Hop til indhold

Hundes drab på andre dyr - hvor går grænsen?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Nu er det jo svært at undgå en fasan (eller et andet dyr) når man kommer kørende på en trafikeret landevej i skumringstid. Der er modkørende, man har kort lys på bilen, der er bagvedkørende. Og hopper et dyr ud foran bilen, er der ikke andre muligheder end at påkøre det. Alternativerne er at køre i grøften, køre frontalt ind i en modkørende eller blokke bremsen og blive påkørt af en bagvedkørende. De sidste to er i øvrigt en overtrædelse af færdselsloven.

 

Jeg har én gang kørt en kat ned med 130 km/t, og jeg ikke så meget som blinkede med øjnene! Det mindste ryk i rattet kunne have haft fatale konsekvenser. At jeg så stortudede bagefter over død kat og smadret bil er en anden sag:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 86
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nu er det jo svært at undgå en fasan (eller et andet dyr) når man kommer kørende på en trafikeret landevej i skumringstid. Der er modkørende, man har kort lys på bilen, der er bagvedkørende. Og hopper et dyr ud foran bilen, er der ikke andre muligheder end at påkøre det. Alternativerne er at køre i grøften, køre frontalt ind i en modkørende eller blokke bremsen og blive påkørt af en bagvedkørende. De sidste to er i øvrigt en overtrædelse af færdselsloven.

 

Jeg har én gang kørt en kat ned med 130 km/t, og jeg ikke så meget som blinkede med øjnene! Det mindste ryk i rattet kunne have haft fatale konsekvenser. At jeg så stortudede bagefter over død kat og smadret bil er en anden sag:cry:

 

Det er simpelthen min største frygt, at der løber et eller andet ud foran mig, for jeg laver undvigemanøvrer. Ikke fordi det er noget jeg vælger, det er bare sådan jeg reagerer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo svært at undgå en fasan (eller et andet dyr) når man kommer kørende på en trafikeret landevej i skumringstid. Der er modkørende, man har kort lys på bilen, der er bagvedkørende. Og hopper et dyr ud foran bilen, er der ikke andre muligheder end at påkøre det. Alternativerne er at køre i grøften, køre frontalt ind i en modkørende eller blokke bremsen og blive påkørt af en bagvedkørende. De sidste to er i øvrigt en overtrædelse af færdselsloven.

 

Jeg har én gang kørt en kat ned med 130 km/t, og jeg ikke så meget som blinkede med øjnene! Det mindste ryk i rattet kunne have haft fatale konsekvenser. At jeg så stortudede bagefter over død kat og smadret bil er en anden sag:cry:

 

Tjah... Man skal også køre efter forholdene. Jeg ved godt man ikke må bremse hårdt op for mindre dyr, men en ting er hvad man må en anden er hvordan man spontant reagerer i situationen.

Indtil videre har jeg undgået at køre fasaner ned selvom det vrimler med dem her, jeg bor på landet, ligesådan med harer i februar - marts hvor der som regel ikke kun kommer én hare, men gerne to. Dette uden at køre "morfarkørsel". Måske har jeg bare været heldig.

 

Derimod har jeg haft ramt kamikazesolsorte og duer som er fløjet lavt og direkte ind i siden på bilen, en kat er det desværre også blevet til, endda min egen men det var i en noget anden situation

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Indtil videre har jeg undgået at køre fasaner ned selvom det vrimler med dem her, jeg bor på landet, ligesådan med harer i februar - marts hvor der som regel ikke kun kommer én hare, men gerne to.

 

Jeg undgik også - med nød og næppe - at køre fasanerne ned ovre i Sverige. Men også kun lige på et hængende hår. De var OVERALT - og den eneste grund til at jeg kunne undgå det, var at det var på godsets egne veje, som var tyndt befærdede, dvs. at man kunne lave pludselige opbremsninger, hasarderede undvigemanøvrer mm., uden at være til fare for andre trafikanter (der var ingen). Havde det været på en mere befærdet landevej f.eks., var der nok røget adskillige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undgik også - med nød og næppe - at køre fasanerne ned ovre i Sverige. Men også kun lige på et hængende hår. De var OVERALT - og den eneste grund til at jeg kunne undgå det, var at det var på godsets egne veje, som var tyndt befærdede, dvs. at man kunne lave pludselige opbremsninger, hasarderede undvigemanøvrer mm., uden at være til fare for andre trafikanter (der var ingen). Havde det været på en mere befærdet landevej f.eks., var der nok røget adskillige.

 

De har det med at flytte sig hvis man dytter med hornet

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
De har det med at flytte sig hvis man dytter med hornet

 

"Vores" var ikke altid synlige på afstand. Særligt ikke i tusmørke. Og så havde de en sær vane med at pile lige ud foran bilen i sidste sekund.

I øvrigt er jeg ikke sikker på at jeg ville køre og dytte på en befærdet vej og på den måde alarmere og forvirre mine medtrafikanter. I trafikken er mine prioriteter ret klare: først tage hensyn til andre mennesker, dernæst dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

"Vores" var ikke altid synlige på afstand. Særligt ikke i tusmørke. Og så havde de en sær vane med at pile lige ud foran bilen i sidste sekund.

I øvrigt er jeg ikke sikker på at jeg ville køre og dytte på en befærdet vej og på den måde alarmere og forvirre mine medtrafikanter. I trafikken er mine prioriteter ret klare: først tage hensyn til andre mennesker, dernæst dyr.

 

 

Sådan er de også her hvor jeg bor, de går pænt inde i siden af vejen, men i samme øjeblik bilen er lige ud for dem, så spæner de lige ud foran den. Nogen gange kan de rent faktisk være på vej væk fra vejen, og alligevel vende på en femøre og spæne ud foran bilen idet man er ud for dem :vedikke:

 

Vi plejer at se at de leger "chicken" :genert:

 

Jeg har rent faktisk tit undret mig over hvad det er for et instinkt der får dem til at løbe lige ud foran bilen :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi lærte i en af vores timer, at når dyrene bliver bange (pga. bremse/bil lyde).. så skynder de sig hen hvor der er mest lys for at kunne se hvor faren er... desværre er det ofte bilens lygter

 

Det vil jeg nu sætte et stort spørgsmålstegn ved...

 

Det er lidt mere sandsynligt at de bare render tilbage i dén retning de kom fra, fordi de ved at det ihvertfald var sikkert dér.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tjah... Man skal også køre efter forholdene. Jeg ved godt man ikke må bremse hårdt op for mindre dyr, men en ting er hvad man må en anden er hvordan man spontant reagerer i situationen.

Indtil videre har jeg undgået at køre fasaner ned selvom det vrimler med dem her, jeg bor på landet, ligesådan med harer i februar - marts hvor der som regel ikke kun kommer én hare, men gerne to. Dette uden at køre "morfarkørsel". Måske har jeg bare været heldig.

 

Derimod har jeg haft ramt kamikazesolsorte og duer som er fløjet lavt og direkte ind i siden på bilen, en kat er det desværre også blevet til, endda min egen men det var i en noget anden situation

Ja det skal man, men er der noget som render ud foan en, meget tæt på, så har man altså ikke en chance.

 

Det er jo det man gør

 

Jeg har påkørt flere fasaner og andre smådyr :cry:, kunne ikke undvige, det gør man ikke bare lige med en lastbil.

Mange prøver desværre at undvige for enhver pris, det koster i værste fald menneskeliv. Man bør tænke sig om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w
Pelle får lov at grave efter mus, han ville ikke få lov at konsumere en hvis han var så heldig at grave en op. Dette er endnu aldrig sket i de 6 år han har levet.

Han skal ikke jage/dræbe andre dyr, men jeg må indrømme at hvis han havde en forkærlighed for at daske edderkopper, fluer o.lign. vile jeg ikke tage det så tungt, men de skulle dø med det samme og ikke leges med.

Der går min grænse.

 

Du ville da have haft fornøjelse af min gamle hund -hun begravede edderkopper levende (tror ikke lige hun regnede ud at de så bare selv "gravede" sig op igen) :mrgreen:

 

Fandt hun en edderkop indenfor, tog hun den (med megen væmmelse) i munden, bar den udenfor hvor hun skubbede lidt jord væk med snuden (stadig med edderkoppen i munden) spyttede edderkoppen ud, og så blev den ellers dækket til igen og hun forlod stedet, så edderkoppen i de fleste tilfælde kunne kravle væk i ro og mag.

 

Jo jo, hun var skam en farlig jæger, min Møffe:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...