Hop til indhold

1 uge gammel hvalkp tager ikke på


Gæst imone
 Share

Recommended Posts

for en uge siden fik vi et kuld hvalpe på 7. der var en der var lille - vejede cirka 300 gr. hvor de andre vejede 500 gr, den var dog meget frisk. vi sørgede for at den blev lagt til ved de gode patter, og fik lidt fred til at spise for de andre. men efter et par dage blev vi opmærksomme på at den ikke suttede rigtig, den gumlede bare, dog meget ihærdigt. fra lørdag begyndte vi på mælkeerstatning fra en engangssprøjte, den får cirka 8-10 ml, hver anden time, vi vejer den før og efter, og normalt vil den have taget 5-6 gr. på. men til næste måltid er den for det meste nede på startvægten igen - altså de 5-6 gr. er væk....vi har snakket med dyrlæger, og den er blevet set på af en dyrlæge, som siger at den ser fin ud - lille, men fin. den har ingen ganespalte, og den tisser og skider. for to dage siden tog den pludselig 20 gr. på, og det sidste døgn er det kun 5 gr. skal lige siges at dens søskende er oppe på 800 gr nu. har set den har suttet ordentligt ved moderen meget få gange, hvor den har taget 4 gr. på ved måltidet - så den kan godt, men det er kun i sjældne tilfælde den er heldig at få fat....nogen råd? og ikke aflivning - den er frisk, og stærk, og beklager sig ikke....

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen til :-)

 

Hvis hvalpen er fin og rask ville jeg lade den være.

 

Al den vejning osv. flere gange dagligt kan vel også stresse den lille fyr?

 

ah ja.. Det ville jeg også lade være med... Måske veje den en gang om dagen, eller hver anden dag... Så længe den er frisk og glad så lad den få så meget fred som muligt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har I snakket med dyrlægen om mælkemængden? Jeg synes at det lyder som meget lidt med 8/10 ml..og hvorfor ikke sonde eller flaske? og 5-6 gram af 10 ml mælk lyder helt forkert, nærmest som om at halvdelen ryger udenbords..Mælk vejer lidt mere end et gram pr ml

Lige nu synes jeg det lyder som om h*n kun får nok til at overleve og ikke mere..

Når jeg sondemader (løver med en slutvægt på 5 kg - fødselsvægt 120 gram) så giver jeg 5-8 ml hver 2 time de første 3 dage...derefter 15-20 ml hver 3 time.. 2 uger gamle går vi over til flaske (30 ml mælk af gangen hver 3 time) hvis den sutter, medmindre den er begyndt at få fra mor.. og dropper samtidig natmadningen... 3 uger gamle får den kun morgen og aften men er også igang med at spise tørfoder allerede fra 2 uger..Det står fremme så den starter selv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er hvalpen undersøgt for om der er en fysisk årsag til at den ikke kan sutte selv?

 

I kan evt. bruge en engangshandske og prikke huller i en finger med en nål, så hvalpen kan udvikle sutteevnen samtidig med den spiser, og I kan trykke lidt på handsken så ikke det er så svært for den. Men jeg ville altså lige få tjekket ganen og andet der kan have indflydelse på hvor vidt hvalpen er fysisk i stand til at sutte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er hvalpen undersøgt for om der er en fysisk årsag til at den ikke kan sutte selv?

 

I kan evt. bruge en engangshandske og prikke huller i en finger med en nål, så hvalpen kan udvikle sutteevnen samtidig med den spiser, og I kan trykke lidt på handsken så ikke det er så svært for den. Men jeg ville altså lige få tjekket ganen og andet der kan have indflydelse på hvor vidt hvalpen er fysisk i stand til at sutte.

Den er blevet undersøgt af en dyrlæge (læste jeg et eller andet sted)..Og der er ingen ganespalte..

Men den er jo lille og de andre skubber den vel væk?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi havde også en meget lille hvalp i vores kuld for et par måneder siden, og vi sørgede for at lægge hende til hos moren, hver gang hvalpene diede. Vi havde ikke den store succes med sutteflaske, så vi sørgede som sagt bare for at hun kom til hver gang og fjernede en eller to af de andre hvalpe, så hun kunne komme til at spise. Det var også som om hun ikke rigtig suttede igennem til at starte med, men til sidst var hun alligevel blevet så stor at hun selv kunne "møffe sig på". Vi var også meget bekymrede til at starte med, men det gik heldigvis og hun er blevet en rigtig dejlig vovse og en lille bisse. Hun er stadig en hel del mindre end mange af de andre, men vi har også et par hvalpe som er noget størrer end de andre. I har jo fået hvalpen undersøgt for fysiske skavanker, så det er bare at klø på med at få vovsen fedet op. (Og selvfølgelig holde dyrlægen på stand by, så alt fortsat er som det skal være). Pøj pøj med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min fornemmelse er , at den heletiden ligger på grænsen for at være dehydreret. Og derfor ikke har kræfter til at sutte ordenlig og lang tid nok. Ville nok bede Dr dyr give den en væskedepotsprøjte i nakken og så gå i gang med hver anden time i nogle døgn.

Nogle erstatninger er de ikke glade for. Kig på Kirstens hjemmeside: www.ammestuen.dk

Her er ofte gode råd.

Synes faktisk ikke , de fleste dyrlæger ved meget vedr utrivelige nyfødte hvalpe.

Jeg er noget i tvivl om Løwchen har ret i erstatningens massefylde???, da der er så høj fedt% at jeg mener massefylden (gram per milliliter).må være under 1.

Prøv tillige at øge tilskud til lidt mere.

At den ikke brokker sig, betyder ikke at den trives.

Jeg giver så ikke de andre ret, vejning og check af dehydrering er det , der gør at man kan træde til i tide. Og det er bestemt flere gange dagligt ved mistrivlsel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min fornemmelse er , at den heletiden ligger på grænsen for at være dehydreret. Og derfor ikke har kræfter til at sutte ordenlig og lang tid nok. Ville nok bede Dr dyr give den en væskedepotsprøjte i nakken og så gå i gang med hver anden time i nogle døgn.

Nogle erstatninger er de ikke glade for. Kig på Kirstens hjemmeside: www.ammestuen.dk

Her er ofte gode råd.

Synes faktisk ikke , de fleste dyrlæger ved meget vedr utrivelige nyfødte hvalpe.

Jeg er noget i tvivl om Løwchen har ret i erstatningens massefylde???, da der er så høj fedt% at jeg mener massefylden (gram per milliliter).må være under 1.

Prøv tillige at øge tilskud til lidt mere.

At den ikke brokker sig, betyder ikke at den trives.

Jeg giver så ikke de andre ret, vejning og check af dehydrering er det , der gør at man kan træde til i tide. Og det er bestemt flere gange dagligt ved mistrivlsel.

Jeg bruger esbilac og jeg har lige vejet 10 ml..Det vejer 13 gram...

Og jeg siger også vej den både før og efter måltidet...

Link til indlæg
Del på andre sites

ok, jeg bruger esbilac også, men der står at den skal have 30 ml. pr dag pr 115 gr. så det må være cirka 80 ml...dens mave ser fin rund ud, men ja, den tager ikke på, vil i mene jeg skulle prøve at optrappe mængden? i søndags øgede vi mængden fra 4 til 10 ml, og der tog den 20 gr. på, men med samme mængde senere har den ikke rigtig taget på, så ja, måske skal den have mere....

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg tænker lidt om jeg skal give hende 12 ml. hver time? hun er nemlig ikke særlig samarbejdsvillig og gider ikke rigtig have maden så tvivler på jeg kan få 20 ml. i hende i en omgang,,,

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige kigget i Birgitte Schjøth´s bog.

Den er nu 1 uge og vejer ca 300 gram.

Den skal så have 20-25 % af kropsvægt /døgn = ca 60 gram/døgn.

Hvis du giver hver 3 de time døgnet rundt er det 8 gange med 7,5 ml hver gang. Så får den tid til at fordøje også.

Det kan tage flere døgn at få den i gang.

Og forsøg endelig ikke at lave modermælkserstatningen mere koncentreret.

Held og lykke med den,. Og jeg kender godt det med panik på,, hvorfor vil den da ikke bare trives og den burde jo næsten have doblet sin fødselsvægt.

Link til indlæg
Del på andre sites

ok, jeg bruger esbilac også, men der står at den skal have 30 ml. pr dag pr 115 gr. så det må være cirka 80 ml...dens mave ser fin rund ud, men ja, den tager ikke på, vil i mene jeg skulle prøve at optrappe mængden? i søndags øgede vi mængden fra 4 til 10 ml, og der tog den 20 gr. på, men med samme mængde senere har den ikke rigtig taget på, så ja, måske skal den have mere....
Har du prøvet at veje de andre før de spiser og efter? hvor meget spiser de pr gang?

 

Jeg bruger også Esbilac. Er det opløst eller tørt du har vejet???? Jeg er hellerikke så sikker.

Men Olier /fedtstoffer plejer ved samme volumen at veje mindre end samme mængde vand.

opløst selvfølgelig ellers er der ingen idé i at grøe det

 

jeg tænker lidt om jeg skal give hende 12 ml. hver time? hun er nemlig ikke særlig samarbejdsvillig og gider ikke rigtig have maden så tvivler på jeg kan få 20 ml. i hende i en omgang,,,
Jeg tror mere på at du skal lade lidt længere gå mellem måltiderne..Ellers bliver hun bare holdt småmæt hele tiden og idéen er vel at hun selv skal til at sutte hos mor
Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige kigget i Birgitte Schjøth´s bog.

Den er nu 1 uge og vejer ca 300 gram.

Den skal så have 20-25 % af kropsvægt /døgn = ca 60 gram/døgn.

Hvis du giver hver 3 de time døgnet rundt er det 8 gange med 7,5 ml hver gang. Så får den tid til at fordøje også.

Det kan tage flere døgn at få den i gang.

Og forsøg endelig ikke at lave modermælkserstatningen mere koncentreret.

Held og lykke med den,. Og jeg kender godt det med panik på,, hvorfor vil den da ikke bare trives og den burde jo næsten have doblet sin fødselsvægt.

Er det esbilac der står om i Birgits bog? ellers tror jeg da at hun skal gå efter fodringsvejledningen på dåsen...

Min dyrlæge sagde at man optrappede i takt med de andre hvalpes vækst.. Og hvis bare en tredjedel af det den får ind ryger ud af munden igen så får den for lidt nu

Link til indlæg
Del på andre sites

Hver time er for meget, når de nærmest tvansfodres.Mener der bør være mindst 2 timer iimellem.

Jeg havde for nogle år siden plejehvalpe fra Ammestuen, som min erstatningstæve ikke kunne amme fuldt ud. De var meget større race. Den ene var også modvillig og lidt stillestående i vægt, men kom fint herfra. De fik hver 4 de time og var vist 6 døgn da de kom efter tævens død.

Link til indlæg
Del på andre sites

ok, ja hvis den fik alle 10 gr. vile den vel ogsåtage 10 gr. på efter hvert måltid, men den tager kun 5 gr. på, men 5 ml hver anden time giver også 60 ml ialt. men så tisser og skider den efter måltidet, og der ryger omkring 2 gr, og så ryger de sidste inden næste måltid så man er tilbage hvor man startede...lidt frustrerende.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg vejede en i går, og der spiste den 11 gr, men ved ikke helt om det var bare en hyggetår eller om det var et stort måltid...det er lidt svært, for jeg syntes de kravler hen og spiser ved hende rimelig tit

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen

Birgitte S. nævner ingen specielle mærker, men da bogen er gammel er det nok Espilac, da det nok var eneste mærke ,man kunne købe mange steder på det tidspunkt.Og iøvrigt tror jeg at faststofindholdet i de andre mærker er rimelig sammenlignelige og nok også blalndingsforholdet.???,

Og hvis man får 10 ml i hvalpen = ca 10 gram, så ryger en del til væskebalance, andet til urin og afføring, så der øges ikke med 10 gram. Kun lige inden afføring og urinering foretages.

Jeg ville nok i dit sted lægge et par store hvalpe til for at trække uddrivningsrepleksen igang , så fjerne den ene og lægge den mindre til og derefter prøve at få lidt erstatning i den, hvis den ikke orker mere.

Men min erfaring med disse er ikke så stor, måske har Løwchen en bedre ide.

Min veninde , der har mere erfaring med dette, mener det oftest er dehydrering, der hæmmer ellers sunde hvalpe.Så de får et skud isotopisk saltvand i nakken.

Jeg har da også brugt det nogle gange , men hader at stikke i så små hvalpe og så har jeg gigt i fingrene, så Dr dyr har været inddraget .

Link til indlæg
Del på andre sites

vi har prøvet det med at lade andre hvalpe få gang i den først, for derefter at ligge hende til, men det hjælper ikke, hun kan jo stadig ikke få ordentlig fat, når jeg vejer hvor meget hun tager på ved et måltid vejer jeg hende lige før, og lige efter, inden hun tisser. skulle hun ikke være sløv hvis hun er dehydreret? det er hun jo ikke, og hun har også masser af energi til at forsøge at sutte i lang tid - 5 min af gangen, men det er bare hendes teknik der hæmmer hende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Har I prøvet at stikke en finger i munden på hende og lade hende sutte? Danner hun fint nok undertryk? lægger hun tungen som hun skal?

Jeg har lige haft en der skulle hjælpes.. Hun tog hele tiden patten under tungen og kunne selvfølgelig ikke sutte mælk ud.. Hun blev lagt til den største/længste af pattevorterne..

 

Et er hvertfald sikkert: hvis hun ikke tager på får hun ikke nok, og så er det lige meget hvad der står i bøger eller på dåser at hun skal have i døgnet... En hvalp skal tage jævnt på, målt over et par dage..

Hvis hun ikke vil samarbejde med sprøjte eller flaske må du sonde hende.

 

Hvor bor du? hvis det er inærheden af mig vil jeg godt hjælpe dig

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har ikke kunne ¨å hende til at sutte på min finger, og jeg prøver at lægge hende til forskellige brystvorter af forskellige størrelser, men hun vil kun have dem helt nede mellem benene, de andre stritter hun fuldstændig imod hvis jeg prøver at ligge hende til der :) men der er kommet et lille gennembrud :) indtil nu har hun slet ikke virket sulten når jeg fodrede hende, og det skulle nærmest tvinges i hende, men i dag virkede hun sulten og var nærmest ved at sluge sprøjten, så vi forsøgte igen med den babysutteflaske vi havde købt til hende (de hundesutteflasker vi har virker til at være meget ringe og sutten meget stiv i det) og ja! hun suttede på den - ikke sådan at hun lavede undertryk, men det render jo også lidt selv fra flaksen, så hun fik et helt måltid uden at svine :) og har fundet ud af at hun sutter mere når hun ligger op af moderen, og flasken ligger som om det er moderens bryst :) godt med lidt snedighed :) og siden i morges kl 8 har hun taget 8 gr. på. så det er vel bedre end ingenting :) ved slet ik lige hvor meget jeg skal regne med at hun skal tage på....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...