Hop til indhold

Barn og hvalp råd søges...

Gæst Sus&Siku
 Share

Recommended Posts

Gæst Sus&Siku

Håber I har et rigtig godt råd, for jeg synes, jeg er kørt lidt fast(allede!).

Fik Siku hjem for ca 3 uger siden, hvor den i 1 uge "dominerede" min 4 årige datter. Den gøede og knurrede af min datter, fik hende trængt op i hjørnerne i stuen, hvor min datter så stod og græd! Det resulterede i, jeg skældte meget ud -både på Siku og på min datter.

Uge 2 gik bedre, min datter fik fortalt af mig, at hun bestemte over hunden. Og at hunden var nederst i familien!

Det resulterede så i, at min datter hev hunden rundt, legede boldt med Siku udendørs m.m. Siku begyndte at hoppe op ad hende, bide/snappe i kjolerne, bukserne og armene(i leg). De legede tagfat/fangeleg. Igen skældte jeg ud på både min datter og Siku.

Her i slutningen af 3 uge, kan de ikke finde ud af at lege sammen mere! Min datter er hele tiden "bange" for at Siku snapper i hendes tøj og arme. Og Siku løber gladelig efter hende(i leg). Siku tror min datter er en jævnbyrdig legekammerat :-(

Hmm hvad pokker skal jeg gøre?!

Det skal lige nævnes, at der har været stor jalousi mellem dem -ihvertfald fra min datters side. Når jeg fx sidder med Siku, så laver min datter ballade. Og når jeg sidder med min datter, så begynder Siku at kræve opmærksomhed...!

Grundet jalousien har min datter fra uge 1 hjulpet med at "opdrage" Siku. At den fx ikke må komme op i sofaen, ikke tigge og ikke bide i hyggetæpper m.m. Min datter har hjulpet med at fodre Siku(han er ikke madglad)og været med på tisse/aff turene i haven. Og hjulpet med at gøre Siku kørevant i bilen.

Gode råd ønskes gerne... Vill gerne kunne se frem til en dejlig tid i haven, hvor vi alle kan være uden ballade...

Link til indlæg
Del på andre sites

altså jeg ved ikke helt hvor jeg skal starte, men en lille hvalp dominerer ikke nogen, punktum. Den er overgearet og vil lege, og den ser din datter flagre rundt og tænker yes en legekammerat. Den gør intet af det her ud af ond mening eller fordi den tænker at nu skal den vise hende hvem der bestemmer. Det er simpelthen en tanke du er nødt til at acceptere for ellers tror jeg det ender rigtig galt i jeres forhold til siku...

Selvfølgelig skal din datter ikke bare lade sig bide osv. Men du er nødt til at overvåge alt deres samvær, og lige så snart en af dem bliver ophidset så skal du stille og roligt skille dem ad. Og lær din datter at omgås siku på en rolig måde, ingen vilde lege som kammer over i noget de ikke kan håndtere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med Siku.

Jeg tror også det er meget vigtigt, at din datter lærer at man ikke leger vilde lege med en hund. Hunden kan ikke forstå at man kan lege fangeleg mm. og bide for sjov og lige pludselig må man ikke! Din datter klager jo først når hunden får lidt for hårdt fat.

Giv ham en masse bide legetøj, så han har noget at bide i hvis bisserne klør.

Jeg taler af erfaring, da jeg har en lab på næste 1 år. Vi fik ham da han var 5 måneder og han bed i ALT - hænder, fødder, ører (you name it).

Han er næsten vænnet af med det, men nogen gange leger min datter på 8 år med ham og stikker hænderne ind i munden på ham:evil: - så det er ikke kun hunden der skal opdrages... Det er også børnene.

Det må være svært for en hund, at den gerne må "bide" i ejernes hænder (han hilse-bider), men at man ikke må i gæsters hænder (da de så tror at han vil bide dem).

Og husk at BØRN og HUNDE skal være under opsyn (aldrig lad dem være alene).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Jeg stopper også al vild leg udenfor pt, fordi det går galt hver gang!

Min datter løber gerne rundt i haven, eller er højrøstet, det påvirker Siku til at have samme adfærd.

Indendørs må der ikke leges. Min datters værelse er spæret af med et hvalpehegn pga barbietilbehør på gulvet.

Jeg kan give et lille eks fra i morges. Vi står op, Siku og jeg, går ind i stuen. Datter vågner, kalder på mig. Da hun skal ud af sengen står Siku på spring for at sige "godmorgen". Min datter tør ikke gå ned til den pga den har for vane at snappe i hendes ben og arme. Ergo jeg bærer min datter ind i sofaen og der kan hun aee ham og side godmorgen.

Jeg har mange gange sagt til min datter, at hun skal forholde sig rolig, gå normalt og sige nej, når Siku bider sig fast i tøjet. Når min datter er i børnehave, er Siku den mest rolige og søde hvalp.

Jeg har også skrevet dominere i "klammer". Jeg ved godt, at han bare gerne vil lege og gerne vildt med hende. Siku har ikke gøet eller knurret af min datter siden uge 1.

Min datter virker lildt bange og bekymret, når Siku kommer styrtende efter hende. Og nej, de får ikke lov til at være i indhegningen(en del af haven)selv. Jeg skiller dem ad, når jeg fx skal hente ting osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ork - jeg var kørt fast allerede efter 2 dage. Nu er der gået 2 år, og alting går meget bedre.

Uge 2 gik bedre, min datter fik fortalt af mig, at hun bestemte over hunden. Og at hunden var nederst i familien!

Her ville jeg nok holde lidt igen på min datters trang til at bestemme - de kan altså være modbydelige sådan nogle børn, når først de får øje på en længere nede i hierakiet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lært af erfarne instruktører, at en hund aldrig ser et barn som en der bestemmer, men som en slags hvalp, indtil barnet begynder at være kønsmoden (dvs teenageårene). Men hunden ser barnet som en slags hvalp og opfører sig overfor barnet sådan som hunden ville opføre sig overfor hvalpe. Ergo ser din hvalp din datter som en hvalp og legekammerat.

Derfor kan du ikke forvente at hunden forstår at blive opdraget af hende. Så opdragelse er dit område.

Barn og hund sammen er i øvrigt opdragelse af begge parter. Oftest er det også barnets skyld at tingene kammer over eller hunden gør et eller andet, fordi hunden reagerer på, hvad barnet gør.

Til slut vil jeg lige slå fast, ligesom skipper-mor, at en hund ALDRIG tænker dominans og slet slet ikke en lille hvalp! Det er en gammeldagsmåde at forklare hundens adfærd på og den teori holder simpelthen ikke. Men som ny hundeejer bliver man altid præsenteret for dominansteorien af en eller anden og i 'ukendt farvand' kan det være svært at finde ud af hvad der er rigtigt og hvad der fungerer.

Til allersidst: tillykke med hvalpen:-D jeg håber det kommer til at gå godt med din datter og hunden. For så vil de sikkert ende med at være bedste barndomsvenner:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Tro mig, jeg har også skældt min datter ud! At hun skal være rolig overfor Siku, ikke råbe/være højrøstet. Ikke løbe forvildet rundt i haven. At hun skal gå normalt roligt rundt, lade hunden være og ignoere ham.

At hun hjælper med at opdrage Siku er ment med, at hun skal sige nej, når den forsøger at hoppe op i sofaen og når den vil bide sig fast i hendes tøj. Nu ved jeg ikke, om det er pga underbidet, at Siku ikke selv kan slippe igen?! Eller at den bare ikke vil(lege videre!)...

Link til indlæg
Del på andre sites

sådan rent praktisk, hvad med at have et spændende stykke bidelegetøj liggende i fodenden af din datters seng, når hun så skal op af sengen så propper hun legetøjet i siku's mund. Med hvalpe handler det meget om at aflede, lige nu ser han din datter som alletiders legekammerat, så der skal nogle andre ting på banen han kan blive interesseret i.

og ros helt vildt overdrevet (både barn og hund) hver gang de er stille og rolige sammen. Din datter kan måske lære at træne lidt med siku, fx at hun får ham til at sitte og dække og så giver hun ham en godbid hver gang han er dygtig. Det er en rolig aktivitet som de begge vil synes er sjov.

det der med at skælde ud det ville jeg nok bare droppe, hunden fatter højst sandsynligt alligevel ikke hvad du er sur over, og du risikerer at han bliver endnu mere overgearet og forvirret. Ignorer dårlig adfærd og beløn god. Men igen du skal selvfølgelig ikke ignorere at han bider din datter, så fjerner du ham bare fra situationen uden at sige noget.

og snak med din datter om at siku bare er en lille "baby" der ikke ved hvordan man skal opføre sig. hun skulle jo gerne være glad for hunden ikke bange for den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tro mig, jeg har også skældt min datter ud! At hun skal være rolig overfor Siku, ikke råbe/være højrøstet. Ikke løbe forvildet rundt i haven. At hun skal gå normalt roligt rundt, lade hunden være og ignoere ham.

At hun hjælper med at opdrage Siku er ment med, at hun skal sige nej, når den forsøger at hoppe op i sofaen og når den vil bide sig fast i hendes tøj. Nu ved jeg ikke, om det er pga underbidet, at Siku ikke selv kan slippe igen?! Eller at den bare ikke vil(lege videre!)...

Det er i hvert fald ikke pga underbidet, men tænk på, at Siku er en lille bitte baby. Han har brug for rammer ligesom din datter har brug for det og begge to har brug for, at det er den voksne / ejeren, der udstikker rammerne og for ført igennem, at der også handles indenfor disse rammer. Ansvaret er ene og alene dit. Din datter kan ikke overskue at være konsekvent 100% af tiden. Nogle gange er Siku sikkert verdens sødeste, der må alting og nogle gange er han uha farlig.

Derudover: Har du overhovedet fået lært Siku en ja/nej øvelse, så han kender de to ord fra hinanden ? Det er jo svær / umuligt for ham at adlyde et ord (nej), hvis han ikke ved, hvad det betyder og skæld ud hjælper jo ikke det fjerneste, hvis Siku ikke ved, hvorfor du pludselig bliver vred. . Har du tænkt over at tage ham til hvalpetræning ? Jeg tror det kunne være en god ide for jer alle tre

Link til indlæg
Del på andre sites

Din datter og din hundehvalp er begge for små til at forstå hvordan man omgås hinanden :-) Det drejer sig ikke om, at den ene bestemmer over den anden og omvendt, DU bestemmer over dem begge og DU har som den eneste ansvaret for, at deres adfærd overfor og i nærheden af hinanden er hensigtsmæssig.

Det lyder som om du allerede nu, er ved at opbygge nogle rigtigt trælse vaner for både barn og hund, og dem skal du have brudt. Et rigtigt godt første skridt på vejen er, at du forhindrer al vildt leg mellem dem. En lille pige skal slet ikke have lov til at hive rundt, lege bold osv. med en lille hundehvalp. Dels risikerer du altså fysiske skader på din hund, og dels så lærer du Siku, at børn (din datter) er nogen det er ok at lege vildt med. Faktisk kan det ske, at du skaber en forventning hos hunden om, at din datter er den man skal lege vildt med, og det lyder lidt som om det er hvad der er sket her.

Når man skaber forventninger, sker der noget i hjernen, rent kemisk. Muligvis din hvalp allerede begynder at være oppe og køre og stresse, ved synet af din datter, fordi den har en forventning om at lige om lidt, skal der bare spurtes/bides/leges. Det her er utroligt uhensigtsmæssigt.

Det er dig der er den voksne. Du er nødt til at gå ind og tage et ansvar for at lære barn og hund at være sammen, og være rolige. Det gør du ikke ved at skælde ud, men ved at vise dem, hvordan.

Fx. kan din datter være med til at øve små tricks, eller gemme godbidder under kopper, som Siku kan finde. Hvis din datter begynder at være vild, skal du ikke skælde ud, men fortælle hende hvordan hun bedre kan være sammen med hundehvalpen og det samme gælder for Siku. Hvis han begynder at være vildt, bide i og gø af din datter, kan du stille dig ind foran ham eller fysisk fjerne ham fra stedet. (uden at skælde ud, men blot være konsekvent og grænsesættende) hvorefter du afleder ham ved at give ham noget han gerne må bide i fx. hans legetøj.

Jeg kan se du er østjyde, har du fået tilmeldt jer til noget hvalpetræning? Ellers kan jeg måske være behjælpelig med et par anbefalinger? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Fik Siku hjem for ca 3 uger siden, hvor den i 1 uge "dominerede" min 4 årige datter. Den gøede og knurrede af min datter, fik hende trængt op i hjørnerne i stuen, hvor min datter så stod og græd! Det resulterede i, jeg skældte meget ud -både på Siku og på min datter.

Det resulterede så i, at min datter hev hunden rundt, legede boldt med Siku udendørs m.m. Siku begyndte at hoppe op ad hende, bide/snappe i kjolerne, bukserne og armene(i leg). De legede tagfat/fangeleg. Igen skældte jeg ud på både min datter og Siku.

Her i slutningen af 3 uge, kan de ikke finde ud af at lege sammen mere! Min datter er hele tiden "bange" for at Siku snapper i hendes tøj og arme. Og Siku løber gladelig efter hende(i leg). Siku tror min datter er en jævnbyrdig legekammerat :-(

Hmm hvad pokker skal jeg gøre?!

Det skal lige nævnes, at der har været stor jalousi mellem dem -ihvertfald fra min datters side. Når jeg fx sidder med Siku, så laver min datter ballade. Og når jeg sidder med min datter, så begynder Siku at kræve opmærksomhed...!

Grundet jalousien har min datter fra uge 1 hjulpet med at "opdrage" Siku. At den fx ikke må komme op i sofaen, ikke tigge og ikke bide i hyggetæpper m.m. Min datter har hjulpet med at fodre Siku(han er ikke madglad)og været med på tisse/aff turene i haven. Og hjulpet med at gøre Siku kørevant i bilen.

Gode råd ønskes gerne... Vill gerne kunne se frem til en dejlig tid i haven, hvor vi alle kan være uden ballade...

Allerførst skal du droppe den der dominans teori. Det er ikke et begreb i hundens verden. Når den har fået trængt din datter op i en krog, har det ikke noget at gøre med, at den vil bestemme over hende. Jeg forestiller mig, at det ganske simpelt har været leg fra hvalpens side.

Jeg synes, at du skal lære din datter, at de ikke skal lege vilde lege - du har jo selv erfaret, at det går galt. Siku bliver for vild, og kan ikke helt styre bideriet - han har sikkert heller ikke helt styr på bidehæmning endnu. Hunde leger jo nogle gange ved at nappe lidt i hinanden med munden og lærer dermed at stoppe bideriet, inden det gør ondt på modparten. Men han er jo ung og har sikkert ikke helt forstået hvornår det er på tide at stoppe.

Og det kan din datter jo heller ikke gennemskue. Derfor må du sørge for, at legen bliver stoppet inden det bliver for meget for Siku. Lær din datter, at man kan sidde og kæle med hvalpen og tulle rundt med ham ude i haven, men at vilde lege med bold osv. er forbudt. Og så skal de nok ikke være alene ret lang tid af gangen her i starten.

Dernæst vil jeg igen påpege, at du ikke bør holde fast i teorien om, at hunden skal være nederst i hierarkiet. Studier af ulve peger på, at der ikke er et fastlåst hierarki, som man har troet tidligere. Flokstrukturen er meget mere fleksibel. Alle ulve i flokken har områder, hvor de er bedre end på andre områder og derfor har de alle sammen "ansvarsområder," hvor de er styrende ift. aktiviteten. Fx. kan der være nogle ulve, der er eminente til at finde byttedyr, andre kan være rigtig gode med hvalpene osv. osv. Så jeg synes, at du skal droppe den tanke og i stedet tænke om din hvalp som et nyt familiemedlem og ikke som en, der vil bestemme over jer.

Det giver et meget anstrengt forhold til hunden, hvis du hele tiden skal gå og være bange for at den tager magten - det har du nok også selv erfaret allerede? Det er jo ikke sjovt at gå og skælde ud hele tiden eller lave en masse tiltag for at undgå det. Og så er det endda ofte totalt unødvendigt. Især med en hvalp, som slet ikke har evnerne til at blive "leder" af en flok.

Den satser på, at DU har styr på den del.

Og så får jeg det altså lidt skidt på Sikus vegne, når jeg læser at din datter "hiver ham rundt." Det skal selvfølgelig også stoppes, for det er slet ikke fair overfor en hund, at den skal finde sig i det.

Angående den der "jalousi" så synes jeg, at du gør lidt det rigtige mht. at inddrage din datter i hans opdragelse. Måske skal du i stedet bare skifte opdragelsesdelen ud med noget andet, som fx. kunne være en hyggelig aktivitet sammen? Når Siku trænger til opmærksomhed, mens du sidder med din datter, kan du jo spørge om hun ikke vil ned på gulvet og kæle med ham sammen med dig eller gå en tur med ham sammen med dig eller hvad han nu lige har behov for på tidspunktet.

Det er jo desværre ulempen ved at have en hvalp og et lille barn sammen, men jeg håber, at det kan komme til at fungere nogenlunde, hvis du lige slår to fluer med et smæk indimellem.

Og så drop for guds skyld alt det skælden ud. Din hvalp har brug for at blive guidet stille og roligt ift. jeres regler og ikke blive skældt ud. Han kender slet ikke jeres regler endnu og du lærer ham det altså bedst ved at vise ham stille og roligt hvad du forventer i stedet for at skælde ham ud for noget han sikkert ikke engang forstår endnu.

Held og lykke :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Siku har en bamse blå, som han får indendørs, når han begynder at bide i tøj, det fungere fint. Udendørs har han en plast ring og en boldt. Måske jeg skulle tage bamse blå med derud, det ville evt gøre tingene nemmere.

Ang ordet nej, så tror jeg da, han kender det... Han reagere på et nej i andre situationer, fx ikke stikke af med sokker, sko m.m.

Siku ved godt, jeg bestemmer! Min datter fik lov til at hjælpe ang sofaen og bid i tøjet pga hendes jalousi. Og det har bestemt afhjulpet, hun ser sig ikke sur/ked af Siku mere. Hun har accepteret, at Siku er her og at hun må dele min opmærksomhed med ham. Så det fungere fint pt.

Siku bliver bare så glad og overgrearet, når han ser min datter. Han piver, styrter hen til hende, hopper op ad hende, for at hilse. Og min datter tør ikke sætte sig på hug(hun er jo ikke så høj i forvejen), så hun forsøger at aee ham. Det er også først i haven probl opstår, når min datter begynder at lege selv, eller indviger Siku i boldt/kaste ring, at det går galt.

Det er faktisk kun i haven, at disse uheldige situationer opstår. Indenfor sker der somregel ikke noget. Hvis Siku bliver for opkørt af at se hende, så vælger min datter selv, at gå i sofaen eller ind på sit værelse for at lege.

Link til indlæg
Del på andre sites

Din datter er lige nu nok den, der har nemmest ved at forstå, at hende og Siku ikke må lege vildt.

Begynder Siku at bide din datter i benene, så prøve om du kan kalde ham til dig, og evt. sidde med et stykke legetøj ? Bliver han ved med at løbe efter din datter, så tag ham stille og roligt i snor, og lad ham snuse lidt rundt, lav nogle sjove øvelser med ham eller nus ham så han bliver rolig.

