Hop til indhold

Hund nummer to...


caro2001
 Share

Recommended Posts

Gæst stenshoej

hvad hjælper det at folk kommer med deres mening, hvis der ikke bliver lyttet efter den?

Umiddelbart tror jeg også du bare ser på racer på sider med kortere beskrivelser, og krydser af.

står der fire eller fem stjerner for aktivitetsniveau, tænker du nok at "Ja, det er bare lidt ekstra".

 

synes du skal gå i dybden med hver enkelt race selv, og tænke over hvad du kan tilbyde den, og ikke hvad den kan tilbyde dig.

 

Du går i skole fra 8-14 hver dag og om eftermiddagen er du vel sammen med veninder? går du til fodbold e.l.? så skal det vel også passes. der er filmaftener, og om få år er alkohol nok også indblandet. har du tid til det, hvis det skal være DIN hund? hvis det skal det, har du jo allerede nu afskrevet dig fra alle de andre aktiviteter, da en hund ikke bare er en der er der, når du kommer hjem og har tid til at klø den lidt bag øret.

 

Den har heller ikke kun behov for at komme ud 2 timer dagligt, og blive trænet med. Den har også brug for selskab.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 253
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst stenshoej

Hvis jeg stod i samme situation som dig da jeg var 12, ville jeg elske at få lov til at træne med familiens hund. ligesom alle andre jeg møder på din alder, på træningspladsen.

 

de nyder at gå til træning med hunden, men kan så også afskrive sig ansvaret på et hvert andet tidspunkt, fordi hunden ikke er deres.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad hjælper det at folk kommer med deres mening, hvis der ikke bliver lyttet efter den?

Umiddelbart tror jeg også du bare ser på racer på sider med kortere beskrivelser, og krydser af.

står der fire eller fem stjerner for aktivitetsniveau, tænker du nok at "Ja, det er bare lidt ekstra".

 

synes du skal gå i dybden med hver enkelt race selv, og tænke over hvad du kan tilbyde den, og ikke hvad den kan tilbyde dig.

 

Du går i skole fra 8-14 hver dag og om eftermiddagen er du vel sammen med veninder? går du til fodbold e.l.? så skal det vel også passes. der er filmaftener, og om få år er alkohol nok også indblandet. har du tid til det, hvis det skal være DIN hund? hvis det skal det, har du jo allerede nu afskrevet dig fra alle de andre aktiviteter, da en hund ikke bare er en der er der, når du kommer hjem og har tid til at klø den lidt bag øret.

 

Den har heller ikke kun behov for at komme ud 2 timer dagligt, og blive trænet med. Den har også brug for selskab.

Jeg er ikke lige den populærer i klassen, men mig og min bedste veninde er lige hundetossede, de har også en labrador, så vi går tur med dem sammen.

Jeg går til håndbold og ridning, men jeg skal stoppe til ridning, da jeg er mere hundeperson end heste, så tid er der nok af.

Mine forældre er klar til at hjælpe!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst stenshoej

At være hundemenneske indebærer ikke kun at synes hunde er fantastisk dejlige! det er et super godt udgangspunkt.

men det kræver også at man sætter sig ind i hvilke behov en hund har, og forstår at samarbejde med den.

 

Uden at sige du ikke skal have hund, synes jeg du skal starte med at gå til træning med jeres labrador. finde ud af hvordan i kommunikerer og hvordan i får et super samarbejde.

 

du siger selv i først skal have ny hund om et år.

 

et år er lang tid at lære nye ting i.

 

så hop du bare ud i det ! ;-)

 

det virker måske lidt som om du har skoddet jeres hund fordi den har et dårligt ben? der findes rigtig rigtig mange ting du kan lære den og foretage dig med den, andet end at løbe lange ture og gå til agility.

så hop ud i at undersøge aktiviteter du kan dyrke med din hund, og sjove ting i kan prøve at lære! :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

køb eller lån fx en bog om klikkertræning og gå igang, det er sjovt og der er masser af små opgaver som dårligt ben ikke sætter nogen begrænsning for, du kunne fx lære din hund at åbne og lukke skuffer, at rytte op, at tømme vaskemaskine, at tage dine sokker af og mange flere ting:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der ER jo en vis risiko for at, uanset hvilken hund i finder, den så af den ene eller anden grund ikke kan løbe agility. Det kan være at hunden ikke synes det er sjovt, det kan være at den har helbredsproblemer eller noget tredje. Hvad gør i så? Er det KUN for at få en hund der kan løbe agility?

 

Og nu spørger jeg kun fordi du hele tiden fremhæver agility.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes osse, at hvis du er 11 år, så har du et ret godt skrivesprog.

 

Men hvis du ER 11 år, så virker du meget umoden og flagrende. Især da det skal forestille, at hunde er en kæmpe interesse for dig.

 

Jeg synes ikke du er moden nok til at have ansvaret for en hunds opdragelse. Det kræver en masse indlevelse og omsorg. Og det har du ikke endnu. Og hvis du selv skal vælge en race, så KAN det kun gå galt. Det er dine forældre, der må sætte sig ind i hunderacer. For de kender dig. og de er i sidste ende ansvarlige, når du ikke gider mere.

 

Men hvis du gør som andre har foreslået, sætter dig ind i hundens psyke og adfærd og lærer dig selv en hel masse om hunde, så kan det da godt være at du kan klare det om et år eller to. Eller også er du til den tid i gang med helt nye interesser. Jeg tror ikke, at du er særlig vedholdende. Og det har desværre ikke så meget med alder at gøre, så det er ikke noget du automatisk bliver inden næste år.

 

Du kan læse bøger om hunde. Der findes MASSER af bøger om hundes psyke og adfærd. Når du kan skrive så godt, så kan du vel også læse bøger for voksne.

Og du kan gøre som Stella foreslår: Meld dig ind i et forum for børn og unge, hvor du kan skrive med andre unge for at høre om, hvordan DE klarer det at have ansvaret for en hund. Og om hvad DE gjorde, da de skulle have deres første hund.

 

Og så kan du komme tilbage til HF når du har fattet hvad alting egentlig drejer sig om, så vi kan hjælpe dig med, hvad du har brug for når dine forældre har anskaffet den hund til dig som du skal træne.

 

Du kan også bruge HF til at få råd om hvilke bøger, du skal læse. Og du kan bruge HF til at rådgive dig, når du nu går i gang med at lære den hund du allerede har, forskellige ting, som I sammen kan være stolte af. Hvis du ER 11 år, så tror jeg du har rigtig meget brug for at gøre noget, som du kan føle dig stolt og tilfreds med. Og din hund har brug for at mærke, at DU er stolt af ham fordi han er dygtig til det, du lærer ham.

 

-Jeg har børnebørn på 9-11 og 13 år. Og de er alle 3 mere vedholdende i deres interesser end du er. Den lille virker altså mere moden end du. Og selv om de alle tre er de bedste til at skrive og stave i hver af deres klasser i skolen, så skriver de ikke bedre eller mere korrekt end du gør. Jo, den ældste, måske, men han er også perfektionist:lun:.

 

Jeg hælder stadig til Troll-teorien. Især fordi du fortsætter i samme spor, som om det er en indøvet optræden som du faktisk ikke kan ændre.

 

Det ville du næppe gøre, hvis du var en lille umoden pige på 11 år, som blev misforstået af de voksne på HF.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Uha jeg har også læst Caros interesse i at købe den skønne cavalier i omplaceringstråden :shock:

Det hænger jo slet ikke sammen nogen steder.

Birgitta, jeg tror du har ret i at der er en som driver gæk med os :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har læst at det skulle være en god familiehund og så kan den også bruges til både Agility og lydighed (de egner sig til det).

Ja og så mener jeg og min familie at den vil passe til os, da den ikke kræver så meget pelspleje, og ja så lyder den bare dejlig!:oops:

:lun::mums:

Men der er jo altså lige lidt mere i det end at den kan bruges til agility/lydighed, og den ikke kræver pelspleje.

* Hvor villig er den til at lære? Er den nem at lære at gå løs?

