Gæst awina Skrevet Juli 18, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2012 Jeg vil gerne have jeres råd til hvordan I ville gribe an at skulle give en voksen hund nye fordringsrutiner. Sagen er den at jeg har en 3 årig meget slank hund, som altid har adgang til sit foder. Men om et par dage kommer vores nye hvalp og så duer denne rutine jo ikke. Så hvordan gør jeg det bedst? Hvis jeg bare kommer med mad spiser han det jo ikke før han på et tidspunkt selv gider og han må ikke tabe sig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juli 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2012 Min er heller ikke en der spiser når hun får maden serveret - med mindre der er en anden hund i huset, og dermed er konkurrence om maden. Jeg synes at du skal indføre samme rutine for begge hunde: de får maden serveret i hver deres rum og maden fjernes efter 10-15 minutter hvis der ikke er spist op. Hvis hvalpen skal have mad 3 gange om dagen og den voksne kun 2, må du lukke den voksne hund i et andet rum, så hvalpen får fred til at spise uden at føle sig overvåget af den voksne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2012 Min er heller ikke en der spiser når hun får maden serveret - med mindre der er en anden hund i huset, og dermed er konkurrence om maden. Jeg synes at du skal indføre samme rutine for begge hunde: de får maden serveret i hver deres rum og maden fjernes efter 10-15 minutter hvis der ikke er spist op. Hvis hvalpen skal have mad 3 gange om dagen og den voksne kun 2, må du lukke den voksne hund i et andet rum, så hvalpen får fred til at spise uden at føle sig overvåget af den voksne. Helt enig! Jeg har ikke haft problemer med at skifte rutiner med mine. Og jeg gør det på ovenstående måde - den store spiser i køkkenet, og den lille i sit bur i entréen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hoppebolden Besvaret Juli 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2012 Faktisk ville jeg synes, at det er en god ide at ændre jeres rutine. Min hund var også meget slank (og lige på grænsen) tidligere, og der havde hun også adgang til foder hele dagen. Nu får hun morgen og aften - og er helt perfekt (næsten). Jeg ville begynde med at fodre morgen og aften. På den måde kan du kontrollere at din hund faktisk får den mængde foder som den skal have. Jeg vil vædde med at den ikke får nok nu, da det er enormt svært at kontrollere hvor meget/lidt de spiser ved at lade de stå fremme. Derudover, så er det ikke så sundt for din hund (siges det) at småspise hele dagen, pga øget mavesyreproduktion. Din hvalp ville jeg så til at fodre 3-4 gange om dagen til at starte med. Men også der ville jeg introducere morgen og aften fodring. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Juli 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2012 Det er jo en vanesag, du har gennem din måde at fodre på, lært din hund at den ikke behøver at spise når foderet sættes frem, for det blir jo stående så den kan spise når den kommer i tanke om det på et tidspunkt. Du kan ikke forvente at ændre den vane i løbet af ingen tid, og du kan derfor heller ikke helt sikre dig mod at hunden når at tabe sig lidt. Tilgengæld vil du sikkert kunne øge vægten på hunden når først den kommer ind i en bedre spiserutine. Jeg ville gøre som Anne skriver, og så ville jeg sikkert tilsætte et eller andet kræs der øgede lysten til at æde med det samme her i starten, når nu hunden er slank og ikke har den store spiselyst. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Juli 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2012 Enig med de andre om faste fodertider for begge hunde. Du kan forøvrigt forøge madlysten på denne måde. Hvis du i en periode (hvor lang den behøver at være, varierer fra hund til hund) altid giver hunden mad på et bestemt klokkeslag, vil hunden begynde at forvente at få mad der (også selvom maden ikke prioriteres så højt). Så snart du har etableret vanen, kan du nu forsøge dig med at ”glemme” hundens fodringstid og se hvad der sker. Det er ikke ualmindeligt at kræsne hunde bliver betydeligt mere interesserede i sin mad hvis de først har måttet gå en eller et par timer over fodringstidspunktet. Hunden når egentlig næppe at blive mere sulten i den tid, men effekten ligger netop i at du har skabt en forventning hos hunden som siden ikke bliver opfyldt – hvilket tenderer at føre til at motivationen for at spise vil øges! Det kan på en del hunde være en mere effektiv vej at gå end bare at fjerne madskålen hvis hunden ikke spiser. Den hund har jo allerede fået lov at tage et valg – at takke nej til maden – men det du ønsker at få frem er præcis det modsatte – en hund som virkelig melder sig ind når mad tilbydes. For at nå dertil vil du have så stor chance som muligt for at lykkes, og da kan forskydelse af fodringstidspunktet (når det er veletableret) være en del af træningen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst awina Besvaret Juli 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2012 Super, tusind tak for nogle gode brugbare svar :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juli 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2012 Hopsa har i øvrigt givet mig opskriften på verdens bedste kræs til hundemaden! Det kan også bruges til at komme i marvben - men kun til hunde der ikke har vægtproblemer:-) Vidundermidlet er kogte hjerter i flødesovs! Kog hjerter i ca. 45 min., hæld væden fra og hæld godt med piskefløde på. Lad fløden koge lidt tyk, køl af og blend. Det er ganske enkelt helt uimodståeligt for hunde! Giv en skefuld eller to på maden med lidt kogt vand (evt. væden hjerterne er kogt i), og din hund vil med garanti spise op hver gang:-) Det er selvfølgelig ikke noget du skal gøre i en evighed, men hvis det er i en kortere periode hvor hunden skal fedes lidt op, er det et rigtigt godt bud. Og min hund er ikke blevet hverken mere eller mindre kræsen af at have fået lækkerier i en periode. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
nr 49 Besvaret Juli 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 18, 2012 kogevand (fra grøntsager, kylling osv) kan også få tørfoder til at dufte mere appetitligt - jeg plejer at fryse det ned i passende portioner Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst awina Besvaret Juli 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 23, 2012 3 dage er nu gået og min "gamle" hund har intet spist. Han er overhovedet ikke interesseret i at få "måltider". Jeg har forsøgt at blande et ukendt tørfoder i hans kendte, men det virkede kun til ca et kvart måltid Nu må jeg forsøge med kogevand. Hvad med lakseolie, smager det godt? Det feder jo også. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret Juli 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 23, 2012 Lakseolie er rigtigt godt. De fleste hunde elsker det. Jeg har også en hund, der er til den tynde side. Jeg kommer alt overskydende stegefedt, olie fra f.eks. tun i olie osv. i hendes foder. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Juli 23, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 23, 2012 Hvilket foder bruger du? Har du overvejet at sætte den på et højenergifoder når nu den er så småtspisende? Har du prøvet at lave hjerter i flødesovs som Anne beskriver i tråden? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts