Hop til indhold

Nordisk program

Siri
 Share

Recommended Posts

Tak for forklaringen! Hvad er et bagspor?

Det er, når hunden går den modsatte vej, altså i stedet for at gå i sporlæggerens retning, går den tilbage. Men det har jeg aldrig oplevet, min hund har gjort, heller ikke andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

• Svar 88
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det er, når hunden går den modsatte vej, altså i stedet for at gå i sporlæggerens retning, går den tilbage. Men det har jeg aldrig oplevet, min hund har gjort, heller ikke andre hunde.

Ok - det giver god mening! Tak for forklaringen.

Kan se på DcH-kalenderen at nordisk ikke lige er det, der bliver afholdt flest konkurrencer i. Nu må vi se om vi kommer godt i gang med at træne det, men ellers kunne jeg godt overveje en konkurrence sidst på året. For motivationens skyld :-D

Gad vide hvor man finder giga-apporterne... De må da kunne opstøves et sted!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej vi træner godt nok LP i DcH - ved godt det er lidt sært, men det er også et selvtræningshold ;-)

Jeg er ærligt talt ret kold ift. at bruge skov, selvom jeg ikke må. Jeg har altid mine hunde løse i skoven året rundt, men tager naturligvis hensyn til sæsonen for vildtet. Ofte har jeg talt med lodsejerne med rigtig positivt resultat. Og mine hunde er naturligvis helt styrbare så vi generer vildtet mindst muligt. Det er jo nærmest kriminelt at have hund i DK lige for tiden, så hvis mine hunde skal have hvad jeg betegner som et godt hundeliv, så bliver jeg nødt til at bryde loven, desværre.

Men synes absolut du skal tale med lodsejerne i dit område og høre om nogle af dem vil lade dig træne på deres jord.

Jeg har også indtryk af, at det er nemmere at få lov at træne hund i private skove, hvis jagten altså ikke er lejet ud, så er det nærmest umuligt. Det er det også i statskovene. Vi bliver henvist til hundeskoven, og der går jeg også af og til spor, men den egner sig ikke til rundering.

Vi har en juletræsplantage, hvor vi må træne rundering. Den er også fin nok, bortset fra, man ikke kan se, hvad hunden laver. Men juletræerne sætte skud i øjeblikket, så vi må ikke komme der før til august.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok - det giver god mening! Tak for forklaringen.

Kan se på DcH-kalenderen at nordisk ikke lige er det, der bliver afholdt flest konkurrencer i. Nu må vi se om vi kommer godt i gang med at træne det, men ellers kunne jeg godt overveje en konkurrence sidst på året. For motivationens skyld :-D

Gad vide hvor man finder giga-apporterne... De må da kunne opstøves et sted!

Hvis Tanja gør det godt i trænings-weekenden, melder jeg mig til "lille nordisk" til efteråret, der er en konkurrence i Vejle.

Apportbukken kan du købe her Apporter

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Tanja gør det godt i trænings-weekenden, melder jeg mig til "lille nordisk" til efteråret, der er en konkurrence i Vejle.

Apportbukken kan du købe her Apporter

Netop - det var også den jeg tænkte på. Og om ikke andet, så er det sjovt at have noget at træne hen imod - også selvom det måske ikke går så godt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

I DcH anbefaler man at hunden har en lydighed der svarer til B, mens man bør være på et niveau svarende til DcH programmets A-klasse, for at kunne klare eftersøgningen eller sporet.

Vi skal hos os kaste vores apport hvad der svarer til min 7,5 meter, og det har jeg altså aldrig haft problemer med.

Husk dog på at man SKAL bruge en 2 kgs apport uanset hundens størrelse. Det er bl.a. en af grundene til at jeg endnu ikke er helt sikker på at min hun skal igang(det og så afholdes der ikke konkurrencer her på Sjælland i Nordisk) Og det er måske lidt vanskeligere at kaste den ud...

Link til indlæg
Del på andre sites

I DcH anbefaler man at hunden har en lydighed der svarer til B, mens man bør være på et niveau svarende til DcH programmets A-klasse, for at kunne klare eftersøgningen eller sporet.

Vi skal hos os kaste vores apport hvad der svarer til min 7,5 meter, og det har jeg altså aldrig haft problemer med.

Husk dog på at man SKAL bruge en 2 kgs apport uanset hundens størrelse. Det er bl.a. en af grundene til at jeg endnu ikke er helt sikker på at min hun skal igang(det og så afholdes der ikke konkurrencer her på Sjælland i Nordisk) Og det er måske lidt vanskeligere at kaste den ud...

Der hvor jeg var på besøg i Finland havde de en lille BC tæve på 14 kilo - den kunne snildt hente apporten... ret sejt!

Jeg aner ikke hvad man kan på de forskellige DcH niveauer, så jeg ved ikke rigtigt hvad det betyder. Men lydigheden burde ikke være et kæmpe problem for Spot. Der er bare lige det der med afleveringen, som jeg går ud fra skal være foran?

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller spring for den sags skyld?

Mht. apporterne. Jeg er ret sikker på at samtlige DcH foreninger har fået et tilbud om at købe apporter hjem til videre salg. Jeg har bl.a. købt min apport til 35 kr.(250 g) og det er ikke så galt. Der kan man også få 2 kg apporter...

Det ved jeg ikke om der er? I Finland er der spring med, hvor jeg mener at apporten vejer 1 kg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det står i prøveprogrammet at det er valgfrit ;)

En hund med en bestået LP3'er skal placeres i DcH's klasse hvis den skal igang med deres program... Så lydigheden burde ikke være et problem for jer... For mener da at kunne huske at det har I i hvert fald klaret...

Ja det har vi - og ret fantastisk at afslutning af valgfri. Det gør det SÅ meget lettere for os!

Link til indlæg
Del på andre sites

Spilop: Det er jo ikke altid et spørgsmål om størrelse, men også et spørgsmål om vilje... Og Cassi stejler når jeg finder hendes 400 g apport frem, så når vi ikke skal bruge så stor en apport til noget endnu, nøjes vi med den lille 250 grams. Hellere det end at ødelægge hele øvelsen :blink: Hun synes jo stadig selv hun bare er en lille pige...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ved jeg ikke om der er? I Finland er der spring med, hvor jeg mener at apporten vejer 1 kg.

Det er der ikke iflg. programmet. Men i nordisk er der flere ting med, som man ikke har i DcH, der er bl.a. forsvarsarbejde. Det er måske noget fra det, du har set i Finland.

Jag har købt min 2 kg apport i min klub, men de har den i Egonsliner.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Biene: Det må være det... Er det ikke Skydds og Rapport det hedder?

Skydds er forsvar, men Rapport er noget andet. Jeg ved ikke nøjagtigt, hvad det går ud på, men det er noget med en rapportrulle der skal bringes et sted hen af hunden.

Det er jo kun nordisk spor og rundering, der er beskrevet på DcHs hjemmeside.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er fordi det kun er de to ting der kan afholdes konkurrencer i i DcH.

Rapport er hvor hunden skal bevæge sig mellem to personer, hvor der både er flere hunde der arbejder på engang og hvor menneskerne hele tiden flytter på sig. jeg kan ikke huske hvor mange kilometer de kunne komme op og løbe i alt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nemlig.

Jeg kan kun kaste apporten 3 m, så det ved jeg ikke, hvad dommerne siger til, men min hund har ingen problemer med at tage den. Jeg tror ikke, hunden tager skade af det.

Men jeg vil så vælge rundering, det er min hund bedst til. Men sporet lyder også sjovt, det gælder om at finde genstandene, og dommeren går ikke med.

Apportbukken er egentlig kun et problem for yndefulde kvindearme, ikke for en gennemsnitshundemund.

Hvis man holder apportbukken på midten, mellem de to store klodser, så kan det være ret svært at kaste den langt. Men holder man den i en af enderne, kan man faktisk kaste ret meget længere, også den ønskede længde.

Link til indlæg
Del på andre sites