* Hvilke temperament har den?

* Sygdomme hos racen i skal være obs på?

* Hvor meget motion og aktivering kræver den dagligt?

* Tendens til egetkønsagressivitet?

 

Osv. Kender du til de ting, siden du sådan pludselig springer fra Cavalier til Corgi?

Jeg kender ikke vitterlig meget til Corgien, men udfra hvad jeg har hørt så er det nærmere en arbejds/brugshund som altså kræver en hel del - hvorimod Cavalieren mere er en nem lille "selskabshund" - forstå mig ret, den skal OGSÅ aktiveres og trænes, men på et andet og nok lidt nemmere plan.

 

Der er altså ting som er LANGT vigtigere end om den kan lydighed/agility - for med en god mængde tålmodighed og godbidder, så kan ALLE hunde jo nærmest dét - og pelspleje er SÅ lille en del af at have hund, at man måske bør kigge på andre ting først. En langhårs hund kan klippes ned, hvis resten af den, bortset fra den lange pels, passer som et perfekt match. ;-) Og hvis især hunden skal være dit ansvar, så bør i virkelig kigge på ting som hvor nem den er til at lære, hvor meget pleasergen den har, tendens til egetkønsagressivitet osv. For jeg mener ikke et barn i din alder bør stå med en hund som kræver mere træning og konsekvens, og så måske hellere går sine egne veje fremfor dine.

 

Af alle racebud der er kommet i tråden, så synes jeg DSG'en er det bedste bud. Jeg fik selv min første DSG da jeg var 11 år gammel. Nemmere hund findes nærmest ikke! De kan nemt lære at gå løse, de vil SÅ gerne gøre deres ejer glad, de elsker at være sammen med sin ejer og lave sjove ting - de elsker agility og tonvis af forskellige tricks (Sitto er den af de hunde jeg har haft, som har kunnet absolut flest tricks. Der var nærmest ikke det hun ikke kunne :hjerte:), de har en fin lille størrelse, de vil rigtig gerne ud på lange ture og gå, men de kan også godt acceptere dage hvor der sker knap så meget, de er nemme at have med rundt og langt de fleste DSG'ere jeg har set er nemme at have med omkring andre hunde også. DSG'en er en vældig sød og nem hund, som man faktisk ser en del børn træne med til lydighed/agility. De par ungdomshold jeg har været hjælpetræner på, der har vi i hvert fald haft en hel del DSG'ere med børn, og det har klart været nogen af de børn på holdet som har haft de fedeste træningstimer, med en nem og meget arbejdsvillig hund - modsat de børn som kom anstigende med hidsig lille terrier eller kæmpe Schæfer som de ikke havde en jordisk chance for at holde - eller en Samojede som overhovedet ikke værdigede barnet så meget som ét blik!

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha jeg har også læst Caros interesse i at købe den skønne cavalier i omplaceringstråden :shock:

Det hænger jo slet ikke sammen nogen steder.

Birgitta, jeg tror du har ret i at der er en som driver gæk med os :hmm:

Jeg driver ikke gæk med jer:megaked:.

Jeg bliver bare forvirret, det ene øjeblik siger i at man ikke skal høre på det er står på internettet, og det andet skal jeg:confused:.

Jeg ved rigtig meget om det at holde hund, jeg synes bare det er lidt svært at skrive når man glæder sig.

Når jeg har glemt at skrive at min mor o far ikke kunne lide hende:vedikke:.

Ham vi har nu er ret doven, så han gider ikke rigtigt:rolleyes:.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forstår nu godt de brugere som har mistanke om at du kunne have været én som drev gæk med os. Du springer rundt fra race til race - vidt forskellige racer vel og mærket. Og du bruger argumenter som "Den kan bruges til agility eller lydighed" og "Den kræver ikke pelspleje" for at hunden passer til jer - selvom du springer fra en Cavalier til en Corgi. Der er bare SÅ mange andre ting som er langt vigtigere end de to punkter som jeg ville fremhæve først - jeg har nævnt nogle punkter i mit tidligere indlæg. Men man får sådan lidt indtrykket af du er MEGET impulsiv og ikke rigtig sætter dig ind i hvad der kræves af de forskellige racer - du forelsker dig hovedkuls i dem og det næste øjeblik er det en ny race. I går spurgte du sågår en til omplacerings Cavalier - og i dag er i interesseret i en Corgi... :vedikke:

 

Men jeg håber dine forældre hjælper dig rigtig meget i valget af jeres kommende hund, så i kan finde den rette race for jer. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Forstår nu godt de brugere som har mistanke om at du kunne have været én som drev gæk med os. Du springer rundt fra race til race - vidt forskellige racer vel og mærket. Og du bruger argumenter som "Den kan bruges til agility eller lydighed" og "Den kræver ikke pelspleje" for at hunden passer til jer - selvom du springer fra en Cavalier til en Corgi. Der er bare SÅ mange andre ting som er langt vigtigere end de to punkter som jeg ville fremhæve først - jeg har nævnt nogle punkter i mit tidligere indlæg. Men man får sådan lidt indtrykket af du er MEGET impulsiv og ikke rigtig sætter dig ind i hvad der kræves af de forskellige racer - du forelsker dig hovedkuls i dem og det næste øjeblik er det en ny race. I går spurgte du sågår en til omplacerings Cavalier - og i dag er i interesseret i en Corgi... :vedikke:

 

Men jeg håber dine forældre hjælper dig rigtig meget i valget af jeres kommende hund, så i kan finde den rette race for jer. :5up:

Du har nok overset det, men mine forældre kunne ikke lide hende:vedikke:

Ja du har ret i at det er to hunde som ikke ligner hinanden særlig meget, men aligevel gør de (størelse og energi, der er også andet kan bare ikke lige komme på det).

Det hjælper mig 100%, selvom det ikke lyder sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har nok overset det, men mine forældre kunne ikke lide hende:vedikke:

Ja du har ret i at det er to hunde som ikke ligner hinanden særlig meget, men aligevel gør de (størelse og energi, der er også andet kan bare ikke lige komme på det).

Det hjælper mig 100%, selvom det ikke lyder sådan.

Så havde det måske også været en idé om du havde haft dine forældre med indeover inden du kontaktede ejeren af hunden og virkede interesseret. Det er lidt at give falske forhåbninger, synes jeg - og nu har jeg selv omplaceret hund før, og når man står og skal finde et nyt hjem, så ønsker man altså virkelig at de folk som kontakter een, VIRKELIG er interesseret i hunden og det er en fuldstændig velovervejret beslutning.. I sådan en svær situation, så er man lidt træt af at spilde tiden på at besvare spørgsmål osv. fra folk som faktisk ikke er interesseret alligevel.

 

 

Ej undskyld - men. Du lyder altså ikke sådan voldsomt engageret i at sætte dig ind i de forskellige racer og hvad de kræver.

Jeg tror jeg hopper ud af tråden igen.. held og lykke med at finde den rette race... :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så havde det måske også været en idé om du havde haft dine forældre med indeover inden du kontaktede ejeren af hunden og virkede interesseret. Det er lidt at give falske forhåbninger, synes jeg - og nu har jeg selv omplaceret hund før, og når man står og skal finde et nyt hjem, så ønsker man altså virkelig at de folk som kontakter een, VIRKELIG er interesseret i hunden og det er en fuldstændig velovervejret beslutning.. I sådan en svær situation, så er man lidt træt af at spilde tiden på at besvare spørgsmål osv. fra folk som faktisk ikke er interesseret alligevel.

 

 

Ej undskyld - men. Du lyder altså ikke sådan voldsomt engageret i at sætte dig ind i de forskellige racer og hvad de kræver.

Jeg tror jeg hopper ud af tråden igen.. held og lykke med at finde den rette race... :-)

Åhh det var ikke min mening at såre ejeren.

Hvorfor hopper du ud?:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Åhh det var ikke min mening at såre ejeren.

Hvorfor hopper du ud?:confused:

 

 

Du er et barn, og opfører dig som et barn - og jeg tror at (visse) folk herinde, er trætte af at være støttepædagog. Du tager pis på en kvinde der står og har truffet en svær beslutning om at omplacere sin hund, og du spilder alles tid på at fare rundt i samtlige hunderacer der måler under 40 cm i højden.

 

Med hensyn til at læse og ikke læse hvad der står på internettet, så er det et koncept der hedder at forholde sig kritisk til kilder. Det er noget man lærer i skolen og med alderen.

 

Alene det faktum at du tager kontakt til en hundeejer med henblik på at købe deres hund, UDEN at have snakket med dine forældre, viser at du ikke er moden nok til at få din egen hund. Jeg synes VIRKELIG at du skal slette din profil, og så bede dine forældre oprette en i stedet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg driver ikke gæk med jer:megaked:.

Jeg bliver bare forvirret, det ene øjeblik siger i at man ikke skal høre på det er står på internettet, og det andet skal jeg:confused:.

Jeg ved rigtig meget om det at holde hund, jeg synes bare det er lidt svært at skrive når man glæder sig.

Når jeg har glemt at skrive at min mor o far ikke kunne lide hende:vedikke:.

Ham vi har nu er ret doven, så han gider ikke rigtigt:rolleyes:.

 

Jo mere i laver med ham jo mere aktiv vil han også blive har set det gang på gang ved de genbrugshunde jeg har hjulpet med at få på ret køl, inden de fik et nyt hjem.

 

Sally min golden gik fra da jeg fik hende til kun at gidde at ligge i solen og dovne til nu at være aktiv flere timer dagligt, tror det tog ca 1½-2 mdr. et vægtab på 7 kg (ja hun var alt for fed) og et foderskift.

Selv om hun er en golden retriver har hun den dag idag antydningen af en talje, og er ikke bare en firkantet klods med 4 ben og 1 hale + en firkant mere som hoved.

Hvis hun idag skal ligge stille /ikke være aktiv går der kun et par dage før hun bliver ekstremt opmærksomhedskrævende og nærmest kravler på vægen

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes I er stride overfor TS. Hun er 11 år. Hun opfører sig som sådan. Hun vil bare gerne have en hund. En sød en. Kildekritik er ikke noget 11 årige kan/magter. Træk vejret dybt og giv hende en chance.

 

Jeg tror en DSG eller en DSG blanding kunne være super. Min er et mix af springer spaniel og DGS. Der er også en herinde der har en lab/DGS, mener jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo mere i laver med ham jo mere aktiv vil han også blive har set det gang på gang ved de genbrugshunde jeg har hjulpet med at få på ret køl, inden de fik et nyt hjem.

 

Sally min golden gik fra da jeg fik hende til kun at gidde at ligge i solen og dovne til nu at være aktiv flere timer dagligt, tror det tog ca 1½-2 mdr. et vægtab på 7 kg (ja hun var alt for fed) og et foderskift.

Selv om hun er en golden retriver har hun den dag idag antydningen af en talje, og er ikke bare en firkantet klods med 4 ben og 1 hale + en firkant mere som hoved.

Hvis hun idag skal ligge stille /ikke være aktiv går der kun et par dage før hun bliver ekstremt opmærksomhedskrævende og nærmest kravler på vægen

 

TS's hund har problemer med det ene ben og KAN ikke være aktiv ret længe af gangen....

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes I er stride overfor TS. Hun er 11 år. Hun opfører sig som sådan. Hun vil bare gerne have en hund. En sød en. Kildekritik er ikke noget 11 årige kan/magter. Træk vejret dybt og giv hende en chance.

 

Jeg tror en DSG eller en DSG blanding kunne være super. Min er et mix af springer spaniel og DGS. Der er også en herinde der har en lab/DGS, mener jeg.

