Hop til indhold

Hvordan og hvor meget svømmer jeres hunde?


Gæst snevinter
 Share

Recommended Posts

Om vinteren svømmer min hund en gang om ugen i svømmehallen, hvis der har været en pause starter vi stille og roligt op igen, Jeg har svømmehallen ca ½-1 time. Denne tid (½ time) bruges på at få skyllet hunden inden plaskeriet, en indlagt luftepause, og eller går tiden med at svømme (og med træk ved brug af dummi/bold) nogle baner. Der leges og pjaskes og vi holder pause oppe af vandet.

 

Er det svømning i svømmehal bliver hunden skyllet efterfølgende (der er en lille smule klor i vandet) og frotteret med håndklæder. Svømmer vi i havet eller søen bliver hun ikke skyllet, men stadig frotteret.

 

I lørdags da vi var i Skælskør og svømme, fik jeg besked på at holde mig fra halen, da jeg skulle tørre hende.. Mht watertail..

 

Jeg har altid hørt det er vigtig netop at tørre godt på halerode/krydset (hesteudtryk :oops:) for at undgå watertail :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 52
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Gæst T_Martinsen

Buddy kommer også ud og svømme. Er det på strand, er det meget begrænset hvor meget han svømmer, for han løber heller rundt og leger i vandet, men han kommer dog også ud på enkelte bitte bitte svømmeture.

 

Når vi er i svømmehal, er vi inde i en tyve minutters tid, og heraf bruger vi også tid på skyldninger og øvelser/pauser uden for bassinet, så det er også begrænset, hvad han svømmer her, men det er da mere end på stranden :mrgreen:

 

Ifølge kiropraktoren har Buddy godt af at komme ud at svømme, fordi han svømmer "rigtigt", men som der er skrevet før, så er det ikke alle hunde, hun vil anbefale dette til. Hvis de hænger for meget med bagdelen og plasker, som Irene skrev, så bruger de deres muskler forkert, hvilket kan skade mere end det gavner. Man kan dog bruge et redningsbælte og selv holde hundens bagende oppe, mens den svømmer, og så langsomt bygge op, men jeg vil anbefale, at man får en instruktør til at hjælpe sig i sådanne situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ifølge kiropraktoren har Buddy godt af at komme ud at svømme, fordi han svømmer "rigtigt", men som der er skrevet før, så er det ikke alle hunde, hun vil anbefale dette til. Hvis de hænger for meget med bagdelen og plasker, som Irene skrev, så bruger de deres muskler forkert, hvilket kan skade mere end det gavner. Man kan dog bruge et redningsbælte og selv holde hundens bagende oppe, mens den svømmer, og så langsomt bygge op, men jeg vil anbefale, at man får en instruktør til at hjælpe sig i sådanne situationer.

 

Jeg har set en hel del hunde der svømmede "grimt" indtil de fik noget i munden, så kom røven ligesom op til overfladen og det hele blev meget pænere at se på :mrgreen: Kan det ikke være en mulighed for hunde kiropraktoren ellers anbefaler holder sig på tør jord?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
Jeg har set en hel del hunde der svømmede "grimt" indtil de fik noget i munden, så kom røven ligesom op til overfladen og det hele blev meget pænere at se på :mrgreen: Kan det ikke være en mulighed for hunde kiropraktoren ellers anbefaler holder sig på tør jord?

Den sidste del med bæltet kommer fra min mund Kiropraktoren fortalte kun om at hunde, der hænger med rumpen og plasker, bruger deres muskler forkert, hvilket ikke er godt, (hvilket jeg godt kan følge hende i) så måske jeg bare skal holde mig på tør jord :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den sidste del med bæltet kommer fra min mund Kiropraktoren fortalte kun om at hunde, der hænger med rumpen og plasker, bruger deres muskler forkert, hvilket ikke er godt, (hvilket jeg godt kan følge hende i) så måske jeg bare skal holde mig på tør jord :blink:

 

:mrgreen: Nå ja men jeg kom jo også bare til at tænke lidt selv :mrgreen: men hvis de for røven op hvor den skal være ved at få lidt "ballast" i munden kunne det jo være en kiropraktor siger OK - Jeg må vist hellere se om jeg kan huske at spørge :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen
:mrgreen: Nå ja men jeg kom jo også bare til at tænke lidt selv :mrgreen: men hvis de for røven op hvor den skal være ved at få lidt "ballast" i munden kunne det jo være en kiropraktor siger OK - Jeg må vist hellere se om jeg kan huske at spørge :blink:

Ja det er da meget vel... og meget nemmere for den sags skyld. :blink:

 

Det kunne være interessant at vide :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

min ene hund svømmer sjovt med hele kroppen

hele ryggen næsten vrikker en smule samt så sejtrækker han når han svømmer han tager lange hårde seje træk og ikke små hurtige bevægelser med forbenene som mange hunde gør

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Sascha svømmer ikke så tit - men det er mest fordi vi ikke bor i nærheden af havet - til gengæld er der en fin sø egentlig, og vi har da også snakket om at tage hende derud. Det må vi til at gøre. Hun elsker vand, hun er en rigtig vandhund!

 

Her den anden dag gik jeg en tur med hende sammen med min mor, og der var en lille bæk ved siden af vejen - pludselig hoppede hun derned og legede helt tosset dernede. Hun var så glad. Ok, hun kom op igen da jeg kaldte, men jeg ventede lidt, for hun var bare så lykkelig i sit lille fjæs. Godt hint til at hun skal have lov at svømme mere i hverdagene.

 

Når jeg er i karbad og hun er med derude forsøger hun også konstant at komme med i karret. Er dog begyndt først at lade hende komme derned når jeg er færdig, for af en eller anden grund kommer der vand i hele badeværelset, og det er min mor ikke glad for (jeg har ikke selv badekar). :roll:

 

Nå, hun svømmer forøvrigt rigtig godt, ligger helt lige i vandet, og elsker det! Tror vi skal ud til søen senere idag... det er en dejlig sø, hvor vandet er ret lavt og med fin sandstrand. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...
Gæst mette14

Chico er total vandskræk og det har han altid været:hmm:

havet ja selv vandtpytter i alle størrelser vil han overhovedet ikke i nærheden af.

Jeg har ellers altid troet at labrador elsker vand tager jeg fejl?:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bjærglab
Chico er total vandskræk og det har han altid været:hmm:

havet ja selv vandtpytter i alle størrelser vil han overhovedet ikke i nærheden af.

Jeg har ellers altid troet at labrador elsker vand tager jeg fejl?:vuf:

 

Hej Mette

Jeg ved ikke hvor gammel din Chico er.

 

Min Emma er nu 7 mdr, og hun er slet ikke begyndt at ville gå i vandet ej heller vandpytter, men jeg har fået at vide at hendes mor først begyndte at gå i vandet da hun var 1 år, så mon ikke det kommer helt af sig selv i løbet af sommeren :5up:

 

Mig gør det ikke noget hun ikke er begyndt, for forårets mudderbade kan jeg godt undvære en sæson mere :slem:

 

MVH

Bjærglab

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke har svømmet siden hun var hvalp.

Jeg har forsøgt at lægge en video på YouTube..

 

[media]

[/media]

 

Den usikre kameraføring skyldes at kameraet er helt nyt. Og jeg var mere optaget af, hvordan hun klarede det end om jeg fik det på video..:roll:

 

Silke svømmer året rundt... når der ikke er "låg" på søerne..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst mette14
Hej Mette

Jeg ved ikke hvor gammel din Chico er.

 

Min Emma er nu 7 mdr, og hun er slet ikke begyndt at ville gå i vandet ej heller vandpytter, men jeg har fået at vide at hendes mor først begyndte at gå i vandet da hun var 1 år, så mon ikke det kommer helt af sig selv i løbet af sommeren :5up:

 

Mig gør det ikke noget hun ikke er begyndt, for forårets mudderbade kan jeg godt undvære en sæson mere :slem:

 

MVH

Bjærglab

 

 

Chico er 3 år :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Emma sprang i vandet da hun var et ½ års tid ca. før havde hun bare soppet og leget med bølgerne:blink:

 

Men hun får som regl lov til at hoppe i bølgerne i midten af Maj, og så langt hen på året som det nu er muligt, når man går langt med en våd hund, uden at den fryser. Dette har gjordt at det faktisk er muligt for os at rende rundt ved mange søer uden at det siger `plask`:mrgreen:

 

Men får man lov til at svømme i en vandpyt så gør hun det, vesterhavet med mellemstore bølger på er dog ikke lige min labradors kop the:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Asta sprang frivilligt i vandet og gav en lille omgang da hun var 9-10 uger gammel. Hun gjorde det helt af sig selv, men det var åbenbart en horribel oplevelse, for hun har ikke været til at lokke i siden.

 

Sidste år var jeg rigtigt ond. Jeg tog hende på nakken og bar hende ud til hvor vandet gik mig til maven. Hun gik i total panik og var ved at drukne. Endte med at jeg var nødt til at tage hende på nakken igen og bære hende på land - dén redningsaktion kostede mig "kun" 100 røde kradsmærker ned af ryggen :roll:

 

Så... min hund svømmer ikke... punktum :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Asta sprang frivilligt i vandet og gav en lille omgang da hun var 9-10 uger gammel. Hun gjorde det helt af sig selv, men det var åbenbart en horribel oplevelse, for hun har ikke været til at lokke i siden.

 

Sidste år var jeg rigtigt ond. Jeg tog hende på nakken og bar hende ud til hvor vandet gik mig til maven. Hun gik i total panik og var ved at drukne. Endte med at jeg var nødt til at tage hende på nakken igen og bære hende på land - dén redningsaktion kostede mig "kun" 100 røde kradsmærker ned af ryggen :roll:

 

Så... min hund svømmer ikke... punktum :mrgreen:

Stakkels lille våde hund da, gå over i et hjørne og skam dig Ekaterina:fyfy::mrsgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

hi hi jeg kan lige se hendes andsigtsudtryk for mig:klap: Har nemlig været medsammensvoren til noget ligende med en westie:engel:

Mod en terrier :shock: Dét turde jeg godt nok ikke...

 

Var i dagevis overbevist om at Gatoren ville hævne sig på mest grusom vis og sov med et øje åbnet - det vildeste Asta kunne finde på var at slikke mig i øret :mrgreen: Jeg tør slet ikke tænke på hvad der var overgået mig, hvis jeg havde begået samme forbrydelse mod en terrier :shock:

 

 

 

 

 

 

:mrsgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...
Gæst Trine199

Jeg kan slet ikke holde min Chilli væk fra vand! :slem:

Såsnart hun får færten af den lokale å - eller bare en stor vandpyt - trækker hun helt vildt i snoren og vil ud og bade....

 

Hun får lov at svømme i den lokale å på et bestemt sted, hvor vandet ikke er dybere end at hun kan bunde.

Hun sopper egentligt mere end hun svømmer og hun får selv lov at bestemmt hvor længe hun vil være i.

 

Her i sommervarmen har hun været i åen ca. 3-5 gange ugentligt, men vil nok ikke lade hende vinterbade? :hmm:

 

Når det er særlig koldt eller blæsende, får hun heller ikke lov.

 

Hvis ikke vi lige har tid til et besøg ved åen, har hun om sommeren sit eget badebassin.

Dvs. et stort børnebassin med en pressening under og foldet ind over, så hun ikke river hul i det med poterne/neglene :blink:...hun elsker det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan slet ikke holde min Chilli væk fra vand! :slem:

Såsnart hun får færten af den lokale å - eller bare en stor vandpyt - trækker hun helt vildt i snoren og vil ud og bade....

 

Hun får lov at svømme i den lokale å på et bestemt sted, hvor vandet ikke er dybere end at hun kan bunde.

Hun sopper egentligt mere end hun svømmer og hun får selv lov at bestemmt hvor længe hun vil være i.

 

Her i sommervarmen har hun været i åen ca. 3-5 gange ugentligt, men vil nok ikke lade hende vinterbade? :hmm:

 

Når det er særlig koldt eller blæsende, får hun heller ikke lov.

 

Hvis ikke vi lige har tid til et besøg ved åen, har hun om sommeren sit eget badebassin.

Dvs. et stort børnebassin med en pressening under og foldet ind over, så hun ikke river hul i det med poterne/neglene :blink:...hun elsker det!

 

Alle tiders idé tak, den er hermed tyvstjålet! :-D

 

Vores Ronja er helt vild med vand! Fra første gang vi havde hende med til stranden som 7 mdr gammel kastede hun sig frygtløs i vandet, og nu er hun nærmest ikke til at drive ind på stranden igen.. Når vejret er til det, tager vi selv ud og svømmer med hende i snor, ellers står vi på stranden og kaster bold til hende, som hun troligt henter ligeså mange gange som vi vil kaste den :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst survivorman

trine 199

 

min han lab har det på samme måde.er der vand skal man i og vandpytter er til at rulle sig i . har prøvet at lokke ham forbi vand med godbidder dummies bolde ,men intet er så godt som vand.

det er heleåret kun isen på vandet der sætter grænsen hvornår han hopper i

Thomas

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...