Hop til indhold

Foder efter slankekur


Fluffykins
 Share

Recommended Posts

Tea er på skrump! Og hun er godt på vej til at være skrumpet så meget ind som hun skal (hvis hun holder tempoet, er hun perfekt om to uger:klap:)

 

Vi skal derfor have taget en beslutning om hvad hun skal have at spise fremover. Jeg vil meget gerne finde et foder med gode og gennemskuelige ingredienser, som damen trives på, og med et kalorieindhold i den lavere ende...

 

Jeg har kigget på Fish4dogs, Arcana light&fit, og orijen senior( tea er 6 år, men hendes race regnes vidst ikke for senior før 8 år)

 

Har i andre gode bud, eller erfaringer med at skifte fra slankekost til mere normalt foder?

Målvægten er 8,4 kg, og hun taber sig jævnt på 100 gram RC satiety om dagen (intet andet)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg fodre mine beagler på et fedtfattig foder - det har vi altid brugt (skyldes at de to af dem har colitis)

 

Lige nu bliver Oscar og Darwin fodret på James Wellbeloved (kornfri) og Charlie får Regal Venison - det er meningen Oscar og Darwin skal over på Regal - det er et super foder fedtfattig og kaloriefattigt og mine holder vægten meget fint på disse foder typer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svaret!

 

Jeg har faktisk foderprøver hjemme på james wellbeloved fish and vegetable, og tea er ved at falde på næsen over det! Men jeg har ikke kunnet finde noget info om hvor højt kalorieindholdet er i foderet på nettet, er det noget som står på sækken eller?

 

Regal kigger jeg lige lidt nærmere på når vi kommer hjem fra gåtur:-D

 

Har dine beagler haft tendens til at tage på sådan generelt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Nej de har ikke haft tendenser til at tage på. Jeg har altid været meget obs på vægten, vejet dem, mærket på dem osv.

 

Jeg har heller ikke kunnet finde noget som helst info om kalorie indholdet i JWB foderet, hvilket undrer mig meget. Jeg har ledt nettet tyndt. Og der står intet på hverken sæk eller hjemmeside hvilket jeg finder meget underligt :hmm: Jeg er så gået ud fra fodrings vejledningen på pakken - så de får omkring 200 gram pr. dag. Det geniale ved tørfoder er jo netop at man kan øge eller formindske - det er målt ud fra en moderat aktiv beagle. Jeg ved ikke om det skyldes at JWB nu produceres af Crown Pet food ?

 

Til gengæld er der masser af info omkring Regal - og det er også en af grundene til at jeg vil have Oscar og Darwin over på det foder. Regalen er lidt nemmere at dosere fordi man her har et kalorie indhold at gå ud fra.

Min ældste beagle bliver 8 næste gang - men han holder sig bare så godt på denne type foder. Han er meget aktiv - men også den af mine hunde som er mest magelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Omkring James Wellbeloved. Her er en side omkring kcal mm indholdet. http://www.shetland.fi/JW_tuotteet/AnalyysiDogV.pdf Godt nok på finsk men med hjælp af google translate kan man få det vigtigste ud af det...

Tusind tak Charlotte :mrgreen:

Den er straks skrevet ud - og jeg kan se at kal. indholdet ikke er så højt som jeg frygtede - faktisk passer det meget sammen med Regalen som Charlie spiser. Finsk er ikke så nemt - men noget kan man da gætte sig til. Det var også fosfor, calcium, magnesium indholdet jeg var interesseret i. :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Acana senior er også light, men med et højere indhold af glucosamin ifht. light and fit - ifølge min meget passionerede (men lidt spøjse) dyrehandel-mand:-)

 

Tak for svaret! Ved du om der er nogle ulemper ved at fodre med senior foder "før tid"? For et godt glucosamin indhold er et vigtigt plus i min bog.

 

Desuden hælder jeg selv meget til light&fit, fordi det jo også kan gives i slankedosis hvis hun nu skulle tage lidt på igen. Jeg har bare ikke kunnet finde nogle forhandlere på nettet eller lokalt som sælger det i mindre sække. 13 kg varer jo et år hos os:roll: men senior kan jeg vidst godt få hjem i mindre sække

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej de har ikke haft tendenser til at tage på. Jeg har altid været meget obs på vægten, vejet dem, mærket på dem osv.

 

Jeg har heller ikke kunnet finde noget som helst info om kalorie indholdet i JWB foderet, hvilket undrer mig meget. Jeg har ledt nettet tyndt. Og der står intet på hverken sæk eller hjemmeside hvilket jeg finder meget underligt :hmm: Jeg er så gået ud fra fodrings vejledningen på pakken - så de får omkring 200 gram pr. dag. Det geniale ved tørfoder er jo netop at man kan øge eller formindske - det er målt ud fra en moderat aktiv beagle. Jeg ved ikke om det skyldes at JWB nu produceres af Crown Pet food ?

 

Til gengæld er der masser af info omkring Regal - og det er også en af grundene til at jeg vil have Oscar og Darwin over på det foder. Regalen er lidt nemmere at dosere fordi man her har et kalorie indhold at gå ud fra.

Min ældste beagle bliver 8 næste gang - men han holder sig bare så godt på denne type foder. Han er meget aktiv - men også den af mine hunde som er mest magelig.

 

Omkring James Wellbeloved. Her er en side omkring kcal mm indholdet. http://www.shetland.fi/JW_tuotteet/AnalyysiDogV.pdf Godt nok på finsk men med hjælp af google translate kan man få det vigtigste ud af det...

 

 

Lige netop hvad jeg ledte efter! Tak!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fodre mine beagler på et fedtfattig foder - det har vi altid brugt (skyldes at de to af dem har colitis)

 

Lige nu bliver Oscar og Darwin fodret på James Wellbeloved (kornfri) og Charlie får Regal Venison - det er meningen Oscar og Darwin skal over på Regal - det er et super foder fedtfattig og kaloriefattigt og mine holder vægten meget fint på disse foder typer.

 

Tak for svaret! Ved du om der er nogle ulemper ved at fodre med senior foder "før tid"? For et godt glucosamin indhold er et vigtigt plus i min bog.

 

Desuden hælder jeg selv meget til light&fit, fordi det jo også kan gives i slankedosis hvis hun nu skulle tage lidt på igen. Jeg har bare ikke kunnet finde nogle forhandlere på nettet eller lokalt som sælger det i mindre sække. 13 kg varer jo et år hos os:roll: men senior kan jeg vidst godt få hjem i mindre sække

 

kan se at petfood nord har små sække af alle varianterne, så ingen ko på isen alligevel :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en cockertæve på nu 9 år, og uanset hvad hun får af Light eller Olivers Old and Fit, så tager hun på, hvis hun skal kunne spiose sig mæt.

Hun har jo også slanket sig virkelig meget på Satiety, og skal fortsætte med mindst 1/2 delen af dette, hvis hun skal være pæn og ikke kvabset at se på. Dette er det eneste slankefoder , der har virket på hende. Så snart hun bliver kørt over på andet, så ses det på sidebenene.

Da Laura var på superskrump, fik hun så også fedtfattige godbidder som de andre ved fodersøg i haven.

Laura er min eneste hund , der har disse anlæg for fedme, , 2 af mine hanhunde skal have blandet max energi i deres foder for ikke at blive for tynde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også selv tænkt tanken at det kan være vi skal blande det. Tea har altid haft tendens til at blive for tyk, selvom hun vitterligt aldrig er blevet overfodret, heller ikke af den tidligere ejer:hmm:

 

Vi overtog hende med en god kampvægt, og det har taget godt et år at finde frem til et foder som hun fungerer nogenlunde på, og samtidigt taber sig på. Hills R/D skræmte os helt væk fra slankefoderet, for hun fik nogle virkeligt mærkelige reaktioner på det, og hun er altså ikke normalt plaget af foderallergi.

 

Problemet er bare at slankefoderet ikke gør underværker for hende generelt, så jeg håber da virkeligt at vi kan finde noget til vedligehold. Min eneste guide er det samlede kalorieindhold, og at jeg synes hun virker mere mæt på proteinrigt foder... Ellers er alle mine holdninger til foder efterhånden tilsidesat, så længe hun ikke bliver tyk igen..

 

Nu skal vi forbi og købe den (forhåbentligt) sidste sæk satiety i denne uge, så der tager jeg lige dr. Dyr med på råd. Men tror bare de anbefaler RC igen, og jeg vil som sagt hellere give et foder, hvor jeg forstår/ønsker at forstå indholdsfortegnelsen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst 1stkholm

Vil da lige benævne en vigtig faktor.

 

Alt handler om ligevægtsindtag, både for mennesker og hunde og andre dyr. Ligevægtigsindtag er den mængde kalorier der skal til at holde vægten. Om kalorierne kommer fra fedt, protein eller kulhydrat er irrelevant. Er hun tyk for den for mange kalorier, dette kan den få på slankefoder, af at spise ren smør, alm. hundefoder eller hvilket som helst andet kalorieholdig føde.

 

Som svar på hvad du skal fortsætte med at fodre med, så fodre din hund med det den trives på, dette skal bare tilpasses med antal gram foder, så den holder vægten.

 

mæthedsfaktoren for hunde kender jeg ikke, men er den som mennesker, føler kroppen kun en trang til føde så frem der er brug for kalorier, hvis der indtages en afbalanceret kost. Vi mennesker kan blive mætte af utrolig små mængder mad, der går bare 10-20 min. efter indtagelse, før at sultfornemmelsen forsvinde. Fungere dette også sådan hos hunde, vil din hund stadigvæk føle sig mæt efter foderet, dog vil der gå et par minutter mere før mæthedsfornemmelsen indtræder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet for os er så at vi har oplevet at hun tager på af en fodermængde som ligger meget meget under den vejledende fodermængde. Det er ikke noget jeg tager så tungt normalt, men kommer vi meget under halvdelen af portionen, Er der jo ingen garanti for at hun er dækket ind med næringsstoffer.

 

Men ellers holder den jo stik- det er også derfor jeg gerne vil give et foder hvor kalorieindholdet er oplyst.

 

Er der forresten nogen der ved hvor meget mere man skal fodre for at holde vægten? Jeg ved jo at hun taber sig 100 gram om ugen på 290 kcal om dagen. Jeg forestiller mig at sætte hende op til 310 kcal til at starte med, og se om hun tager på.. Mangler bare lidt en fornemmelse for om det er for lidt/meget:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger en halv til halv af Olivers Old and Fit og Satiety til Laura. Hvis Molly på 12 år skulle leve af den mængde ville hun ligne et anoreksioffer, og de får samme motion. Da Molly var yngre skulle min jævnaldrende hanhund have mindst 1 1/2 gange Mollys foder for at holde en god kampvægt.

Da jeg satte Laura på Old and Fit og hun var noramlvægtig, så gik der kun et par uger,, før hun blev runderer.

For laura er det arveligt, hendes mor var en stor udstillingsstjerne, fik hvalpe et par gange og blev så ikke vist i ringen.

Men som 7-8 årig dukkede hun op igen , slank og flot. Hun var blevet for rund af sit hvalpefoder under drægtighed og diegivning,, trods de passede på, men hun skulle jo have nok af det, for hvalpenes skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja umiddelbart lyder det jo meget som tea. Hun har jo også haft hvalpe, og har hver gang taget vægt på, og måttet slankes bagefter. Og så ligger overvægt generelt til racen... Jeg tænker lidt at de er lavet til at passe får 24/7 på en fisk eller to om ugen :D

Men det er jo ingen undskyldning for at hun bliver ved med at være for tyk...

 

Jeg tror jeg vil købe en 5 kg sæk satiety i morgen... Så burde vi have nok til at blande foderet længe nok til at se om vægten holder når hun har tabt det sidste..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå men jeg fik købt en ny sæk satiety her i sidste uge, og spurgte samtidigt en af veterinær sygeplejerskerne om råd til fodring når hun når ideal vægten. Men det lød ikke til hun var så meget inde i det, for hun foreslog først seniorfoder, og derefter normal voksen foder :hmm:

Mht. Mængde i forhold til vægtvedligehold, henviste hun til fodervejledningen, hvilket normalt er for meget til Tea..

 

Nu har vi en 5 kg sæk hjemme, så der burde være ca. 2 kg tilbage når hun har nået idealvægten. Så har vi jo lidt at blande op med, indtil vi finder det rette kcal. Niveau.

 

Hendes vægttab er virkelig begyndt at kunne ses, og hendes energi niveau stiger samtidigt, så alt i alt går det den rigtige vej.:klap:

 

Det eneste men er, at hun de sidste par dage er begyndt at blive interesseret i at æde lort!:stupid: Det er virkelig for klamt, og ikke noget hun normalt gør, så er ret sikker på at det skyldes slankekuren. Hun virker dog overhovedet ikke sulten på satiety, så ved ikke lige hvor lorte-lysten kommer fra?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...