 

Ja, og for 3 dage siden syntes TS bare at cavalier var det søøøøøøødeste, og kontaktede en der havde en cavalier til omplacering. Det viste sig så at TS ikke lige havde spurgt sine forældre...... Og nu er corgie det søøøøøøøødeste, og passer godt til familien fordi den kan løbe agility og ikke kræver megen pelspleje:vedikke:

 

TS er 11 år (eller 12 i andre tråde), og bør ikke have en profil herinde. Hun er ikke gammel nok til at forholde sig kritisk, og slet ikke gammel nok til at tænke på konsekvneser. Hendes forældre kunne jo oprette en profil hvor de forklarer hvad de har i tankerne - og så er det selvfølgelig fint at der tages hensyn til børnene undervejs, men et lille barn bør simpelthen ikke få lov at ringe til folk og lade dem tro at hun vil tage deres omplaceringshund!

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, og for 3 dage siden syntes TS bare at cavalier var det søøøøøøødeste, og kontaktede en der havde en cavalier til omplacering. Det viste sig så at TS ikke lige havde spurgt sine forældre...... Og nu er corgie det søøøøøøøødeste, og passer godt til familien fordi den kan løbe agility og ikke kræver megen pelspleje:vedikke:

 

TS er 11 år (eller 12 i andre tråde), og bør ikke have en profil herinde. Hun er ikke gammel nok til at forholde sig kritisk, og slet ikke gammel nok til at tænke på konsekvneser. Hendes forældre kunne jo oprette en profil hvor de forklarer hvad de har i tankerne - og så er det selvfølgelig fint at der tages hensyn til børnene undervejs, men et lille barn bør simpelthen ikke få lov at ringe til folk og lade dem tro at hun vil tage deres omplaceringshund!

 

Jamen jeg kan sagtens se det. Jeg synes bare tonen er meget hård - hold op hvor ville de 11 årige jeg kender blive kede af, at blive talt sådan til. Og mere kede af det end klogere ;)

 

Ellers må sitets admin jo lave en aldersgrænse?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg kan sagtens se det. Jeg synes bare tonen er meget hård - hold op hvor ville de 11 årige jeg kender blive kede af, at blive talt sådan til. Og mere kede af det end klogere ;)

 

Ellers må sitets admin jo lave en aldersgrænse?

 

Så må 11 årige jo lade være med at forsøge at lege med de voksne????

 

 

 

Der er andre meget unge brugere herinde, og de bør vel ikke begrænses? De er oven i købet fornuftige og modne, og kan deltage i debatter sammen med de voksne.

 

Og mange af de (vi) voksne brugere er jo også umodne (til tider):lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg kan sagtens se det. Jeg synes bare tonen er meget hård - hold op hvor ville de 11 årige jeg kender blive kede af, at blive talt sådan til. Og mere kede af det end klogere ;)

 

Ellers må sitets admin jo lave en aldersgrænse?

Ja, det synes jeg fandeme godt nok også.. Helt ærlig.. Hvis man ikke har noget andet at byde ind med end at kalde folk umodne og uansvarlige, så synes jeg ærlig talt at man skal holde sin mund.. Hvad skulle det lige gavne?? Sådan bør man sgu ikke snakke til andre mennesker, der bare glæder sig til at få hund.

Da jeg var 11, sad jeg også og kiggede på hunderacer i forskellige hundebøger og fandt mange, som jeg gerne ville eje engang.. Fordi jeg bare elskede hunde og glædede mig så meget til jeg kunne få min helt egen. Hvis jeg var kommet ind på et hundeforum uden at vide ret meget om racer og hvor stor forskel der er på de forskellige, så ville I også være blevet super forargede, for det var vidt forskellige racer. Men man hjælper da ikke nogen ved at opføre sig sådan der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så må 11 årige jo lade være med at forsøge at lege med de voksne????

 

 

Der er andre meget unge brugere herinde, og de bør vel ikke begrænses? De er oven i købet fornuftige og modne, og kan deltage i debatter sammen med de voksne.

 

Og mange af de (vi) voksne brugere er jo også umodne (til tider):lol:

Hold da...? Det er sgu da langt bedre at søge råd omkring hundekøb, hvis man ikke er inde i det i stedet for bare at suse ud og købe en. Det får alle andre hele tiden at vide, så hvorfor skal det være anderledes for en 11-årig?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...