Hop til indhold

avlsgodkendt?


Recommended Posts

Ok nu sidder jeg og bliver lidt nysgerrig. I må undskylde på forhånd hvis spørgsmålet lyder sådan lidt halvdumt men har absolut ingen forstand på hundeudstillinger.

Nu udstiller jeg jo selv kaniner, og i den verden er det sådan at dyret selv skal gøre sig fortjent til sin tavle, dvs. at den får ikke stamtavle med fra opdrætteren, den skal være bedømt som voksendyr i 1. klasse med minimum 92,5 p. ud af 100 for at blive reg. automatisk. Dog kan man selv få den lavet hvis den er blevet bedømt med lavere bare så man har reg. nummeret på et eventuelt kommende avlsdyr.

 

Men så tænker jeg lidt hunde skal være avlsgodkendt for at deres hvalpe kan få stamtavle ikke?

I sådan et tilfælde hvad hvis tæven eller hannen f.eks. har en eventuel fejl i deres farve som gør at de ikke kan udstilles, en hvid plet eventuelt eller noget, er stamtavle på hvalpene så fuldstændig udelukket selvom forældrene kommer efter stambogsførte linjer?

 

Igen kommer jeg til at sammenligne med kaniner velvidende om at det er to helt forskellige verdener. Men nogle af mine højstbedømte dyr kom efter dyr som ikke var særlig højt bedømt, eller ikke var udstillingsegnede. De havde dog nogle kvaliteter der med den rigtige kombination skabte noget godt.

 

Nu tænker jeg ikke på dyr der ikke kan avlsgodkendes pga. de ikke er sundhedsgodkendt eller har nogle skavanker de kan føre med. Jeg tænker på gode fornuftige dyr der viger en smule fra standarten.

 

Igen aner ikke noget om det, men sad bare med tanken i hovedet så måtte lige spørge :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dkk ¨s specialraceklubber er i år igang med nye regler, og de er og har været forskellig fra race til race.

Men det er forældredyrs avlsgodkendelse, der gør, at hvalpene stambogsføres, og indberetning vedr hvalpekuld skal være hos DKK , inden de er 3 uger gamle. Så her registreres de, uanset de evt har farvefejl, får skæve eller manglende tænder , eller andre fejl. Størrelse i forhold til standard og pelsudvikling til typisk kvalitet osv kan jo ikke vurderes i den alder, så hvalpene skal så igen avlsgodkendes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle hunde efter stambogsførte forældre, skal være registreret hos kennelklubben og dermed have udstedt stamtavle inden de flytter fra opdrætter. De fleste bliver registreret inden de fylder tre uger grundet lavere gebyr. Stamtavlen følger til enhver tid hunden.

Er en hund født fejlfarvet får den stadig stamtavler, her vil så bare være anført et avlsforbud og hunden vil på den måde ikke kunne indgå i registreret opdræt.

 

Men præmieringen af forældredyrene er ikke afhængig af om deres hvalpe får tavler, slet ikke nu hvor udstillingskravet er frafaldet alle racer. Og de fleste ved at det ikke nødvendigvis er de bedste hvalpe der kommer af championforældre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle hunde efter stambogsførte forældre, skal være registreret hos kennelklubben og dermed have udstedt stamtavle inden de flytter fra opdrætter. De fleste bliver registreret inden de fylder tre uger grundet lavere gebyr. Stamtavlen følger til enhver tid hunden.

Er en hund født fejlfarvet får den stadig stamtavler, her vil så bare være anført et avlsforbud og hunden vil på den måde ikke kunne indgå i registreret opdræt.

 

Men præmieringen af forældredyrene er ikke afhængig af om deres hvalpe får tavler, slet ikke nu hvor udstillingskravet er frafaldet alle racer. Og de fleste ved at det ikke nødvendigvis er de bedste hvalpe der kommer af championforældre.

5 uger nu :blink:
Link til indlæg
Del på andre sites

Synes absolut ikke det er et dumt spørgsmål.

 

Det er egentlig ganske simpelt... En hund der ikke er avlsgodkendt kan sagtens selv have stamtavle; Men den må ikke avles på. Hvis den måtte avles på, havde den været avlsgodkendt jo :-D

 

Det vil sige at går man imod "forbuddet" om ikke at avle på denne hund, kan hvalpene IKKE stambogsføres, og alt efter ens kontrakt kan man skulle betale en bøde til opdrætteren af hunden (Som er solgt med avlsforbud)...

 

Det er derfor at man i mine øjne altid skal tænke sig en ekstra gang om når man køber en hvalp fra forældre der har stamtavle, men hvalpene ikke selv bliver stambogsført. En DKK opdrætter ville ALDRIG vælge ikke at stambogsføre sine hvalpe, det får de simpelthen intet ud af, og så vidt jeg ved koster det ganske lidt i forhold til hvor meget mere "værdi" hvalpen får af at have stambog. (Tror stambogen koster 300 kr eller deromkring?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du låner alt det du vil.

 

Men som i skriver så selvom hunden har stamtavle fra opdrætter, så skal den avlsgodkendes for at få stamtavle på dens hvalpe. Men hvis den så måske har en lille fejl, så kan den ikke avlsgodkendes og få hvalpe med tavle, selvom den med den rette kombination kunne lave godkendte hvalpe?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du låner alt det du vil.

 

Men som i skriver så selvom hunden har stamtavle fra opdrætter, så skal den avlsgodkendes for at få stamtavle på dens hvalpe. Men hvis den så måske har en lille fejl, så kan den ikke avlsgodkendes og få hvalpe med tavle, selvom den med den rette kombination kunne lave godkendte hvalpe?

 

Præcist, men uanset om den kan lave godkendte og super gode hvalpe, så bærer den jo stadig på noget uønsket.

 

Jeg har opdrættet marsvin, og jeg havde en forfærdelig grim hun, med pelsfejl og grimme øre.. Hun ville ALDRIG vinde noget på udstilling, men ca. 30% af hendes unger var HELT perfekte! De vandt rigtig godt på udstillinger, alt hvad de kunne faktisk... Men Problemet var jo at jeg altid stod med 70% af et kuld som jeg skulle sælge som kæledyr.. Hvilket betød at jeg fra hende aldrig solgte et godt dyr, dem beholdte jeg jo selv... Hendes unger fik selvfølgelig også ca. 70% "skidte dyr"... (Sundhedsmæssigt var de super!).

 

Derfor må man jo vælge hvad det er man ønsker i sin avl, og DKK har valgt at man ikke avler på disse dyr, netop fordi man kan sælge et super fantastisk dyr som gemmer på en masse skidt... Ved at dyrene bliver "lukket" rent avlsmæssigt, stopper man jo den fejl ved dyret bliver båret videre (At evt. søskende kan avlsgodkendes og jo nok bære samme fejl betyder jo så at ved deres unger vil der ske det samme, og på den måde får man tyndet fejlen mere og mere ud ved altid at pille den fra)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt så - det er osse snart 1½ år siden jeg har registreret hvalpe og der var det lige i sidste øjeblik fordi hanhunden ikke var registreret hos DKK ;-)
Så har du masser tid til at nå det denne gang... Hvis hanhunden er dansk (eller ejer har et login til hundeweb) kan hanhundeejer "skrive under" på registreringen via hans "min side"...:mrgreen:
Link til indlæg
Del på andre sites

Du låner alt det du vil.

 

Men som i skriver så selvom hunden har stamtavle fra opdrætter, så skal den avlsgodkendes for at få stamtavle på dens hvalpe. Men hvis den så måske har en lille fejl, så kan den ikke avlsgodkendes og få hvalpe med tavle, selvom den med den rette kombination kunne lave godkendte hvalpe?

 

Den skal så ikke avlsgodkendes mere, ikke gennem udstilling i hvert fald.

 

Men når der er tale om en lille fejl, så er der jo forskel på hvad der ligger i det. Der findes forskellige grader af fejl, nogle ting er diskvalificerende og andre er bare uønskede. Jeg har en hund med en mindre hvid brystplet og dette er for farvevarianten ikke ønsket. Men hunden er altså multi-titelvinder og har produceret hvalpe af høj kvalitet som selvfølgelig er registrerede og i øvrigt selv har erhvervet flere championater.

