Gæst Per Kristiansen Skrevet Maj 26, 2012 Rapporter Share Skrevet Maj 26, 2012 Hej Vores ene Golden er begyndt at tage sko eller en sok eller en af børnenes tøjdyr med ud i haven hvor det medbragte så bliver flået i stykker. Det sker selv om vi er hjemme, hun er bare dygtig til at smutte ud uden at vi bemærker det. Det sker også både når vi lige har gået tur såvel som når hun ikke har været aktiveret. Hvad søren kan jeg gøre, kæresten er lidt sur da det sidste gang gik ud over hendes sko? Mvh Per Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Franziska Besvaret Maj 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 27, 2012 vi har en tæve på 14 mdr, og hendes ynglingsbeskæftigelse er også - bære ALT man kan finde ud i haven. (hun bære det så bare ud og ødelægger det ikke) Men vi har bare sørget for at hun har noget legetøj (gerne noget "nyt" hver dag,hun har en tønde med alt sit legetøj og så skiftes bamser,bolde m.m. ud med det hun har liggende), sit eget tæppe eller pude hun kan bære ud, og nu lader hun vores ting være indenfor. Ellers tænker jeg på om i aktiver hende mentalt, fx med fodersøgning i haven (hvis hun er glad for mad) eller træner måske 10-15 med mellemrum små øvelser? Vores tæve skal nok også finde på "noget sjovt" hvis hun keder sig for meget..!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Maj 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 27, 2012 En golden er vel en apporterende hund, der elsker at bære ting i munden. Det er jo en egenskab, der gennem mange år er avlet på, så den skal have sin egen kasse med sine ting, der er tilladt at slæbe rundt på. Tyggetøj osv. Sko og børneting skal så fjernes . Inden jeg lærde dette, så kostede det en bondegård i dyre barbiedukker. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Maj 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 27, 2012 Du/I må simpelthen holde mere øje med hende så hun ikke har muligheden med at smutte ud med gevinsten Sideløbende kan indlæres en afleveringsrutine begyndende med at rose når hun tager noget, ligegyldigt hvad det er, fortælle hvor dygtig hun er og få hende til at aflevere mod en belønningsguf. Dette kan i starten få hende til at finde yderligere ting at aflevere for at få belønning, men det kan man senere trappe ud af. Målet er at hun vil bære og aflevere for en bærende/afleverende hund destruerer ikke. Når afleveringslysten er etableret skal hun øves i at blive stoppet i at samle uønskede effekter op og guides hen til noget hun må samle op. Dermed er problemet løst. Jeg har labrador og har været hele turen igennem, dog var det kun sit eget legetøj Pelle ødelagde, jeg fjernede alt og indlærte positiv aflevering og stolthed ved at bære. Som med så mange andre uhensigtsmæsige adfærd er det smart at se på baggrunden for adfærden. Måske synes hun bare det er fedt at ødelægge, men der kan også ligge andet og mere bag f.eks. hvis din retriever ikke får afløb for sin bæretrang vil det netop give sig udslag i en uafbalanceret variant af trangen, som det altid gør når en hund ikke får mulighed for at bruge sin arbejdsmæssige baggrund. Uafklaret "status" omkring ejendele/bæreting mellem to hunde kan også få den frustrerede af hundene til at gemme sig og destruere ting og sager, ligesådan hvis den har oplevet vrede fra sine mennesker, når den har haft nappet noget forbudt . 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Nollike Besvaret Maj 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 27, 2012 Kæft du er god Ninjamor :5up: Jeg så tråden i går og tænkte "det aner jeg godt nok ikke" Men det er jo logik :5up: Herhjemme er vi nået halvejs, ved Noomis eget initiativ Hun ødelægger ikke noget, men hun finder jævligt ting hun godt ved ikke er hendes og kommer med dem for at få byttet til en hundeguf. Det har hun selv fundet på Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Maj 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 27, 2012 Bella er en schæfer, og har ikke samme trang til at bære rundt på ting. Derimod vil hun gerne af og til ødelægge noget. Hun har ALDRIG ødelagt noget hun ikke må! Til tider får hun et køkkenrullerør eller en papkasse som hun må splitte ad i atomer, og så får hun lissom afløb for den trang:-) Som de andre skriver, må hunden ganske enkelt ikke få muligheden for at få succes med sin ballade. Køb en apportpølle eller et bideskind, og lav bytte-bytte købmand, så hunden synes det er det bedste i verden at aflevere ting til jer. Med min gamle hund gav det sådan lidt bagslag, for han hentede stort set alle løse genstande i huset i håb om at få en godbid:lol: Så en god ide er kun at belønne når den henter de rigtige ting:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Maj 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 27, 2012 Jeg har aldrig tænkt dette med uafklarede ejerforhold til legesager. Men Molly og Victor var unge samtidig, dog fik jeg Molly som hvalp og Victor var over et år da han kom. Molly er nu snart 12 år og har fra dag 1 ment at alt legetøj til hundene var hendes. Hun deler med hvalpe og unghunde. Og Victor gad det slet ikke, men kunne endimellem tage noget at det gode og splitte det i tusind stykker i haven. Det har altid undret mig, hvorfor det pludselig skulle dø???. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Maj 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 27, 2012 Kæft du er god Ninjamor :5up: Jeg så tråden i går og tænkte "det aner jeg godt nok ikke" Men det er jo logik :5up: Herhjemme er vi nået halvejs, ved Noomis eget initiativ Hun ødelægger ikke noget, men hun finder jævligt ting hun godt ved ikke er hendes og kommer med dem for at få byttet til en hundeguf. Det har hun selv fundet på Tak... Hehehe... Go Noomi, Go Noomi :banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Maj 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 27, 2012 Jeg har aldrig tænkt dette med uafklarede ejerforhold til legesager. Men Molly og Victor var unge samtidig, dog fik jeg Molly som hvalp og Victor var over et år da han kom.Molly er nu snart 12 år og har fra dag 1 ment at alt legetøj til hundene var hendes. Hun deler med hvalpe og unghunde. Og Victor gad det slet ikke, men kunne endimellem tage noget at det gode og splitte det i tusind stykker i haven. Det har altid undret mig, hvorfor det pludselig skulle dø???. Jamen nogle gange undrer man sig over sine hundes adfærd og nogle gange er der en total simpel baggrund for det. Har du ikke mødt unghunde, nr. 2 hund i hjemmet, som var utrolig vanskelig at lære apportering af genstande, som ikke ville apportere når den ældre hund var til stede? Sådanne hunde har jeg mødt en del af og det drejede sig altid om, at den ældste holdt på "sin ret" til at være den der apporterede til "far" eller "mor" og nedstirrede den yngre hund når den skulle apportere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Helle1985 Besvaret Maj 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 27, 2012 ...hun finder jævligt ting hun godt ved ikke er hendes og kommer med dem for at få byttet til en hundeguf. Det har hun selv fundet på Haha, det fik mine forældres gamle hund (labblanding) også hurtigt lært sig selv En dag prøvede hun ar forære min morfar hynden på den havestol...han SAD PÅ! Det er utroligt, som hundes logiske sans er skruet sammen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Maj 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 27, 2012 UHA Ninjamor- dette apporteringssvigt kender vi godt her i huset, for kun Freddy vover at udfordre sin mormor med hensyn til at hente noget kastet.Hverken Laura, Nana, Snoopy eller Debbie kommer i vejen for Molly. Og til træning er Freddy totalt uinteresseret, nok fordi Molly ikke er med. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Nollike Besvaret Maj 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 27, 2012 Tak... Hehehe... Go Noomi, Go Noomi :banan: Du behøver slet ikke at heppe på hende, hun er ret ferm ud i den der form for apportering Haha, det fik mine forældres gamle hund (labblanding) også hurtigt lært sig selv En dag prøvede hun ar forære min morfar hynden på den havestol...han SAD PÅ! Det er utroligt, som hundes logiske sans er skruet sammen *LOOOL* Ok, den ville helt klart udløse en kaskade af guffer her hos mig Det må da have været et syn for guder :klap::hjerte: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Maj 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 27, 2012 UHA Ninjamor- dette apporteringssvigt kender vi godt her i huset, for kun Freddy vover at udfordre sin mormor med hensyn til at hente noget kastet.Hverken Laura, Nana, Snoopy eller Debbie kommer i vejen for Molly.Og til træning er Freddy totalt uinteresseret, nok fordi Molly ikke er med. Det kan være ret så besværligt medmindre man skiller hundene ad når man øver Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Helle1985 Besvaret Maj 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 27, 2012 *LOOOL* Ok, den ville helt klart udløse en kaskade af guffer her hos mig Det må da have været et syn for guder :klap::hjerte: Det gjorde det også Min morfar var så venlig, at rejse sig op, så hun kunne få fat i den og STOLT fremvise den Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Nollike Besvaret Maj 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 27, 2012 Det gjorde det også Min morfar var så venlig, at rejse sig op, så hun kunne få fat i den og STOLT fremvise den Din morfar er en mand med stor hundeforstand Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts