Hop til indhold

Vores dejlige Amr. Collier


Gæst A-team of loving
 Share

Recommended Posts

Gæst Miss_menelli
quote_icon.png Oprindeligt postet af Iben B viewpost-right.png

HVIS og såfremt du har dit på det tørre, dvs. tests der dokumenterer at dine hunde er sunde og raske, så kan jeg virkelig ikke forstå hvorfor du tager dig af hvad folk siger.

Hvis nogen siger du har usunde hunde, burde det da være det nemmeste i verden at tilbagevise den påstand ved blot at henvise til dine (offentliggjorte) sundhedsresultater. Alt andet indikerer for mig at der er noget der holdes skjult - og det giver da om noget anledning til sladder og dårlige rygter.

Så det valg kommer jeg simpelthen aldrig til at forstå.

 

 

 

Helt uden at vælge noget som helst så må jeg tilstå, at jeg heller ikke forstår, hvorfor du ikke lægger sundhedsoplysningerne åbent frem, når der nu intet er at komme efter?

 

Men måske du vil fortælle, hvor mange hvalpekuld du egentlig har haft? For hvis du fx har haft 5-10 stykker, så har du da en glimrende sundhedsstatistik på dem?

 

Det er ikke for at drille dig eller noget, men jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor det hele skal være så hemmeligt.

 

Enig - Og vise hvilke hunde der er brugt som forældre til hvilke kuld.

Det vil helst sikkert hjælpe på de kritiske spørgsmål og så ville du f.eks ikke have behov for, at skulle forklare du ikke laver merle/merle parringer.

 

I det hele taget, så synes det giver meget til seriøsiteten, at opdrættere viser deres kuld frem og fortæller om parringer og forældrene.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 469
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nej det er jo netop det der gør det svært at forstå for folk.. For hvorfor er nogle hvide hunde "okay" og andre ikke? Du kan jo som sådan ikke se at en samojede ikke er hvid, og den ER jo hvid i følge standarden, genmæssigt er det helt korrekt at den ikke er "hvid". Men standarden kalder det nu engang en hvid hund, for det er det vi SER.

 

Det er ikke svært at forstå.

 

Medmindre man partout VIL gøre det svært. Og det er der åbenbart en del der gerne vil. Og ikek blot med sådan noget som dét her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig - Og vise hvilke hunde der er brugt som forældre til hvilke kuld.

Det vil helst sikkert hjælpe på de kritiske spørgsmål og så ville du f.eks ikke have behov for, at skulle forklare du ikke laver merle/merle parringer.

 

I det hele taget, så synes det giver meget til seriøsiteten, at opdrættere viser deres kuld frem og fortæller om parringer og forældrene.

 

Her kommer det brugbare ved hundeweb op til overfladen. Det er den eneste måde man kan se hvad det egentlig er folk går og laver... Dem der vælger de små klubber eller ingen klub, de har deres ryg fri og kan sige lige hvad de vil, ingen kan kontrollere dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli
Her kommer det brugbare ved hundeweb op til overfladen. Det er den eneste måde man kan se hvad det egentlig er folk går og laver... Dem der vælger de små klubber eller ingen klub, de har deres ryg fri og kan sige lige hvad de vil, ingen kan kontrollere dem.

 

Det har du jo så fuldstændig ret i!

 

Sad så sent som i dag og snakkede med en veninde om køb af en cavalier og har allerede udelukket halvdelen af DK's cavalier avlere, da ekstremt mange er DRU reg.

Og så kan jeg jo ikke tjekke en skid og det giver jo ingen mening, med en race så syg som cavalieren.

Der skal alt bare på bordet, så man som køber har minimum af chance for at se hvad det er man køber - Hvis man da ønsker det.

Men så kan man imo lige så godt spare pengene og købe en tavleløs....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke svært at forstå.

 

Medmindre man partout VIL gøre det svært. Og det er der åbenbart en del der gerne vil. Og ikek blot med sådan noget som dét her.

 

Men du kan jo ikke forvente at folk VED det.. De ser en hvid hund, uden at kende til genetik kan du jo ikke bebrejde dem at de synes det er underligt?

 

Men jeg giver dig helt ret... Nu har jeg haft en kæreste som var genetik nørd i høj grad, og det smittede af, og selvom jeg er ringe, så synes jeg det er dybt facinerende...

 

Men det handler jo om noget "uhåndterligt", og derfor kan det være svært for folk at lade være at se.. noget som de ikke kan SE!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Men den ER jo afsporet i DENNE tråd, fordi debatten for TS racer netop handler om merle genets spil i denne debat.

 

Jeg siger jo også netop at der er to forskellige grunde til at hunden kan have problemer med øjne og øre, og i denne debat omhandler det altså merle-grunden...

 

Ikke for noget, men det gør det altså ikke. TS har meget tydeligt sagt at hun ikke parrer merle med merle. Hun laver bare 'hvide hunde' og det er DET vi debatterer.

 

Når samojeder ikke er døvere, skyldes det ganske rigtigt at de ikke er 'hvide' genetisk - men 'genetisk hvide' hunde, eller hvad man skal kalde dem, ER faktisk ofte døvere end andre racer. Og dermed er vi tilbage til emnet for denne debat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men du kan jo ikke forvente at folk VED det.. De ser en hvid hund, uden at kende til genetik kan du jo ikke bebrejde dem at de synes det er underligt?

 

Men jeg giver dig helt ret... Nu har jeg haft en kæreste som var genetik nørd i høj grad, og det smittede af, og selvom jeg er ringe, så synes jeg det er dybt facinerende...

 

Men det handler jo om noget "uhåndterligt", og derfor kan det være svært for folk at lade være at se.. noget som de ikke kan SE!

 

Nu er det ikke alle folk der diskuteres.

 

Desforuden er det i dén grad gammel viden, både gjort af erfaringer igennem tiden, såvel som nyere forskning.

 

Og herudover er der vel ingen der kan være i tvivl om dét, efter at have læst denne tråd.

 

 

Hvorfor køre gråzoner og alt muligt andet halløj med ind i billedet? Det gavner ingen, tjener ikke debatten, og der er vist rigeligt af netop dét i forvejen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Men du kan jo ikke forvente at folk VED det.. De ser en hvid hund, uden at kende til genetik kan du jo ikke bebrejde dem at de synes det er underligt?

 

Men det handler jo om noget "uhåndterligt", og derfor kan det være svært for folk at lade være at se.. noget som de ikke kan SE!

 

Og det er lige præcis derfor at det er opdrætteres forbandede pligt at oplyse om hvad de laver.

 

Men nu befinder denne her diskussion sig jo på et lidt højere niveau end hvad "folk" lige kan se, så er det ikke underordnet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har du jo så fuldstændig ret i!

 

Sad så sent som i dag og snakkede med en veninde om køb af en cavalier og har allerede udelukket halvdelen af DK's cavalier avlere, da ekstremt mange er DRU reg.

Og så kan jeg jo ikke tjekke en skid og det giver jo ingen mening, med en race så syg som cavalieren.

Der skal alt bare på bordet, så man som køber har minimum af chance for at se hvad det er man køber - Hvis man da ønsker det.

Men så kan man imo lige så godt spare pengene og købe en tavleløs....

 

Helt enig ift. helbredet, det der testes for altså OG registreres.

Men jeg mener i høj grad man kan få et billede af et fremmed menneskes opdrætteretik, ved at gennemgå tidligere kombinationer, hvor mange kuld der trækkes på tæver, hvordan avlsdyrene er præmieret (udstilling/brugsprøver), osv. Hundeweb er en sladrehank som efter min mening var ganske velkommen da det blev indført. Det sørger jo osse for at dem der lissom vil forsøge at sværte en opdrætter lidt til, ikke lykkes med det, hvis emnet er produktionen. Jeg fandt en tråd omhandlende mig selv her inde, hvor der skrives at jeg konsekvent afliver mine hvalpekuld ned til 6. Der er ingen grund til at gå i forsvar, for enhver der er interesseret kan se på hundeweb at det ikke passer ;-)

 

Omvendt havde vi en tråd her inde for noget tid siden hvor hundeweb afslørede en helt enormt mangelfuld opdrætteretik hos f.eks. labrador. Jeg har i hvert fald personligt en holdning til hvad jeg vil støtte og hvad jeg ikke vil støtte, hundeweb hjælper mig til at kunne vælge til og fra i den forbindelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er lige præcis derfor at det er opdrætteres forbandede pligt at oplyse om hvad de laver.

 

Men nu befinder denne her diskussion sig jo på et lidt højere niveau end hvad "folk" lige kan se, så er det ikke underordnet?

 

Men nu skal vi jo huske at HF består af helt normale hunde-ejere.. De behøves altså ikke kunne forstå genetik som ER svært at forstå og finde hovede og hale i... Jeg siger blot at jeg godt kan forstå at man som "almindelig menneske" ikke FORSTÅR denne debat, specielt når folk diskutere to forskellige ting (merle og piebald).

 

Havde jeg en hvid hund, og aldrig hørt om dette før, ville jeg da helt klart blive urolig og forsøge at forstå hvad det handlede om, og det synes jeg da at der skal være plads til? Selvom debatten er på et "højere niveau" end hvad vi lige kan se... Så må vi vel gerne gøre det så folk kan forstå det?

 

Du kan jo ligesom du siger se at TS hunde alle har fin pigmentering ergo er hendes hunde ikke umiddelbart i risiko zonen, og derfor kan hendes påstand om at hun aldrig har oplevet problemer faktisk være helt korrekt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Jeg fandt en tråd omhandlende mig selv her inde, hvor der skrives at jeg konsekvent afliver mine hvalpekuld ned til 6. Der er ingen grund til at gå i forsvar, for enhver der er interesseret kan se på hundeweb at det ikke passer ;-)

 

Ja, næmli', ja :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Men nu skal vi jo huske at HF består af helt normale hunde-ejere.. De behøves altså ikke kunne forstå genetik som ER svært at forstå og finde hovede og hale i... Jeg siger blot at jeg godt kan forstå at man som "almindelig menneske" ikke FORSTÅR denne debat, specielt når folk diskutere to forskellige ting (merle og piebald).

 

Havde jeg en hvid hund, og aldrig hørt om dette før, ville jeg da helt klart blive urolig og forsøge at forstå hvad det handlede om, og det synes jeg da at der skal være plads til? Selvom debatten er på et "højere niveau" end hvad vi lige kan se... Så må vi vel gerne gøre det så folk kan forstå det?

 

Næ, det synes jeg egentlig ikke. Jeg synes der også skal være plads til, på et forum som dette, at man diskuterer på et højere niveau, om det så omhandler træning, fodring, eller farvegenetik. Jeg fatter f.eks. hat af komplicerede fodertråde, og hvis man fatter hat er det jo bare at spørge.

Jeg vidste INTET om merle og piebald og hvad har vi, da denne tråd startede. Det eneste jeg vidste er at hvide boxere oftere er døve end farvede boxere, og at de hvide bulldog- og terrierracer også kan have problemer med døvhed. Så blev jeg interesseret, fandt en masse forskning online og læste det, og så blev jeg også klogere denne gang.

 

Her ville da være monstrøst kedeligt hvis vi konstant skulle holde os på laveste fællesnævner for at sikre at alle er med og gå ud fra at folk ikke kan finde ud af at spørge hvis der er noget de ikke forstår.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ, det synes jeg egentlig ikke. Jeg synes der også skal være plads til, på et forum som dette, at man diskuterer på et højere niveau, om det så omhandler træning, fodring, eller farvegenetik. Jeg fatter f.eks. hat af komplicerede fodertråde, og hvis man fatter hat er det jo bare at spørge.

Jeg vidste INTET om merle og piebald og hvad har vi, da denne tråd startede. Det eneste jeg vidste er at hvide boxere oftere er døve end farvede boxere, og at de hvide bulldog- og terrierracer også kan have problemer med døvhed. Så blev jeg interesseret, fandt en masse forskning online og læste det, og så blev jeg også klogere denne gang.

 

Her ville da være monstrøst kedeligt hvis vi konstant skulle holde os på laveste fællesnævner for at sikre at alle er med og gå ud fra at folk ikke kan finde ud af at spørge hvis der er noget de ikke forstår.

 

Det siger jeg absolut heller ikke at man skal.. Men jeg siger at man må respektere at ikke alle kan FORSTÅ tingene lige så let som nogen kan... Måske det skyldes de er "google mongoler" eller andet, men det må vi nu engang respektere, da det er et offentlig forum hvor der skal være plads til alle...

 

Derfor synes jeg det er forkert at antage at alle bare forstår og synes det er logisk at "en samojede jo ikke er hvid"... For det ER den jo i følge standarden f.eks...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det siger jeg absolut heller ikke at man skal.. Men jeg siger at man må respektere at ikke alle kan FORSTÅ tingene lige så let som nogen kan... Måske det skyldes de er "google mongoler" eller andet, men det må vi nu engang respektere, da det er et offentlig forum hvor der skal være plads til alle...

 

Derfor synes jeg det er forkert at antage at alle bare forstår og synes det er logisk at "en samojede jo ikke er hvid"... For det ER den jo i følge standarden f.eks...

 

Alternativt kunne man så bare tage at læse tråden. For det står fanme penslet ud flere gange, endda med billeddiagrammer så de ordblinde også kan være med.

 

Lad nu for pokker være med at gøre tingene sværere end de ér.

 

Det her minder mig sgu efterhånden om "hvornår er en hund under kontrol" eller "tæt kontakt" trådene. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vidste INTET om merle og piebald og hvad har vi, da denne tråd startede. Det eneste jeg vidste er at hvide boxere oftere er døve end farvede boxere, og at de hvide bulldog- og terrierracer også kan have problemer med døvhed. Så blev jeg interesseret, fandt en masse forskning online og læste det, og så blev jeg også klogere denne gang.

 

Er du stødt på ordet platten når du har læst om piebald?

Det er en bestemt farvevariant i min race og i tyskland hedder det en platten (hvid med få sorte plamager og altså ikke pletter som en harlekin) men jeg har set andre omtale den som piebald.

En platten er på trods af at den ser ud som en hvid hund med et par sorte pletter, en genetisk sort hund. Er det osse tilfældet for piebald?

Link til indlæg
Del på andre sites

Alternativt kunne man så bare tage at læse tråden. For det står fanme penslet ud flere gange, endda med billeddiagrammer så de ordblinde også kan være med.

 

Lad nu for pokker være med at gøre tingene sværere end de ér.

 

Det her minder mig sgu efterhånden om "hvornår er en hund under kontrol" eller "tæt kontakt" trådene. :roll:

 

Der er jeg nok så bare mere tolerant end andre der.... :mrgreen:

 

Man kunne jo også bare... ja.. hvad er det man siger.. "Hvis man ikke kan lide lugten i bageriet"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Er du stødt på ordet platten når du har læst om piebald?

Det er en bestemt farvevariant i min race og i tyskland hedder det en platten (hvid med få sorte plamager og altså ikke pletter som en harlekin) men jeg har set andre omtale den som piebald.

En platten er på trods af at den ser ud som en hvid hund med et par sorte pletter, en genetisk sort hund. Er det osse tilfældet for piebald?

 

You got me! :vedikke:

Jeg er ikke stødt på udtrykket platten, men så vidt jeg kan forstå er der to gener, SP og SW from laver piebald = hvidt. Så er piebald vist navnet på selve det at dyret er hvidt med pletter. Ligesom f.eks. brindle eller merle? Og så er der extreme piebald = helt hvid.

Der var en del omkring dalmatineren, fordi den åbenbart er mest døv, og den er i hvert fald ikke 'sort' på trods af sine pletter. Udover det har jeg ingen anelse. Men jeg fandt noget om det her:

 

untitled

 

Det her er skide spændende - jeg må indrømme at min egen forskning lider lidt under det i disse dage :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Næ vent ... piebald er navnet på en særlig form for hvid, nok snarere, tror jeg? Altså en hvid som er bestemt af nogle særlige gener. Og så kan der været andre former for "hvid", f.eks. samojedens fortyndede røde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg læser det, så er piebald en fejlmarkeret mantel. Mantel er en sort hund med hvid krave og bryst og poter. Deraf tænker jeg det godt kan passe at den genetisk er sort.

Der hvor jeg så bliver forvirret er hvor der står "Piebalds can also increase the percentage of deaf puppies in Harlequin litters" - for det ville den vel ikke gøre hvis den genetisk var sort? Eller er det her der spiller det der hvid faktor halløj ind der er omtalt flere steder?

 

Det er efterhånden mange år siden at jeg snakkede med en opdrætter der læner sig meget op at det tyske avlsprogram, og det var hende der fortalte mig at tyskerne gerne brugte en platten i kombination med en harlekin (i tyskland parrer man ikke harle på harle) netop fordi den var genetisk sort men gav bedre harlekinmarkering på de harlekin hvalpe i kuldet.

 

Alt dette er jo kun teori for mig da det ikke er en farvevariant har har at gøre med i praksis, men det er jo smadder interessant synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næ vent ... piebald er navnet på en særlig form for hvid, nok snarere, tror jeg? Altså en hvid som er bestemt af nogle særlige gener. Og så kan der været andre former for "hvid", f.eks. samojedens fortyndede røde.

 

Nu havde jeg egentlig ikke tænkt mig at blande mig her, da jeg ikke helt mener, det er tråden til det...men :slem:

 

De hvide, der er fortyndede farvede, er jo netop farvede og bare dilutede. Piebald er en farvet hund med en kæmpe aftegning. Så meget at der er mere aftegning end farve at se.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg læser det, så er piebald en fejlmarkeret mantel. Mantel er en sort hund med hvid krave og bryst og poter. Deraf tænker jeg det godt kan passe at den genetisk er sort.

Der hvor jeg så bliver forvirret er hvor der står "Piebalds can also increase the percentage of deaf puppies in Harlequin litters" - for det ville den vel ikke gøre hvis den genetisk var sort?

 

Det er efterhånden mange år siden at jeg snakkede med en opdrætter der læner sig meget op at det tyske avlsprogram, og det var hende der fortalte mig at tyskerne gerne brugte en platten i kombination med en harlekin (i tyskland parrer man ikke harle på harle) netop fordi den var genetisk sort men gav bedre harlekinmarkering på de harlekin hvalpe i kuldet.

 

Alt dette er jo kun teori for mig da det ikke er en farvevariant har har at gøre med i praksis, men det er jo smadder interessant synes jeg.

 

Piebald er fejlmarkeret hvad som helst. Den er overmarkeret. Det kan den så være i forskellig grad alt efter, hvad den fænotype oprindeligt er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Der hvor jeg så bliver forvirret er hvor der står "Piebalds can also increase the percentage of deaf puppies in Harlequin litters" - for det ville den vel ikke gøre hvis den genetisk var sort? Eller er det her der spiller det der hvid faktor halløj ind der er omtalt flere steder?

 

Så vidt jeg forstår er piebald'en netop ikke 'genetisk sort', men 'for hvid'. - Sådan at den kan gå ind og fucke i et miks med en genetisk sort hund, selvom de udefra ligner hinanden.

 

Det er nemlig skide interessant :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Forbindelser med allergi og cancer?

 

 

Det som jeg læste var at dette Herpes virus dels førsøges kortlagt, da der er mistanker om at dette virus kan være ret omfattende i div. sygdomme ( undersøgelsen er vist ikke færdig, jeg har ihvertilfælde ikke kunnet finde noget på det endnu)

 

Dels så er herpesvirusset jo kendt for at nedbrude immunforsvar, hvilket jo i sig selv åbner op for at andre sygdomme får lettere tilgang.

 

Herpesvirus kan jo sætte sig på centralnervesystemet, og kan for del også foresage døv/blindhed, misdannelser, lever/nyre m.v. , man er såmænd også ved at se om der er ligheder ved det herpesvirus der er i nogen mennesker og så det der er i nogen hunde , opføre de sig ens eller er der forskelle, og i så fald hvorfor er der forskelle m.v.

 

Så pt. er der ikke kommet nogen resultater af forskningen, men det er nok også ret så omfattende, da virusset blev sat i forbindelse med dels lymfer, centralnervesystem og andre væsentlige ting, som jo så igen er vigtige for en god krops funktioner. :pray:

 

Men det var nu en ret omfattende artikel, som da fik nogen tanker igang... :hmm: men som sagt - jeg har ikke kunne finde nogen resultater endnu :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst A-team of loving
Her kommer det brugbare ved hundeweb op til overfladen. Det er den eneste måde man kan se hvad det egentlig er folk går og laver... Dem der vælger de små klubber eller ingen klub, de har deres ryg fri og kan sige lige hvad de vil, ingen kan kontrollere dem.

 

 

Det som jeg har hørt er at dette hundeweb, der kan man ganske rigtigt se indeks m.v

 

Jeg har så også hørt at man underskriver en tro og love erklæring på at den hund har parret den hund.

 

Men hvor er garantien for sandheden ? jeg har jo hørt at folk der snyder med det så bliver smidt ud... men så kan der jo også snydes der ikke ?

 

Og fordi jeg ikke lægger mit offentligt, så er det da bestemt ikke ensbetydende med at jeg snyder eller laver andet mærkeligt , det siger jo så bare mig, at det da må være trist at være så mistroisk - men det er da klart noget i selv vælger at leve med, for min del ingen alarm :-D bare jeg ikke skal belastes af jeres tankegang !! :blink:

 

Jeg står så sandelig stadigvæk inde for det som jeg foretager mig , men syntes bare ikke at jeg har behov for at lægge det offentligt , nu ovenpå de kedelige ting som jeg jo har været udsat for fra andre opdrættere :hmm:

 

Så hvorfor ikke bare respektere forskelligheder, i stedet for at udstille det usundt ?? Jeg har jo oplyst jer om mine grunde, og igen, dem står jeg klart også indenfor , men jo kunne være at jeg skal lave en side, hvor jeg forklare hvorfor jeg ikke lægger det offentligt.

 

Det får jeg lige lavet her i dagene...:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg står så sandelig stadigvæk inde for det som jeg foretager mig , men syntes bare ikke at jeg har behov for at lægge det offentligt , nu ovenpå de kedelige ting som jeg jo har været udsat for fra andre opdrættere :hmm:

Men du kan vel godt fortælle. hor mange kuld du har lavet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...