Gæst Sus&Siku Skrevet Juni 11, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2012 (rettet) Hej derude Jeg føler mig lettere dum over dette spg... Når jeg er ude på gåtur med Siku (4 mdr) er han en blanding af nysgerrig og bange for større fremmede hunde(labradore-spidssnudet hunderacer). Han vil gerne hilse og lege, men tør ikke. Han piver og vil ikke derfra igen. Han viser(for mig at se)nysgerrig og afventende adfærd. Når Siku får lov til at lege med andre hvalpe på hans egen alder så tonser han frem. Han knurre, snerre under leg. Viser tænder m.m. Han stopper ikke selv, han køre forsat på. Når jeg stopper legen og fjerner Siku piver han højt utilfreds med situationen. Han vil lege mere, trods det går vildt for sig... Han er en lille bisse...! (han humper dog ikke de andre hunde!) Vil det være klogt, at få Siku til at lege med en voksen (evt lab) tæve? Som kunne "sætte" ham mere på plads?! Eller skal jeg bare forsætte med at skille hundene ad, når det går for vildt for sig??? Hmm jeg kan ikke huske, at mine barndomshunde viste denne adfærd. Det var store tæver, som ikke gav lyd fra sig under leg... Synes også de var bedre til at stoppe selv igen.... Har I nogle gode forslag??? Vi skal starte til hvalpetræning i august... Redigeret Juni 11, 2012 af Sus&Siku Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juni 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2012 Jeg har også hunde, der ved leg er meget verbale og lyder som de er løver , når de er ophidsede uden at nødvendigvis være overgearede. Det er ikke lyden der skal sættes ind overfor , men mere måden legen foregår på. Forskellige typer hunde har forskelligt legemønster og ikke alle passer godt sammen. Hvalpe kan sagtens lege med større voksne hunde. Det skal bare ske under kontrol. Her min største tæve Nana i kamp med 4 mdr´s Debbie. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sus&Siku Besvaret Juni 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2012 Ja verbal lyd har Siku sandelig også, ved bare ikke, hvor meget jeg til "tillade"? Han starter med at gø, derefter snerre og tilsidst vise tænder. Halen står lige i vejret alt imens... Meeeen han gør det KUN overfor andre hanhunde og hanhvalpe. Vi var til en hvalpeaften på det lokale dyrhospital, hvor der var 4 andre hvalpe. (2 hanner og 3 tæver). Siku var kun interesseret i den øvrige hanhvalp(som iøvrigt også var den største!). Adfærdskonsultenten og træneren måtte skille dem ad. De øvrige hunde(tæverne)måtte resten af tiden være uden snor. Siku og den anden hanhvalp sad begge i snor resten af tiden. De øvrige ejere synes vist, det var vældigt morsomt, at bette Siku på 6 kg ville "bestemme" over en 18 kg´s hanhvalp! Jeg fik afvide, Siku var en "stor" hund i en lille hund. Heldigvis var adfærdskonsulenten/træneren vores kommende træner til hvalpetræning i august. Men indtil da, hvor meget skal jeg tillade Siku i leg?! Indtil videre har vi kun mødt en tæve på 4-5 år, som Siku leger pænt med(uden al det gøen/snerrende/vise tænder). Og hvornår finder hvalpene ud af, hvilken køn de er? -kan det være derfor, han ikke kan fimde ud af at lege med hanhvalpene??? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lonny Besvaret Juni 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2012 Han starter med at gø, derefter snerre og tilsidst vise tænder. Halen står lige i vejret alt imens... Meeeen han gør det KUN overfor andre hanhunde og hanhvalpe. Jeg hæfter mig ved denne sætning, at halen stivner og står opret tolker jeg som en advarsel, og min fornemmelse er ikke at dette er leg, men derimod en udfordring til den anden hanhund, så jeg tror at du har en hund med tendens til egetkønsaggression, og ville fremover kun lade ham lege med tæver. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juni 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2012 Jeg synes 4 mdr er lidt tidlig, hvis de skulle dreje sig om kønsaggression. Men har desværre set dette en gang med en Staffort terrier, der i den alder udfordrede en stor mix af bullmastif og amm buldog. Den lille var virkelig provokerende trods den store kunne knække ryggen på ham så let. Den store mix stod faktisk bare og kiggede og, som han tænkte Hvad sker der lige, lille ven.!!! Jeg ville, hvis jeg var dig stoppe alt for hektisk adfærd, men prøve tilvænning til de hunde han kan med og måske langsomt udvide til flere bekendskaber. Når hans hvalpeimmunitet er overstået , vil ikke alle finde sig i dårlig opførsel. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Juni 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2012 Nu aner jeg ikke hvad Siku er for en? Men nogle leger altså bare med lyd på... min personlige holdning er, at det skal de have lov til... mine de lyder som om de har tænkt sig at flå hinanden i stykker.... [video=youtube_share;lmY2KLJ3tVQ] Når det er sagt, så har min voksne tæve altid været rigtigt god til at sige stop, når hun synes legen blev for voldsom, da den yngste var lille... Og hvis Johna idag, i sin unghundekrop, kommer til at være for voldsom overfor små hvalpe, så stopper jeg hende selvfølgelig... Det er altid svært, at finde den rette legekammerat, nogle gange er man heldig og dumper ind i den rette kemi lige med det samme, andre gange tager det noget længere tid. Tænk på hans race / racer - når du skal finde legekammerater... terrier leger fx MEGET anderledes end retrievere... Retriverne slåe med poterne og laver "retriever death roll", hvor de kaster sig ned for at rulle sig oveni den anden... Hvor terriere leger fangeleg og brydeleg... Mine leger fx som oftest "tek"... Den ene drøner afsted med den anden i hælene, når man bliver fanget er det "mule mule mule" og så er det nr 1s tur til at fange nr 2... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PMJ Besvaret Juni 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2012 Heldigvis var adfærdskonsulenten/træneren vores kommende træner til hvalpetræning i august. Men indtil da, hvor meget skal jeg tillade Siku i leg?! Indtil videre har vi kun mødt en tæve på 4-5 år, som Siku leger pænt med(uden al det gøen/snerrende/vise tænder). Det lyder som en rigtig god ide at udvikle bekendskabet til den tæve og finde andre fornuftige voksne hunde som vil lege pænt med ham Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ascha Besvaret Juni 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2012 Hvis man er i tvivl om hvorvidt ens hvalp leger for voldsomt, kan man altid kigge på den hvalp "det går ud over" og se hvordan den har det. Prøver den at stoppe legen, enten ved at underkaste sig eller ved at forsøge at stikke af, så skal man stoppe sin hvalp og få den beroliget. Jeg havde en hvalp der ikke kunne finde ud af at lege med andre, for han kammede altid over så det blev til et angreb tilsidst. Jeg stoppede ham selvfølgelig i det, hvilket resulterede i at han stort set holdt op med at lege. Så man skal være forsigtig når man bremser en hvalp i leg, for man kan hurtigt lave ged i den. Jeg holder med de andre i, at han nok har bedre af at lege med ældre hunde der kender spillereglerne til bunds, når det drejer sig om leg og almindelig god hunde-opførsel. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sus&Siku Besvaret Juni 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2012 Rigtig mange tak for jeres svar Jeg har nemlig rigtig svært ved at se, hvornår det bare er god leg og hvornår det kammer over! Siku er en blanding af foxterrier/F.Bulldog/Pekingeser. Vi har mødt lidt forskellige hunderacer samt aldre. Både store og små str. Af en eller anden grund, gøer Siku af mindre hunde(fx F.bulldogs), som var tæve 9 mdr gammel. Af de store hunde(fx newfoundlændere), som var tæve 8 mdr gammel, reagere Siku med at blive tilbageholden og gemme sig bag mig. Den tæve Siku har leget bedst med var en cockerspaniel på 4-5 år, som normalt ikke gider at lege med hvalpe! Måske grundet Siku´s lille str hopper han meget op under leg. Sætter sine poter i hovedet/ryggen på andre hunde. Han underkaster sig ikke længere, hvor han ligger på ryggen med poterne i vejret. Han sætter sin snude ind i den andens hunds mund. Jeg kan give et eks fra hvalpeaftenen på hospitalet: Den anden hanhvalp ville ramme Siku i hovedet med begge poter på én gang. Det får Siku til at springe under begge poter og liiiiige op i hanhvalpens ansigt! Jeg vil forsøge at rende ind i cockerspanielen igen Forhåbentlig lære Siku lidt alm go leg derigennem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sus&Siku Besvaret Juni 20, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 20, 2012 Hovsa, glemte liiige noget Den måde Siku reagere overfor hanhvalpene, er næsten ens med den måde, Siku var overfor min datter på i de første 2-3 uger. Dengang gøede, snerrede, viste tænder OG bed Siku min datter. Siku rendte efter min datter, snappede i buks og nederdele! Kloge mig troede dette ville stoppe, hvis jeg gav min datter leggins på :-S Resultatet blev at Siku snappede i min datters låre og overarme... Alt dette er stoppet nu Efter meget skæld ud, irretesættelser m.m. kan Siku nu lade min datter være i fred. Alt eller det meste kan vel trænes/irresættes væk... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sabrina Besvaret Juni 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 27, 2012 Jeg vil da lige give mit synspunkt med Det vil være godt at få adfærdsbehandleren/træneren på, så hun kan analysere din hunds adfærd.. Det kan være voldsom leg, men ud fra hvad jeg lige kan læse (nemmere hvis man kunne observere det), så kunne det faktisk godt lyde til at han er utryg omkring de hanhunde. Også når du siger at han gemmer sig for de større. Det du oplevede med hanhunden hvor din egen var meget fremme i skoen kan både være tegn på aggressiv adfærd i form af dominans men også aggressiv adfærd i form af "hold dig væk"/"jeg ønsker ikke kontakt".. Grunden til jeg tror dette er fordi du også skriver han har været bisse overfor din datter, hvilket sagtens også kan bunde i utryghed.. Hunde følger et bestemt mønster når de siger fra eller bare vil sige "pænt hold dig væk", det går på: først enten stirren, eller undgår øjenkontakt (læg mærke til om han holder hovedet mod den anden, men faktisk undgår øjenkontakten), derefter snerren/brummen og til sidst vise tænder, som så går over i markering/snappe ud efter den anden. Det kommer helt an på hunden og situationen selvfølgelig. Man skal nemlig passe på hvis ens hund er så utryg omkring andre, jeg kan give dig et eks: jeg har trænet en lab som overhovedet ikke brød sig om at andre hunde kom i nærheden af hende, med undtagelse af enkelte tæver hun elskede at lege med (ja meget mærkeligt)! Men både ejere og hunde forstod ikke hvorfor hun virkede så aggressiv, når de andre jo "bare ville lege". Derfor blev hendes knurren/visen tænder ofte ignoreret eller irettesat, hvilket har resulteret i at den dag i dag bruger hun det ikke, fordi det jo ikke virker, nej nu bider hun bare med det samme i stedet hvis hun vil sige fra! Så få din træner ind over så hun kan fortælle dig hvad det er din hund mener med sine signaler, for det kan i nogle tilfælde være farligt at ignorere eller misforstå dem Som sagt er det meget svært at sige når man ikke har fået lov til at se hunden og situationen, jeg ville dog lige give mit input så du også havde den indgangsvinkel at tænke på, men synes helt klart at det er noget du skal tage op med din kommende træner! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts