Gæst Sitto Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 Nåh ja og teorien holder stik her i huset, for hun kører fx på enden hvis hun har fået for mange frolics, men klør ikke ellers (det sker først hvis hun så spiser frolic over flere dage) og rumpe kløen forsinder igen, når hun ikke længere får det hun ikke kan tåle.. Det ER sgu da også et pænt træls sted at få en allergisk reaktion Jeg selv hader at min gane klør så snart jeg er i nærheden af noget jeg ikke kan tåle - men trods alt vil jeg fortrække at min gane klør fremfor min r*v. Stakkels hund Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 Jeps, ala gnaverpille. Det første jeg tænkte da jeg åbnede op for dem var også "Det ligner sgu da det foder mine marsvin/kaniner fik" Vi må prøve os frem med alle de gode forslag og tips der er givet her i tråden - på en eller anden måde må det da lykkes at få nogle ekstra fibre i hende i hvert fald :5up: Åh ikke allergi. Kency var (er) jo allergihund. Heldigvis i så mild en grad at det kunne holdes nede ved hjælp af foderskifte til udelukkende hjemmelavet mad - og godbidder skulle bare være rent kød som jeg selv tilberedte (i ovnen eller kogte). Og derfor er der også bare noget i mig som siger, allergihund eller ej, at jeg rigtig gerne vil have Ayo over på enten BARF eller hjemmelavet - for tørfoder er der bare mange problemer med, synes jeg. Øget tendens til tandsten, allergi, interessen mistes hurtigt osv. jeg må indrømme at hver gang jeg fylder Ayos skål med tørfoder, så bliver min samvittighed en anelse mere sort. Så måske det ville være en god idé - under alle omstændigheder - at lade hende skifte til enten BARF eller hjemmelavet. Så må vi overlade den ene skuffe til hende, der kan jo alligevel være til et godt stykke tid, når man har så lille en hund men jeg må indrømme jeg nok mest hælder til hjemmelavet med ben/indmad som supplement ved siden af indimellem. Kency og Sitto blev råfodret til at starte med - men Kency lavede ikke andet end at have diarre og brække sig i den måned de fik det - så skiftede jeg over til hjemmelavet mad, og de fungerede begge HELT perfekt på det! Og så har jeg vidst stadig et lille traume efter at have set Kency falde om på jorden og ikke kunne trække vejret, fordi et ben havde sat sig på tværs.. Og ja, det kan jo ske med almindelige kødben osv., men jeg forbinder det bare med råfodring med det samme, det billede af hende. Uanset så skader det jo ikke at prøve med hjemmelavet en måned og se hvad effekt det har på hende:) Jeg synes slet ikke du skal have dårlig samvittighed over at give hende et god tørfoder, hun er jo glad og tilfreds. Min allergihund kunne jo slet ikke på barf, så DET ville da have været synd at fodre med.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 Jeg har lige fundet Anne-Maries opskrift på den hjemmelavet mad - jeg mangler bare lige, hvor meget skal Ayo have? Hun vejer 2,7 kg. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 Det ER sgu da også et pænt træls sted at få en allergisk reaktion Jeg selv hader at min gane klør så snart jeg er i nærheden af noget jeg ikke kan tåle - men trods alt vil jeg fortrække at min gane klør fremfor min r*v. Stakkels hund haha, ja, kender godt det med ganen..og så kløer mine ører! Det er mega irriterende, men nok ikke så træls som bagdelen, hehe Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 Jeg har lige fundet Anne-Maries opskrift på den hjemmelavet mad - jeg mangler bare lige, hvor meget skal Ayo have? Hun vejer 2,7 kg. mine skulle ca have 3 gange det de fik af tørkost. I gram altså. Sheila får 300 gr tørkost og fik 900 gr hjemmelavet. Men mit var også med meget vand i. Fodre ikke med det mere pga manglende fryseplads og fordi sille begyndte helst at ville have tørfoder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 mine skulle ca have 3 gange det de fik af tørkost. I gram altså. Sheila får 300 gr tørkost og fik 900 gr hjemmelavet. Men mit var også med meget vand i. Fodre ikke med det mere pga manglende fryseplads og fordi sille begyndte helst at ville have tørfoder. Ayo spiser cirka 30 gr. tørfoder - så 90 gr. hjemmelavet cirka? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 ka, det vil jeg tro..og hold da op det er lidt, hehe Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret Juli 12, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 12, 2012 ka, det vil jeg tro..og hold da op det er lidt, hehe Hehe ja, sad netop også lige og studsede lidt over det - ved siden af dine 900 gr. Men det er altså ikke mere end omkring 30 gr. tørfoder hun spiser om dagen. Så det er nok mellem 90-100 gr hjemmelavet hun skal have. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst E.G. Besvaret Juli 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 13, 2012 Hvis du bruger Acana kornfrit kunne du overveje at tilsætte lidt velkogt brune ris eller lidt kogte grønne bønner (blendet) som begge er gode fiberkilder. Ellers vil jeg sige knus fiberpillerne i tørkosten. Men ideen med et lille råt ribben 2-3 gange om ugen vil nok hjælpe lidt hvis hun spiser benet med, da hun så vil få lidt mere kalk, som vil gør afføringen lidt mere hård. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret Juli 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 13, 2012 Så! Nu fik det her givet mig det sidste skub til at få skiftet tørfoderet ud med hjemmelavet mad - som jeg så længe har overvejet. Nu er der handlet ind til hvad der gerne skulle blive til en ordentlig portion hundemad, så i morgen bliver det lille køkken lavet om til hundemadskøkken for et par timer. :5up: Er sikker på Ayo bliver en lykkelig lille hund - når hun finder ud af at der nu bliver serveret hjemmelavet mad og diverse ben som supplement, og ingen tørfoder. :mums: Har også købt kyllingelår ind, som bliver frosset ned enkeltvis og så kan hun få sådan én engang i mellem. Derudover var jeg også på jagt efter grisehaler - men dem har man åbenbart ikke her i byen jeg har været hos TO slagtere (!), ingen af dem havde nogen. Vi har én slagter i Løvbjerg tilbage, som eneste mulighed. Så der må jeg forsøge mig i morgen - ellers ved jeg sørme ikke hvor jeg skal finde dem henne Hvor køber i grisehaler henne?! Jeg har købt dem mange gange til Kency & Sitto førhen, der købte jeg dem bare i det lokale supermarked, i SuperBest. Men SuperBest her i byen er lukket, og den SuperBest jeg plejer at købe dem i, hvor jeg boede før (7 km herfra) - den er brændt ned.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Flaffy,Zozo,Luna Besvaret Juli 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 13, 2012 Er sikker på hun bliver rigtig glad for hendes nye mad. Mine elsker også deres og det kan jo lavesw på mange forskellige måder så det ikke bliver det samme dag ud og dag ind. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Juli 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 13, 2012 jeg køber dem i slagteren i torvehallerne, men det hjælper dig nok ikke det store har også set dem i føtex, men choppet i mindre stykker. spurgte du slagteren, om det var noget han kunne skaffe? hvis i har store supermarkeder med rigtige slagtere, kan du jo også prøve at høre dem? jeg giver en 5'er stykket, altså for en hel, og det er vist gevaldigt københavnerpris, så de koster altså næsten ingenting. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret Juli 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 13, 2012 Er sikker på hun bliver rigtig glad for hendes nye mad. Mine elsker også deres og det kan jo lavesw på mange forskellige måder så det ikke bliver det samme dag ud og dag ind. Lige netop. :5up: Det er jo også en af de store fordele ved hjemmelavet - man kan hele tiden variere, så de ikke køre træt i det. Men så madglad som Ayo er så tvivler jeg på at hun nogensinde køre træt i noget som indeholder bl.a. ris og rigtigt kød! :mums: jeg køber dem i slagteren i torvehallerne, men det hjælper dig nok ikke det store har også set dem i føtex, men choppet i mindre stykker. spurgte du slagteren, om det var noget han kunne skaffe? hvis i har store supermarkeder med rigtige slagtere, kan du jo også prøve at høre dem? jeg giver en 5'er stykket, altså for en hel, og det er vist gevaldigt københavnerpris, så de koster altså næsten ingenting. Jeg var nemlig hos Føtex slagteren - spurgte dem direkte - men nix, sådan noget havde de slet ikke. Så kørte jeg op til byens rigtige slagter - nix, heller ikke her. Så nu har vi kun ét supermarked tilbage, Løvbjerg, som har en slagterafd. - så dem må jeg høre ad imorgen. Ellers må jeg en tur til Herning - kan da ikke passe man ikke kan få grisehaler her i området. Jeg bor sgu da for pokker i jylland hvor det vrimler med landbrug med svin - nogen MÅ da ligge inde med deres haler!! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret Juli 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 13, 2012 Lige netop. :5up: Det er jo også en af de store fordele ved hjemmelavet - man kan hele tiden variere, så de ikke køre træt i det. Men så madglad som Ayo er så tvivler jeg på at hun nogensinde køre træt i noget som indeholder bl.a. ris og rigtigt kød! :mums: Jeg var nemlig hos Føtex slagteren - spurgte dem direkte - men nix, sådan noget havde de slet ikke. Så kørte jeg op til byens rigtige slagter - nix, heller ikke her. Så nu har vi kun ét supermarked tilbage, Løvbjerg, som har en slagterafd. - så dem må jeg høre ad imorgen. Ellers må jeg en tur til Herning - kan da ikke passe man ikke kan få grisehaler her i området. Jeg bor sgu da for pokker i jylland hvor det vrimler med landbrug med svin - nogen MÅ da ligge inde med deres haler!! i har ikke sådan en gårdbutik eller sådan noget i nogenlunde nærheden? for ja, med svin hører vel oftest nogle svinehaler, så det burde da være til at opstøve. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret Juli 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 13, 2012 i har ikke sådan en gårdbutik eller sådan noget i nogenlunde nærheden? for ja, med svin hører vel oftest nogle svinehaler, så det burde da være til at opstøve. Nej, det synes jeg desværre ikke sådan lige - ikke hvad jeg har bemærket i hvert fald. Men de må kunne opstøves ét eller andet sted - jeg stopper ikke min jagt, før jeg står med en pakke grisehaler i hånden Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret Juli 13, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 13, 2012 Så! Nu fik det her givet mig det sidste skub til at få skiftet tørfoderet ud med hjemmelavet mad - som jeg så længe har overvejet. Nu er der handlet ind til hvad der gerne skulle blive til en ordentlig portion hundemad, så i morgen bliver det lille køkken lavet om til hundemadskøkken for et par timer. :5up: Er sikker på Ayo bliver en lykkelig lille hund - når hun finder ud af at der nu bliver serveret hjemmelavet mad og diverse ben som supplement, og ingen tørfoder. :mums: Har også købt kyllingelår ind, som bliver frosset ned enkeltvis og så kan hun få sådan én engang i mellem. Derudover var jeg også på jagt efter grisehaler - men dem har man åbenbart ikke her i byen jeg har været hos TO slagtere (!), ingen af dem havde nogen. Vi har én slagter i Løvbjerg tilbage, som eneste mulighed. Så der må jeg forsøge mig i morgen - ellers ved jeg sørme ikke hvor jeg skal finde dem henne Hvor køber i grisehaler henne?! Jeg har købt dem mange gange til Kency & Sitto førhen, der købte jeg dem bare i det lokale supermarked, i SuperBest. Men SuperBest her i byen er lukket, og den SuperBest jeg plejer at købe dem i, hvor jeg boede før (7 km herfra) - den er brændt ned.. ja, det bliver hun sikkert glad for:) Jeg har altid bare købt grisehaler i brugsen..ikke at jeg har bøbt dem tit, men de har altid haft dem når jeg har gået efter dem..på frost dog og ja, 20 kr eller noget i den stil for en 5-6 styk. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret Juli 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2012 Tadaaaaa.... :klap: "Please... må jeg ikke nok få den med ind - det reeegneeeer?!" Forældre uden rygrad hun har sig - så jo... (Lad mig lige understrege at det er Ayos eget tæppe som er BEREGNET til klamme ting, som hun har fået at ligge på ) Ayo kan GODT lide grisehale! :mums: Og Løvbjerg har dem heldigvis som fast sortiment i slagterafdelingen :banan: Og nu er hundemaden lige om lidt færdig - ris og grøntsager er lige ved at koge færdig. Åh, Ayo bliver en LYKKELIG lille hundebasse... :hjerte: Mens jeg pillede kød fra hinanden, der havde jeg skraldespandslågen til at stå åben på klem, så jeg kunne smide kyllingeben osv. i den med det samme - Ayo synes det duftede så godt at hun satte sig ind i skabet, så kunne hun sidde og nyde duften fra skraldespanden i mens Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Flaffy,Zozo,Luna Besvaret Juli 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2012 Hvor godt du fandt dem og hvor er hun blevet smuk Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Juli 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2012 Nøjj det ser lækkert ud :mums: Hjemmelavet er altid godt - det får mine nu fast 3-4 gange i ugen - har vist sig at have en god virkning på deres maver. Jeg bruger så rixmixer som er tilsat grønt og så kommer jeg kød på sammen med det. Jeg koger kalkunbryst og skærer i stykker - vejer af i portioner til dem. Aldi har pangasuis fileter til 20 kr - her kan der blive to gange fisk til beaglerne Håber hun nyder sin lækre mad :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret Juli 14, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 14, 2012 Hvor godt du fandt dem og hvor er hun blevet smuk Tusinde tak for de søde ord :kys: Og jeg tror også Ayo er glad for at jeg fandt dem - hun har spist hele sin grisehale! :mums: Nøjj det ser lækkert ud :mums: Hjemmelavet er altid godt - det får mine nu fast 3-4 gange i ugen - har vist sig at have en god virkning på deres maver. Jeg bruger så rixmixer som er tilsat grønt og så kommer jeg kød på sammen med det. Jeg koger kalkunbryst og skærer i stykker - vejer af i portioner til dem. Aldi har pangasuis fileter til 20 kr - her kan der blive to gange fisk til beaglerne Håber hun nyder sin lækre mad :5up: Håber også hun bliver begejstret for sin nye mad - der kom hele 6 kg. ud af den portion jeg fik lavet så nu har vi i hvert fald mad til de næste par måneder! Plus der er frosset kyllingelår og grisehaler ned. Så nu er vi bare klar til at starte på ny lækker mad! :5up: Men jeg har faktisk lige et spørgsmål ang fisk - når man køber fisk som er skåret i fileter, hvordan er det så med de der helt bittesmå og fuldstændig bøjelige ben som er et helved at pille fra sådan en fisk - må de få dem, eller er det no-go? For jeg ved at fiskeben, som er kogte, er ligesom med kyllingeben - altså at det splintre. Men hvad når det er de helt bittesmå og fine ben - er det også forbudt? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Juli 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 15, 2012 Tusinde tak for de søde ord :kys:Og jeg tror også Ayo er glad for at jeg fandt dem - hun har spist hele sin grisehale! :mums: Håber også hun bliver begejstret for sin nye mad - der kom hele 6 kg. ud af den portion jeg fik lavet så nu har vi i hvert fald mad til de næste par måneder! Plus der er frosset kyllingelår og grisehaler ned. Så nu er vi bare klar til at starte på ny lækker mad! :5up: Men jeg har faktisk lige et spørgsmål ang fisk - når man køber fisk som er skåret i fileter, hvordan er det så med de der helt bittesmå og fuldstændig bøjelige ben som er et helved at pille fra sådan en fisk - må de få dem, eller er det no-go? For jeg ved at fiskeben, som er kogte, er ligesom med kyllingeben - altså at det splintre. Men hvad når det er de helt bittesmå og fine ben - er det også forbudt? Fiskeben bliver ligesom kyllinge ben stive og sprøde når de koges/steges - så de kan vel splintre ligesom kyllingeben Og det er prøvet på mig selv, hvor jeg fik et fiskeben på tværs i halsen - ikke sjovt Jeg tror det er bedst at give fisk rå hvis der skal være ben i - ellers skal de pilles fra. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret Juli 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 15, 2012 Fiskeben bliver ligesom kyllinge ben stive og sprøde når de koges/steges - så de kan vel splintre ligesom kyllingeben Og det er prøvet på mig selv, hvor jeg fik et fiskeben på tværs i halsen - ikke sjovt Jeg tror det er bedst at give fisk rå hvis der skal være ben i - ellers skal de pilles fra. Tænkte jeg nok. Skal ikke risikere der sidder noget på tværs i hvert fald! Ayo er glad for sit nye mad! I går havde hun jo fortærret en hel grisehale, så hun fik bare lige en lille smagsprøve på sin nye mad i går aftes - men Ayo er sådan en hund som IKKE spiser hvis ikke hun er sulten - og det er uanset hvad du servere - om du så stikker hende en rød bøf, så spiser hun den ikke, hvis hun lige har spist sig mæt i noget andet. Så da jeg satte maden ned i går, snuste hun lige til det, tog en lille bid og så gik hun væk fra det igen. Tænkte nok at hun ikke var sulten, efter at have spist en hel grisehale. Men - i nat blev vi vækket. Ayo pev og vi tænkte hun nok skulle ud og tisse, så vi måtte op og få hende ud - men Ayo gik ikke hen til havedøren - hun gik direkte ud i køkkenet, spiste sin mad - og så gik hun i seng igen. Så var hun pludselig blevet sulten og kunne godt spise sin mad! Hun har alligevel aldrig stået op og natten for at gå ud og spise.. tossehund, hehe. Men de fiberpiller der, dem kan vi vidst lige så godt opgive. Vi knuste dem og puttede dem i hendes mad her til morgen - kødet, grøntsagerne og de fleste ris er blevet spist - tilbage ligger en blanding af lidt ris og fiberpiller-smulder. Hun VIL IKKE have dem! Men med hjemmelavet mad, hvor jeg selv kan putte ekstra fiberholdige ting i, og hun nu får grisehaler/kyllingelår osv., råt, så klare vi os nok også uden - når nu hun er så sk'de stædig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Juli 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 15, 2012 He he - så skal det nok blive et hit med den hjemmelavede mad - når hun ligefrem forlanger at spise om natten :5up: Der er jo masser af fiber i både ris og grønsager - og hun har spist en grisehale, så får hun jo også fibrene med fra nogle af knoglerne - så måske skulle I ligge fiberpillerne på hylden og se hvordan det går. Hun skulle jo nødig få forstoppelse for den den virkning kan det også have - fordi fibrene suger væsken fra tarmen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Sitto Besvaret Juli 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 15, 2012 He he - så skal det nok blive et hit med den hjemmelavede mad - når hun ligefrem forlanger at spise om natten :5up: Der er jo masser af fiber i både ris og grønsager - og hun har spist en grisehale, så får hun jo også fibrene med fra nogle af knoglerne - så måske skulle I ligge fiberpillerne på hylden og se hvordan det går. Hun skulle jo nødig få forstoppelse for den den virkning kan det også have - fordi fibrene suger væsken fra tarmen. Den tanke har jeg nemlig også haft - hun skulle så nødig få "fiber-chok" Og når hun SÅ gerne vil være fri for de piller, og hun er så glad for sin nye mad og grisehalerne - så er det da bare om at lade det være fibrekilderne, og så ligge pillerne på hylden. :5up: Men ja, når hun ligefrem forlanger at få lov til at spise sin mad midt om natten, så må det da være et hit! :klap: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Flaffy,Zozo,Luna Besvaret Juli 15, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 15, 2012 Når jeg bruger fisk til det hjemmelavede bruger jeg altid laks. Jeg køber de små portioner i netto 4 stk for 40 -50 kr de elsker laks Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts