Gæst chicovovsen Skrevet Juni 11, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 11, 2012 Kl. 6 i morges vågnede min goldenhvalp på 4 mdr. op, da han hostede som en søløve, ja han blev helt bange for sig selv. Han havde et langt hosteanfald. Blev lagt til at sove igen og vågnede ved 8-tiden med et hosteanfald. Omkring 9.30 lå han fortsat i min seng, hård dag i går nemlig, hvor jeg var inde og se til ham, da hostede han også lidt. Så har han ellers løbet og leget i flere timer, ingenting. Så hoster han nogle gange igen her kl. 15. Jeg ringede til dyrlægen, så nu er der indkøbt Bromhexin. Ved I hvordan sådan noget starter? Har læst alt det, der står på nettet. Men man kan vel ikke forvente, at det starter i fuld flor med det samme? Kan det mon starte i det små og så blive værre? Det er jo reelt set ikke noget særligt nu, men jeg skal selvfølgelig undgå kontakt med andre end mine egne. Han er vaccineret normalt, men ikke for kennelhoste i næsen. Men kan se, at parainfluenzavaccinen fanger de fleste kennelhoster. Vi har været til arrangementer her i weekenden, hvor det har regnet, og der er desværre ingen tvivl om, at han har været kold og frosset - men tror I ikke stadig det er kennelhoste? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juni 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2012 Jeg ville starte med at samle lort fra 3 på hinanden følgende dage, og få undersøgt for orm straks! Jeg synes ikke at jeg har hørt at der skulle være kennelhoste i omløb lige nu, men det skal selvfølgelig starte et sted. Om ikke andet ville jeg få tjekket for orm! Jeg er ret sikker på at Bellas "kennelhoste" i oktober i virkeligheden var lungeorm som hun blev testet positiv for i januar. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juni 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2012 Kennelhoste stortrives i varmt, vådt vejr, og hvis i har det samme vejr hjemme i DK som vi har herovre, ja så er der højst sansynligt kennelhoste i omløb! Men derfor er det stadig en god ide at tjekke for ormene. Han er sikkert smittet før weekenden, kennelhoste har en inkubationstid på 7-14 dage (alt efter hvem man spørger). Derudover kennelhoste, som hos en voksen rask hun blot regnes for en forkølelse, godt være farligt for meget unge, gamle eller syge hunde ( større risiko for lungebetændelse). Så hold godt øje med at han ikke bliver dvask og dehydreret. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst chicovovsen Besvaret Juni 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2012 Men hoster de så også søløve? Da jeg ringede til dyrlægen, var de nu ret sikre på kennelhoste, men han behøvede først at komme, hvis det blev værre. Han har aldrig sagt så meget som et kvæk før i dag kl. 6. Jeg ved godt, at de ikke har symptomer af hjerteorm, meeeeen? Jeg regnede nu med, at der var kennelhoste hele tiden rundt omkring, er det ikke ligesom influenza? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst chicovovsen Besvaret Juni 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2012 Kennelhoste stortrives i varmt, vådt vejr, og hvis i har det samme vejr hjemme i DK som vi har herovre, ja så er der højst sansynligt kennelhoste i omløb! Men derfor er det stadig en god ide at tjekke for ormene. Han er sikkert smittet før weekenden, kennelhoste har en inkubationstid på 7-14 dage (alt efter hvem man spørger). Derudover kennelhoste, som hos en voksen rask hun blot regnes for en forkølelse, godt være farligt for meget unge, gamle eller syge hunde ( større risiko for lungebetændelse). Så hold godt øje med at han ikke bliver dvask og dehydreret. Ja altså, jeg holder helt sikkert øje med ham selvfølgelig, det sagde dyrlægen også. Jamen sidste weekend var han med mig på Sjælland, tirsdag i hundeskov for første gang, torsdag ringtræning, lørdag skue, søndag (i går) racearrangement. Det regnede både lørdag og søndag, men det var ikke særlig varmt. Han har i hvert fald været i kontakt med utrolig mange, så at han skal blive smittet, ja det er jo nærmest naturligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juni 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2012 Der kan være ingen, få eller mange symptomer ved hjerte og lungeorm. Hoste er et af symptomerne. Bella fik "kennelhoste" i kennelhostesæsonen, men er som sagt sikker på at det var lungeorm der fik hende til at hoste. For hendes vedkommende var det først efter hendes behandling for orm, at jeg lagde mærke til hvor syg hun egentlig havde været af ormene. Hun fik nok tre gange så meget energi:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juni 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2012 ja, og han har nok også selv smittet en god håndfuld hunde i den sidste uges tid, inden han er begyndt at hoste.. det er derfor det er så skidesvært at få bugt med! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst chicovovsen Besvaret Juni 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2012 ja, og han har nok også selv smittet en god håndfuld hunde i den sidste uges tid, inden han er begyndt at hoste.. det er derfor det er så skidesvært at få bugt med! Ja det vil jeg love for, at han har. Der er bare dårlig samvittighed, men det kan man jo lige så godt pakke væk. Man gør det jo ikke med vilje, og en eller anden har jo smittet min. Hvis man nu har 2 hunde, ham her og så min anden på 8 år - ja og mine forældres på 3 år, som er sammen jævnligt (ja de må være smittet så), kan man så forvente, at alle 3 får det eller kan de godt gå fri? Min anden hund har nogle gange fået en kur for hjerte-/lungeorm, men de har aldrig kunnet påvise nogen. Så jeg har det sådan lidt... enten har han ingen eller også kan de ikke finde dem. Men jeg ser lige om det her ikke holder op, og ellers må jeg lige tale med dyrlægen om at få ham undersøgt. Men han virker helt som han skal være ellers. Han har stort set ikke været i kontakt med snegle - okay, der er snegle alle steder, men ikke så mange her som nogen steder, og han har ikke gået tur m.m. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juni 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2012 man kan forvente det, men det er bestemt ikke sikkert. Jeg har engang haft en ud af mine tre hunde vise kennelhoste, mens de to andre gik helt fri, og de boede og levede jo sammen 24/7. Nej den dårlige samvittighed kan man ikke bruge til noget nu, det er jo ikke til at vide før det er for sent. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juni 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2012 Hvis det er kennelhoste må du jo gerne lufte hunden - den må bare ikke hilse på andre hunde. Testen for orm koster 120 kr ved min dyrlæge, så det er da til at overse:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2012 Ja det vil jeg love for, at han har. Der er bare dårlig samvittighed, men det kan man jo lige så godt pakke væk. Man gør det jo ikke med vilje, og en eller anden har jo smittet min. Hvis man nu har 2 hunde, ham her og så min anden på 8 år - ja og mine forældres på 3 år, som er sammen jævnligt (ja de må være smittet så), kan man så forvente, at alle 3 får det eller kan de godt gå fri? Min anden hund har nogle gange fået en kur for hjerte-/lungeorm, men de har aldrig kunnet påvise nogen. Så jeg har det sådan lidt... enten har han ingen eller også kan de ikke finde dem. Men jeg ser lige om det her ikke holder op, og ellers må jeg lige tale med dyrlægen om at få ham undersøgt. Men han virker helt som han skal være ellers. Han har stort set ikke været i kontakt med snegle - okay, der er snegle alle steder, men ikke så mange her som nogen steder, og han har ikke gået tur m.m. Det er især når en hund hoster, at der er største mulighed for at finde hjerte/lungeorms-larver i afføringen. For larverne bliver hostet op af lungerne og så synker hunden dem. Dagen efter ca. kommer de så ud med afføringen. De er bittesmå, så der skal mikroskop til for at se dem. Men ikke alle hunde får hoste, så man kan nogle gange finde larver i tre lorte længe før hunden begynder at hoste. Når din hund lige har haft hoste, så er det ideelt at samle lorte de næste dage. Hvis der ER orm, så fanger du dem nu. Og hvis det kun er kennelhoste, så tillykke med det. Men endnu mere tillykke, hvis din hund -trods hoste- bliver tjekket fri for hjerte/lungeorm! Om et par uger er der måske ikke mere hoste. Og så ved du egentlig ikke hvad det var... Før næste gang din hund får hoste... ---Der er snegle allevegne. Og der er bittesmå sneglebørn, der spiser hvadsomhelst. De kan sagtens vandre fra en smittet hundelort til lidt nedfaldsfrugt eller vådt græs i haven eller andre steder. Bittesmå er de... Hvad er det for en kur mod hjerte/lungeorm din anden hund får? Kennelhoste er som regel ikke noget særligt. Det er nærmest som når børn bliver forkølede. Dem isolerer man jo heller ikke fra alt og alle fordi de måske smitter. Hvis man ellers holder dem i ro (hvalpe og børn) når de er mest "forkølede", så bliver de hurtigt raske igen. Så lad ikke din hvalp lege med andre hunde før han er rask. Ikke så meget for deres skyld, men fordi han kommer hurtigst over kennelhosten hvis han bliver holdt i ro. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juni 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2012 Hvis det er kennelhoste må du jo gerne lufte hunden - den må bare ikke hilse på andre hunde. Testen for orm koster 120 kr ved min dyrlæge, så det er da til at overse:-) Nøj... Min dyrlæge tager 200.. Jeg troede, at hun var den billigste... Men det er sørme rart, at testen er kommet ned i pris så den er til at betale. Dyrlægerne har efterhånden fundet ud af at lade deres assistenter lave testene. Det er ikke så dyrt som at sende det ud af huset. Og så er det noget hurtigere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst chicovovsen Besvaret Juni 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2012 Jeg kan ikke huske hvad han fik. Det koster ca. 550 kr i medicin. Jeg har gennemtvunget en behandling et par gange. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
HNP Besvaret Juni 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2012 Her er der kennelhoste i omløb.. For 2. gang i år Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst chicovovsen Besvaret Juni 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2012 Her er der kennelhoste i omløb.. For 2. gang i år Ihhh hvor er det festligt. Jeg synes også jeg har fået det samme selv . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret Juni 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2012 Det kan også være alm. orm, Groa hostede meget da hun havde orm. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst chicovovsen Besvaret Juni 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2012 Det kan også være alm. orm, Groa hostede meget da hun havde orm. Det har han med garanti ikke, han har fået helt program af ormekure, så der skulle under ingen omstændigheder komme nogen i nærmeste fremtid, sagde dyrlægen, da han var der sidst. Det er noget med, at det gør der ikke, når de har fået et helt program. Ja det sagde hun i hvert fald. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst chicovovsen Besvaret Juni 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2012 Han har slet ikke hostet siden i øvrigt, men jeg er faktisk ved at tro, at han måske har halsbetændelse. Han har ikke villet spise hele dagen, og det er meget unormalt, men kan godt lokkes med andre lækkerier udover hans sædvanlige mad. Synes også jeg kan høre en lidt anden lyd, altså en mislyd, når han piver. Fuldstændig som når vi får halsbetændelse og bliver lidt rå. Men ingen tvivl om, han har virkelig været våd og kold i weekenden. Nu har jeg skrevet til dyrlægen, om hun mener, at han skal tjekkes for hjerte-/lungeorm, så må vi se, hvad hun svarer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juni 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2012 Han har slet ikke hostet siden i øvrigt, men jeg er faktisk ved at tro, at han måske har halsbetændelse. Han har ikke villet spise hele dagen, og det er meget unormalt, men kan godt lokkes med andre lækkerier udover hans sædvanlige mad. Synes også jeg kan høre en lidt anden lyd, altså en mislyd, når han piver. Fuldstændig som når vi får halsbetændelse og bliver lidt rå. Men ingen tvivl om, han har virkelig været våd og kold i weekenden. Nu har jeg skrevet til dyrlægen, om hun mener, at han skal tjekkes for hjerte-/lungeorm, så må vi se, hvad hun svarer. altsammen normalt ved kennelhoste. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
HNP Besvaret Juni 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2012 Ihhh hvor er det festligt. Jeg synes også jeg har fået det samme selv . Ja, ikke Jeg vil have hunden vaccineret for kennelhoste næste gang hun skal vaccineres. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hope Besvaret Juni 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2012 Med hensyn til fransk hjerteorm er præpatenstiden 5-7 uger (iflg mit veterinær parasitologi). Det vil sige den tid der går fra smitte til at der produceres L1 - som er dem man finder ved Baermann. God bedring med den lille fyr Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret Juni 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 11, 2012 Kennelhoste vil som regel give forhøjet temperatur? ellers er hoste OG madlede tegn på hjerteorm.. Bassil havde kun madlede.. Ingen andre symptomer.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gryn Besvaret Juni 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 12, 2012 Det har han med garanti ikke, han har fået helt program af ormekure, så der skulle under ingen omstændigheder komme nogen i nærmeste fremtid, sagde dyrlægen, da han var der sidst. Det er noget med, at det gør der ikke, når de har fået et helt program. Ja det sagde hun i hvert fald. Groa fik også hele programmet, men fik alligevel orm. Hold øje med om han taber sig eller får hikke. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Spilop Besvaret Juni 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 12, 2012 Kennelhoste vil som regel give forhøjet temperatur? ellers er hoste OG madlede tegn på hjerteorm.. Bassil havde kun madlede.. Ingen andre symptomer.. Ingen af mine har nogensiden haft forhøjet temp af kennelhost, og vi har da haft det et par gange eller flere i de år vi har haft hund Barney var ret ringe da vi fik ham og fik kennelhoste kort tid efter vi fik, han fik en lungebetændelse (som følge af kennelhoste) og heraf forhøjet temp Til Pia Johnsen Min mening om kennelhoste vac. Tanker om kennelhoste | Agilitytræning og lidt om kennelhoste generelt Kennelhoste | Agilitytræning Jeg er blevet ringet op af to golden ejere som var til samme arrangent i weekenden som dig Charlotte, deres hunde har også kennelhoste. Så mon ikke det er det, men at få tjekket for orm er en ret god ide Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 12, 2012 Spilop - du skriver som et plus, at man kan gå til konkurrencer, hvis man vaccinerer mod kennelhoste, ingen af mine er vaccinerede og jeg valfarter da rundt og går til konkurrencer? Min søster og onkel har hysterisk vaccineret og spayet i næse, men haft kennelhoste årligt og voldsomt. Mine fik det for første gang i år, det får mig ikke til at begynde at vaccinere alligevel, for synes ikke det var 'skræmmende nok' kombineret med den ringe dækning i vaccinen, Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts