Gæst chilli Skrevet Juni 15, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 15, 2012 (rettet) Jeg sidder i dag og ved ikke ud eller ind. Vi har besluttet os for at få hund igen og valget er faldet på Australian shepherd. Vi mener det er den rigtige hund for os og mener at vi har meget at byde den, så det er ikke det min tvivl går på. Jeg har fra dag 1 af været helt klar tydelig over for de opdrættere vi har snakket med, at det er en merle vi ønsker. Vi er ikke interesseret i en Sort-hvid. Selvfølgelig skal sindet passe, hvalpen skal passe til os og forældre dyrene har stor betydning for os. Nu har vi så fundet en opdrætter som vi mener har de rigtige egenskaber og vi har fuldt hvalpene fra de blev født, de er nu knap 6 uger. Men nu begynder opdrætteren at sige at vi skal være åbne over for en sorte. Vi var på hvalpe kig i går og jeg prøvede virkelig at være åben for ham, men jeg kan bare mærke at det ikke er det vi skal have. Han har bare ikke min interesse. Jeg ved godt at man ikke køber hund efter farven og det gør jeg heller ikke, for så kunne jeg lige så godt købe en f.eks. merle Chivava (nej i må ikke slå mig chivavaejere). Jeg frygter bare at jeg kommer til at gå og ærgre mig over at jeg ikke fulgte mit hjerte og jeg frygter det vil gå ud over hunden. Jeg har det bare sådan at når jeg køber hund skal alt passe. Ikke kun sindet men også farven. F.eks kunne jeg aldrig drømme om at købe en feks bulldog (undskyld det nu går ud over jer) fordi jeg syndes de er grimme. Så kan hunden være nok så sød og rar. Jeg vil så hellere vente med at få hund, til den rigtige kommer. Er det mig der er forkert på den.? Hvad mener i ?. Redigeret Juni 15, 2012 af chilli tilføjelse :) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Franziska Besvaret Juni 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 15, 2012 Jeg sidder i dag og ved ikke ud eller ind. Vi har besluttet os for at få hund igen og valget er faldet på Australian shepherd. Vi mener det er den rigtige hund for os og mener at vi har meget at byde den, så det er ikke det min tvivl går på. Jeg har fra dag 1 af været helt klar tydelig over for de opdrættere vi har snakket med, at det er en merle vi ønsker. Vi er ikke interesseret i en Sort-hvid. Selvfølgelig skal sindet passe, hvalpen skal passe til os og forældre dyrene har stor betydning for os. Nu har vi så fundet en opdrætter som vi mener har de rigtige egenskaber og vi har fuldt hvalpene fra de blev født, de er nu knap 6 uger. Men nu begynder opdrætteren at sige at vi skal være åbne over for en sorte. Vi var på hvalpe kig i går og jeg prøvede virkelig at være åben for ham, men jeg kan bare mærke at det ikke er det vi skal have. Han har bare ikke min interesse. Jeg ved godt at man ikke køber hund efter farven og det gør jeg heller ikke, for så kunne jeg lige så godt købe en f.eks. merle Chivava (nej i må ikke slå mig chivavaejere). Jeg frygter bare at jeg kommer til at gå og ærgre mig over at jeg ikke fulgte mit hjerte og jeg frygter det vil gå ud over hunden. Jeg har det bare sådan at når jeg køber hund skal alt passe. Ikke kun sindet men også farven. F.eks kunne jeg aldrig drømme om at købe en feks bulldog (undskyld det nu går ud over jer) fordi jeg syndes de er grimme. Så kan hunden være nok så sød og rar. Jeg vil så hellere vente med at få hund, til den rigtige kommer. Er det mig der er forkert på den.? Hvad mener i ?. Nej jeg synes ikke du er forkert på den.. Jeg ville nok heller ikke gå på kompromi med farven - dog ville jeg nok heller ikke købe hvalpen der var merle men ikke helt passet i sindet til mig/familien, men så vente på et andet kuld hvor man måske kunne forene både sind og farve. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Juni 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 15, 2012 personligt kunne jeg ikke finde på at lægge mig så fast på en farve, det kan jeg ikke forestille mig. var jeg opdrætter, ville jeg nok heller ikke have nemt ved at acceptere købere, der "bestilte" en bestemt farve. når det så er sagt, skal i selvfølgelig ikke takke ja til en hvalp, som i ikke har lyst til - så må i i stedet bare vente og håbe på, at den rigtige hvalp dukker op på et tidspunkt. men hvis opdrætter anviser en anden hvalp, end den i på baggrund af farve havde tænkt jer, synes jeg, at det er helt ok, det må i næsten bare acceptere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret Juni 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 15, 2012 Du skal ikke tage den hvalp, jeg har flere gange været på hvalpekig og gået igen, da ingen af hvalpene (selvom de var søde), overhovedet ikke "talte" til mig. Det er utroligt vigtigt at du føler at den hvalp du skal have, bare lige er den rigtige, uanset hvad du går efter, jeg går også efter temperamentet, men ser hunden ikke ud, som jeg havde forestillet mig at den skulle, bliver det ikke den. Sikkert noget pjat vil mange sige, men det er vigtigt for mig, så find et andet sted at kigge hvalp. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Fluffykins Besvaret Juni 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 15, 2012 Jeg har flere gange oplevet at den hund/det dyr man kommer hjem med, sjovt nok altid ender med at være lige den rigtige For man kommer jo altså til at holde af dem ligegyldigt hvilken farve de har:lun: Derfor kunne jeg aldrig finde på at frasortere pga. Farve, medmindre jeg skulle avle/udstille eller at der var flere sygdomme forbundet med en bestemt farve. Da jeg var barn købte mine forældre en borzoi. Jeg syntes at det var den grimmeste hund jeg nogensinde havde set, men den har altså stadigt en førsteplads i mit hjerte som den bedste hund nogensinde...:hjerte: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juni 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 15, 2012 Nu ligger hundenes kvalitet jo ikke i farven. Inden cockerer er køberer ofte meget fikseret på ønsket om en black and tan, ,sort , rød, leverroan, blue eller orenge roan eller helfarvet med tan eller andet. Når så folk også har et ønske vedr køn, kan det for nogle af farverne være umuligt at skrive folk op, for man aner intet om , hvad man får. Som opdrætter ser man nok mest på god bygning, sundhed og godt temperament, men som hvalpekøber har man så et andet billede i hovedet af præcis ens drømmehund. Hvis de fødte farver ikke tiltaler en,ville jeg kigge viderer.Det er ds en ærlig sag. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst chilli Besvaret Juni 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 15, 2012 Nej jeg synes ikke du er forkert på den.. Jeg ville nok heller ikke gå på kompromi med farven - dog ville jeg nok heller ikke købe hvalpen der var merle men ikke helt passet i sindet til mig/familien, men så vente på et andet kuld hvor man måske kunne forene både sind og farve. Jeg kunne aldrig købe en hvalpe hvis den ikke "passer" ind i familien. Så vil jeg hellere vente i 3 år på en anden hvalp. Selvom det da er svært. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst chilli Besvaret Juni 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 15, 2012 Du skal ikke tage den hvalp, jeg har flere gange været på hvalpekig og gået igen, da ingen af hvalpene (selvom de var søde), overhovedet ikke "talte" til mig. Det er utroligt vigtigt at du føler at den hvalp du skal have, bare lige er den rigtige, uanset hvad du går efter, jeg går også efter temperamentet, men ser hunden ikke ud, som jeg havde forestillet mig at den skulle, bliver det ikke den. Sikkert noget pjat vil mange sige, men det er vigtigt for mig, så find et andet sted at kigge hvalp. Det er nemlig det den taler ikke til mig. Og som jeg skrev det hele skal passe. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst chilli Besvaret Juni 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 15, 2012 De der er merle i det kuld vi har kig på her, vil alle passe til os, forældrenes temperamenter (skavekontrol) passer perfekt til os, opdrætteren har jeg også tillid til, så alt det passer. Kunne faktisk ikke være bedre. Men jeg kan bare mærke at den sorte ikke tiltaler mig, jeg ser den simpelt hen ikke.....hvis i forstår hvad jeg mener. Det skal nok blive en fin hund med alt hvad Aussien indeholder. Nu er det jo heller ikke sikkert at hun tilbyder os den sorte, det kan lige så godt være en af de andre. Jeg kan også sagtens se det fra opdrætterens side hvis alle sagde som mig, så kunne hun jo brænde inde med en del sorte. Men jeg ser bare ikke den sorte og lige nu (tror ikke det ændre sig) takker jeg nej hvis han bliver tilbudt os. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Linda Besvaret Juni 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 15, 2012 Jeg ville være åben overfor en evt. et andet kuld hvalpe og så vente selvom det er pisse svært... Men tror det vigtigt man følger sin mavefornemmelse og er den ikke rigtig så er jeg bange for at det aldrig bliver helt godt. Held og lykke med at træffe det rigtige valg :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Anaid Besvaret Juni 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 15, 2012 Hvis du er i tvivl, så lad være og vent på den rette. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Drentsche Besvaret Juni 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 15, 2012 Jeg tænker, at det måske også, kan være noget at opdrætteren siger, fordi at vedkommende ikke synes at I kun skal satse på farven, det kan jo være, at i ender med at få den allerbedste, den der passer til jer. Vær ærlig over for opdrætter, og sig at hunden (den sorte) slet ikke har den udstråling som i ønsker, ingen opdrætter ønsker, at vælge den "forkerte" hvalp til en hvalpekøber, så mon ikke at det nok skal gå. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Juni 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 15, 2012 Nu kan det jo osse tænkes at tanken om at hvalpen skal være merle fylder så meget hos dig at du ubevidst ikke er åben for andet... Jeg synes det er fint at have et ønske til en farve, men jeg synes afgjort der er andet der er langt vigtigere. Når jeg selv har haft hvalpekuld med to farvevarianter, så har jeg to ud af tre gange valgt den modsatte farve end det jeg helst ville have, fordi jeg prioriterede at vælge den hvalp der havde den helt rigtige psyke. Farven har efterfølgende vist sig at være temmelig underordnet. Hvis ellers du har fundet en opdrætter som du føler gør et samvittighedsfuldt avlsarbejde, som du har tillid til, som bruger hunde i sit opdræt der opfylder dine krav og der så i øvrigt er kommet hvalpe ud af det som virker lovende ift. de skal bruges til, så mener jeg da egentlig det er ret ærgerligt at forkaste alt dette, hvis det skulle vise sig at netop den hvalp der vil passe aller bedst ind i dit hjem, tilfældigvis har en anden farve. Vil du virkelig hellere have den hvalp der har den rigtige farve, end den hvalp der har den rigtige psyke, hvis du får valget mellem de to i kuldet? Alle hvalpe i et kuld er jo ikke ens skruet sammen oppe mellem ørerne, det lyder som om din opdrætter er bevidst om dette og forsøger at tage hensyn til det når hvalpene skal placeres i deres nye familier. Jeg ville personligt foretrække sådan en opdrætter, end en opdrætter der tilsidesætter hvalpenes psyke, for at tilfredsstille en hvalpekundes ønske om en given farve. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
CBK Besvaret Juni 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 15, 2012 Hvis du er i tvivl, så lad være og vent på den rette. fuldstændig enig... Er I i tvivl og bliver tilbudt den sorte, så sig nej. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts