Hop til indhold

Vask af hund.......


Gæst BeritÆ
 Share

Recommended Posts

Alt udover, når den har rullet sig i noget. Ihvertfald hvis det er med sæbe.

 

Det er ikke nødvendigt andet. Kun hvis det er pga sygdom og evt udstilling.

 

Tror Luna har været i bad med sæbe 3-4 gange på sit nu 9-årige liv. Hun bliver ofte skyllet, hvis hun har været i mosen eller sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uh, det kommer jo an på hunden!

 

En langhåret race skal alt andet lige bades oftere (tænker bichon, coton mv) hvis pelsen skal holdes.

 

Mange korthårede racer kræver ikke bad andet end når den stinker eller skal udstilles. Ellers kan det meste klares med en fugtig klud.

 

Så er der selvfølgelig hunde med hudproblemer, hvor en del af behandlingen er bad, men går ud fra at de er uden for kategori i denne tråd?

 

Bella har været i bad 2 gange. Hun er 14 mdr. Sidste gang var engang u sommers:???: Og den gamle var vel også godt og vel 1-2 gange om året. Men det var kun de sidste år hvor han lugtede af gammel hund:-)

 

Tilgengæld har jeg altid kun haft hunde der er vilde med at svømme, og en tur i havet eller leg med haveslangen gør underværker:-)

 

Jeg har i øvrigt anskaffet en furminator spray der fungerer som en slags tørshampoo. Spray, gnub, børst=renere og velduftende hund.

 

Hvis dyret virkelig lugter sådan dybt i pelsen, ville jeg give et grundigt bad med fx minkolieshampoo og så begynde at kigge mig om efter et andet foder. Forkert foder kan give fedtet og ildelugtende hud. Er huden tør og skællet, kan fiskeolie være løsningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BeritÆ

Tak anne. Det er fordi min hund (normalt ikke vandhund) elsker at smutte i vandet når vi går tur. Så alt det salt ville jeg gerne have ud da jeg sys det giver en grim lugt/mat farve i hendes ellers så smukke pels.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malou

Tja mine får osse tit bad. jeg bruger B & B shampoo fordi de er meget drøje i brug men så er de også sindsyg nemme at vaske ud (en fordel hvis de ikke gider bade andet end i havet):-D De billigste steder jeg har købt er hos en nethandel der hedder netto-pet.

Hvis det er en sort hund du har så prøv deres allround shampoo Lavendel. Og er den pelsrig så put noget conditioner i også. Jeg lover dig du fåe en smuk smuk pels

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak anne. Det er fordi min hund (normalt ikke vandhund) elsker at smutte i vandet når vi går tur. Så alt det salt ville jeg gerne have ud da jeg sys det giver en grim lugt/mat farve i hendes ellers så smukke pels.

 

Men det kan du da vel nøjes med at skylle ud? :genert:Jeg har ikke brugt shampoo, når Luna har været i vandet

Link til indlæg
Del på andre sites

Der ville jeg bare tage en fugtig klud efterfulgt af børste. Eller køb en spray som den fra furminator. Ellers kan du købe noget der hedder showshine til heste - det giver fantastisk glans i pelsen, og får skidt til at prelle af de første par dage. Det lugter dog lidt af fodsved lige når det er sprøjtet på - og gør gulve glatte:-)

 

Men elsker at du også går op i det rent udseendemæssige. Min hund skal også helt se lækker ud, selvom hun ikke bruges til udstillinger eller lignende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst BeritÆ

Jeg har prøvet at bare skylle hende men når hun så er blevet tør føles pelsen stadig "ru". Prøver at vaske hende ca hver 2. md så må jeg se.

Og ja hun er ikke til udstilling men jeg vil da ikke komme til ag konkurrence med en "beskidt" hund og jeg vil også gerne have hun er "lækker" i hverdagen. Jeg bruger da også tid på at ordne poter og sådan selvom hun "bare" er familiehund. Jeg tjekker lige netto-pet ud. Så de havde kingsmoor på bud og loppemiddel så kan man slå to fluer med et smæk og spare.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Whippets

Jeg synes du skal vaske så ofte du synes.. Mange udstillingshunde bliver vasket en gang om ugen eller hver 14. dag. Hvis du bruger gode produkter og skyller grundigt ud så sker der ingen skade ved det.

 

Jeg kender en del pudel og afghaner-ejere og deres udstillingshunde bliver badet hver uge. Men også alm. pudelejere bader/tørre og klipper hver eller hver anden uge

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

basso er nu snart 11 mdr og blev for første gang vasket rigtigt med shampoo og "løse-hår-fald-af"-middel som jeg fik da jeg købte hans furminator. det virker altså på de løse hår, men har ikke planer om at vaske ham hyppigere hvis det ikke er nødvendigt - han fik en omgang fordi han lugtede lidt snavset:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså den der gamle teori om at hundens pels ikke skulle kunne tåle at blive vasket ofte, har jeg aldrig hørt underbygget med en rigtig faglig begrundelse.

 

Jeg tror, at man kan vaske hunden så ofte man lyster, bare man får vasket sæben ordentligt ud.

Jeg har selskabshunde, som bliver udstillet pt ca hver 3. Måned. Jeg vasker mine hver 14. Dag ca... Nogle gange går der 3 uger.

Grunden til, at jeg vasker dem så ofte, er ikke pga at de bliver udstillet, men fordi dexter konstant pisser på sig selv, så han lugter som en inkontinent hanhund to uger efter at han sidst var i bad.. og så kan det andet kræ ligeså godt ryge med ind under bruseren samtidig også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador

Jeg vasker Berta ca. hver 14. dag til hver 3. uge. Hun er allergisk over for bl.a hustøvmider. Har fået at vide, at det er godt at vaske allergenerne ud af pelsen. Så jeg koordinerer det altid med vask af tæpper m.v. til kurven. Synes dog ikke hun er beskidt eller lugtede før jeg begyndte. Kun hvis hun har været i søen et smut.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...