Gæst Sitto Skrevet Juli 12, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2012 Nu har vi indenfor fjorten dage fået tømt Ayos analkirtler to gange - de er ikke betændte, blot fyldte. Hun har aldrig decideret tynd mave/diarre, men hendes afføring er åbenbart ikke helt hård nok alligevel. Nu forsøger vi os så frem med om ekstra fibre kan afhjælpe problemet - men i stedet for at køre hende igennem et helt foderskifte, så har jeg købt nogle piller som tilsættes foder som giver ekstra fibre. Pillerne er købt gennem dyrlægen. For hvis nu det ikke har nogen virkning alligevel, så er der ingen grund til at køre hende igennem et helt foderskifte, da hun er glad for det foder hun får - og ellers har en normal mængde afføring og altid har en fast afføring også. Men problemet er jo naturligvis at Ayo ikke gider æde de fibrepiller når jeg hælder det oveni en skål tørfoder. Hun spytter dem pænt ud så de lægger i en bunke rundt om madskålen bagefter Så vi bliver vidst nødt til at forsøge os med at blande dem i noget andet mad, og knuse dem lidt, så hun ikke sådan kan sortere dem fra - men så er mit spørgsmål til jer, hvilken slags mad kan vi iblande de piller, som ikke yderligere giver tynd mave? En gang kogt ris/kylling, leverpostej o.lign. er det sådan noget som kan bruges? Som ikke er hård ved maven? Eller hvad ville I gøre? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst gitte1976 Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 Nu skal hunde jo ikke have fibre, ligesom vi mennesker skal.... Min allergihund havde også lind afføring og fyldte analkirtler. Men efter at vi er skiftet til BARF, har der ingen problemer været. :5up: Et godt bud kunne være Kallun på dåse fra Vetcur. De fleste hunde elsker det. Min mor bruger det til hendes gravbasse, når han skal have piller. Min egen hund har sommetider fået det som skånekost i forbindelse med diarré. Mvh. Gitte Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 Ymer eller a38 kunne være et bud Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 Nu skal hunde jo ikke have fibre, ligesom vi mennesker skal.... Min allergihund havde også lind afføring og fyldte analkirtler. Men efter at vi er skiftet til BARF, har der ingen problemer været. :5up: Et godt bud kunne være Kallun på dåse fra Vetcur. De fleste hunde elsker det. Min mor bruger det til hendes gravbasse, når han skal have piller. Min egen hund har sommetider fået det som skånekost i forbindelse med diarré. Mvh. Gitte Det her er decideret fibrepiller lavet til hunde, og efter dyrlægens anbefaling. For at se om det er fordi hendes foder måske ikke er fiberholdigt nok til hende. BARF ville jeg rigtig gerne - men vi har desværre ikke fryseplads til det. Ymer eller a38 kunne være et bud Det kunne også være en mulighed ja. Hvis hun gider spise det i det, så var det da i hvert fald nemmere end at koge kylling/ris :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 Hvis hun får tørfoder kan du den ene gang om dagen banke foderet let i stykker med en kødhammer hælde lidt lunt vand på og tilsætte fiberpillerne der? Min ældste beagle får fast tømt analkirtler hver anden måned - det skyldes at kirtlerne er ekstra store og derfor fyldes de hurtigere - han har almindelig fast afføring hver dag, så det har ikke altid noget med foderet at gøre! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 Men hvis nu ikke det her lykkes, med at få hende til at spise de her piller - er der så nogle fodertyper I kan anbefale? Lige pt får hun Acana. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 Hvis hun får tørfoder kan du den ene gang om dagen banke foderet let i stykker med en kødhammer hælde lidt lunt vand på og tilsætte fiberpillerne der? Min ældste beagle får fast tømt analkirtler hver anden måned - det skyldes at kirtlerne er ekstra store og derfor fyldes de hurtigere - han har almindelig fast afføring hver dag, så det har ikke altid noget med foderet at gøre! Dét var naturligvis også en mulighed :5up: Hun har godt nok mad til at stå hele dagen, fordi hun rigtig fint selv administrere det - men skal det komme an på dét, så kan det da indføres med tørfoder én gang om dagen og så gøre sådan, for at finde ud af om ekstra fibre kan afhjælpe problemet. Jeg synes altså også det er hurtigt de skal tømmes igen - efter 14 dage. Især fordi hun jo ikke har tynd mave. Hendes afføring er ALTID fast - men åbenbart ikke fast nok måske. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 Hvad med rå ben? Altså så lille som hun er ville en kyllingevinge vel næsten være nok? Eller lidt fladt ribben fra lam/svin. Forresten, hvad med det der HUSK? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 min dyrlæge anbefalede netop HUSK, det er vist et pulver, og måske lidt nemmere at få i hende? ellers kan jeg fortælle, at halfdan også havde rigeligt blød mave på acana og andet med tilsvarende højt proteinindhold, at gå lidt ned i det har hjulpet meget. han har så ikke problemer med analkirtlerne. ellers er et stykke grisehale det ultimative quickfix, det giver altså fine, hårde benpølser, og halfdan elsker det, det koster heller nærmest ingenting. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 Hvad med rå ben? Altså så lille som hun er ville en kyllingevinge vel næsten være nok? Eller lidt fladt ribben fra lam/svin. Forresten, hvad med det der HUSK? min dyrlæge anbefalede netop HUSK, det er vist et pulver, og måske lidt nemmere at få i hende? ellers kan jeg fortælle, at halfdan også havde rigeligt blød mave på acana og andet med tilsvarende højt proteinindhold, at gå lidt ned i det har hjulpet meget. han har så ikke problemer med analkirtlerne. ellers er et stykke grisehale det ultimative quickfix, det giver altså fine, hårde benpølser, og halfdan elsker det, det koster heller nærmest ingenting. HUSK har jeg aldrig hørt om - googler det lige :blink: Men ja, i siger da noget! Hun ville da ELSKE at få nogle rå ben som supplement :5up: Grisehaler husker jeg var meget populære blandt Kency & Sitto i hvert fald, dengang hvor de blev råfodret. Det må forsøges. Hun vil med garanti hellere spise en grisehale end hun vil spise de der fibrepiller Ved ikke hvorfor de rå ben slet ikke har strejfet mine tanker som værende en mulighed - den er da ret oplagt, og det vil klart være det nemmeste at få i hende. Jeg går på jagt efter grisehaler og små kyllingelår/vinger first thing in the morning! Så får vi da i hvert fald at se om det er hendes afføring som simpelthen er for blød til at kunne tømme kirtlerne. Har ellers lige stået og trykket på en pølse på vores gåtur - og jeg synes virkelig ikke den er blød, jeg synes den er ganske normal og som andres hundes pølser også er. Så synes altså det er underligt de har skullet tømmes TO gange på fjorten dage. Altså jeg kunne måske forstå det hvis hun ligefrem havde tynd afføring - men det har hun altså ikke. Pølserne er helt fine og velformet som den skal være - der er overhovedet ikke noget smat-værk over det. Men det kan da godt være de kan være lidt hårdere... :hmm: Det var jo det jeg vidste - HF er ALTID til hjælp! :kys: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 der er jo altså også nogle hunde der har problemer med kirtlerne uafhængigt af pølsekonsistens. så det kan jo nok desværre ikke udelukkes, at det ikke hjælper. husk er menneske-tilskud, det kan købes mangemange steder. i øvrigt har jeg erfaring for, at gris er det bedste til at lave hårde pølser, halfdan kan endda få lidt blød mave af især kylling og også lidt lam, bare så du ikke giver op, hvis første type ben ikke dur. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Halen Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 Et marvben plejer at give hård afføring og ellers kan du prøve at hælde vandet fra kogt fisk, kød eller lign. over. Det giver smag uden større risiko. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 der er jo altså også nogle hunde der har problemer med kirtlerne uafhængigt af pølsekonsistens. så det kan jo nok desværre ikke udelukkes, at det ikke hjælper. husk er menneske-tilskud, det kan købes mangemange steder. i øvrigt har jeg erfaring for, at gris er det bedste til at lave hårde pølser, halfdan kan endda få lidt blød mave af især kylling og også lidt lam, bare så du ikke giver op, hvis første type ben ikke dur. Sitto var desværre én af de hunde som bare havde problemer med kirtlerne - de blev operativt fjernet. Så det er desværre ikke et nyt fænomen for mig. Men især fordi Ayo er så lillelillebitte - så vil jeg SÅ frygtelig gerne undgå narkose. Det ville jeg også med Sitto - men der var ingen vej uden om at hun skulle steriliseres, så der valgte vi at fjerne kirtlerne i samme omgang, når hun alligevel var i narkose. Så jeg vil prøve at forsøge mig frem med noget grisebasse til den lille hund, og så må jeg bare krydse fingre Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
potil Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 Revet gulerødder på hendes foderpiller :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 Revet gulerødder på hendes foderpiller :5up: Gulerødder plejer vi også at kunne lokke i hende. Super med alle jeres forslag - så har vi mulighed for at varierer det lidt, så det ikke bliver det samme om og om igen. :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Flaffy,Zozo,Luna Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 Kyllinge halse giver også lidt hårdere afføring. Det får mine 1-2 gange om ugen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 Hvad er grunden til at du ikke bare giver hende pillerne i munden? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 Kyllinge halse giver også lidt hårdere afføring. Det får mine 1-2 gange om ugen. Super, endnu en ting at variere imellem :5up: Ayo bliver en lykkelig hund med alle jeres forslag! Hvad er grunden til at du ikke bare giver hende pillerne i munden? At hun spytter dem ud igen. Det er sådan en skefuld piller hun skal have om dagen. Det er sådan nogle små aflange tørfoder piller. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 Og jeg ville SÅ gerne råfodre hende. Jeg ved at hun ville elske det, og jeg ville få så meget renere samvittighed ifht bisserne - jeg hader at hun får tørfoder, for jeg ved jo godt det bare slet ikke er en god cocktail ifht tandsten! - men vi har bare ikke fryseplads, eller pladsen til en ekstra hundefryser. Vi har sådan et køle/fryse-skab med tre skuffer - de er som regel GODT fyldt op. Men ellers skal jeg prøve at begrænse mig og overlade den ene skuffe til Ayo - der er jo trods alt temmelig små dagsrationer vi snakker om! Og så må vi handle ind lidt oftere - kylling osv., kan jo købes ifb. med at vi selv skal have det, og så bare fryse et par portioner af dét ned til hende. Hmm, jeg må lige i tænkeboks.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 At hun spytter dem ud igen. Det er sådan en skefuld piller hun skal have om dagen. Det er sådan nogle små aflange tørfoder piller. Altså sådan lidt ala gnaverpiller? Hvis du evt. dypper dem i olie så de glider lettere og så lægger dem langt ned bagerst i svælget og lige holder hende under hagen til hun har sunket, eller har lidt lækre godbidder parat som hun får med det samme, mon det så ikke kan lykkes? Ift. det rå så kunne du evt. prøve at købe et par nøgleben (fra gris) og se om du kan save dem over med en god brødkniv, så størrelsen passer bedre til den lille hund Knoglestrukturen i nøgleben gør det muligt at kvase benet, ikke sikkert din lille hund kan, men jeg ville da gøre forsøget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 Husk er knuste loppefrøskaller (som ikke har noget med lopper at gøre) og er næsten 100 % fibre. De smager intet af, så kan bare røres i lidt vand og i maden. Men nu har jeg også en hund som let får analkirtel problemer og hun har også altid fin mave.. Jeg har så endelig lært at det kan skyldes en begyndende irritation på noget hun ikke kan tåle.. Skulle åbenbart ikke være helt ualmindeligt at allergi hunde starter med at reagere på den måde. Så måske et foder/godbid skifte alligevel var en god ide.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 halfdan kan ikke kvase nøgleben, men det er muligt at ayo er mere brutal Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 Altså sådan lidt ala gnaverpiller? Hvis du evt. dypper dem i olie så de glider lettere og så lægger dem langt ned bagerst i svælget og lige holder hende under hagen til hun har sunket, eller har lidt lækre godbidder parat som hun får med det samme, mon det så ikke kan lykkes? Ift. det rå så kunne du evt. prøve at købe et par nøgleben (fra gris) og se om du kan save dem over med en god brødkniv, så størrelsen passer bedre til den lille hund Knoglestrukturen i nøgleben gør det muligt at kvase benet, ikke sikkert din lille hund kan, men jeg ville da gøre forsøget. Jeps, ala gnaverpille. Det første jeg tænkte da jeg åbnede op for dem var også "Det ligner sgu da det foder mine marsvin/kaniner fik" Vi må prøve os frem med alle de gode forslag og tips der er givet her i tråden - på en eller anden måde må det da lykkes at få nogle ekstra fibre i hende i hvert fald :5up: Husk er knuste loppefrøskaller (som ikke har noget med lopper at gøre) og er næsten 100 % fibre. De smager intet af, så kan bare røres i lidt vand og i maden. Men nu har jeg også en hund som let får analkirtel problemer og hun har også altid fin mave.. Jeg har så endelig lært at det kan skyldes en begyndende irritation på noget hun ikke kan tåle.. Skulle åbenbart ikke være helt ualmindeligt at allergi hunde starter med at reagere på den måde. Så måske et foder/godbid skifte alligevel var en god ide.. Åh ikke allergi. Kency var (er) jo allergihund. Heldigvis i så mild en grad at det kunne holdes nede ved hjælp af foderskifte til udelukkende hjemmelavet mad - og godbidder skulle bare være rent kød som jeg selv tilberedte (i ovnen eller kogte). Og derfor er der også bare noget i mig som siger, allergihund eller ej, at jeg rigtig gerne vil have Ayo over på enten BARF eller hjemmelavet - for tørfoder er der bare mange problemer med, synes jeg. Øget tendens til tandsten, allergi, interessen mistes hurtigt osv. jeg må indrømme at hver gang jeg fylder Ayos skål med tørfoder, så bliver min samvittighed en anelse mere sort. Så måske det ville være en god idé - under alle omstændigheder - at lade hende skifte til enten BARF eller hjemmelavet. Så må vi overlade den ene skuffe til hende, der kan jo alligevel være til et godt stykke tid, når man har så lille en hund men jeg må indrømme jeg nok mest hælder til hjemmelavet med ben/indmad som supplement ved siden af indimellem. Kency og Sitto blev råfodret til at starte med - men Kency lavede ikke andet end at have diarre og brække sig i den måned de fik det - så skiftede jeg over til hjemmelavet mad, og de fungerede begge HELT perfekt på det! Og så har jeg vidst stadig et lille traume efter at have set Kency falde om på jorden og ikke kunne trække vejret, fordi et ben havde sat sig på tværs.. Og ja, det kan jo ske med almindelige kødben osv., men jeg forbinder det bare med råfodring med det samme, det billede af hende. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 Husk er knuste loppefrøskaller (som ikke har noget med lopper at gøre) og er næsten 100 % fibre. De smager intet af, så kan bare røres i lidt vand og i maden. Men nu har jeg også en hund som let får analkirtel problemer og hun har også altid fin mave.. Jeg har så endelig lært at det kan skyldes en begyndende irritation på noget hun ikke kan tåle.. Skulle åbenbart ikke være helt ualmindeligt at allergi hunde starter med at reagere på den måde. Så måske et foder/godbid skifte alligevel var en god ide.. Nåh ja og teorien holder stik her i huset, for hun kører fx på enden hvis hun har fået for mange frolics, men klør ikke ellers (det sker først hvis hun så spiser frolic over flere dage) og rumpe kløen forsinder igen, når hun ikke længere får det hun ikke kan tåle.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 halfdan kan ikke kvase nøgleben, men det er muligt at ayo er mere brutal Havde du mødt hende var du ikke i tvivl - Ayo ER brutal! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts