Hop til indhold

Tæve søges til Parring


Gæst Lukas2003
 Share

Recommended Posts

Jeg er i princippet fuldstændig ligeglad med ordene uægte/ægte, til gengæld bryder jeg mig ikke om ordet bastard, som jeg synes lyder nedladende. Jeg har bare fundet ud af at folk ikke entydigt er enig i meningen om hvad ægte er i forhold til hunderacer. Jeg har hørt mange betegne deres hunde som ægte, racerene osv. uden at der nødvendigvis er en tavle og det er der jo ikke ligefrem enighed om er korrekt brug af ordet ægte vel? Derfor synes jeg jo lige så godt at man kan tale entydigt ved at bruge ord som ikke misforstås.

 

Der findes jo også flere slags tavler og er de ok for at man kalder sin hund ægte? Det ord dur altså bare ikke:roll: og her tænker jeg ikke følelser, men mangel på entydighed.

 

Nå debatten kører vist lidt i ring efterhånden:-D.

 

For mig klinger ordet bastard også negatvt

Det med hvor tavlen er registreret er et "religionsspørgsmål" men er der en tavle er hunden i mine øjne "ægte" da anerne kan dokumenteres

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 333
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Men det er jo netop dokumentationen der kan bevise, at man har det mellem hænderne man tror og har ladet sig fortælle!

 

Det er sådan set det jeg siger: At papirerne på hunden dokumenterer dens renhed af race.

 

Men derfor er de to labradors hovsakuld stadig lige rene labradors - de er ÆGTE labradors uanset hvordan vi drejer det.

Vi kan bare ikke dokumentere dette.

 

Ægte bruges jo om en dokumenteret raceren hund, mens uægte bruges om en hund, der måske nok ligner den race man siger det er, men som man ikke har beviserne for.

 

Det er selve ordet ægte jeg diskuterer - og påpeger igen at de to racerene labradors hvalpe er lige så ægte uden papirer.

 

Fordi Just, som ikke har ønsket at besvare mit spørgsmål, fastholder det han gør...

 

Og det er absolut også min holdning, at det er sådan menigmand ser tingene og de ord de anvender, når de vil spørge os hundeejere, om kræet i den anden ende er renracet tavlehund eller uden tavle eller et mix. Altså som det blev sagt tidligere: konsensus i den store forsamling (samfundet) om at det er ordene der anvendes.

 

Hvordan "man" bruger ordet ægte er jeg græsk katolsk overfor, jeg giver min definition.

 

Som Ascha skrev betyder uægte "kopi" og derfor mener jeg at ordet er forkert brugt når vi taler om "ægte" hunde.

 

 

Det eneste tidspunkt jeg har oplevet denne overdrevne politiske korrekthed (som jeg i øvrigt syntes er "so last year"!) er herinde. Aldrig tidligere har jeg hørt om fri-hunde (har stadig ikke forstået hvad det skulle dække over?!) etc.

 

Den del af diskussionen har jeg ikke blandet mig i

 

Der er jo INGEN der siger, at de hunde jeg og andre betegner som "uægte" er grimmere, dummere, dårligere eller mindre rigtige hunde end de der har tavle. Men da deres ophav kan ikke bevises, kalder jeg dem uægte. At det så er sjældent jeg selv har behov for at bruge ordet, gør det heldigvis lettere for mig, for så falder jeg ikke i p-c fælden.

 

Den del af debatten har jeg heller ikke deltaget i :-)

Jeg er ikke følelsesmæssigt påvirket af denne tråd eller de udsagn andre har kommet med, jeg diskuterer bare betegnelsen ægte/uægte

 

Dog bliver jeg virkelig harm, når jeg ser annoncer, hvor sælgeren kalder det ægte hvalpe, men uden tavle. Dels syntes jeg det er at føre folk bag lyset, og jeg syntes det er at gøre hånt om andre menneskers avlsarbejde. Hvis du ikke har tavlen, har du ikke dokumentationen.

 

Den korrekte betegnelse vile være "racerene hvalpe" efter min mening.

Dette ord dækker bedre hvad man har med at gøre synes jeg.

 

Har desuden været ude for selv at blive spurgt om min hund var ægte. Må indrømme, at jeg da blev noget overrasket, for hunden er champion. Men hvordan kan jeg blive sur, når personen spørger af interesse, og ikke mener det nedladende?!?

 

Det er den forkerte du spørger om det :-)

 

Jeg har ofte selv fået spørgsmålet vedr. Pelle da han er meget stor, men da plejer folk faktisk at bruge betegnelsen "ren labrador" og ikke "ægte labrador" og jeg bliver ikke fornærmet

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor, bare fordi jeg starter ud med at citere dig, betyder det absolut ikke, at hele mit indlæg er tiltænkt dig. Tværtimod.

 

Men jeg gider ikke sidde og rode rundt for at finde citater, når det jeg refererer til, er at finde i mange indlæg og påstået af mange.

 

Forstår ikke at du siger, at et hovsakuld er ægte, nu vi tydeligvis er blevet enige om (jvf. første afsnit i dit svar), at det er stamtavlen, der dokumenterer en renhed. Så selv hvis et hovsakuld foregår mellem to hunde af samme race, gør det dem ikke til ægte.

 

Iøvrigt er det ikke pokkers svært at indhente en dispensation på et hovsakuld mellem to stambogsførte hunde, det kræver ofte bare, at man efterfølgende sørger for, at forældredyrene opfylder de krav, der er til stambogsføring/avlsgodkendelse i den pågældende race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg syntes også denne debat er ved at køre i ring.

 

Hold x mener at alle hunde er ægte, dermed mener de at alle hunde er rigtige hunde. Og mener at det er mest rigtig at bruge betegnelser som racerene, ægte racehund og blandningshunde.

 

Hold y mener at betegnelsen ægte hund, står for racerene hunde med en stamtavle og at alle andre hunde er uægte hunde.

 

Både hold x og hold y er dog enige om at en hund er en rigtig hund uanset hvad der er puttet ind i den af racer.

 

I bund og grund handler hele debaten om forskelige opfattelser/forståelser af ordet ægte hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jane, du har ganske ret!

 

Det er lige det der skal til, når man afslutter et møde: at det bliver ridset op hvad der er sagt, og hvad man er nået til af enighed. Det burde være en klokkeklar: end of discussion (men jeg skal åbenbart alligevel lige forsøge at få det sidste ord :engel:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jane, du har ganske ret!

 

Det er lige det der skal til, når man afslutter et møde: at det bliver ridset op hvad der er sagt, og hvad man er nået til af enighed. Det burde være en klokkeklar: end of discussion (men jeg skal åbenbart alligevel lige forsøge at få det sidste ord :engel:)

 

Naaaa, det sidste ord...det synes jeg nu, at jeg vil have... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninjamor, bare fordi jeg starter ud med at citere dig, betyder det absolut ikke, at hele mit indlæg er tiltænkt dig. Tværtimod.

 

Det er hermed modtaget

 

Men jeg gider ikke sidde og rode rundt for at finde citater, når det jeg refererer til, er at finde i mange indlæg og påstået af mange.

 

OK

 

Forstår ikke at du siger, at et hovsakuld er ægte, nu vi tydeligvis er blevet enige om (jvf. første afsnit i dit svar), at det er stamtavlen, der dokumenterer en renhed. Så selv hvis et hovsakuld foregår mellem to hunde af samme race, gør det dem ikke til ægte.

 

OK, så forsøger jeg at tydeliggøre hvad jeg mener.

 

Dokumentationen (stambogen) er et bevis på visse fakta - her at en hundehvalp er født af to racerene forældre.

Det er vi enige om tror jeg?

 

Du køber en hvalp som er stambogsført, men efter nogen tid forsvinder papirene, DKKs anlæg bryder ned og opdrætterens mv.ligeså.

Så nu er din hvalp ikke mere raceren, nu er det en uægte hund, hul - i hækken hund, bastard, alene fordi du ikke kan fremskaffe bevis på det modsatte?

 

Iøvrigt er det ikke pokkers svært at indhente en dispensation på et hovsakuld mellem to stambogsførte hunde, det kræver ofte bare, at man efterfølgende sørger for, at forældredyrene opfylder de krav, der er til stambogsføring/avlsgodkendelse i den pågældende race.

 

Jeg diskuterer slet ikke hvorvidt det er muligt at få stambøgsført et hovsakuld eller hvorvidt det er berettiget eller ikke berettiget at sælge hvalpe af stambogsførte forældre uden papirer.

Jeg brugte eksemplet med hovsakuld hos to stambogsførte hunde af samme race for at kunne diskutere begrebet ægte eller ej ud fra hvorvidt det er dokumentationen der afgør hvorvidt hvalpene er racerene eller ej.

For det synes jeg er noget vås :-D

 

Hvalpene ER racerene, det kan bare ikke dokumenteres. Og hvis raceren er det samme som ægte så er hvalpene ægte... I min logik

 

Det eneste jeg har taget stilling til er "uægte" eller "ægte" begrebet :lol:

 

Jeg skriver intet om hvorvidt det er i orden at sælge disse hunde som det ene eller andet.

Men ægte labradors er de da :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Kom så piger. I kan sgu da lige få tråden svinget op på 25 siders ordskvalder, kan I ikke?

 

Selvfølgelig kan vi det og bare det, at du vover at sige ordskvalder om den her dybt seriøse tråd, der virkelig har berørt de dybeste kvindlige følelser burde da kunne vække en eller anden op til at tage endnu en tørn... :mrgreen:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...