Jeg synes godt det kan lyde som om han er en smule stresset ? Hvor tit sover han ? Hvalpe har brug for UTROLIG meget søvn, og det kan meget nemt spolereres af et barn der løber rundt og leger eller siger sjove lyde :-D

Kastelege kan også være en direkte vej til stress hos hunden.

Min kærestes bror har en datter, som ofte kommer med høje skingre 'jubelråb', og netop også flagrer meget rundt. I starten kunne Ninja (vores hund) SLET ikke styre det, og ville så gerne være med i den sjove leg, men datteren var meget usikker på Ninja dengang.

Så vi tog hende i snor, også indendørs, og hver gang hun ville sætte efter datteren, fik hun et 'Nej, bliv her'- og så MASSER af ros og godbidder når hun gav os kontakt og kom over til os. Det lærte hun ret hurtigt, og i takt med at Ninja er blevet ældre, tuller hun bare stille og roligt rundt, og datteren er blevet meget mere tryg ved Ninja :-D

Jeg siger ikke at Siku skal leve et liv i snor - han skal også have lov til at være en fjollet hvalp, men når situationen kammer over (du skal helst stoppe dem INDEN) så tag lige Siku ind til en lille hygge time-out, hvor der kommer helt ro på.

Mht. det at bide i tøj, ankler, ben, arme .. Det er ganske normal hvalpeadfærd (som du nok allerede ved), og hvalpen skal lære bidehæmning. Altså at man ikke bruger mennesker eller andre hunde til at bide i. Det handler om at være konsekvent, og simpelthen fjerne sig fra/ignorere hvalpen når den bider, eller stikke et stykke legetøj i munden på den, og lade den bide i den. Det kan også være rigtig hyggeligt for hvalpen, hvis enten du eller din datter gider sidde og holde i legetøjet/tyggepinden, mens Siku tygger i den anden ene. Det er sund hyggetid, og Siku lærer samtidig at det er ok og hyggeligt, at I holder på den pågældende ting, og at det ikke betyder at I tager den fra ham. (Ifh. til ressourceforsvar)

Det kan også være en god ide at sprede Siku's foder ud på en græsplæne eller lignende, og derefter lade ham snuse sig frem til det. Det kræver lidt træning, så start med at sprede det ud over et mindre område, og gør det herefter større og større. På den måde bliver han også mentalt træt (ved at bruge næsen), og kan måske tage de forskellige sitationer med lidt mere ro :-D

Ihvertfald held og lykke med Siko (hvad er han for en race?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Sikke mange gode råd, rigtig mange tak :-)

Nu som det 1, vil jeg gå und i haven og fjerne boldet og kaste ringen, så er der intet, som indbyder til vild leg. Siku kan istedet bruge tinden på at snuse, finde blade og grene :-) Og datteren har sit lege telt, at opholde sig omkring og trampolinen uden for indhegningen.

Så må jeg skue ned for irresættelserne, og se hvordan det fungere.

Alt ialt er Siku en rigtig nem hund :-) Det er kun bideriet, der er upassende pt. Hmm, jeg tager bamsen med ud i haven som afledning -den fungere godt indendørs...

En skam at Siku ikke er madglad, så kunne man nemmere aflede ham. Han er ligeglad med kiks, snuser bare og vender sig om...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu som det 1, vil jeg gå und i haven og fjerne boldet og kaste ringen, så er der intet, som indbyder til vild leg. Siku kan istedet bruge tinden på at snuse, finde blade og grene :-) Og datteren har sit lege telt, at opholde sig omkring og trampolinen uden for indhegningen.

Alt ialt er Siku en rigtig nem hund :-) Det er kun bideriet, der er upassende pt. Hmm, jeg tager bamsen med ud i haven som afledning -den fungere godt indendørs...

En skam at Siku ikke er madglad, så kunne man nemmere aflede ham. Han er ligeglad med kiks, snuser bare og vender sig om...

Måske små stykker pølse, skinketern eller lign. kan fange opmærksomheden bedre end kiks? :-)

Og må vi i øvrigt ikke se et billede af smuksakken? :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Super godt :5up:

Hvad siger Siku til "bløde" godbider? Rest af frikadelle eller pølse skåret i mini-mikro bidder. En rest ost, pålæg, eller måske en smule torskerogn? Kan det mon aflede ham?

Chinook gider heller ikke de tørre kiks, men det andet kan han ikke stå for. :klap

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Så nu er haven omrokeret! Forhåbentlig til det bedre :-)

Jeg har en kæmpe have, bor på landet. Rykket hele hegnet op og flyttet det til en ren skygge plads. Forhaven er nu den mest solrige, og min datter kan lege der i fred. Det var nemlig også een af de dumme probl -min datter kunne ikke komme ud af hegnet, trods det er lavt. Jeg stillede stole på begge sider af hegnet, så hun kunne kravle over...

Efter jeg har læst alle jeres svar igennem, vil jeg bestemt tage nogle af rådene til mig.

Al boldt og kaste ring er nu væk! Og Siku må have en timeout/hvile pause engang om eftermiddagen. Han sover hele natten, det meste af formiddagen. Om eftermiddagen kommer datter hjem fra børnehave og så gik(datid nu!)den vilde jagt i haven indtil aftensmaden. Derefter gik både datter og Siku kold kl 19 - 19.30.

Ang godbider... Er det så ikke dumt, at starte på at give "rigtig" mad? Siku vil iforvejen ikke spise sine 3 portioner af maden. Ofte spiser den højest 2 portioner. Jeg har talt med dyrlægen, og jeg skulle bare skære ned på det serverede kost, da Siku så pæn ud i str og vægt.

Jeg er lidt bekymret for, hvis jeg fx giver godbider af kyllinge stk, så vil den slet ikke spise sin egen mad...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Der vil komme flere billeder i albummet weekenden over :-)

Siku har hjulpet med at grave i bedet og rykke efeu op. Dyyyyyygtige hund :-)

Trods det er en blanding af foxterrier/f.bulldog/pekingeser, så ligner den mest en foxterrier. Både ved leg, hvor den spurter afsted. Og den er ved at finde sit jagtinstinkt frem, der er så mange vilde dyr på markerne her. Fasaner, harer, musvåger ser vi dagligt. De mere farlige dyr som ræve, minke, grævlinger ser vi kun hullerne/boligerne af. Dådyrene kommer også relativt tæt på. Jeg synes, det er så dejligt, at Siku ikke gøer eller lign, når han ser fasanerne og harene :-D Stiller sig istedet på spring og står helt stille...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en kæmpe have, bor på landet. Rykket hele hegnet op og flyttet det til en ren skygge plads. Forhaven er nu den mest solrige, og min datter kan lege der i fred. Det var nemlig også een af de dumme probl -min datter kunne ikke komme ud af hegnet, trods det er lavt. Jeg stillede stole på begge sider af hegnet, så hun kunne kravle over...

Efter jeg har læst alle jeres svar igennem, vil jeg bestemt tage nogle af rådene til mig.

Al boldt og kaste ring er nu væk! Og Siku må have en timeout/hvile pause engang om eftermiddagen. Han sover hele natten, det meste af formiddagen. Om eftermiddagen kommer datter hjem fra børnehave og så gik(datid nu!)den vilde jagt i haven indtil aftensmaden. Derefter gik både datter og Siku kold kl 19 - 19.30.

Ang godbider... Er det så ikke dumt, at starte på at give "rigtig" mad? Siku vil iforvejen ikke spise sine 3 portioner af maden. Ofte spiser den højest 2 portioner. Jeg har talt med dyrlægen, og jeg skulle bare skære ned på det serverede kost, da Siku så pæn ud i str og vægt.

Jeg er lidt bekymret for, hvis jeg fx giver godbider af kyllinge stk, så vil den slet ikke spise sin egen mad...

:5up: jeg tror i allesammen bliver rigtig glade for den time out, han vil muligvis have lidt svært ved at finde til ro de første par dage, nu han plejer at lege vildt, men han skal nok vænne sig til det. og jeg synes bestemt også det lyder som en god ide at dele haven op så de kan lege lidt hver for sig.

de skal nok ende med at blive bedste venner så længe begges grænser bliver respekteret :-D og så slutter det der bideri jo også inden alt for længe

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at det er supergodt med en pause om eftermiddagen.

Omkring rigtig mad: De fleste her på sitet går til yderligheder for at finde træningsgodbider som hunden/hvalpen er helt vild med. Da Bella var hvalp havde vi også store problemer med at finde noget godt. En af mine hundetrænere mente, at man da bare kunne tage en tredjedel af dagsrationen og bruge som godbider - men når man som du og jeg har en hvalp der ikke er synderligt interesseret i sin mad, nytter det jo ikke.

Du skal selvfølgelig overveje hvad du stopper i din hvalp - ligesom os for os andre og vores børn, så er der ikke ret meget godt i spegepølse - der er nok for meget salt og nitrit i.

Men du kan fx benytte dig af hundemad der er lidt mere lækkert (og klistret) - det meste hundemad på dåse er Bella fx helt vild med. Du kan også give dig til at tørre lever i ovnen, det er nogen hunde ret vilde med. Eller bare benytte det råt.

Vi bruger røde steff-houlberg pølser til træning - det vil Bella stå på snuden for. Og der vægter vi motivation over sundheden. Men i dagligdagen er vi gået tilbage til sådan nogle "soft-bites" - de vil ikke have virket for to år siden.

I øvrigt kan varmen også have indvirkning. Bella (som jo nu er to år) har fået sin appetit tilbage. Men nu er det blevet varmt, og hun spiser kun til aften, hvor hun normalvis spiser morgenrationen i løbet af formiddagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at det er supergodt med en pause om eftermiddagen.

Omkring rigtig mad: De fleste her på sitet går til yderligheder for at finde træningsgodbider som hunden/hvalpen er helt vild med. Da Bella var hvalp havde vi også store problemer med at finde noget godt. En af mine hundetrænere mente, at man da bare kunne tage en tredjedel af dagsrationen og bruge som godbider - men når man som du og jeg har en hvalp der ikke er synderligt interesseret i sin mad, nytter det jo ikke.

Du skal selvfølgelig overveje hvad du stopper i din hvalp - ligesom os for os andre og vores børn, så er der ikke ret meget godt i spegepølse - der er nok for meget salt og nitrit i.

Men du kan fx benytte dig af hundemad der er lidt mere lækkert (og klistret) - det meste hundemad på dåse er Bella fx helt vild med. Du kan også give dig til at tørre lever i ovnen, det er nogen hunde ret vilde med. Eller bare benytte det råt.

Vi bruger røde steff-houlberg pølser til træning - det vil Bella stå på snuden for. Og der vægter vi motivation over sundheden. Men i dagligdagen er vi gået tilbage til sådan nogle "soft-bites" - de vil ikke have virket for to år siden.

I øvrigt kan varmen også have indvirkning. Bella (som jo nu er to år) har fået sin appetit tilbage. Men nu er det blevet varmt, og hun spiser kun til aften, hvor hun normalvis spiser morgenrationen i løbet af formiddagen.

What he said. :klap:

Jeg halverer kødboller og tørrer dem i ovnen - dem får han som "daglige" godbidder sammen med hvad jeg nu lige finder af sjove ting hos dyrhandleren. Men det skal være små bidder. Chinook er en stor basse på 53 kilo, men han får kun en ½ kødbolle og det er gerne nok til at aflede ham, fordi den også dufter dejligt samtidig.

Så noget der dufter/lugter og så i meget meget små mængder, så tror jeg ikke det vil have særlig stor indflydelse på hans normale foderindtag.

Link til indlæg
Del på andre sites