 

Der i mod vil en hund med diskvalificerende fejl ikke kunne avlsgodkendes (læs: efter frafaldet bør en opdrætter selv vurdere ikke at bruge en sådan hund i avl) det kan være temperamentsfejl, bidfejl, tandmangel, haleknæk osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har du masser tid til at nå det denne gang... Hvis hanhunden er dansk (eller ejer har et login til hundeweb) kan hanhundeejer "skrive under" på registreringen via hans "min side"...:mrgreen:

 

Mjah det er så ikke en dansk hund, kvaliteten er simpelthen for ringe her hjemme....

Men netop det med at tilmelde hunden digitalt og alt det hejs, det troede jeg jo ville gøre det hele meget nemmere, men nej nej nej, værsgo at udfylde og kopiere og indsende manuelt, vor herre til hest!

GODT der er 14 dage mere denne gang :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mjah det er så ikke en dansk hund, kvaliteten er simpelthen for ringe her hjemme....

Men netop det med at tilmelde hunden digitalt og alt det hejs, det troede jeg jo ville gøre det hele meget nemmere, men nej nej nej, værsgo at udfylde og kopiere og indsende manuelt, vor herre til hest!

GODT der er 14 dage mere denne gang :mrgreen:

:mrgreen:

Kender problemet... Jeg har også lige måtte sende ind manuelt....

Nu har lige sendt stamtavlen på en import ind..Hvor dumt er det lige? Når jeg har meldt ham til i Roskilde og kopi af stamtavlen ikke er nok pludselig... Og nu er den ikke sådan lige at finde i DKK..Jeg ser for mig bunker af papirer stablet op alle steder :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

:mrgreen:

Kender problemet... Jeg har også lige måtte sende ind manuelt....

Nu har lige sendt stamtavlen på en import ind..Hvor dumt er det lige? Når jeg har meldt ham til i Roskilde og kopi af stamtavlen ikke er nok pludselig... Og nu er den ikke sådan lige at finde i DKK..Jeg ser for mig bunker af papirer stablet op alle steder :shock:

 

Det er simpelthen for dumt - hvad er det vi ikke kan finde ud af her i landet?

Vi kan godt genbruge det norske databasesystem, men vi kan ikke finde ud af at genbruge systemets muligheder.

Jeg har meldt hunde til udstilling over nettet i hele norden, om jeg begriber hvorfor det ikke kan lade sig gøre for DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den skal så ikke avlsgodkendes mere, ikke gennem udstilling i hvert fald.

 

Men når der er tale om en lille fejl, så er der jo forskel på hvad der ligger i det. Der findes forskellige grader af fejl, nogle ting er diskvalificerende og andre er bare uønskede. Jeg har en hund med en mindre hvid brystplet og dette er for farvevarianten ikke ønsket. Men hunden er altså multi-titelvinder og har produceret hvalpe af høj kvalitet som selvfølgelig er registrerede og i øvrigt selv har erhvervet flere championater.

 

Der i mod vil en hund med diskvalificerende fejl ikke kunne avlsgodkendes (læs: efter frafaldet bør en opdrætter selv vurdere ikke at bruge en sådan hund i avl) det kan være temperamentsfejl, bidfejl, tandmangel, haleknæk osv.

 

Ok jamen det er også mere herhenne af jeg ligger, altså uønskede fejl men ikke diskvalificerende fejl.

 

Shii: Ja det kan jeg godt se pointen i, men i mine øjne burde der så være avlsforbud på hele kuldet, for som du selv siger så er chancerne for at godkendte søskende bærer samme fejl stor. Og så er det vel linjen den er gal med, der hvor jeg ligger det er som Hopsa også skrev en tegningfejl. Men som jeg kan høre så kan uønskede fejl godt give en avlsgodkendt hund alligevel. :D

 

Det som jeg havde forstået det var at f.eks. en lille fejl i farven, altså en uønsket hvid plet kan gøre at hunden ikke bliver avlsgodkendt. I mine øjne har et sundt godt dyr med en lille fejlfarve en langt større avlsværdi end noget skravl.

Men kan da godt se at det nok ikke er helt så sort og hvidt som mit lille hoved har gjort det til hehe :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan en exteriørdommer altid finde fejl på en hund.

Den ene siger og skriver, fremragende god brystkasse og flot lige ryglinie, den næste, lidt for smal bryst og en anelse skrå bagpart. Eller korrekt vinklet bagben , den næste overvinklet.

