Camilse Skrevet Juni 13, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 13, 2012 Er der nogle ideer? Har en hund der er fuldstændig panisk når hun får det på(hvis det lykkes), hun skynder sig væk og gemmer sig, og når man så prøver at få det af hende skriger hun, fordi hun er overbevist om at hun skal dø. Jeg var så glad i dag da jeg fik mit BoT-dækken hjem og jeg skulle sikre mig om det nu passede. Hun var nysgerrig mens jeg åbnede det og da jeg lagde det over hovedet på hende, men så startede panikken, hun tror formentligt at det er noget der prøver at skade hende. Jeg har aldrig set min hånd sådan, så glæden over at have fået et fint nyt dækken, som både hun og Joy gerne skulle have glæde af i længden blev ødelagt. Hunden ligger nu ude i gangen og vil slet ikke i nærheden af mig, da det jo er mig der har gjort det onde ved hende. Jeg tænker at man evt. kunne lade det ligge på gulvet i første omgang, så hun kan snuse til det og evt. lade hende se den anden hund få det på, så hun kan se det ikke gør noget? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2012 Smid det et sted hun plejer at ligge, smid det henkastet som en gammel klud, evt sammen med din egen tshirt, lade hende sniffe og se at det er fuldstændigt ufarligt, start med at lægge din tshirt over ryggen på hende, evt se om du kan få et ben gennem ærmet på tshirten og sådan fremad. Jeg har brugt over en måned og min er stadig ikke nået længre end dækken over ryg (uden fysisk kontakt), men han er så også ret neurotisk generelt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst stenshoej Besvaret Juni 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2012 jeg ville belønne hende for at være i nærheden af det, og så gøre afstanden til det kortere og kortere? når hun ikke reagerer på det længere, så prøv bare at lægge det over ryggen på hende.. og beløn en masse.. osvosv. og når du tror hun er klar, så giv hende det på, og sørg for at det bliver hyggeligt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst stenshoej Besvaret Juni 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2012 ninja petrine Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Juni 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 13, 2012 ninja petrine Bortset fra at belønning hos mig gav alt for meget fokus på dækkenet og uha, så var det noget særligt, men da jeg smed det og var ligeglad med det, så blev det ret ligegyldigt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Amocca Besvaret Juni 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2012 Jeg er nok ret upædagogisk anlagt på det punkt... Begge mine hader at have dækken på, men sådan er livet når man er tyndpelset og fryser... så de får det på og så går vi en tur som om alt er som det plejer. Så tager vi det af igen og så er det sådan det er. Når de skal ligge i burene under vinterstævner er det samme procedure. På med dækkenet, ind i buret og færdig slut. Og ja, de ligner begge nogen der er blevet slået og synes jeg er den ondeste i verden og Karla forsøger at gå i sit bur uden og gemme sig derinde, men hun bliver pænt kaldt ud igen og får dækken på... Johna ligner bare en der får tæsk, men hun er i snor, så kan ikke gå nogen steder... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Juni 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2012 Jeg er nok også lidt upædagogisk, som Amocca... På med dækkenet, lad som ingenting, og gå en tur - en rigtig sjov tur, med masser af guffer og andet godt. Iso blev jo lam da hun fik dækken på, det samme med sele, men det gik sjovt nok over da vi kom ud. Men jeg har så ikke haft en hund der ligefrem skreg, det er selvfølgelig anderledes... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juni 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2012 Medmindre et dækken, halsbånd eller en sele er ubehagelig at have på f.eks. pga. statisk elektricitet eller fordi det trykker på ømme punkter, er min holdning og erfaring også bare - på med skidtet og lav derefter noget med hunden, så den kører i højt gear. Den langsomme tilnærmelse kan være god, men bliver desværre ofte en meget utilfredsstillende og langtrukker affære, som Petrine også har erfaret, da det sætter for meget fokus på hundens ulyst til at have emnet på. Det kan være et hit faktisk at give hunden et valg i en situation hvor den er meget fokuseret på noget den vil og som den plejer at måtte. f.eks. når den kører højt forud for en rundering eller andre øvelser med højt tempo og positiv forventning. Krøller hunden totalt sammen og intet vil når den ser emnet, skal man måske lave en vurdering af om hunden i hverdagen bliver puslet for meget om og om alt hvad den indtil nu har skulle gøre er indlært operant, så hunden aldrig har lært at der er noget der hedder "vi skal!". Hvis hunden udelukkende eller næsten udelukkende er blevet ført gennem alle livets sociale situationer med mennesker/ejer involveret som noget den kunne takke nej til, kan den meget nemt have et billede af sin egen situation, som om den har frit valg på alle hylde. Hvis hunden har den opfattelse, vil den tage det meget tungt at blive påført noget den anser for at være ubehageligt i langt større grad end en hund, som er vokset op med at opleve, at den har frit valg på de fleste hylder, men når ejeren vælger den skal noget der kan være ubehageligt, så er det bare sådan. Det lyder langt hårdere end det er i virkeligheden Selvom jeg ikke kunne vide at Pelle blev nødt til at gå med dækken når han blev voksen, har vores hvalpeleg med håndklædet når han skulle tørres måske banet vejen for et dækken. Når vi skulle tørre poter og han så lidt øv ud, brugte jeg håndklædet til at fjante med ham. Håndklædet daskede til ham så han tog fat i det, jeg kastede det i hovedet på ham, smed det over ryggen på ham osv. osv. osv. Det betød intet at han måske bed i det og kom til at lave et hul, hvad han faktisk ikke fik gjort, men det at blive tørret blev til en god oplevelse. Håndklædet kan også blive lagt over hans hoved så han selv skal "finde ud" af det. Jo mere man leger sådanne lege des mere hærdede bliver hundene og des mindre risiko er der for at de går i frygt eller panik, hvis de kommer ud for noget ubehageligt og evt. uventet i den retning. Det værste vi har været ud for var en dag jeg lagde et stort håndklæde over ryggen på ham, så det nåede gulvet i begge sider og han gik rundt med det. Da Millekatten så ham, sprang hun en meter lige op i luften af bare forskrækkelse Måske kunne du bruge håndklædelegen som forberedelse Camilse? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnjaCS Besvaret Juni 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2012 Dækken = fed gåtur udenfor. Sørg for at alt er klart, evt. de bedste gåtursbiddere. Du har sko og overtøj på, og hunden er næsten klar. Sidste skridt for at komme ud er at få dækken på, og dækken udløser ALTID en tur udenfor. Sådan gjorde jeg med mundkurven. Lige en smule tilvæning til at få den over snuden med godbidder, og så bare som en fast del af rutinen. Og indtil hunden er ligeglad med dækkenet, ville jeg give det på til HVER en gåtur. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret Juni 14, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juni 14, 2012 Problemet er bare at hun virkelig går i panik. Det lyser ud af øjnene på hende at hun vitterlig tror hun skal dø lige om lidt. Da hun skulle have det af begyndte hun at skrige helt vildt. Det gjorde helt ondt i hjertet og jeg tror ikke det vil være en god ide bare at tvinge hende ud i det. Hun er vant til at blive tørret med håndklæde og da vi gik tur om aftenen i vinters havde hun ofte sin refleksvest på. Så det er ikke fordi hun ikke har prøvet det før. Jeg overvejer dog at få det lille tynde dækken med hjem til hende fra min far. Det er ikke så stort og vejer intet i forhold til det andet(BoT er jo nærmest et lille telt og det er jo meningen Joy skulle have det på lidt tid hver dag). Jeg venter dog lige til vi er ude over den dumme løbetid. Det kan jo sagtens have noget at sige... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts