Hop til indhold

Tandrensning, fra hvornår?


Louisen
 Share

Recommended Posts

Jeg går lidt og overvejer, hvornår tandrensning osv. er på tale?

 

Jeg ville helst gerne udskyde det til Taiki evt. skal have tjekket hofter, patella og lyst øjne, sådan at han kun skal i narkose i én omgang, men tænderne er måske slet ikke relevant at få tjekket endnu?

 

Altså, han er kun 9 måneder så det er ikke nu og her, det er på tale. Måske om et års tid eller halvanden?

 

Og hvad med øreskylning, er det nødvendigt eller en god ting at få gjort? Han har ikke problemer med ørerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay.

 

Så venter jeg da helt sikkert. Også fordi der er noget tid til, at det er relevant at få tjekket hofter osv. Han er jo stadig en ung purk der skal vokse til (og tabe sig lidt, hehe) og så skal han jo også lige brilliere på udstillinger (og få lidt ro på hormonerne), før han kan overvejes at bruges til avl (= diverse tjek).

 

Jeg ved, at jeg bliver meget syg og dårlig af bekymring, når han skal i narkose, så det er lige så meget for min egen skyld som hans, at jeg gerne vil undgå det så meget som muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er da ingen der siger at han nogenside skal have renset tænder?? :vedikke:

 

Min gamle Cody blev næsten 14 år, og fik mig bekendt ikke renset tænder en eneste gang i sit liv -han fik det i hvert fald ikke i de sidste 7 år af sit liv, hvor jeg havde ham og han havde super finde tænder for sin alder.

 

Flica er 12½ nu, og har fået renset tænder én gang, samtidig med at hun blev sterilliseret som 4 årig, men ellers ikke, hun har lige været ved dyrlæge i tirsdags og dyrlægen og jeg er enig om, at en tandrensning ville pynte, men så længe hun spiser og gnaver i tyggeting frivilligt -også de "kedelige" tyggeting, som tomme, gamle marvben, så skal hun ikke i narkose bare for det.

 

Chivas er 6 år nu og har aldrig fået renset tænder, han var ligeledes til dyrlæge i tirsdags og fik faktisk store ros for sine tænder :cool:

 

Så det ville jeg nu overhovdet ikke bekymre mig om, det er ikke sikkert at det nogensinde bliver aktuelt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Spilop

Jeg har pt 9 hunde og har desværre måtte aflive 5 igennem tiden, ingen har nogenside fået renset tænder. Til noget udstilling var der en dyretandlæge som påstod at ingen dyr kom godt igennem deres liv uden tandresning engang imellem, hvorefter jeg hentede Pjalte på 13 år og Barney på 9 år, og han måtte indrømme at de trængte ikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke (10år) har heller aldrig fået renset tænder. Men det har vi så selv holdt vedlige med tandbørstning fra hun var 8 uger.

 

Heldigvis! For hun har aldrig været særlig interesseret i kødben, og i de sidste år har hun haft allergi, så hun ikke må få kødben eller tyggeting.

 

I dag børster vi tænder næsten hver dag. Da hun var ung var det kun en gang om ugen, bare for at holde øvelsen vedlige.

 

Ører? Sunde ører renser sig selv. Hvis der ikke er snask i, og Taiki ikke går og ryster på hovedet, så er der ingen grund til at gøre noget.

 

Men når Taiki alligevel skal bedøves, så er det en småting, -og hos mange dyrlæger noget rutinemæssigt at chekke ører og tænder. Det ER jo nemmere på en sovende hund. Og hvis hunden er sej og tykhudet, så er det ikke sikkert, at man opdager om der er knækket lidt af en kindtand, eller om der er kommet skidt ind trommehinden.. De flapørede kan have lidt infektion, og de stritørede kan have en avne eller lidt skidt dybt inde i øregangen. Det er meget nemt at fjerne når hunden sover.

 

Silke har flere gange fået skyllet ører i forbindelse med infektioner -i bedøvelse- .... Men hun er også en flapøret hund med allergi.. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, tænderne skal tjekkes uanset hvad når han alligevel er i narkose. Hvis der ikke er noget at se, får han jo ikke renset tænder. Min dyrlæge er meget ærlig med den slags.

 

Det var mere fordi det slog mig om det var noget "man" gjorde... Jeg er førstegangshundeejer og tandhygiejne på hunde er ikke det emne, jeg har snakket mest med andre hundeejere om. Så tænker man jo, om det er noget "man" bør tænke på eller hvad.

 

Han får en dentastix engang imellem når vi husker at købe dem, men han spiser dem hurtigt som slik. Til gengæld tygger han mange oksehudsben m.m. og jeg kan se, at hans tænder er fine og hvide uden belægninger osv.; som de så ud, umiddelbart efter at de kom til syne efter hvalpetænderne.

 

Jeg må ikke røre ham i munden, så jeg har lært ham "tænder" (vise tænder som når han knurre, men uden lyd eller aggression) og er i gang med at træne "åbne" med ham. Så slipper både jeg, dommere på udstillinger og dyrlægen for, at bakse med ham når han bliver sur over at blive rørt i munden (vi træner med Gamle Ole ostestykker, fordi det er det eneste som giver ham incitament nok... så jeg er ved at falde bagover når han endelig åbner gabet og stinker af gammel ost i skøn forening med almindelig dejlig hundeånde... hahaha).

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, tænderne skal tjekkes uanset hvad når han alligevel er i narkose. Hvis der ikke er noget at se, får han jo ikke renset tænder. Min dyrlæge er meget ærlig med den slags.

 

Det var mere fordi det slog mig om det var noget "man" gjorde... Jeg er førstegangshundeejer og tandhygiejne på hunde er ikke det emne, jeg har snakket mest med andre hundeejere om. Så tænker man jo, om det er noget "man" bør tænke på eller hvad.

 

Han får en dentastix engang imellem når vi husker at købe dem, men han spiser dem hurtigt som slik. Til gengæld tygger han mange oksehudsben m.m. og jeg kan se, at hans tænder er fine og hvide uden belægninger osv.; som de så ud, umiddelbart efter at de kom til syne efter hvalpetænderne.

 

Jeg må ikke røre ham i munden, så jeg har lært ham "tænder" (vise tænder som når han knurre, men uden lyd eller aggression) og er i gang med at træne "åbne" med ham. Så slipper både jeg, dommere på udstillinger og dyrlægen for, at bakse med ham når han bliver sur over at blive rørt i munden (vi træner med Gamle Ole ostestykker, fordi det er det eneste som giver ham incitament nok... så jeg er ved at falde bagover når han endelig åbner gabet og stinker af gammel ost i skøn forening med almindelig dejlig hundeånde... hahaha).

 

Tænderne bliver tjekket som en del af det alm. sundhedstjek i forbindelse med vaccination -det bør de i hvert fald blive :blink:

 

 

Med hensyn til det med at du træner "åbne", med ham fordi han ikke kan lide at blive rørt ved munden, så ved jeg ikke om jeg forstår dig rigtigt, men hvis du mener at du træner ham til at åbne munden, så du kan kigge ind, uden at røre ved ham (røre ved munden), så må jeg skuffe dig med at det altså ikke dur ved udstillinger -og nok heller ikke ved dyrlægen.. En udstillingsdommer vil tage fat om munden på ham, og se tænderne på den "normale" måde, eller h*n vil forvente at du, som handler, gør det..

Men altså, det kan godt være at jeg misforstår hvad du mener :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine har heller aldrig fået renset hverken tænder eller ører - de er henholdsvis 4 og 1 år... Mht. tandtjek, fik han dem så ikke tjekket til hvalevaccination evt. unghundeundersøgelse? Det har mine nemlig fået... grunden til jeg spørger, er at du skriver han ikke vil have man rør hans tænder... og det gør dyrlægen jo nu engang når de tjekker tænder

Link til indlæg
Del på andre sites

Dexter har tendens til tandsten og skal nok have renset tænder engang næste år. Han er ikke særligt glad for tyggeting osv. Så han får dem ikke renset særligt naturligt..

Boris tænder tror jeg ikke, kommer til at fejle noget synderligt i hans hundeliv.

Dentastix giver jeg ikke meget for. Jeg tror ikke på at de virker, når de ryger så hurtigt ned som de gør. Jeg tror det bare er ren reklame-propaganda.

Så hellere bruge diverse tyggeben, griseører, kyllingelår, gulerødder osv osv.

 

Det med udstilling. Du kan risikere at få en rigtig dårlig bedømmelse hvis dommeren ikke bare kan se hundens tænder ved berøring. Altså at dommeren simpelthen dømmer din hund ned på dårligt temperament pga dette. Jeg tror endda, at en tvær dommer ville kunne finde på at diskvalificere en löwchen på at den knurrede og evt. Bed efter dommeren ved fremvisning af tænderne.

Men nu ved jeg jo ikke med shibaerne, for de skal jo have et noget anderledes temperament end löwchen, så en dommer ville muligvis ikke lade hammeren slå så hårdt ved en shiba.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...