'langlinebrandsår' på hænder, arme, ankler, lår, etc. jeg fik med min gamle hund. Det er en 'erhvervsrisiko' man må tage med ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 90
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Så er vi to :lol:

 

Som du udmærket ved, så har jeg flere gange forsøgt at forklare hvordan jeg træner indkald. Det fører som regel til at en masse mennesker, som har et, lad os sige 'fint, men ikke perfekt' indkald, belærer mig om hvorfor min indkaldstræning er HELT forkert.

Lidt fortabt giver man altså ;-)

 

Og ganske interessant er det jo, at der ivrigt fortælles om alle fjolserne ude i det virkelige liv, der gang på gang dummer sig, når det samtidig skal kritiseres at en hundeejer fortæller om en opnået succes med træningen af det aller vigtigste.... jeg forstår det ikke :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ork - jeg kan ikke tælle hvor mange 'langlinebrandsår' på hænder, arme, ankler, lår, etc. jeg fik med min gamle hund. Det er en 'erhvervsrisiko' man må tage med ;-)

 

Det kan undgås for en stor del ved kun at holde fast i håndtaget eller lade linen løbe efter hunden.

 

Jeg har stort set ikke fået brandsår af langliner, jeg kan ikke huske nogle, men hvis man, som de fleste hundeejere ynder, går og ruller linen ud og ind bliver risikoen for brandsår stor. Holder man kun i håndtaget skal man højest træde over linen hvis hunden begynder at cirkle eundt om én.

Link til indlæg
Del på andre sites

Succesen med langlinen afhænger af hvordan man bruger den. Hvis man anvender den som jeg har beskrevet i din lokumslæsning får man succes ;-)

 

Ej, du er vel ikke stadig fornærmet over den dèr, hva`?. :lol: Bare fordi visse mennesker koncentrerer sig bedre visse steder. :genert:

 

Du, af alle mennesker, burde da vide at jeg slet ikke har tålmodighed til sådan nowet. :fornaermet:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og ganske interessant er det jo, at der ivrigt fortælles om alle fjolserne ude i det virkelige liv, der gang på gang dummer sig, når det samtidig skal kritiseres at en hundeejer fortæller om en opnået succes med træningen af det aller vigtigste.... jeg forstår det ikke :hmm:
Det er et DEBATforum... Når man fortæller om hvad man går rundt og foretager sig med sin hund, må man da også forvente, at det kan risikere at komme til debat... Præcis på samme vilkår, som når nogen fortæller, at deres hund ikke har lystret perfekt - det kommer også til debat... Den risiko tager man nok lidt med, når man vælger at fortælle noget på et debatforum..

Det handler vel ikke om at kritisere, men om at debattere og udveksle meninger...

Link til indlæg
Del på andre sites

Den lange line vil ofte bare slæbe efter ham på jorden, men er nem at træde på ved behov og den giver også et signal til eventuelle personer vi møder om at jeg har styr på min hund - eller at jeg ikke kan kalde min hund til mig og derfor er han i langlinen :sjov:

 

Uanset hvilken af delene, så signalerer du grundlæggende at du tager hensyn til dine omgivelser :5up:

 

 

Og det er faktisk det, det hele kan koges ned til, i hvert fald for mit vedkommende. Vores omgivelser har ikke valgt at vi skal have hund. Det har vi selv. Det bør aldrig nogensinde være vores omgivelsers problem at vi har taget det valg vi har (jeg vil ikke påstå at jeg aldrig generer nogen nu, for jeg kan jo ikke være oppe i hovedet på alle vi passerer. Man gør sit bedste). Vores omgivelser synes ikke vores hund er sød, de synes den er skide irriterende, når den kommer rendende. Det er vores forbandede pligt at være til mindst mulig gene for de omgivelser, som IKKE har valgt at vores hunde skulle være lige der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et DEBATforum... Når man fortæller om hvad man går rundt og foretager sig med sin hund, må man da også forvente, at det kan risikere at komme til debat... Præcis på samme vilkår, som når nogen fortæller, at deres hund ikke har lystret perfekt - det kommer også til debat... Den risiko tager man nok lidt med, når man vælger at fortælle noget på et debatforum..

Det handler vel ikke om at kritisere, men om at debattere og udveksle meninger...

 

Jeg kan ikke se hvor vi er uenige?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan undgås for en stor del ved kun at holde fast i håndtaget eller lade linen løbe efter hunden.

 

Jeg har stort set ikke fået brandsår af langliner, jeg kan ikke huske nogle, men hvis man, som de fleste hundeejere ynder, går og ruller linen ud og ind bliver risikoen for brandsår stor. Holder man kun i håndtaget skal man højest træde over linen hvis hunden begynder at cirkle eundt om én.

 

Det skete også kun med min første hund. Jeg mestrer nu, efter lang og hård træning, 'sporlinedansen' perfekt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Og ganske interessant er det jo, at der ivrigt fortælles om alle fjolserne ude i det virkelige liv, der gang på gang dummer sig, når det samtidig skal kritiseres at en hundeejer fortæller om en opnået succes med træningen af det aller vigtigste.... jeg forstår det ikke :hmm:

 

Der kan skrives tykke bøger om alt det jeg heller ikke forstår og det bliver der såmænd også :-D

 

Såvidt jeg har læst har ingen kritiseret Iben for at have et indkald som funker, men vi har haft vendt træningen Iben fortalte om. Vi har haft diskuteret hvorvidt det er nødvendigt at anvende positiv straf i læringen af indkald. Det var såvidt jeg husker det "kritikken" drejede sig om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej, du er vel ikke stadig fornærmet over den dèr, hva`?. :lol: Bare fordi visse mennesker koncentrerer sig bedre visse steder. :genert:

 

Du, af alle mennesker, burde da vide at jeg slet ikke har tålmodighed til sådan nowet. :fornaermet:

 

Nix ikke fornærmet, ikke spor, jeg havde faktisk glemt det lige til nu :-D faktisk syntes jeg det var sjovt, sådan lidt altså. Nu kan du så sige til andre: Læs ikke den bog, den stinker :sjov:

 

Tålmodighed kan købes de rigtige steder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Der kan skrives tykke bøger om alt det jeg heller ikke forstår og det bliver der såmænd også :-D

 

Såvidt jeg har læst har ingen kritiseret Iben for at have et indkald som funker, men vi har haft vendt træningen Iben fortalte om. Vi har haft diskuteret hvorvidt det er nødvendigt at anvende positiv straf i læringen af indkald. Det var såvidt jeg husker det "kritikken" drejede sig om.

 

Ja jeg indrømmer at jeg absolut ikke har magtet eller gidet følge alle debatter fra start til slut ;-)

 

Jeg forholdt mig bare til "Det fører som regel til at en masse mennesker, som har et, lad os sige 'fint, men ikke perfekt' indkald, belærer mig om hvorfor min indkaldstræning er HELT forkert."

Og i denne tråd kunne jeg egentlig bare læse at brug af lang line ikke var et førstevalg, det er osse hvad jeg selv har modtaget af respons når jeg har pippet lidt om de lange liner i andre tråde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

Jeg vil gerne fortælle om min største kikser...en kikser der gør at Pablo og Victoria i dag går med brede halsbånd som jeg ved kan holde, og deres snore er forsynet med kraftige karabiner(som jeg endda overvejer at skifte ud med nogen med gevind på så de ikke kan gå op)

 

Jeg var ude og træne med Pablo, og jeg havde Saba med, og jer der kender historien om Saba ved at hun rent mentalt ikke havde det godt(omplaceringshund jeg tog fordi hun skulle aflives ellers)...jeg har bundet Saba til bilen, og står og træner med Pablo(Saba havde det fint med at kigge på, og senere få en gåtur istedet)...pludselig hører jeg bare den der svusj lyd af en snor der spænder op, og et halsbånd der rammer jorden...Saba har fået øje på en anden hund, og er hoppet frem så halsbåndet er sprunget...jeg ser allerede billederne inde i mit hoved af avisoverskrifterne "kamphund æder anden hund"...så jeg kommer løbende, råbende og skrigende "Saba, kom her"...nå men Saba stiller sig bare foran den anden hund, og logrer og er glad, og ejeren siger "slap nu af, de hilser bare"...

 

siden da har jeg holdt mig langt fra billige halsbånd...men pyha et chok og ikke en historie jeg er stolt af, da jeg ellers arbejder intenst på altid at være super ansvarlig....

Link til indlæg
Del på andre sites

Ork - jeg kan ikke tælle hvor mange 'langlinebrandsår' på hænder, arme, ankler, lår, etc. jeg fik med min gamle hund. Det er en 'erhvervsrisiko' man må tage med ;-)

Men hvad er forskellen på at give andre brandsår og så på at glippe et indkald, så hunden løber hen til nogen?. I begge tilfælde pådutter man jo andre noget de ikke selv har bedt om. Jeg siger det bare for at fortælle at der også kan ske kiksere selvom hunden ikke er løs.

 

Og ganske interessant er det jo, at der ivrigt fortælles om alle fjolserne ude i det virkelige liv, der gang på gang dummer sig, når det samtidig skal kritiseres at en hundeejer fortæller om en opnået succes med træningen af det aller vigtigste.... jeg forstår det ikke :hmm:

 

Måske fordi der blev lagt ud med et svar der kunne opfattes lidt nedladende. :vedikke:

 

Jeg synes egentlig ikke det kan kaldes kritik af en hundeejer, fordi andre ytrer at de ikke er enige i de krav der stilles, metoden, eller fordi de mener der er bedre metoder (nu taler jeg bare sådan generelt). Det er jo en debatside, så det er vel hvad man kan forvente.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nix ikke fornærmet, ikke spor, jeg havde faktisk glemt det lige til nu :-D faktisk syntes jeg det var sjovt, sådan lidt altså. Nu kan du så sige til andre: Læs ikke den bog, den stinker :sjov:

Jamen, det er da en super måde at afskrække folk fra at låne bøger af mig. Man har altid et helvedes hus med at få dem tilbage igen.

Tålmodighed kan købes de rigtige steder...

 

Næ tak, jeg skal ikke ud i noget med at sælge min sjæl til djævelen eller hvad det er du har i tankerne. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

det næste lange stykke tid efter kørte jeg med det ødelagte halsbånd hængende fra bakspejlet...hehe...

 

Det minder mig lidt om dengang Ascha var lille (vel omkring 10 uger). Jeg kom gående langs en strærkt trafikeret vej og pludselig syntes jeg snoren føltes lidt underlig at gå med. Jeg kigger ned og indser at jeg kommer traskende med et tomt halsbånd slæbende efter mig og en lille sort pelstot står og snuser 10-15 m væk. Dèr lærte jeg at man ikke behøvede at kunne få en hel hånd ind mellem hund og halsbånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia

Jamen jeg vil så give et bidrag med om trælse ejere.... (og ja man er nok selv en træls en nogen gange)...

Vi har en IKKE indhegnet hundeskov her i Lystrup. Jeg elsker at gå derovre, da der er en masse ting at træne på samt træne møde med andre hunde uden at hilse (man er 100% sikker på at møde nogen derovre)... Denne gang kommer der så 2 hunde drønnende rundt om et hjørne uden snor på, hvor man i baggrunden fra en lysning omkring 50m længere inde hører nogen kalde... Det trælse her er, at jeg har faktisk en halv racistisk hund, som hader lab og golden hunde, hvorfor i don't know... Vores hundeskov har ændret sig fra at være et sted, hvor man kunne træne indkald osv til at være et sted, hvor 4-5 mennesker slipper deres køtere løs, mens de selv står og sludrer og drikker kaffe UDEN at holde øje med hundene eller kunne kalde hundene til sig...

Min situation udviklede sig til, at jeg trak Hope bag mig og råbte vredt skrid og nej til de to hunde... De vendte gudskelov rundt og drønede ind mellem træerne, men allerede der har vi jo fået endnu en dårlig oplevelse til listen... Så nu benytter vi kun skoven om morgenen og sent om aftenen, det er de tidspunkter, hvor de mere ansvarlige ejere tør benytte skoven. Der er faktisk mange her i området som træner i området osv. Men løse hunde, som ejerne ikke holder øje med er skyld i, at man kun morgen og aften kan få noget reel træning ud af området... Det er det eneste sted, hvor vi lovligt kan gå med en løs hund....

Link til indlæg
Del på andre sites

Debat og et debatforum udelukker vel ikke at der uddeles kritik?

Hvis ikke folk følte sig kritiseret ville de sikkert heller ikke have så mange overvejelse om hvad de ville fortælle ;-)

Nej, det påstår jeg heller ikke... Men at man har en holdning til andres måde at gøre tingene på og giver udtryk for denne, behøver vel ikke være en kritik, men blot meningsudveksling ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil da også gerne bidrage lidt.

Synes godt nok vi oplever en masse hovedløse hundeejere i Odense området. Når jeg går i skoven med eller uden hund (hvis jeg låner mine forældres)... så forstår jeg ikke dem der bare lader deres hunde rende hen imod os mens de står 50 m. væk og skriger bare rolig den bider ikke... øhm nej det er jo også godt nok, men de ved da intet om hvorvidt mine forældres hund kunne finde på at bide. eller når jeg går alene hvorvidt jeg i virkeligheden kunne være rædselsslagen for hunde. Så kan hunden jo være nok så sød men det ville jeg jo ikke kunne bruge til en hatfis. Min mor er bange for store mørke hunde, og hun har oplevet flere gange når hun har været ude så er der rendt fremmede hunde hen til hende og det gør ikke hendes frygt for fremmede hunde mindre.

Men den gang jeg nok blev mest chokeret var første gang vi skulle ud og kigge hund nogle år tilbage. Vi skulle ud til en golden kennel og da de åbner døren bliver vi mødt af en kæmpe stor hanhund der springer op af min dengang 8-9 årige lillebror og vælter ham omkuld hvilket gør ham virkelig forskrækket. Opdrætterens kommentar var at han skulle jo lære det før eller siden... :damn:Måske hun bare skulle lære at styre sin hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

Jeg kan komme i tanke om en masse tilfælde hvor jeg har tænkt en masse mindre pæne ting om en anden hundeejer..

men hey! jeg har skisme også selv været hovedløs ejer, uden 100% kontrol over mit møgdyr.

 

vi er i hundeskoven, Nissan leger med hans veninde.

lille hund kommer, Nissan er ligeglad.. den laver ingen lyde.. men veninden begynder at løbe efter den..

det bryder den sig ikke om, og begynder at sige "sjove" (ifølge Nissan) lyde. så han bliver pludselig interesseret.. og de to rotter sig sammen om at jagte den stakkels hund.

der gik 10 sekunder før jeg fik Nissan ind og i snor.

Ejerne gav os en skideballe, og forlod surt hundeskoven med en kommentar om det var hundeskov eller "hundeføde"..

så jeg beklager dybt overfor ejerne af det der viste sig at være en hvalp.

Selvom vi alle sammen prøver, så er det ikke muligt at forudsige alle hændelser.. jeg skulle selvfølgelig have kaldt Nissan ind i det øjeblik veninden begyndte at spæne efter den. men da han normalt er ligeglad med små hunde som ikke gøer og siger piv, så gjorde jeg det ikke.

 

Undskyld til ejerne hvis de skulle finde på at kigge forbi hf :-D

 

 

tilføjes skal det at Nissans indkald ikke fungerer når små hunde siger piv og damerne dufter lækkert.

men vi arbejder på det ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia

Jeg fik lige en ny oplevelse i går af noget, som simpelthen er dybt irriterende af en hundeejer... Om det så skyldes manglende viden eller lign. Det vides ikke...

En af ejerne til en vovse på samme træningshold som mig (begynder), havde smidt flexi sele på en stor blandings hund (hvor der bla. Er samojede i)... Og så fik hunden ellers lov til at forstyrre os andre, mens vores træner bad os lave øvelser osv... Jeg stilte mig modsat og ja, som jeg lidt havde forudset, så fik vovse lov til at gå både til højre og venstre for at pjatte med de andre, hvor ejerne desperat forsøgte at træne hundene... Og jojo, sørme så om han så ikke stiller sig ovre ved os, da han bliver bedt om at korte flexien ind.... Jeg symes simpelthen det er så møghamrende irriterende, da Hope er meget interesseret i denne hund, som naturligvis hurtigt har opdaget, at vores hunde jo får godbidder fra ejerne af, men han laver ikke noget og ejeren giver ham ikke noget som sådan... Vores træner forsøgte at forklare, at det forstyrrede os andre, men lige meget hjalp det, ejeren virkede sådan lidt døv for det og gik så 10 min før vi sluttede, så træneren nåede ikke at tage en længere samtale med dem.... :evil:Til sidst fik jeg hopes opmærksomhed og kunne færdiggøre vores øvelse, men hvor er det da træls altså... :cry: Man betaler jo for at kunne lære noget og så ødelægger en hund det for alle os andre, bare fordi ejeren ikke selv laver øvelser eller noget med hunden... Han fik bare lov at fise rundt i flexi længde...

Link til indlæg
Del på andre sites

Til Valischa.

Når jeg oplever forstyrrelser fra andre hunde ved træning , så beder jeg ejeren fjerne den. Men faktisk er det jo træneren der bør sige dette. Men hvis træner står midt i en instruktion, af få hunde, og man selv træner noget andet, må man selv sige det. Har også oplevet dette, så slem at min hanhund blev humpet af andre hunde, mens jeg trænede, enten løse eller hunde i lang snor uden ejerkontakt. Nogle gange hjælper det jo ikke at gå længerer bort, hvis den interesserede hund og ejer så følger med een.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...