Hop til indhold

Diaré

Gæst Luna-Tøsen
 Share

Recommended Posts

Gæst Luna-Tøsen

Jeg har en Grand danois på snart 1 år, han har nu haft voldsom diaré små 3 dage. jeg har self. haft kontaktet min dyrlæge, og har en tid mandag hvis ikke det er gået i sig selv inden da. meeen jeg syntes der er lang tid til mandag og ved ikke helt hvad jeg skal gøre for at hjælpe ham af med sin diaré.

indtil nu har vi fodret normalt og alt maden bliver spist med glæde så det vil sige ingen mangel på appetit. han drikker normalt og har massere af energi som normalt. dvs. hans adfærd er helt normal, så kun dårlig mave.

han har afføring ca 3 gange på hver tur og alle gangene er det vand der "flyver" ud af ham, det er lysebrunt og ensartet afføring. ingen blod/slim eller ligne.

hvad kan jeg gøre for at hjælpe ham af med sin diaré ?? ^^og bør jeg være bekymret over hans meget flydene afføring??

på forhånd tak for svarende :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ringe og få en akuttid i dag. Det dur ikke at gå til mandag. Ikke når det allerede har stået på i 3 dage. Og ellers må du finde en anden dyrlæge, der kan tage jer:genert:

Du kan købe noget prokolin hos dyrlæge og på nogle apoteker. Det kan også stoppe det. Og så lave skånekost (udkogte ris og kogt kylling eller fisk. Og så mix med en slat ymer/a38) Men jeg ville stadig vende det med dyrlægen igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville faste ham et døgn og derefter give ham ris + kylling som er kogt længe og sammen (så risen smager af kylling), dertil lidt gulerod (skal koges med de sidste 10 minutter), det har haft en virkeligt god effekt hos mine.

Når afføringen er så flydende (og meget?), så hold øje med at han ikke blive dehydreret.

God bedring :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget underlig dyrlæge, sådan en hund skal i behandling NU. Tre dage med flydende afføring, fortsat uden behandling, det ender da med tarmbetændelse.

Jeg ville få en tid hos en dyrlæge i dag, købe et par tuber Pro Kolin og få en pose skånekost med hjem. Racen har i forvejen tendens til følsomt tarmsystem, så ingen grund til at presse det yderligere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luna-Tøsen
Vi bruger RC Gastro intestinal her, når den er gal med maven. Vi har også altid prokolin eller zoolack på lager. Men som de andre skriver, så er det for længe at gå til mandag...

Hvordan går det nu?

altså vi har fastet i et døgns tid, og startede op på "skåne kost" ved en 12 tiden idag. (meget ud kogte ris med kylling og fisk) han har fået 2 små portioner med ca 1½ times mellem rum og en lille lufter ½ time efter maden. hans afføring er self. i små mængder, da der jo ikke er noget at tage af :) den er blevet lidt mørkere og lidt mere fast men stadig ikk normal fast. :)

men nu er jeg så lidt i tvivl om hvor længe han skal være på skåne kost og hvor meget han skal have og om man skal køre ham over på sit normale man ligesom når man skifter foder ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok holde ham på skånekost forholdsvis længe siden han har været dårlig i så mange dage.

Sidste gang vi havde en mild collitis her i huset, anbefalede dyrlægen at vi forsatte med skånekosten i minimum en uges tid, dvs. Vi fortsatte Ca. 5 dage efter de sidste symptomer var forsvundet. Vi gav samtidigt zoolac, og det kan klart anbefales:5up:

Jeg ville også skifte langsomt over på normalfoderet. Har en fornemmelse af at der ikke skal meget til at forstyrre en følsom mave.

Håber da i snart har en rask og glad hund igen!

Redigeret af Fluffykins
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luna-Tøsen
Jeg ville nok holde ham på skånekost forholdsvis længe siden han har været dårlig i så mange dage.

Sidste gang vi havde en mild collitis her i huset, anbefalede dyrlægen at vi forsatte med skånekosten i minimum en uges tid, dvs. Vi fortsatte Ca. 5 dage efter de sidste symptomer var forsvundet. Vi gav samtidigt zoolac, og det kan klart anbefales:5up:

Jeg ville også skifte langsomt over på normalfoderet. Har en fornemmelse af at der ikke skal meget til at forstyrre en følsom mave.

Håber da i snart har en rask og glad hund igen!

der er ingen tvivl om at han er glad hee.. det har han været hele tiden :)

hvor meget vil du anbefale at han skal have om dagen?? og over hvor mange gange?? han plejer at få mad 3 gange dagligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå det var godt at humøret ikke fejler noget ;)

Jeg ved desværre ikke så meget om mændgen han skal have, da jeg selv kun har brugt hills i/d som skånekost, og der følger man jo bare skemaet... Jeg prøvede lige at søge lidt, og fandt frem til at man skal regne med ca dobbelt portion i forhold til tørfoder når man giver hjemmelavet mad.. Og det er jo hjemmelavet skånekost du laver..

Se her: http://www.hunde-forum.dk/foder/5593-lave-hjemmelavet-mad-til-hundene.html

Men vil altså virkeligt nødigt lægge hovedet på blokken her, da jeg ikke selv har nogle erfaringer med det.

Det er bedst for ham at få maden i små måltider, så længe maven er i uorden, så en tre-fire fodringer om dagen ville være godt

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luna-Tøsen
Nå det var godt at humøret ikke fejler noget ;)

Jeg ved desværre ikke så meget om mændgen han skal have, da jeg selv kun har brugt hills i/d som skånekost, og der følger man jo bare skemaet... Jeg prøvede lige at søge lidt, og fandt frem til at man skal regne med ca dobbelt portion i forhold til tørfoder når man giver hjemmelavet mad.. Og det er jo hjemmelavet skånekost du laver..

Se her:

Men vil altså virkeligt nødigt lægge hovedet på blokken her, da jeg ikke selv har nogle erfaringer med det.

Det er bedst for ham at få maden i små måltider, så længe maven er i uorden, så en tre-fire fodringer om dagen ville være godt

ok, 1000 tak for hjælpen ;) må jo prøve mig frem :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luna-Tøsen
Jeg må inddrømme, at jeg undrer mig lidt over at du ikke har valgt at tage til dyrlægen endnu....

jeg har valgt ikke at gå til dyrlægen endnu, da jeg har haft kontakt med min dyrlæge. og da jeg stoler på min dyrlæge har jeg valgt at sige go for at tage imod tiden mandag, da det var det han anbefalet mig. det skal siges at jeg har brugt min dyrlæge gennem mange år med mine andre dyr og vi har været nede med jævne mellemrum med min hund på hygge besøg, så han ved hvem han har vejledt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan går det med ham og hvad sagde dyrlægen?

Vi giver altid skånekost MEGET LÆNGE, for ja, der skal ikke meget til at slå en i forvejen sart mave ud. Vi bruger jo RC Gastro og vi har netop lige skiftet over til hendes normale foder. Det blev gjort med 10 gram om dagen. Hun får 90 gram, så det tog 9 dage.

Vi fodre så mange gange om dagen som det er muligt, det kommer jo an på job osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luna-Tøsen
Hvordan går det med ham og hvad sagde dyrlægen?

Vi giver altid skånekost MEGET LÆNGE, for ja, der skal ikke meget til at slå en i forvejen sart mave ud. Vi bruger jo RC Gastro og vi har netop lige skiftet over til hendes normale foder. Det blev gjort med 10 gram om dagen. Hun får 90 gram, så det tog 9 dage.

Vi fodre så mange gange om dagen som det er muligt, det kommer jo an på job osv.

Dyrlægen sagde at da, hans mave allerede var blevet så meget bedre ville han ikke til at gøre det store med at jeg skulle fortsætte med skåne kosten et godt stykke tid endnu og så som du også siger putte lidt af hans normal mad i lidt ad gangen :) og så vejledte han mig med skånekosten og lidt andre gode former for midler på dårlig mave :)

meeen nu tænker jeg... du blandet maden i med 10 g af gangen :hmm: er det oss så lidt jeg skal blande i når jeg når der til?? for så er der meget langt op til de 700 g. :hmm: hee

men ja alt i alt går det godt med ham, hans afføring er stort set blevet "normal" fast igen så nu er det bare med at holde den og fortsætte den rigtige vej. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var dejligt at høre at det er blevet bedre.

Haha, ja så kan jeg godt se at der er langt op til 700g :-D Så tror jeg at jeg ville prøve med 40 gram om dagen, så kan du vurdere om afføringen stadig er fin og så sætte op til 60 gram om dagen i udskiftning. Du finder hurtigt ud af om du er gået for hurtigt frem, for så brokker maven sig igen. Jeg vil hellere starte forsigtigt ud, ellers er det forfra med skånekosten...

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrlægen sagde at da, hans mave allerede var blevet så meget bedre ville han ikke til at gøre det store med at jeg skulle fortsætte med skåne kosten et godt stykke tid endnu og så som du også siger putte lidt af hans normal mad i lidt ad gangen :) og så vejledte han mig med skånekosten og lidt andre gode former for midler på dårlig mave :)

meeen nu tænker jeg... du blandet maden i med 10 g af gangen :hmm: er det oss så lidt jeg skal blande i når jeg når der til?? for så er der meget langt op til de 700 g. :hmm: hee

men ja alt i alt går det godt med ham, hans afføring er stort set blevet "normal" fast igen så nu er det bare med at holde den og fortsætte den rigtige vej. :)

Jeg mener tommelfinger reglen her hedder at du øger med ca. 10% om dagen. God bedring med ham!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Luna-Tøsen
Det var dejligt at høre at det er blevet bedre.

Haha, ja så kan jeg godt se at der er langt op til 700g :-D Så tror jeg at jeg ville prøve med 40 gram om dagen, så kan du vurdere om afføringen stadig er fin og så sætte op til 60 gram om dagen i udskiftning. Du finder hurtigt ud af om du er gået for hurtigt frem, for så brokker maven sig igen. Jeg vil hellere starte forsigtigt ud, ellers er det forfra med skånekosten...

hee super ;) tak for hjælpen ;)

Link til indlæg
Del på andre sites