Umulia Skrevet Juli 5, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2012 Der er efterhånden tradition for at hele vores sommerferiebudget går til dyrlægen - således også i år, hvor jeg har bestilt en såkaldt geriatrisk undersøgelse til Vinnie. Kort fortalt går det ud på at finde ud af hvor "gammel" hun er - om hjertet og de øvrige organer fungerer ok osv. Der bliver taget en blodprøve, som skulle give svar på det hele. Jeg får tilsendt et spørgeskema, som jeg udfylde og have med - noget om hendes hverdag, hvad hun spiser osv. Har andre prøvet noget lignende med jeres ældre hunde? Jeg kan forstå at det er sådan en slags pakkeløsning, dyrlægen tilbyder. Tænker om det er noget man får noget reelt ud af, eller om det kun er en undskyldning for at sælge noget seniorfoder Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Retrieveren Besvaret Juli 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 5, 2012 Ved ikke om det er det samme, men jeg har flere gange fået taget blodprøver som kan vise tallene i de fleste organer, og dermed kan give dyrlægen et prej om, om nogle værdier er udenfor det normale. Men det har været ved sygdom og for at udelukke nogle sygdomme eller bedre kunne forstå symptomer. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juli 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 5, 2012 Mine hunde over 7 år har fået taget blodprøve og er blevet undersøgt for lever- og nyreproblemer, og sukkersyge. Men derudover er der den almindelige helbredsundersøgelse, der er lige så vigtig. Blodprøven er bare for at opdage de skjulte sygdomme inden de begynder at lave problemer. Min berner, Ronja, fik konstateret nedsat leverfunktion da hun var 8. Hun fik diætfoder og levede til hun blev 13. --Høj alder for en berner.. Silkes lever og nyrer var helt ok ved 10 års chekket. Hun har derudover lige fået chekket skjoldbruskkirtlen fordi hun har nogle pelsproblemer. Vi har endnu ikke det endelige svar. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Doberfan Besvaret Juli 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 5, 2012 Jeg fik det gjort med Rocky som jo var 13 da jeg hentede ham. Da vi fik resultatet og hans organer virkede fint, kunne vi med god samvittighed sætte ham på noget gigtmedicin. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Juli 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 5, 2012 Vores Berner er 4½ år og fik - fordi vi alligevel skulle til dr. Dyr - sådan en undersøgelse. Dr. Dyr fandt ud af, at han var sund og rask og han fortsætter som hidtil. Jeg ved ikke...jo, er det nu ikke meget rart, når man nu er udstyret med en af de store racer, der jo kan finde på at ældes tidligt.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 5, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 5, 2012 Vores Berner er 4½ år og fik - fordi vi alligevel skulle til dr. Dyr - sådan en undersøgelse. Dr. Dyr fandt ud af, at han var sund og rask og han fortsætter som hidtil. Jeg ved ikke...jo, er det nu ikke meget rart, når man nu er udstyret med en af de store racer, der jo kan finde på at ældes tidligt.... Ja, det er jo det Jeg er lidt bekymret for hende i øjeblikket. Måske er der ikke noget, men vil bare gerne have vished. Hun sover meget, og leger ikke så meget med Cicero som før. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Zaz-zaz Besvaret Juli 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 5, 2012 Ja, det er jo det Jeg er lidt bekymret for hende i øjeblikket. Måske er der ikke noget, men vil bare gerne have vished. Hun sover meget, og leger ikke så meget med Cicero som før. Så må du hellere tage afsted. Better safe than sorry, som de siger derover.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juli 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 5, 2012 Ja, det er jo det Jeg er lidt bekymret for hende i øjeblikket. Måske er der ikke noget, men vil bare gerne have vished. Hun sover meget, og leger ikke så meget med Cicero som før. ...Men hvor gammel er Vinnie efterhånden? De ældes jo tidligt, de der store smukke hunde.. Men det kan jo også være en eller anden ting, som hun kan leve længe med ved den rigtige behandling.. Så det er da bare om at få hende undersøgt. Også med blodprøve. Uanset hendes alder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 5, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 5, 2012 Hun bliver 7 i september, så egentlig synes jeg ikke hun burde være gammel endnu Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juli 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 5, 2012 Hun bliver 7 i september, så egentlig synes jeg ikke hun burde være gammel endnu Nej...................... Og Silke er 10 år.... HUN er osse ganske ung:cry: .. Vi kan ikke gøre så meget andet end at få undersøgt alt, hvad der kan undersøges. Og så behandle det, der KAN behandles. Alderdom er ikke en sygdom. En gammel hund kan godt have det fint, hvis vi kan få styr på de sygdomme, der tit kommer snigende i alderdommen.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
