Hop til indhold

Hundes drab på andre dyr - hvor går grænsen?


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Hunde dræber af og til andre dyr, men hvornår er det egentlig ok?

 

Mus, rotter, harer, naboens kanin, fugle, høns, katte?

 

For er man imod tanken om at det sker, er man vel imod alle drab, også mus?

 

Der har tidligere været en diskussion herinde med en hund der konsekvent spiste katte, og det fik sindene i kog.

 

Diskussionen her skal ikke handle om hvorvidt det er normal adfærd for en hund at dræbe andre dyr, men om det er ok i menneskets øjne.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 86
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Mus, rotter, harer, naboens kanin, fugle, høns, katte?

 

- Årh gud, jeg ville være så ked af det hvis lux dræbte nogen af disse dyr!

 

Engang var der en selvmordsfugl der fløj ind i vores rude, lux var tilfældigvis udenfor og fangede den så og kastede rundt med den, indtil jeg fik fat i ham.

Også døde den lille bitte fugl i min hånd.

- Der blev jeg altså lidt ked :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Mus, rotter, harer, naboens kanin, fugle, høns, katte?

 

Jeg ville ikke bebrejde en hund for at dræbe nogle af de ovennævnte - det mener jeg er helt naturlig adfærd.

Derimod, vil jeg bebrejde mennesker, inklusiv mig selv, hvis det går ud over et dyr som tilhører nogle andre, eller som de holder af.

 

At en hund tager en mus eller rotte har jeg ikke ondt af - vi opfatter dem alligevel som skadedyr og prøver at komme af med dem på allehånde fantasifulde måder. Da vi boede i hus havde vi såmænd en kat 'ansat' med præcis det formål at holde huset musefrit.

 

Naboens børns kaniner: ja, der ville jeg have det forfærdeligt. Så er der jo nogen som bliver kede af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine må gerne tage mus og rotter - hvis de skulle være så heldige at fange dem ;-) Karla har taget en fugl engang - hun sprang op i luften og tog den i flugt :shock: Min instinktive reaktion var at råbe "nej, slip" og det gjorde hun så :stupid: fuglen krabbede sig derfor væk og jeg kunne ikke finde den igen.... Jeg skulle have ladet hende slå den ihjel, for den er uden tvivl kommet til skade da hun fangede den...

 

Jeg har dog et solsortepar der yngler i min have - og jeg forsøger desperat at undgå at hundene tager deres unger.... og indtil videre har jeg haft held med det... Men i år er der altså 2 voksne hunde at holde styr på!

 

Men nej de må ikke gøre naboens kanin noget og de må heller ikke røre min svigerfars fritgående høns eller ænderne i parken.... Jeg tror ikke på at de kunne fange en sund og rask hare - men jeg vil ikke have de går på jagt efter dem, så dermed giver det jo sig selv, at de heller aldrig slår en sådan ihjel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er et godt spørgsmål... Og jeg er nok lidt dobbeltmoralsk... Vores hunde har altid fået lov at jage mus, og også dræbe dem, hvis de en sjælden gang imellem fik fat i en... Og de har da også dræbt en hare engang, der lige pludselig dukkede op i et villakvarter - det havde jeg ikke lige set komme, dengang troede jeg kun, at harer kom frem om aftenen og om morgenen, så lige pludselig var hundene skredet med snor og det hele... Det var jeg ikke helt tilfreds med, men de opdagede den hurtigere end mig og nåede at rykke snorene ud af min hånd..

 

Og rotter fik de lov at tage, dengang de invaderede vores have - og mus, der invaderede vores hjem, hvis de kunne komme til det...

 

Men større dyr ville jeg godt nok være ked af, at de slog ihjel... Især folks kæledyr! Jeg ved selv, hvor ked af det jeg ville blive, hvis en hund tog vores kat fx. Så det ville jeg forsøge at forhindre..

Link til indlæg
Del på andre sites

Maya fanger utallige mus lige fortiden. I går på eftermiddagsgåturen fangede hun 4 stk. og hun spiser dem med velbehag. (også er jeg sikker på at de er døde og ikke ligger og lider)

 

Så mus er okay i min verden, rotter - frygter jeg lidt, min bedsteforældres hund blev bidt ret slemt af en rotte.

Hare, kaniner, andres kældedyr og fygle er ikke okay, og det får hun ikke lov til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som udgangspunkt er jeg imod at Luna slår noget som helst ihjel, og jeg gør mit bedste for at forhindre det, dog ikke altid med succes :genert:

 

Hvorvidt det er ok i vores øjne, ja, det er det her hvor jeg bor, jeg bor nemlig så langt ude på landet at dyr stadig er dyr med dertilhørende instinkter :blink:

 

Men som sagt, så vil jeg helst ikke have hun gør det da jeg ikke bryder mig om det, men de gange hvor hun så alligevel har fanget en fasan, så får hun altså lov til at gøre "arbejdet færdigt", for jeg ville have det endnu dårligere med at fasanen fik lov til at slippe væk og så skulle lide indtil dens skader slog den ihjel.

 

I mine øjne er der ikke noget forkert i at en hund dræber et hvilket som helst byttedyr uanset størrelse eller nuttethed, men i mine øjne er der noget galt hvis man som hundeejer ikke så vidt muligt forsøger at forhindre ens hund i at gøre skade på andre folks dyr, eller lader den genere en vildtbestand som yngler.

 

Men ting kan ske, og det gør de :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Katte er lige store nok dyr, til at jeg ville synes det var ok (også selvom der skulle være tale om en vildkat).

 

Fugle, kaniner og andre gnavere er bestemt ikke ok i mine øjne heller - Jeg har nok et meget lyserødt syn på Ninjas jagt/dræberinstinkter :engel:

 

 

Altså, jeg ville jo helst at min hund aldrig kommer til at være skyld i et andet dyrs død - Og har heldigvis ikke oplevet det endnu, andet end et par insekter. Hun er simpelthen for dum til at kunne fange noget :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jukon

Jeg hjælper hunden med fange mus, rotter og muldhvarpe. Prøver selv eller tilskynder ham at slå dem hurtigt ihjel. Småfugle tager han også, det jeg ikke glad for, men acceptere det. Han får aldrig ros for fugle. Og han kan være alene med undulater og lignende burfugle.

 

På den måde kan han mærke, hvornår jeg giver accept. Og hvad vi skal gøre i situationen.

 

Han slipper mus, fugle og andre mindre dyr på kommando. Jeg acceptere ikke han æder dem pga parasitter og sygdomme. Han viser heller ingen interesse for det. Ruller sig derefter gerne oven på musene.

 

Glemte pindsvinene er fredet, der går grænsen på størrelsen.

Bryder mig ikke om katte, det gør Jukon heller ikke. Dem reagere han stærkt på, desværre. Katte og hare tænder ham. Giver ham det indtryk, at katte er farlige, nogle vi skal undgå. Katte kan give hunde seriøse skader.

 

Hare og fasaner går lige i "systemet".

Redigeret af jukon
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Taiki har aldrig set en hare eller en fasan. Kaninerne og hønsene ovre i De Gamles By er spændende, men han mister hurtigt interessen. Til gengæld har han dræbt en mus allerede som lille hvalp, han ruskede den indtil nakken knak - og ignorerede den så. Jeg smed den i en skraldespand, pga. smittefare og parasitter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Og tjaeh, større dyr må han ikke tage og faktisk heller ikke mus eller rotter, fordi de er klamme og fulde af sygdomme. Men han er hurtig når instinkterne tager over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Af nysgerrighed; Hvad er forskellen på om hun fanger en mus og en solsort fx? :genert:

 

Jaa det faktisk et rigtig godt spørgsmål.. Men tror det hænger lidt sammen med at de i min verden er skadedyr. Plus jeg også ser det i det, at hvis jeg giver hende lov til at jagte solsorte -

så jagter hun vel alle fugle, da selve jagten jo er mere eller mindre er ens.

Mus skal hun jage nede i græsset og grave efter dem :genert:

 

Men det er da helt sikkert dobbelmoralsk :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Tjahh - jeg ville ikke lade mine jagte smådyr - hverken mus eller fugle. Jeg ved godt at det er et naturligt instinkt nogle hunde har - men jeg har så også set en hund dø en pinefuld dø fordi den åd en mus, som var forgiftet af noget - så det er en af grundene til at mine ikke skal jagte smådyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min gamle hund havde adskillige liv på samvittigheden. Mus tog han jævnligt, og de blev spist inden jeg kunne nå at reagere.

 

Han tog også en halvstor harekilling engang. Og jeg stor og råbte "stop, slip ninus" osv., men jagten var gået ind, han fangede og dræbte den på et spitsekund. Da jeg samlede haren op, havde den ingen synlige skader, men blot lidt blod ud af næsen, så den havde fået en hurtig død.

 

Han jagtede glad og gerne fugle, og fangede ved et uheld en and da han støvede rundt i højt græs ved en sø, og den bogstavelig talt fløj op i munden på ham. Han slap straks jeg bad ham, og anden fløj væk.

 

Og så vores rotter.... Han fangede adskillige rotter der boede i vores hæk. Dem spiste han heldigvis ikke - nogle af dem var også fulde af gift.

 

Og så har han været medvirkende til en kats død:-( Naboen passede ham, og hunden løb efter en kat og slog den omkuld. Katten lagde sig ned og lå klar til forsvar, men så skød naboen den - han brød sig ikke om katte:???: Vi undersøgte efterfølgende liget, og der var Inter brækket, ej heller synlige skader (ud over skudhullet).

 

Nå ja, og så gravede han engang en rævegrav op. Jeg troede den var tom, men pludselig lød der skrig fra hullet, og jeg nåede at fjerne hunden lige da han skulle til at hapse en rævehvalp.

 

Jeg synes at mus og rotter er ok. Hvis det går ud over fugle eller større dyr, får jeg helt ondt i maven:-( Jeg er så også type. Der samler påkørte ænder op fra trafikerede motorveje og kører dem til dyrlæge:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Dexter har indtil nu været for klodset til at kunne fange noget som helst...

 

Han elsker at lede efter mus, og det får han lov til... Jeg ville aldrig lade ham dræbe en kat, af mange årsager, min mor har kat og den må han ikke jagte... En kat kan virkelig gøre meget skade på en hund i forsvar, så det kan være drøn farligt derfor skal Dexter generelt holde sig langt fra katte fordi han er alt for overgearet når han ser katte til at han kan møde dem på "neutral måde" :lol:

 

Han får lov at jagte fugle engang imellem, det elsker han, men ænderne må han ikke jagte... Hare må han heller ikke jagte, men vi har vidst aldrig mødt :hmm:

 

Jeg ville synes det var mega klamt hvis han åd en mus, men jeg tror ikke jeg ville gå helt i "årh nu har han smagt blod"-mode, og blive bange for han var blevet en dræberhund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jukon

Dræberhunde er frustreret, kan ikke begå sig i naturen og mangler et kodeks.

 

Dræberhunde er hunde, når de stikker af, eller løber frit og strejfer om på egen hånd. Det er ofte hunde, der ikke oplever gåtur som strejf. Aktiviteter, der bliver for steril og uhundsk. Derfor har behov for komme ud og slå sig løs. Har den mening det ikke ligger naturligt for hunde at sætte af på egen hånd, hvis ikke hunde føler sig presset eller frustreret.

 

Ved ikke noget om fritlevende ulve, men ser ikke ulve som "dræberhunde". Tror ulve kan passere byttedyr uden disse frygter dem, og at jagten skal ligge i luften før byttedyret reagere. Det vil simpelthen være spild af kræfter.

 

Jeg tror råvildt frygter mennesket mere end f.eks. hundedyr.

 

Elsker denne scene mellem ulv og bjørn. At se hvor provokerende ulven er!

 

Sådan som jeg ser det, prøver ulven fremprovokere bjørnene, og helst få ungerne til stikke efter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dræberhunde er frustreret, kan ikke begå sig i naturen og mangler et kodeks.

 

Dræberhunde er hunde, når de stikker af, eller løber frit og strejfer om på egen hånd. Det er ofte hunde, der ikke oplever gåtur som strejf. Aktiviteter, der bliver for steril og uhundsk. Derfor har behov for komme ud og slå sig løs. Har den mening det ikke ligger naturligt for hunde at sætte af på egen hånd, hvis ikke hunde føler sig presset eller frustreret.

 

Ved ikke noget om fritlevende ulve, men ser ikke ulve som "dræberhunde". Tror ulve kan passere byttedyr uden disse frygter dem, og at jagten skal ligge i luften før byttedyret reagere. Det vil simpelthen være spild af kræfter.

 

Jeg tror råvildt frygter mennesket mere end f.eks. hundedyr.

 

Elsker denne scene mellem ulv og bjørn. At se hvor provokerende ulven er!

 

Sådan som jeg ser det, prøver ulven fremprovokere bjørnene, og helst få ungerne til stikke efter.

 

 

Nu var mit udtryk "dræber hund" ment lidt som en joke... Dræber hunde er absolut ikke noget jeg tror "findes" når vi taler om alle vores tam-hunde, eller hunde generelt. Faktisk er vild-hunde heller ikke specielt "dræber agtige"....

 

Jeg vil ikke sammenligne ulve og hunde når det kommer til jagt af små dyr, af forskellige årsager, men mest af alt at vores tam-hunde ikke jagter for at få mad, men for "sjov", en ulv jagter for at få mad, og for at nedlægge et dyr. Vores hunde har selve "jagt instinktet", og derfor ligger det meget naturligt (mere for nogle racer end andre), at sætte efter et dyr, du vil ofte se hunde sætte efter et dyr og egentlig ikke vide at det er for at slå den ihjel...

 

Din holdning om råvildt frygter mennesket mere end de frygter hunde, hvad er den baseret på?

 

Der er to forskelle som jeg ser det, råvildt vil ofte "presse sig" i forsøget på at gemme sig for et menneske, og bliver det set af et menneske vil det løbe væk, og hurtigt opdage at vi ikke følger efter.... Hvis de bliver opdaget af en hund, vil de (ofte) blive jagtet væk... Jeg kan ikke se noget der skulle indikere at de er mere bange for mennesker end hunde (eller omvendt).

 

Derudover med hensyn til din video, så er bjørne og ulve ikke naturlige fjender... Det er ikke naturligt for en ulv at se en bjørn som et byttedyr, og f.eks. i Zoos vil du ofte se bjørne og ulve i samme anlæg. Det er dog sjovt at se deres sammenspil, og forsøge at forstå hvad det er de vil have ud af hinandens selskab.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jukon - emnet "er det naturlig adfærd for hunde at dræbe andre dyr" er ikke emnet i denne tråd. Det har tidligere været genstand for debat herinde, og er derfor for denne gang uddebatteret.

 

Derimod beder jeg folk forklare OM deres hunde "får lov til" at dræbe visse dyr, og hvorfor der er forskel på liv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Som udgangspunkt er jeg imod at Luna slår noget som helst ihjel, og jeg gør mit bedste for at forhindre det, dog ikke altid med succes :genert:

I mine øjne er der ikke noget forkert i at en hund dræber et hvilket som helst byttedyr uanset størrelse eller nuttethed, men i mine øjne er der noget galt hvis man som hundeejer ikke så vidt muligt forsøger at forhindre ens hund i at gøre skade på andre folks dyr, eller lader den genere en vildtbestand som yngler.

 

 

Har lige sakset lidt i det jeg citerer...men jeg vil bare pege op og sige "what she said" til det der står tilbage og tilføje lidt... hvis naboen ik vil ha ædt sin kat må de jo holde den fra min grund...dog har Pablo og Victoria aldrig haft helt til at fange en, da de holder sig væk fra haven når de er der...og det er jeg egentlig godt tilfreds med, for selvfølgelig foretrækker jeg at mine hunde ikke har andre dyrs liv på samvittigheden hvis det kan undgås..:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto

Sitto fik tit lov til at gå på muse/muldvarpe-jagt og hun ELSKEDE det. Hun fangede rigtig mange - men hun havde også knækket nakken på dem i dét hun hev dem op af hullet, og så spiste hun dem altid. Havde hun bare leget med dem og ikke slået dem ihjel, så havde hun ikke fået lov til det! Det var kun fordi jeg vidste at hun dræbte dem lynhurtigt, og på en ganske human måde, at hun fik lov. :-)

 

En rotte er der aldrig nogensinde nogen af mine hunde som får lov til at tage! Men det er nok også fordi at hvis jeg ser en rotte, så er jeg væk i løbet af 0,5. Føj for satan altså! :genert: Men naboens kanin, katte osv., det er no-go. Fordi det kan være nogens kæledyr - og dem skal hunde ikke spise! Men altså en mus eller muldvarpe som Sitto fx hev direkte op fra dens hul af, den føler jeg mig sådan ok sikker på ikke tilhøre nogen :lol:

 

Så for mig gælder det - dyr jeg ikke selv er bange for (ergo må de så absolut heller ikke slå edderkopper ihjel! Sitto fangede en stor een engang og skyndte sig ind i sengen med den - så slap hun den igen, og den var IKKE død!!! :megaked::shock:), som IKKE tilhøre nogen og hvis de bliver slået ihjel med det samme og på en human måde - så er det ok. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville egentlig være ok med at mine Goldens tog mus hvis de dræbte dem på stedet. Det gør de desværre ikke. De går glade rundt med det stakkels dyr i munden. Vores tæve kaster dem op i luften og fanger dem igen hvis de rumsterer for meget rundt. Hun får ikke lov til at jage mus. Drengen er alt for klodset til at fange voksne raske mus. Synes ikke det er sjovt at skulle slå den stakkels mus ihjel selv (er bange for at den ikke dør øjeblikkeligt). Katte er de egentligt lidt bange for og det er slet ok at jage eller skade dem i min bog. Igen så er drengen lidt speciel så han gør og løber helst væk fra katten. Det er heller ikke ok at skade kaniner, gnavere og fugle.

Vi fik en lille kanin og min søde, men ret fjollede Golden dreng var bange for min lille kanin i starten. Han turde ikke gå forbi buret de første dage. Når kaninen var ude i starten skyndte han sig at visse hvor underdanig er han. Nu har begge hunde fundet ud af at kaninen efterlader "godbidder" så de venter på at de kan rengøre efter han har været ude.

Jeg ville være dybt ulykkelig hvis en af mine eller en anden hund tog min kanin.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jukon
Nu var mit udtryk "dræber hund" ment lidt som en joke... Dræber hunde er absolut ikke noget jeg tror "findes" når vi taler om alle vores tam-hunde, eller hunde generelt. Faktisk er vild-hunde heller ikke specielt "dræber agtige"....

 

Jeg vil ikke sammenligne ulve og hunde når det kommer til jagt af små dyr, af forskellige årsager, men mest af alt at vores tam-hunde ikke jagter for at få mad, men for "sjov", en ulv jagter for at få mad, og for at nedlægge et dyr. Vores hunde har selve "jagt instinktet", og derfor ligger det meget naturligt (mere for nogle racer end andre), at sætte efter et dyr, du vil ofte se hunde sætte efter et dyr og egentlig ikke vide at det er for at slå den ihjel...

 

Din holdning om råvildt frygter mennesket mere end de frygter hunde, hvad er den baseret på?

 

Der er to forskelle som jeg ser det, råvildt vil ofte "presse sig" i forsøget på at gemme sig for et menneske, og bliver det set af et menneske vil det løbe væk, og hurtigt opdage at vi ikke følger efter.... Hvis de bliver opdaget af en hund, vil de (ofte) blive jagtet væk... Jeg kan ikke se noget der skulle indikere at de er mere bange for mennesker end hunde (eller omvendt).

 

Derudover med hensyn til din video, så er bjørne og ulve ikke naturlige fjender... Det er ikke naturligt for en ulv at se en bjørn som et byttedyr, og f.eks. i Zoos vil du ofte se bjørne og ulve i samme anlæg. Det er dog sjovt at se deres sammenspil, og forsøge at forstå hvad det er de vil have ud af hinandens selskab.

 

Jeg bygger det på et bibelsk udsagn. Om igen, nej for mennesket og tamhunde bliver synonym. Alle dyr trækker sig ved sansning af mennesket. Mennesket er et temmelig snu og beregnende væsen, der gør os til en trussel på alle tidspunkter, der falder udenfor den adfærd som ligger mellem arter. Både ulve og bjørne trækker sig når mennesket ankommer. Det gør næsten alle dyr, Hvis man ser bort fra isbjørne og lignende konger i deres miljø.

 

Deres adfærd er jo næsten den samme. Det er indenfor den ramme mennesket tilbyder hunde, især vores racer, at hunde udskiller sig. Nogle siger vores racer, siberian husky, kan sættes ud i naturen og tilpasse sig.

 

Hare presser sig, fasaner presser sig, ræve er udregnende, er ikke specielt frygtsom, og rådyr flygter, vurdere ligesom ræven samtidigt situationen. Jeg er kommet i naturen med hunden, hvor en helt flok rådyr rejste sig i græsset. Havde ikke set dem. De så os an, og det var helt klart. "Skrider i eller skal vi løbe". Og det gjorde vi, hvilket resulteret i flokken lagde sig stille og roligt, da vi kom udenfor trussel billedet græsset dyrene videre.

 

På samme måde klassificere hunde dyrarter.

 

Grunden til hunde ikke ved at de vil slå ihjel, er evolutionen. De reagere stærkere på et bestemt adfærd, der i sin tid udgjorde en fødekilde. Og fødekildernes forsvar eller derimod forstærker hundes adfærd.

 

Nej, men rovdyr slår andre rovdyr ihjel, hvis miljøet fremskynder det. Min helt egen uvidenskabelig forklaring ligger i forskellige dyr indenfor hundefamilien har udviklet en organisering efter tilpasning overfor det. Der så med tiden bliver genetik.

 

Både ulven og bjørnen har unger. Det er gensidig opdragelse. "Hvordan man skal køre hinanden for afsløre svagheder", der for dyr springer i "øjnene".

 

(Med forbehold) Er ikke ekspert i dyr. Egen erfaring med hunde i naturen.

Redigeret af jukon
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...