Eller smuk stærktbygget hals, den næste, for meget løs halshud.

Så man kan aldrig vide præcis, hvad en fremmed dommer lige kigger mest efter.

Jeg fik f.eks et reserve cert. og 4 bedste han af alle på en rimelig stor udstilling , hvor en del faktisk var meget udstillet af hannerne op de var så mange af dem med championtitler. Dommer brød sig så bare ikke om dem den dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan ikke sammenligne marsvin eller kaninavl med hundeavl. I hundeverdenen går der år fra fødsel, før du som opdrætter ved, at de hunde, du har benyttet var det værd for avlen.De skal være udvoksede, for vurdering ,både mht type, temperement og brugsegenskaber. Og måske mindst 6 år, før evt sundhedstegn eller mangel på samme viser sig.

Hvis dit kuld efter 9 års alderen stadig er velfungerende , ja så var kombinationen jo god.

Eller hvis nogle er kendt på agility eller anden hundesport i måske 6 års alderen og stadig er på toppen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan ikke sammenligne marsvin eller kaninavl med hundeavl. I hundeverdenen går der år fra fødsel, før du som opdrætter ved, at de hunde, du har benyttet var det værd for avlen.De skal være udvoksede, for vurdering ,både mht type, temperement og brugsegenskaber. Og måske mindst 6 år, før evt sundhedstegn eller mangel på samme viser sig.

Hvis dit kuld efter 9 års alderen stadig er velfungerende , ja så var kombinationen jo god.

Eller hvis nogle er kendt på agility eller anden hundesport i måske 6 års alderen og stadig er på toppen.

 

Du kan sagtens sammenligne.... Men du har helt ret i at ved hundeavl er det en hel del mere "langsommeligt", fordi der kan gå meget lang tid før en fejl opstår.

 

Men tilgengæld er det jo så også hurtigere at stoppe en linie/fejl.. Ved marsvin kan de udvise arvelige sygdomme når de er fuldt udvoksede omkring et års alderen, på det år kan mor marsvinet have nået at få to kuld (ca. 8-10 afkom).

 

En tæve hund laver jo ideelt set kun maks 4 kuld hvalpe i løbet af dens levealder, altså ca. 20-25 hvalpe per tæve. Men stadigvæk vil hun også maks have lavet ca. 10 afkom før end evt. fejl vil kunne ses (HD og albuer, hjerte problemer kan også ses hos forholdsvis unge hunde). Selvfølgelig er der fejl som opstår når dyret er ældre, og f.eks ved en race som Grand Danois hvor levealderen kan være kort, er det jo iddelt at bruge dyr med en højlevealder, og man ved jo først deres levealder når hunden er død! Og der er det ligesom for sent :mrgreen: Desuden bør man ikke avle på en tæve over 8, det vil sige at hvis du har en grande tæve der bliver 12 år, så ville hun jo være super at bruge i avl.. Men du bliver jo nød til at "gamble" og avle på hende imens hun er ung nok til det, og udfra din kendskab til linier osv håbe at hun bliver sund og rask som gammel.

 

Så jeg vil sige at selvfølgelig kan man sammenligne avlen med andre dyr... Forskellen er bare at hundeavl tager en hel del længere tid end marsvine avl, og derfor er det helt korrekt antaget at hundeavl er lidt mere "alvorligt" (forstå mig ret), du kan risikere at din avl efter 4 år er ubrugelig fordi du har avlet på forkerte dyr, og du skal starte forfra og dette vil tage dig 4 år mere... Hvor med marsvin kan du rette op på en fejl i løbet af et år eller måske endda mindre! Plus at ved marsvin er økonomien i det en hel anden... Den koster jo kun ca. 1/10 af hvad en racehund ca. koster (mine avls dyr kostede mellem 500 og 2500 kr), så det er noget billigere at skifte en avlshan ud, hvis han viser sig at have problemer, hvor hvis du skal skifte en avlshund ud så kan du altså ikke lige gribe ind i madbudgettet og tage pengene til en ny han!

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen der kan forklare hvad det der bortfaldne udstillingskrav går ud på rent praktisk? Har været inde på DKK og kigge, men kunne kun finde noget med at udstillingskravet bortfalder... Men hvorfor? :vedikke:

 

Nu har jeg intet at have det i, Therese, men jeg tror netop at udstillingskravet er fjernet fordi, som NickiA så fint siger, sagtens kan fødes gode hunde af mindre gode hunde - så man derved kan øge genpoolen lidt. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dommere kan altid finde fejl, for dommere er kun mennesker hehe, selvom man læser ud fra samme standart kan ingen dommer være hundrede pct. neutral fordi dommeren vil altid være farvet i sit syn på hvordan dyret skal se ud. Det er i sidste ende også en smagssag. Og så er det lige meget om vi snakker udstilling af marsvin, hund, kat eller kanin.

Der jeg ligger det er i de fejl som er direkte uønskede. Og om hvorvidt man kunne få godkendelse til at avle videre på de linjer. Netop fordi jeg via min erfaring inde for kaninavl ved at et dyr med en fejl sagtens kan give et godt dyr. Blandt andet har jeg oplevet en hun der ikke kunne reg. pga. dårlig tegning give en dobbelt racevinder.

Men som Shii så fint sagde stod hun jo med et dyr som gav 30% af det gode videre og 70% dårligt, og jeg kan egentlig godt se at det er der mentaliteten ligger netop fordi at det er det sværre at satse når man har med dyr som hunde og gøre.

 

Jeg sagde også fra starten af at det ikke var for at sammenligne kaninavl med hundeopdræt ;-) jeg gik bare ud fra noget i min verden kendt, og sammenlignede det med noget jeg ikke helt forstod, og kunne sætte mig ind i.

Og avlsmæssigt så er det jo præcis de samme dilemmaer man står med, men som Shii så fint skriver så er hundeopdrættet mere seriøst også fordi der er det større arbejde i det, flere penge og det går over en længere periode, og hvis jeg står med en agressiv kanin i forhold til en agressiv hund så er dilemmaet ved hunden noget større hehe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg intet at have det i, Therese, men jeg tror netop at udstillingskravet er fjernet fordi, som NickiA så fint siger, sagtens kan fødes gode hunde af mindre gode hunde - så man derved kan øge genpoolen lidt. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

Det giver god mening. Jeg er også overbevist om, at det ikke udelukkende er en dårlig ide.

Det er jo tydeligt, at det ikke altid har ført noget godt med sig at hundene skulle bedømmes, inden de skulle indgå i avl..

Link til indlæg
Del på andre sites

For mig at se er det en dårlig ide med at forkaste udstillingskravet. Jeg ser for mig en del, der vil avle på atypiske hunde, for små, for store,for kraftige , for spinkle, for dårlige bevægelser, for atypisk pelskvalitet, osv. Desuden vil det jo gøre, at nogle vil avle på de hunde, der er så overtypede, at de af almindelig fornuft burde udgå af avl. F.eks vildt løse øjenlåg, voldsomme hudfolder, rynkede hudområder med problemer og daglig pleje osv.Underlige forkerte tandsæt , haleknæk og hvad ved jeg. Altså de sundhedsproblemer der heldigvis er ved at komme focus på.

Hvilket jo ikke har noget af gøre med, at en hund med lidt fejl, ikke kan lave perfekte hvalpe, samt at en udstillingstophanhund kan have meget ringe gennemslagskraft på sit afkom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen der kan forklare hvad det der bortfaldne udstillingskrav går ud på rent praktisk? Har været inde på DKK og kigge, men kunne kun finde noget med at udstillingskravet bortfalder... Men hvorfor? :vedikke:

 

For at Hr og Fru hakkebøf kan lave et kuld registreret hvalpe, uden at skulle igennem det store besvær med at skulle på udstilling med deres hund.. Ikke en skid andet..

DKK vil også gerne pille ved alle racers sundhedskrav, da der jo åbenbart også er store udfordringer i at få undersøg sine hunde og sætte sunde, raske hvalpe til verdenen..

 

Undskyld den negative tone, men synes at DKK er lige lovlig langt ude med kirkebøssen i øjeblikket..

 

Fint at udstillingskravene blir slækket, især hvis man har en "pels"hund.. Men måske man skulle ha taget det med i sine overvejelser, inden man købte en hund med stor pelspleje..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...