Hop til indhold

Styrkelse af bagpart

AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Bellas hofte kræver muskelopbyggende motion for at styrke bagparten.

Jeg sørger for at lade hende bade et par gange om ugen, og det er planen at hun skal på waterwalker et par gange om måneden også.

Vi bor på toppen af en lang, sej bakke, som vi ikke har været gode nok til at gå tur på. Det bliver der lavet om på nu. Dertil bor vi tæt på et par grusgrave, og der er vi begyndt at gå op, og så løber hun op og ned et par gange. Strækningen er vel 20-40 meter op/ned afhængigt af hvilket "hul" vi løber i.

Er der mere vi skal gøre? Skal jeg måske begynde at løbe med hende?

Motionsplanen er pt morgentur, ca. 3 km i skov. Middagstur med bakkeløb og evt. svømmerur, mindst 2 km. Aftentur på den lange bakke, ca. 3-4 km.

Der er ikke nogen særlig ændring i antallet af km pr. dag, men ruterne bliver lavet lidt om, så vi oftere kommer omkring bakkerne.

Er der nogen der har nogle inputs?

Link til indlæg
Del på andre sites

Waterwalk skal nærmere være et par gange om ugen i starten. Og så kan du gå ned til en gang om ugen. Et par gange om måneden får du ikke noget ud af:genert:.

Når I går op af bakke, så sæt farten ned, så hun bruger alle 4 ben, gå meget laaaaangsomt opad. Derudover kan du træne at hun går baglæns. Og denne her:

Hun skal sitte mellem dine ben og du holder fødderne tæt på hendes bagben, og så skal hun skiftevis rejse og sætte sig ved at bruge bagparten.

Elefanten er også god. Evt find en høj sten, hvor hun skal gå rundt om, så er kroppen lidt mere strakt ud. Calavetti foreslog Luna's massør. Læg 6 tykke pæle med mellemrum, så hun skal gå henover dem, langsomt først, så hun lærer at løfte benene og så hurtigere og hurtigere, til sidst løb

Mmmm hvad mere har jeg fået at vide... Nå jow

Luna skal hoppe op af mig, og så skal jeg holde hende i forbenene og få hende til at gå fremad. Når hun bliver sej til det, skal hun lære at gå baglæns mens jeg holder forbenene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror osse bare generelt at ture i varieret terræn er super godt... Eller at få hende til at springe over nogle bitte små spring... Jeg får fx. Bobo til at hoppe over træstammer og sådan noget på jorden... Eller lægge/sætte guffer i et træ eller lignende, så hun skal op på bagbenene og stå for at få fat i det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeanette - super gide råd, tak:-) Jeg skal snakke med massøren på tirsdag, så han har sikkert også en masse gode råd:-)

Ja, jeg har jo selv Luna med dum hofte og albue, så jeg kender desværre til øvelserne på den dumme måde:genert:

Jeg håber du får en masse brugbart og at du vil dele dem med os:-D Min massør (eller Luna's) har waterwalkeren på Kbh Dyrehospital og jeg har været i praktik hos hende en måned. Godt nok spændende!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather

har hun noget med hofterne eller?

Hvis ikke må du altid skrive til mig når hun bliver lidt stærkere, kan jo være lidt let weightpull ville være sagen til muskelopbygning...:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Tak for buddet, hundefar, men prinsessen har en løs hofte, så det er nok ikke weightpull hun skal give sig i kast med:???:

Bryder mig heller ikke om tanken om tæver der trækker:mrgreen:

Årh den stakkel...:ae:

haha...nej Victoria trækker også kun på græs og jord, ikke på flisen...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

har hun noget med hofterne eller?

Hvis ikke må du altid skrive til mig når hun bliver lidt stærkere, kan jo være lidt let weightpull ville være sagen til muskelopbygning...:5up:

Jeg ved at Sarah har genoptrænet Walle med weightpull og det var egentlig planen at Luna skulle prøve det, men jeg ved ikke om det er smart...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun havde virket lidt stiv i den ene hofte i et par uger, så hun kom til røntgen i fredags.

Dyrlægen opdagede det under de bøjeprøver der laves under undersøgelsen. Højre hofte "svupper" lidt, og der er for lidt ledbrusk.

Han mener dog at det kan rettes op enten helt eller delvist, men hoften er selvfølgelig udsat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hun har løs hofte, er det så virkelig smart at lave hoppeøvelser? Eller den hvor hun står på bagbenene? Jeg tror det ikke. Tror umiddelbart du skal holde dig til vandgymnastik til muskulaturen er bygget godt op.

Hvordan fandt du ud af hun havde løs hofte?

Du har ret. Det med at hoppe op skal nok vente indtil hun er strammet noget op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi startede i waterwalker et par gange om ugen og nu ca. 2,5 år efter, går vi hver 10 dag. ca. det bliver vi ved med. Vi skulle få Sille til at gå på en luftmadras som ikke var pustet helt op, så bruger man de små muskler, så skulle vil sætte bagbenene op på et rundt vippebræt også for at træne de små muskler. Så skulle hun gå henover en stige der lå ned og på haveredskaber der lå ned, så da havde forskellig højde. Op og ned af skrænter er også godt.

Hvis du ikke har fundet et sted (det kan jeg ikke lige huske om du har), så kan jeg varmt anbefale MAGTOR Hundemassage og Waterwalker Christian er rigtig dygtig. Han kan lave det helt rigtige program og forslag til hvad der er bedst for Bella. Det er ikke sikkert det er de samme ting der er gode for Sille som er gode for Bella. Man kan også gå "op af bakke" i hans ww, hvis det er det han mener der skal til.

hmm, så kan jeg ikke lige huske mere vi skulle, jo øvelser, 3 gange om dagen, men det var for at få gang i hoften og benet efter operationen hvor hoftekuglen jo blev fjernet.

Svømning fik vi at vide var en dårlig ting i starten for Sille, fordi hun endnu ikke havde så mange muskler og så ville hun bare kompensere og bruge det andet ben mere og så var vi lige vidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo og så har jeg været på et hundemassage til husbehov kursus hos ham. Det nyder begge vores godt af. De har altid muskelinfiltrationer i ryggen fordi de kompensere for hofterne (begge vores har HD, men "kun" Sille er opereret). Det får de hver morgen inden vi står op og somme tider i løbet af dagen. De ELSKER det :-D

Link til indlæg
Del på andre sites