Hop til indhold

Legetøj frit tilgængelig?


Retrieveren
 Share

Recommended Posts

Jeg er nu på min 4. hund, en dejlig retriever på 15,5 måned.

Han har, ligesom de andre hvalpe jeg har haft, haft legetøj liggende fremme mens han var lille så der var noget man godt måtte bide i og lege med, og så vi hurtigt kunne bytte hvis han havde fat i noget mindre heldigt.

Med de andre hunde er legetøjet langsomt kommet i haven når de er blevet ældre, eller lagt væk. De legede alligevel ikke så meget med det (kun hvis jeg gad lege med dem) og derfor var der jo ikke den store grund til at have det fremme.

Men Barney har stadig sit :blink: Han ELSKER det og leger med sig selv minimum 3 gange om dage, gerne flere. Vi har pt. ingen have (men får det heldigvis snart!) så derfor har han fået lov at lege inde med det. Han finder et stykke i sin lege kasse som står ved kurven og så går han rundt og trykker på det (grisen er meget populær fordi den siger "grynt grynt" når han trykker på den), eller ligger sig på ryggen og tager tingen mellem forbenene mens han bider i den. Eller ligger sig på vores fødder og bider i det :-D

Alt i alt hygger han sig rigtig meget med det flere gange dagligt. Han får gåture hver dag, og altid en lang tur på 1,5 time ca., hvor han kan løbe frit noget af vejen, vi er tit ude og træne (han skal være konkurrence hund), og får lov at lege med andre hunde. Så tror bestemt ikke han er hverken under- eller overstimuleret, han virker generelt som en hund i balance :)

 

Til træning har jeg legetøj som vi KUN bruger til træning og som man kun leger med sammen med mig. Det kan han godt lide, men ikke sådan helt vildt overdrevent og slet ikke som de andre hunde hvor det bare har været den ultimative belønning. Og jeg tænker om det er fordi han har fri adgang til legetøj til dagligt? Altså det er blevet bedre, og der er jo heller ikke så meget jeg kan gøre, for jeg nænner altså ikke at tage det fra ham, for han har så meget glæde af det. Og han har yndlingslegetøj og elsker at få noget nyt. Han er ikke slem til at ødelægge det, men han hygger bare med det.

 

Hvad gør i andre? Har i legetøj liggende fremme? hvordan reagere jeres hund på legetøj hvis i træner? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja sådan plejer det også at være herhjemme. Men barney kan sjovt nok synes at det samme legetøj er sjovt i flere måneder. Jeg købte en gravhund (bamse) til ham før jul og den er stadig i meget høj kurs. Ligesom han elsker grisen som han fik for 3-4 mdr. siden. Så det mister ligesom ikke værdi for ham. Mystisk :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har legetøj liggende frit fremme herhjemme. Vi har en kurv med legetøj. Dumle har lært at rydde op og hvis han keder sig finder han stor fornøjelse i at rode flere af sagerne ud på gulvet for at rydde dem op igen :lol:

men det er begrænset hvad der er. Der er INGEN pivedyr. Mest af alt fordi Nova så konstant render rundt med dem i munden og så er det bare et væld af "piv,piv,piv,piiiiiv,piv,piv" :lol: og så ødelægger hun ofte sådan noget som bamser.

Inden vi fik hende var bamser også frit tilgængelige. Dumle elsker dem nemlig, men de skal da ikke ødelægges! De skal puttes med og så ligger han og gumler i dem lidt, kaster dem til os og så skal vi kaste dem tilbage :lol:

 

For det meste er det brugte sokker hundene har herhjemme :lol: Når der er kommet et hul i ryger de til vask, får en knude på og så er det i hundenes legetøjskurv. Nogle af dem bindes sammen så der er et længere trækketov og det er hundene bare fuldt tilfredse med. Så er der nogle gummisager der ikke er piv i længere og så grisen, som Nova desværre hurtigt har fået gennemhullet (det var så en af Dumles yndlings).

 

Dumles bittesmå yndlingsbamser er blevet til bamser der bruges til træning. Mest fordi Nova så ikke kan få fat på dem og Dumle stadig kan få glæde af dem. Han syntes dog de er meget sjovere at lege med hjemme. Til træning skal der trænes" Han har ikke tid til alt det leg med legetøj og gider det ikke rigtig til træning :lol:

 

Ved Nova tæller legetøjet meget til træning. SÅ er der piv på og det er noget terrieren kan lide. Dog skal det gerne gemmes væk i længere perioder og ofte skiftes ud for at det bliver ved med at være sjovt, men tror det der med at pivelegetøj kun er til træning gør det lidt ekstra spændende.

 

og så har vi de her bittesmå pivbolde (ligner bittesmå tennisbolde). Egentlig var de kun til Nova, men Dumle er bare også helt vild med dem. De er bare sagen :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto

Vores hus flyder med legetøj! :oops:

Ayo har virkelig meget og hun ELSKER al sit legetøj. Hun leger med det mange gange om dagen, både tilbyder hun at lege med det sammen med os, eller hun underholder sig selv med det. Men i forbindelse med at prøve at give hende det som en belønning som træning, så har det ikke den store effekt. Og det kunne sagtens tænkes at være fordi hun har det tilgængeligt hele tiden - men jeg nænner så absolut ikke at tage det fra hende, fordi hun har SÅ meget glæde af det. :5up: Nu skal Ayo så heller ikke være konkurrencehund, så det er slet ikke en problemstilling vi har herhjemme, ifht at det ikke er nogen god belønning. Men jeg tror logikken i at "legetøj fremme hele tiden = knap så god en belønning til træning" har noget på sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Der er absolut intet legetøj tilgængeligt hos os. Vores gamle dreng mener at alt legetøj (og alle pinde) i verden tilhører ham, og det kunne nemt blive en kilde til konflikter eller at den gamle trykkede den unge.

 

Nu bor vi i lejlighed, men da vi boede på gården lå der tit legetøj i haven og på gårdspladsen. Det er ikke min erfaring at legetøjet havde mindre værdi dengang det lå frit tilgængeligt udenfor. De er begge meget førerfikserede hunde, og legetøj er klart 100 gange sjovere hvis vi mennesker gider at deltage i legen med det. Faktisk var det mest almindelige at de samlede et stykke legetøj op, kom hen til os med det og ligesom sagde 'kom nu, leg med mig!!!'

Så nej, det oplevede jeg ikke som et problem :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Cille har indtil for kort tid siden ikke interesseret sig en disse for sit legetøj, ud over sin ko som hun har aflivet, men det har ændret sig nu.

 

Hun tager det hele med op i sofaen hvor jeg smider det ned fra, og inden længe, så ligger det deroppe igen :lol:

Når jeg putter min søn, så kommer hun ind og stiller sig oven på dynen med en bold i munden, og så går hun da i selvsving indtil vi tager bolden fra hende og smider kaster den.

 

Til træning har hun ikke vist særlig meget interesse for legetøj, men sidste gang vi var afsted, fik vi et tov flettet af fleece, og det elsker hun, så det er planen, at jeg vil bruge det til træning.

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Iso har også lidt legetøj liggende, som hun indimellem leger med. Men det er tyggeting og bolde - ting vi ikke bruger til træning. Til træning bruger vi rusketing, som vi rusker sammen med. Jeg tror de skelner mellem træningslegetøjet og "det fri legetøj", men det er jo bare min personlige opfattelse... Især det du beskriver med at han ligger og gumler med det, også på ryggen - det er IMO noget helt forskelligt fra hvordan træningslegetøjet bli'r brugt (i hvert fald hos mig), så jeg tror det er helt forskellige former for leg/hygge...

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes tit goldens er som barney:)

 

Min sheila er fundstændig ligesådan, hun har altid brugt sit legetøj meget selv og de har derfor også altid deres legekasse stående. Det er dog mest en bamse grib der står for skud, den bliver rusket dagligt af mysla. Sheila foretrækker at lege med mig nu, helst stjæle en vante eller lege med en bamse i haven:)

 

Ingen af mine er specielt interesseret i leg som bellønning til træning, men det er lidt fedt at lege ruskeleg nogen gange eller "fang musen".

 

Kunne sikkert godt have fået en "boldnarkoman" ud af sheila da hun var ung, men helt bevist styrede jeg udenom dette, skønnede ikke at det ville være gavnligt for hendes stressniveau:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet at dele det lidt op mellem legetøj hundene selv har til rådighed og træningslegetøj. Første kategori er bamser, slaskedyr, reb og embalage fra køkkenet (et låg, en bakke, en træpind og den slags skrammel). Anden kategori er bolde, pivdyr, ting med pels. Jeg nænner ikke rigtigt at fjerne alt legetøj, for synes ogs det er vigtigt at hundene gider hygge sig med at lege og selv tager initiativ til leg med os/ hinanden. (Nu har vi så også en hvalp, som gerne skulle blive rigtig dygtig til at lege, så der skal selvfølgelig også være noget til gængeligt..). Jeg ved ikke, hvad der er mest 'rigtigt og forkert'.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Det har jeg faktisk aldrig tænkt over. Det eneste Teitur ser som værdi er bamser og bolde. Bamser, han ELSKER bamser og passer så godt på dem, det er faktisk det eneste han rigtig gider ligge med. Han kan godt finde på at ligge sig med en bamse og ligge og bide/sutte/ gnave i den, for hyggens skyld. Når jeg kommer hjem og han er glad er det også altid bamser der bliver fundet frem, det samme når der kommer gæster. Han har også en bestemt bamse han tager med i seng hver aften.

 

 

Bolde er et kapitel for sig, han er boldfikseret og elsker alle bolde, alt hver der kan triller, så det er også en god leg, men boldeleg indedøre er bare ikke nogen god cocktail, så det er ikke ret tit vi leger med det. På gåture er det altid pinde der er et hit.

 

Teiturs leg med bold er ikke at jeg kaster den og han henter den og igen og igen, nej det forgår ved at jeg kaster den, han finder den og så leger han selv med den, han graver den ned, graver den op, puffer til den, løber stolt rundt med den i munden osv. Så det ville være svært at belønne ham med den, han ville bare smutte med den.

 

Alt andet legetøj man kan få vækker ikke nogen interesse. Det er hans bamser og kun nogen bestemte og det er bolde.

 

Så ville ikke bruge legetøj som beløning, faktisk ville jeg slet ikke tænkte at det var en god belønnings mulighed, fordi det er så upræcist. Så skal man hele tiden afbryde en øvelse for at lege, hvorimod man med kiks kan give den PRÆCIST og hurtig færdig og videre, så tror jeg det er langt lettere for hunden at forstå sammenhængen mellem det den har gjort og det den får belønning for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores hus flyder med legetøj! :oops:

Ayo har virkelig meget og hun ELSKER al sit legetøj. Hun leger med det mange gange om dagen, både tilbyder hun at lege med det sammen med os, eller hun underholder sig selv med det. Men i forbindelse med at prøve at give hende det som en belønning som træning, så har det ikke den store effekt. Og det kunne sagtens tænkes at være fordi hun har det tilgængeligt hele tiden - men jeg nænner så absolut ikke at tage det fra hende, fordi hun har SÅ meget glæde af det. :5up: Nu skal Ayo så heller ikke være konkurrencehund, så det er slet ikke en problemstilling vi har herhjemme, ifht at det ikke er nogen god belønning. Men jeg tror logikken i at "legetøj fremme hele tiden = knap så god en belønning til træning" har noget på sig.

 

Mine har alting liggende fremme altid. Jeg er totalt utjekket ;-) Og ja, jeg bruger legetøj som belønning til træning og ja, mine er / skal være konkurrencehunde og nej, det påvirker ikke værdien i belønningen, ihvertfald ikke her hos os... Bolde er da sjove at lege med, det samme er bamser og trækketov og alt muligt andet... Men det bliver først magisk når man indsætter den sidste ingrediens: MIG!

 

Karla er boldmanisk! Men kun når der er et menneske involveret i legen...

 

For nogle hunde vil det måske have noget at sige, at legetøjet altid er tilgængeligt :vedikke: Jeg har aldrig oplevet det som et problem... og mine har 5 legetøjskasser stående rundt omkring i huset og en i haven... De leger med det hver evigt eneste dag... Sammen, alene og sammen med mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Malene Nielsen
Mine har alting liggende fremme altid. Jeg er totalt utjekket ;-) Og ja, jeg bruger legetøj som belønning til træning og ja, mine er / skal være konkurrencehunde og nej, det påvirker ikke værdien i belønningen, ihvertfald ikke her hos os... Bolde er da sjove at lege med, det samme er bamser og trækketov og alt muligt andet... Men det bliver først magisk når man indsætter den sidste ingrediens: MIG!

 

Karla er boldmanisk! Men kun når der er et menneske involveret i legen...

 

For nogle hunde vil det måske have noget at sige, at legetøjet altid er tilgængeligt :vedikke: Jeg har aldrig oplevet det som et problem... og mine har 5 legetøjskasser stående rundt omkring i huset og en i haven... De leger med det hver evigt eneste dag... Sammen, alene og sammen med mig.

 

Det var dejligt nemt - jeg quoter lige dit indlæg og siger amen, da det foregår nøjagtig på samme måde her :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Chinook har en kasse stående, som det egentlig er meningen at legetøjet skal være i - det er det så næsten aldrig, for det ligger spredt ud over hele huset :banan: Der er pivedyr, bamser, bidedimser, knogler og alt muligt blandet. Han leger rigtig tit med det, både alene og sammen med os. Han kommer og lægger det på vores skød og så skal vi enten smide det eller holde det, når han gnasker :lun:

 

Han har også legetøj i haven. Det er hovedsageligt trækkelegetøj eller ting der skal kastes langt. Også det leger han tit med både alene og sammen med os. Han har et gammelt cykeldæk, som han ELSKER at ræse rundt med og filtre sig ind i :sjov:

 

Jeg bruger også legetøj i træningen, men det er kun noget han får, når vi træner.

Han har ingen problemer med at have legetøj liggende over det hele, han er stadig lige tændt til træning, når han ser trækkekluden :cool:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...