Hop til indhold

Pas på, hunden bider - stadig


Gæst The dogfather
 Share

Recommended Posts

  • Svar 130
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst The dogfather
Men hundefar, der er nok ikke ret mange herinde som vil påstå at kamphunde bider flere mennesker end andre hunde :vedikke: For mit eget vedkommende er det kun på Noomis vegne jeg er bange for dem :genert:

 

Men nu er der jo andre typer hunde på listen end kamphunde, hunde som i kraft af deres ophav som vogtere jo "burde" bide flere mennesker, i fald forbuddet skulle ha en legitim årsage, men det falder jo lidt til jorden når der ingen ændringer er?

 

Så jeg synes alligevel det har sin berettigelse....:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men nu er der jo andre typer hunde på listen end kamphunde, hunde som i kraft af deres ophav som vogtere jo "burde" bide flere mennesker, i fald forbuddet skulle ha en legitim årsage, men det falder jo lidt til jorden når der ingen ændringer er?

 

Så jeg synes alligevel det har sin berettigelse....:engel:

 

Jeg er træt hundefar og orker ikke at debattere så jeg lister ud igen, vi bliver alligevel aldrig enige om det der... ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har på fornemmelsen at der er flere der anmelder skader der ikke tidligere var blevet anmeldt, lissom jeg tror at skadestuerne er lang mere obs på at indberette hændelser end tidligere (hvis de overhovedet skulle gøre det tidligere?). Befolkningen er i min opfattelse blevet uhensigtsmæssigt hysteriske, usikre og bekymrede siden forbudet, langt flere har pludselig forsøgt at sætte sig ind i hundeloven, og flere inddrager derfor myndighederne i situationer der tidligere ville være klaret i fordragelighed "over hækken".

 

Derfor mener jeg egentlig slet ikke der er et reelt sammenligningsgrundlag for at udtale sig om bidskader på landsbasis, nu kontra 2005.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Jeg har på fornemmelsen at der er flere der anmelder skader der ikke tidligere var blevet anmeldt, lissom jeg tror at skadestuerne er lang mere obs på at indberette hændelser end tidligere (hvis de overhovedet skulle gøre det tidligere?). Befolkningen er i min opfattelse blevet uhensigtsmæssigt hysteriske, usikre og bekymrede siden forbudet, langt flere har pludselig forsøgt at sætte sig ind i hundeloven, og flere inddrager derfor myndighederne i situationer der tidligere ville være klaret i fordragelighed "over hækken".

 

Derfor mener jeg egentlig slet ikke der er et reelt sammenligningsgrundlag for at udtale sig om bidskader på landsbasis, nu kontra 2005.

 

Det er selvfølgelig et interessant synspunkt og ikke en mulighed jeg vil afvise....:-D

 

men jeg tror bare ikke på at de 13 hunde på listen stod for så stort et antal bidskader at det var målbart kontra de hunde der ikke er på...

 

Flere af racerne er jo knapt kendte herhjemme...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er meget muligt, at flere inddrager myndighederne, men hvis flere af de overfald bliver anmeldt, så kan det være, at de, der har de overfaldende hunde, hurtigere vil tage noget ansvar for, at de ikke har styr på skidtet. Jeg meldte overfaldshunden, der sprang på min. Mange mener, vi kunne have klaret det intern. Ja ja, men hund havde 4 gange før overfaldet andre hunde. Først nu, hvor ejeren har måtte betale både og fået påbud om at have styr på hunden, holder hun kræet i snor.

 

Så jeg anmelder...men det var nu ikke en af de 13 racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst The dogfather
Det er meget muligt, at flere inddrager myndighederne, men hvis flere af de overfald bliver anmeldt, så kan det være, at de, der har de overfaldende hunde, hurtigere vil tage noget ansvar for, at de ikke har styr på skidtet. Jeg meldte overfaldshunden, der sprang på min. Mange mener, vi kunne have klaret det intern. Ja ja, men hund havde 4 gange før overfaldet andre hunde. Først nu, hvor ejeren har måtte betale både og fået påbud om at have styr på hunden, holder hun kræet i snor.

 

Så jeg anmelder...men det var nu ikke en af de 13 racer.

 

Synes også det er vigtigt man gør det, så de uansvarlige kan blive stillet til ansvar....og så kan man håbe at nogen med lidt mere magt end du og jeg, indser at problemet faktisk er mennesker der ikke har begreb om hvad det vil sige at have hund, og stiller dem til ansvar istedet...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er selvfølgelig et interessant synspunkt og ikke en mulighed jeg vil afvise....:-D

 

men jeg tror bare ikke på at de 13 hunde på listen stod for så stort et antal bidskader at det var målbart kontra de hunde der ikke er på...

 

Flere af racerne er jo knapt kendte herhjemme...

 

Næææh det tror jeg heller ikke, jeg tror bare ikke man kan sammenligne tallene, for de er ikke indhentet på samme grundlag.

 

En lille historie fra det virkelige liv....

En staff og en mindre hund mødes, den mindre hund får hidset sig op, staffen ta'r den i baglåret, de to ejere stikker hænderne ned for at få styr på hundene.

Begge ejere får skrammer på hænderne, ingen af hundene kommer noget til.

Den ene ejer ta'r på skadestuen for lige at få renset rifterne, den anden ejer ta'r til egen læge og gør det samme.

Kun de skrammer der behandles på skadestuen bliver indberettet, i øvrigt mod den tilskadekommenes vilje.

Staffen skal nu føres i kurv og 2 meter line, samt tæller 1 bidskade i en statistik, uden reelt at have lavet en bidskade.

Link til indlæg
Del på andre sites

Næææh det tror jeg heller ikke, jeg tror bare ikke man kan sammenligne tallene, for de er ikke indhentet på samme grundlag.

 

En lille historie fra det virkelige liv....

En staff og en mindre hund mødes, den mindre hund får hidset sig op, staffen ta'r den i baglåret, de to ejere stikker hænderne ned for at få styr på hundene.

Begge ejere får skrammer på hænderne, ingen af hundene kommer noget til.

Den ene ejer ta'r på skadestuen for lige at få renset rifterne, den anden ejer ta'r til egen læge og gør det samme.

Kun de skrammer der behandles på skadestuen bliver indberettet, i øvrigt mod den tilskadekommenes vilje.

Staffen skal nu føres i kurv og 2 meter line, samt tæller 1 bidskade i en statistik, uden reelt at have lavet en bidskade.

 

 

:confused: Øhm, skadestuer indberetter da ikke hundeskader? Man ulykkesregistrerer alle skader og hundebid bliver derfor selvfølgelig registeret i en eller anden forstand, men overhovedet ikke med hvilken type hund der har bidt eller noget? Faktisk ikke engang med hvilket dyr der har bidt :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

:confused: Øhm, skadestuer indberetter da ikke hundeskader? Man ulykkesregistrerer alle skader og hundebid bliver derfor selvfølgelig registeret i en eller anden forstand, men overhovedet ikke med hvilken type hund der har bidt eller noget? Faktisk ikke engang med hvilket dyr der har bidt :genert:

 

Nææh racen har heller ikke noget med det at gøre, men skaden blev altså indberettet og hunden blev hentet.

 

I følge artiklen skelnes der så osse mellem dyrearter "Nye tal fra Odense Universitetshospital viser, at der i 2011 skete en mindre stigning i antallet af behandlinger efter hundebid på de danske skadestuer i forhold til årene før lovændringen."

Link til indlæg
Del på andre sites

Nææh racen har heller ikke noget med det at gøre, men skaden blev altså indberettet og hunden blev hentet.

 

Det lyder altså lidt underligt. Så har det enten været en overordentlig emsig læge/sygeplejerske/sekretær eller også er der noget du ikke har fået at vide ;-) Hvorfra skulle hospitalspersonalet vide hvilken hund det drejede sig om? Der er noget i den historie der ikke stemmer, hvor godt kender du dem det handler om?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder altså lidt underligt. Så har det enten været en overordentlig emsig læge/sygeplejerske/sekretær eller også er der noget du ikke har fået at vide ;-) Hvorfra skulle hospitalspersonalet vide hvilken hund det drejede sig om? Der er noget i den historie der ikke stemmer, hvor godt kender du dem det handler om?

 

Jeg kender både hundeejer og opdrætter, men fik i samme ombæring at vide at netop i dette område er man rimelig strikse omkring hundebid.

 

Under alle omstændigheder begynder jeg efterhånden at fatte en smule forståelse for de "idioter" der nægter at udlevere navn og anden data og skynder sig at skride fra et hændeligt uheld. De risikerer jo altså at miste hunden, osse selvom der er tale om et hændeligt uheld uden store skader.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender både hundeejer og opdrætter, men fik i samme ombæring at vide at netop i dette område er man rimelig strikse omkring hundebid.

 

Under alle omstændigheder begynder jeg efterhånden at fatte en smule forståelse for de "idioter" der nægter at udlevere navn og anden data og skynder sig at skride fra et hændeligt uheld. De risikerer jo altså at miste hunden, osse selvom der er tale om et hændeligt uheld uden store skader.

 

Tror du ikke at der er noget den anden hundeejer ikke har fortalt så? Jeg læser det som at du kender den som fik fjernet sin hund.

 

Nå, jeg hopper i seng, så det er derfor jeg ikke svarer mere i aften :vinke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ham der i mosen, der overfaldt veninden, som havde en ikke-liste hund, der 'lokkede' betjenten ret meget for at få os til at sige, det var en kamphund, efterfølgende har vi anmeldt en anden slet-ikke-liste hund og igen blev vi spurgt meget grundigt ind til om det dog ikke var en kamphund, for ellers ville de ikke rigtigt gøre noget ved det. Jeg kan sagtens forstå, at nogle så siger 'tjoo, måske var det en kamphund, den havde ihvertfald en stor mund og tyggede til' - vupti endnu en styg hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du ikke at der er noget den anden hundeejer ikke har fortalt så? Jeg læser det som at du kender den som fik fjernet sin hund.

 

Nå, jeg hopper i seng, så det er derfor jeg ikke svarer mere i aften :vinke:

 

Jeg kan af gode grunde ikke vide hvad der IKKE er blevet sagt ;-)

 

Men det er jo heller ikke det der er relevant, det relevante er at der i følge artiklen tælles bidskader fra hunde og at tallet er en anelse stigende.

Min påstand er at det givet vis skyldes befolkningens stigende behov for at anmelde hvad som helst og at tallene for 2005 kontra 2011 derfor ikke er sammenlignelige.

Link til indlæg
Del på andre sites

(fra artiklen)

Socialdemokraternes dyrevelfærdsordfører, Orla Hav, erkender, at forbuddet ikke er en ideel løsning. Han mener dog, at hundenes skræmmende fremtoning skaber et behov for restriktioner.

 

En sådan udtalelse kune man have forventet af en DF'er. Nu er sosserne åbenbart også hoppet på vognen. Hvilke hunderacer skal forbydes, med reference til deres udseende? Det kan jo gribe om sig, sådan at det til sidst kun er håndtaskechiuhadadaer der er tilladt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg anmelder (uanset race/type), men ikke hvis det er "selvforskyldt".

 

Min hund var i line og blev angrebet bagfra af løs hund. Anmeld (i særdeleshed, da den her hund havde gjort det før. Jeg kunne blot ønske, at de tidligere overfaldne hundes ejere havde gjort det, så ejeren måske havde reageret tidligere. Her var det slaget på pengepungen, der gjorde udslaget - ligesom politiet oplever at færre kører og taler i håndholdt mobil efter bøden gik fra 500,- til 1500,- )

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst jepsen
(fra artiklen)

Socialdemokraternes dyrevelfærdsordfører, Orla Hav, erkender, at forbuddet ikke er en ideel løsning. Han mener dog, at hundenes skræmmende fremtoning skaber et behov for restriktioner.

En sådan udtalelse kune man have forventet af en DF'er. Nu er sosserne åbenbart også hoppet på vognen. Hvilke hunderacer skal forbydes, med reference til deres udseende? Det kan jo gribe om sig, sådan at det til sidst kun er håndtaskechiuhadadaer der er tilladt.

 

Øhh jeg kender en labber, som ser farlig ud. Jeg har aldrig set så stor en lab. Dens hoved er på størrelse med en flytte-kasse og i munden kan den have en mellemstor lastbil. Den skræmmer mig altså mere end "mille". Den "farlige" kamphund med en svaghed for klap på maven! :D

 

Du har ret. Det kommer da til at gribe om sig, hvis racer skal forbydes på fremtoning.

 

Tænk hvis vi havde en forbuds-liste mod politikere! :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da min mand for ca. 3 år siden blandede sig i en hunde-slåskamp og blev bidt, blev han grundigt forhørt om hvilken hund der havde bidt ham og i hvilken situation. Så jeg tror nu egentlig at skadestuerne (ihvertfald i Århus) længe har registreret bidskader.

 

Man kunne jo håbe på at den hundelov i stedet indsætter en betingelse om hunde-kørekort. I øvrigt synes jeg at bestemmelserne om skambidning skal fastholdes (blot skal politiet have en bedre vejledning om hvad skambidning dækker), og jeg vil til enhver tid anmelde et umotiveret overfald på min hund - uden at skelne mellem racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

E-mailen der aldrig bliver sendt...

 

Kære Orla Hav

 

I denne artikel: Pas på, hunden bider citeres du for at udtale at: "hundenes skræmmende fremtoning skaber et behov for restriktioner".

 

Er der tale om en journalistisk forståelsesfejl? Hvis ikke, håber jeg at jeg kan lokke dig til at uddybe hvilke hunde det er, der bør være restriktioner på, alene pga. deres fremtoning?

 

Jeg har f.eks. altid frygtet Chihuahua'er - det rotteagtige udseende, de der udstående øjne, og det forbavsende store gebis, som de tilsyneladende glad og gerne viser frem. Det er skræmmende ud over enhver beskrivelse. Jeg kunne godt tænke mig et forbud mod at putte dem i tasker og bære dem rundt blandt sagesløse folk, så de i mindste blev holdt i ankelhøjde, hvor de virker knap så intimiderende.

 

AngryChihuahua.jpg

 

Jeg vil, ved samme lejlighed, også gerne foreslå restriktioner på andre ting, der ser skræmmende ud. Fra USA har vi jo lært at en hættetrøje er et tydeligt tegn på at der er kriminalitet i farvandet, navnlig hvis den bæres af en mørklødet person. Måske burde din regering være foregangsmænd, og simpelthen forbyde kombinationen hættetrøje/mørk hud, så unge mennesker ikke går rundt og skræmmer livet af vi andre. Jeg er sikker på at DF gerne lægger stemmer til!

tupac-hoodie.jpg

 

Nu vi er ved det, så er store beskidte lastbiler, der kører lige bag én på motorvejen, virkelig skræmmende! Har du nogensinde set filmen "Duellen"? Det skal der helt klart gøres noget ved!

duel+3.jpg

 

Faktisk tror jeg at du, med denne udtalelse, har fundet en sikker vej ud af krisen for dit parti. Læg restriktioner på alt hvad der skræmmer folk - I får rygende travlt, og vælgerne vil elske jer for det. Som sangen siger: "Vi voksne kan også være bange". Hvorfor skal DF have monopol på at føre politik udfra irrationel angst? Nej vel!

 

Med venlig hilsen, og tillykke!

 

Jeg beklager overfor alle Chihuahua-ejere, mørklødede hoodie-bærere og lastbilchauffører, der evt. måtte føle sig stødt over ovenstående!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...