CrazyDogLady Besvaret Juli 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 5, 2012 SELVFØLGELIG er alt som det skal være!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret Juli 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 5, 2012 Jeg har fået taget hele tjekket på Bamse to gange. Den ene gang ifbm. H/L ormene, hvor vi ville tjekke om der skjulte sig andet og den anden gang nu her, hvor der var en masse udefinerbare symptomer. Første gang var alt i tip top stand. Men her sidste gang viste det sig, at hans bugspytkirtel har det knap så godt. Så vi kunne få ham på specialfoder, som gør at han kan leve et langt og helt normalt liv uden at mærke det mindste til det, fordi vi fangede det før det blev et problem. Så jeg er rigtig, rigtig glad for de tjek og når de to andre engang når samme alder, så får de også de tjek engang imellem. Tror også jeg slap omkring 3.000 for hele baduljen, men har så sparet mig selv for en fandens masse sorger og medicin udgifter og min hund for et træls sygdomsforløb. Så jeg er absolut fortaler for at du får det tjekket og når alt så viser sig at være fuldstændig normalt, så kan du slappe af og have god samvittighed og ikke spekulere mere over det de næste år :5up: Men total sur røv med sommerferien :ae: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Juli 5, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 5, 2012 Det lyder da som en god idé. Hvornår skal man begynde på sådanne tjek når man har cavaliers? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 11, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2012 Så er det i morgen vi skal af sted. Jeg har aldrig før været så nervøs for et dyrlægebesøg, men en del af grunden er at vi for første gang skal bruge Falcks kæledyrstransport, og jeg har snart hørt så meget negativt om den ordning - de kommer ikke, de kommer for sent, man venter flere timer på at blive kørt hjem osv... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Doberfan Besvaret Juli 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2012 : Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Juli 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2012 Så er det i morgen vi skal af sted. Jeg har aldrig før været så nervøs for et dyrlægebesøg, men en del af grunden er at vi for første gang skal bruge Falcks kæledyrstransport, og jeg har snart hørt så meget negativt om den ordning - de kommer ikke, de kommer for sent, man venter flere timer på at blive kørt hjem osv... Ja... eller de sender en taxa fordi dyrevognen er ude i andet ærinde... Du har forhåbentlig understreget, at det er en lille hest, du skal have med... Jeg håber at det går glat for jer. Vi ER mange, der har brokket os, og også nogle, der har droppet ordningen, så mon ikke de efterhånden gør sig mere umage for at holde på kunderne? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 11, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2012 Ja... eller de sender en taxa fordi dyrevognen er ude i andet ærinde... Du har forhåbentlig understreget, at det er en lille hest, du skal have med... Jeg sagde det var en Grand Danois, og at ingen af hundene kan være i bur (lillefisen skal også med, han bliver jo 1 år i næste måned og skal alligevel vaccineres). Men det virkede godt nok ikke som om telefonmedarbejderen forstod særligt meget :hmm: Jeg håber at det går glat for jer. Vi ER mange, der har brokket os, og også nogle, der har droppet ordningen, så mon ikke de efterhånden gør sig mere umage for at holde på kunderne? Lad os håbe det! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Juli 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2012 Ang. Falck kørsel - så har jeg ikke de bedste erfaringer. I nogle tilfælde var det en almindelig taxa de sendte - i andre var det deres Falck dyretransport - her blev Pongo (dalmatiner) smidt ind i et uhumsk bur i halvbedøvet tilstand ikke engang et tæppe fik han og ligge på. Et par enkle Falck mænd var dog venlige og lod ham sidde foran i bilen - men der er jo højt op og ikke bare lige til at løfte en skræmt 30 kg tung dalmatiner op. I flere tilfælde måtte jeg også vente 1-1½ time når vi skulle hjem igen Ikke at jeg vil skræmme dig - men det koster i forvejen en pæn pris at være medlem og have sådan en ordning. Efterfølgende lånte jeg min fars bil (det var før vi fik bil) når han skulle til dyrlægen. Håber det hele kommer til at gå fint Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 11, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2012 Tak Jeg plejer også at låne en bil, men det kunne desværre ikke lade sig gøre denne gang. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Juli 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2012 Pøj pøj med i morgen og også med transporten... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 11, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2012 Pøj pøj med i morgen og også med transporten... Tak for det Og for at svare på dit spørgsmål: Mindre hunde lever som regel længere end store. Jeg ved ikke hvad gennemsnitslevealderen er for en Cavalier, men mon ikke de er omkring 10 når alderen evt. begynder at trykke? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Juli 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2012 Håber både transport og undersøgelse går godt, har du nogen anelse om hvornår du kan forvente svar på prøven/prøverne? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 11, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2012 Håber både transport og undersøgelse går godt, har du nogen anelse om hvornår du kan forvente svar på prøven/prøverne? Nej, men de skal sendes til Tyskland, så der går nok en uges tid, mindst. Får sikkert nærmere besked i morgen. Hvis vi altså kommer frem... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Maria84 Besvaret Juli 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2012 Held og lykke med både undersøgelse og transport Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
tantemaier Besvaret Juli 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2012 Jo, det har du måske ret i med alderen. Jeg regner bare ikke med at vores bliver så gamle, da de jo har alverdens skavanker Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts