Hop til indhold

Kastration eller ej?


Annette
 Share

Recommended Posts

Snart flytter vores kommende hanhund ind hos os. Vi forbereder og forbereder og læser. Det er til at blive helt skør af. Men dejlig ny viden får vi.

 

Inden vi valgte køn på hunden snakkede vi om, at hvis vi skulle have en hanhund ville vi nok lade den kastrere hvis den fik tendens til at strejfe. Vi skal ikke udstille eller avle på ham. Han er en Golden Retriever.

 

Nu er jeg nysgerrig efter at høre om jeres hanhunde. Er de kastreret eller ej og hvorfor/hvorfor ikke?

Link til indlæg
Del på andre sites

min hanhund er ikke kastreret. det er han ikke, fordi han er en velfungerende, velafbalanceret hund, og så ser jeg ingen grund til at ændre noget så alligevel ret grundlæggende. var han ekstremt løbetidsfrustreret eller havde problemer med andre hanhunde, ville jeg måske have det anderledes. han er desuden lidt blød og usikker, og jeg har en teori (sådan lidt underbygget af andres teorier) om at testosteronen kan være med til at afstive hans selvtillid lidt.

 

jeg har ikke som sådan noget imod kastration, men jeg synes ikke, at der er nogen grund til at gøre det sådan helt rutinemæssigt, hvis man har en almindelig, velfungerende hanhund. men det er jo ret meget et trosspørgsmål, det vil svarene nok også afspejle ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg har 3 han hunde - de er ikke kasteret. De alle fornuftige og i orden - har ikke tendenser til at ville stikke af, rende efter tæver, så kastration kommer kun på tale hvis der opstår sygdom som kan betyde at vi må tage sådan et skridt.

 

Der er for og i mod - men jeg mener ikke at kastration "bare" er noget man skal gøre - Jeg kender flere der har fået det gjort og og hvor det ikke har hjulpet på at de vil stikke af, rende efter damer mv. Omvendt kender jeg også nogen hvor det har været en succes

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok. Som udgangspunkt har vi ikke planer om en kastration. Men vi vil blive 1. gangs hundeejere og så er der selvfølgelig en del tanker der fløjer rundt.

 

Vi skal som skrevet have en Golden. I købsaftalen er der indføjet at vi forpligter os til at lade ham røntgenfotografere i alderen 8-12 mdr. Mener det både er

hofter og albuer. Og så tænkte jeg, at hvis det er en fordel at hannen er kastreret så kunne det måske ske samtidig (mener de er bedøvede når røntgen tages, ret

mig hvis fejl) så skulle han jo kun i bedøvelse/narkose 1 gang.

 

Som udgangspunkt ved vi jo ikke hvordan han reagerer med hormoner fisende rundt i kroppen. Derfor jeg gerne vil hører lidt om jeres erfaringer. Så

skriv endelig løs.

Link til indlæg
Del på andre sites

røntgen kræver ikke fuld narkose, der bruges typisk en lettere bedøvelse - selv om det sikkert godt kunne kombineres. vi er også førstegangshundeejere til en hanhund. det er helt uproblematisk. selvfølgelig får de lidt kuller i hovedet, når de kønsmodnes, men det synes jeg personligt er en del af pakken, når man har unghund, i hvert fald når det er i en håndterbar grad, som det var med vores. det er ikke sådan, at vi ikke kan mærke, at han er hanhund, men altså ... ja, jeg kan godt lide, at min hund ikke er sådan helt "kønsløs". i finder nok ud af det efterhånden, kastration er vel sjældent en katastrofe for hunden, men jo heller ikke nødvendigvis en universalløsning på hvadsomhelst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har selv en golden som er blevet kastreret som 4 årig. Han var ekstremt plaget af forhudsbetændelse, stoppede fx. op på gåture for at gøre sig ren. Efter at have prøvet alverdens forsøg på at komme det til livs, og efter mange overvejelser og snakke med dyrlægen prøvede vi kastration som sidste udvej. Vi har fået en glad hund som ikke konstant slikker sig og betændelsen er væk. Men det kan desværre ses på pelsen, som er blevet lidt tjavset at se på. For vores vedkommende har det været det værd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu aner jeg jo ikke hvordan i bor, men hanhunde de fleste steder i DK kan jo ikke fise rundt på egen pote uden at blive kørt ihjel, så man sikre jo sin evt have mød dette , at komme ud.Almindelig lydighedstræning vil gøre de fleste hanhund styrbare, især hvis man også laver træning derhjemme, for en time om ugen er ikke nok.

En golden, der er en hund med underuld vil som kastreret få en rimelig grim stor krøllet pels med stor produktion af underuld, der bør fjernes i samme takt, som den vokser,. Simpelthen for at huden kan ånde.

Jeg har en kastrat også halvlanghåret , og han er kun kastrat, fordi jeg har racetæver og han er en græsk mixet gadehund. Så for ham var det græsk internat eller at blive kastreret.Iøvrigt er han ivrig med tæver og parre gerne.

Så kastrering synes jeg ikke kan overvejes nu.

Mine andre fertile hanhunde er da aldrig stukket af efter tæver. OK een gang er det sket, at en gravhund bed sig gennem ligusterhækken og fandt , hvor hans udkårne boede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en hanhund på 14 måneder (også golden) og er netop kommet hjem fra træning. Der var en løbsk tæve og havde også været en på pladsen igår hvilket gik meget ud over vores træning. Men han er ung, og skal jo lige lærer det. Med mindre det bliver ved med at være ekstremt, så forbliver han hanhund. Det kan være svært at gennemskue hvordan han bliver når han er lidt ældre. Men som det er nu arbejder vi bare med det og håber det udligner sig lidt når hormonerne falder lidt mere på plads.

 

Det er jo drift de mister, og dermed også drift på andre områder, og udover når der er løbske tæver (eller duft efter dem) så er han helt perfekt og vil helst ikke ændre på ham! :)

Har kasteret 2 hunde før, og fortrød det med den ene.

 

 

Ang. røngent så kan du sagtens gøre begge dele samtidig. (Det bliver også billigere for dig hvis du alligevel vil have gjort begge dele). Hvis hunden er i DKK kan du tidligst smide den i røngent når den er 12 måneder. Ved ikke med andre klubber. MEn er du sikker på det ikke er mellem 12 og 18 måneder? Hvis du vil have et godt råd så vent til hunden er 14-15 måneder, da den først der er helt udvokset (det siger min dygtige led-dyrlæge i hvert fald).

 

Rigtig meget held og lykke med jeres nye fantastiske hund :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft en hanhund, som var ekstremt løbetidsfikseret, og også stak af adskillige gange. Da han døde, bestemte jeg mig til at min næste hanhund med garanti skulle kastreres.

 

Desværre viste den næste sig at være meget usikker og nervøs at temperament - muligvis fordi han havde en medfødt immundefekt, og måtte aflives som 2-årig. Han blev aldrig kastreret, af samme årsag som søster lagkage nævner.

 

Nu har jeg så igen en hanhund. Han er 10 mdr. og meget selvsikker og velafbalanceret. Indtil videre reagerer han ikke på andre hunde, med mindre de reagerer først. Jeg har derfor valgt at se tiden an. Hvis han stadig er rolig og velafbalanceret når han er 1 1/2 - 2 år, får han lov til at beholde ekstraudstyret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som alle andre siger - vent. Kastration bør ikke foretages rutinemæssigt. Min hanhund har lidt for mange hormoner med det resultat at han gjorde skade på sig selv, han er kemisk kastreret. Når han bliver lidt ældre håber jeg at vi kan klare os uden, men pt er han mere velafbalanceret. Min golden dreng har ikke problemer med pelsen men nu har han ikke udstillingspels.

En god ide er tilgengæld hundetræning, det kan jeg klart anbefale :o)

Tillykke med den lille mand, jeg har selv to stk Golden :) hvor er han fra?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en hanhund på 14 måneder (også golden) og er netop kommet hjem fra træning. Der var en løbsk tæve og havde også været en på pladsen igår hvilket gik meget ud over vores træning. Men han er ung, og skal jo lige lærer det. Med mindre det bliver ved med at være ekstremt, så forbliver han hanhund. Det kan være svært at gennemskue hvordan han bliver når han er lidt ældre. Men som det er nu arbejder vi bare med det og håber det udligner sig lidt når hormonerne falder lidt mere på plads.

 

Det er jo drift de mister, og dermed også drift på andre områder, og udover når der er løbske tæver (eller duft efter dem) så er han helt perfekt og vil helst ikke ændre på ham! :)

Har kasteret 2 hunde før, og fortrød det med den ene.

 

 

Ang. røngent så kan du sagtens gøre begge dele samtidig. (Det bliver også billigere for dig hvis du alligevel vil have gjort begge dele). Hvis hunden er i DKK kan du tidligst smide den i røngent når den er 12 måneder. Ved ikke med andre klubber. MEn er du sikker på det ikke er mellem 12 og 18 måneder? Hvis du vil have et godt råd så vent til hunden er 14-15 måneder, da den først der er helt udvokset (det siger min dygtige led-dyrlæge i hvert fald).

 

Rigtig meget held og lykke med jeres nye fantastiske hund :)

 

Du har sikkert ret i at der har stået 12-18 mdr. Jeg skimmede blot købsaftalen.

 

Vi køber hos en DKK opdrætter i Maribo. Kuldet blev født d. 15/5 så han er klar til os d. 10/7.

Pekagolden-opdrt af krlige familiehunde i trygge rammer i byvilla

 

Vi skal til Maribo igen på lørdag og vi glæder os helt sindssygt. Der er 3 hanner og 7 tæver i kuldet. Vi har lagt det op til opdrætter at udpege den hvalp hun syntes

passer bedst til os.

 

Vi er tilmeldt hvalpetræning i DKK kreds 2 og så tænkte jeg at melde til hundeleg hos Hundetræning på Vestsjælland. Håber at han kan klare 2 ting på en uge, da vi

ikke umiddelbart har bekendtskaber der har hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det valg har vi truffet efter adskillige besøg hos forskellige opdrættere. De har stort set alle givet udtryk for, at skulle de ikke avle ville de have hanhund da de ofte er mere sociale og trofaste.

 

Overvejelser omkring kastration kom efter at jeg har mødt adskillige hanhundeejere når jeg går tur i nærområdet. Efter vi tog beslutningen for ca. 6 mdr siden om, at blive hundeejer har jeg været meget opsøgende i forhold til de hunde/ejere jeg har mødt. Måske nogle kunne give godt hints omkring gode træningssteder.

 

når jeg så har fortalt at vi "venter" hvalp sig de alle som med én mund - sørg for at få den kastreret. Derfor jeg lige ville høre herinde hvordan det forholder sig med kastration.

Bekymret er vi egentlig ikke. Det hele kan/vil sikket forløbe som det skal.

Link til indlæg
Del på andre sites

OK tak for svar.

Jeg kan slet ikke forstå hvad det er for hundeejere der uden at blinke, kan anbefale kastration af enhver hanhund, det lyder helt vildt i mine ører :shock:

Om hanhunde er mere sociale og trofaste, tjah.... jeg tror nu i langt højere grad der er tale om raceforskelle og individforskelle, end kønsforskelle.

Personligt oplever jeg bedre at fungere med hanhunde, men derfor har jeg nu alligevel en tæve som jeg har et meget nært forhold til.

 

Jeg havde for en del år siden et hold hvalpekunder som var interesseret i hvalp her fra. De udmeldte at de ikke betød det store om de fik en han eller en tæve, for den skulle neutraliseres lige meget hvad. Jeg måtte så fortælle dem at de ikke kunne købe en hanhund her hvis de uden hensyntagen til hunden ville kastrere den. Jeg synes det er et indgreb der kræver langt mere overvejelse og som udgangspunkt kun bør udføres hvis det viser sig at der er helbredsproblemer der kan løses.

 

Jeg er nemlig sikker på du har ret i, at man som ny hundeejer nok skal klare opgaven når man har forberedt sig grundigt og vælger at købe sin hvalp et sted hvor der er evne og vilje til at rådgive og vejlede de nye hundeejere :-)

 

God fornøjelse!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak. Selvfølgelig bliver det en fornøjelse. Lige pt. hænger læsebrillerne på snuden hele tiden. Pt. har jeg læst:

 

Golden Retriever fra DKK

Retriever hvalpetræning - Norma Zvolsky

Træn din hvalp - Christina Ingerslev

+ en ældre bog om goldens.

 

Er i gang med:

Du får den hund du fortjener - Rolf Andersen

Hunden i hverdagen - Irene H. jarnved (sindsyg spændende læsning)

Fra hvalp til Hund - Irene H. Jarnved

Hundeliv og hverdagstræning - Christina Bruun

Håndbog i hundeopdragelse

 

Snuser lidt til:

Klikkertræning af hunde - Karen Pryor

 

Det næste jeg skal i gang med er bøger om hundens sprog og hvordan den tænker.

 

Så håber jeg at jeg har forberedt mig godt nok. Og så skal jeg selvfølgelig bare huske at nyde den lille uldtot og ikke blive for "boglig".

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg går meget ind for kastrering, jeg har masser af gode erfaringer med det, men allervigtigst, så gør jeg det ultimative for at undgå hvalpe - jeg har aldrig kastreret pga adfærdsproblemer, men kun for at undgå hvalpe, at jeg så har fået en masse bonusgevinster oveni er kun et ekstra plus.

 

For godt en måned siden fik jeg kastreret meget usikker hanhund, selvom jeg læste om alt det skrækkelige, der kunne ske og at han risikerede at blive endnu mere usikker, jeg var heldig og har meget svært ved at gennemskue skrækhistorierne, hvor kommer de fra, er jeg 'bare' heldig, hvorfor kommer de konsekvent fra modstandere af kastrering?

Link til indlæg
Del på andre sites

MHT HD og AD foto er der til DKK beskrevet, hvilket muskelafspændingsmidler der må benyttes, mener jeg. Det er jo ikke sikkert at disse må benyttes kombineret med narkose ved operativt indgreb, aner det ikke.

 

 

Ninja blev røntgen-fotograferet samtidig med at hun blev steriliseret, så det tror jeg ikke er noget problem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej! Jeg har set, at mange hanhunde bliver helt stille, når de bliver kastrerede. Det føles lidt som om, de er gamle... måske for tidligt:blink: Altså det er, hvad jeg har oplevet:) Håber jeg kunne hjælpe!!;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en han på 12 måneder og han er intakt.

Han er sød og velafbalanceret hjemme, men tror han er Guds gave til mennesker og andre hunde (det er vist her vi skal prioritere træningen).

Han hopper op, trækker, smider sig ned og laver lege-buk og hvis han er løs på engen hilser han på 100 meters afstand (dvs. Han bliver døv og løber hen til andre hunde). Nu har han sporline på:-)

 

Han er lige begyndt at brumme og rejse børster over for nogle hanhunde. Jeg tror det er fordi han er usikker og derfor puster sig op. Det skal siges, at han aldrig har mødt nogle aggressive hunde, som han har skulle forholde sig til.

 

Håber det bare er alderen - både brummen, børsterejsning og de lukkede ører. Lalleglad må han være hele livet.

 

Tillykke med Jeres vaps.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har lige fået vores ca. 10 mdr. dobermann neutraliseret efter store overvejelser. Han er meget kønspræget, og vil gerne dominere, hvilket ifl. Dobermann Klubben er meget typisk for hanner af den race. Vi har altid to hunde samtidig - og det har de sidste mange år været hanner, for at undgå løbetid eller alternativt et meget større indgreb ved neutralisering.

 

Vi bor i et kvarter hvor der er mange tæver, og vores have er ikke lukket.

 

Desuden var han meget kønslig aktiv - dvs. havde godt gang i solokønslivet. Faktisk var der perioder hvor det kunne lugtes.

 

Det er nu ca. 3 uger siden indgrebet, og allerede nu har vi en roligere hund. Der er stadig gang i den, og han er meget aktiv, men det urolige kønspræg er stærkt aftagende. "Legen" imellem ham og vores ældre han broholmer er nu knap så voldsom.

 

Vi satser på fremadrettet, at kunne have to hanner, og at hans koncentration ved træning og i hverdagen i hvertfald ikke bliver forstyrret af hormonerne.

 

Vores tidligere hunde en irske setter og en labrador blev begge neutraliseret, da de havde problemer at holde sig hjemme. Det hjalp, og efter indgrebet stoppede de med at gå på damejagt:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...