Hop til indhold

Negle for lange eller ej?


Stefano Fava
 Share

Recommended Posts

Da jeg var ved dyrlægen, syntes jeg ikke rigtigt hun kikkede grundigt på hundens poter - på trods af det var en af grundene til besøget. Min hund har jo i noget tid haft utroligt ømme og sårbare poter, og tænker lidt om neglene mon er med-årsag til det?

 

Jeg har utroligt svært ved at klippe hunden selv, men kunne da tage 2-3negle før hen og så give hunden en pause før jeg tager 2-3 igen osv osv.. Men nu her ville jeg lige nappe 3 styk, og hunden blev denne gang desideret gal på mig/negleklipperen.. Har en fornemmelse at hendes negle er ultra ømme, og så tænkte jeg om min negleklipper mon er for dårlig?? Har sådan en type: kloklipper.jpg Det er en type, hvor man skal passere neglen gennem et "hul". Min teori er at den klemmer og river en smule, og især på min nervøse og eventuelt "neglesmertendehund" gør det ondt være at jeg først skal placere neglen perfect inde i hullet som er knap stort nok til neglen kan komme ind...? Jeg har tænkt på at få neglene klippet hos dyrlægen, men vil seriøst hellere have nikki hader mig i et minut et par gange om dagen(3negle max 1min), end at sende hende i narkose hos dyrlægen dagen ud. Hader narkose. Findes der ikke en type negleklipper som er utroligt effektiv, hvor man ikke skal presse med et halv ton kraft? :) Fik denne negleklipper i petworld - spurgte hvilken der kunne anbefales til en "tykneglet" hund, og fik så den dyreste af deres negleklippere i hånden. :vedikke:

 

mobilaugust 007.jpgEr helt flov over at uploade, ser helt forkert ud men er jo ikke ekspert... Den sorte negl kom for ni måneders tid siden, gradvist. De var alle hvide indtil hunden blev omkring de to år. (boede i italien til hunden blev 2 år, dernede gik vi på bjerge og asfalt only - det holdte hendes negle korte men trædepuderne tog også skade dernede til tider).. Har ikke lagt mærke til det før idag, at hundens negle på forpoterne, faktisk bøjer en smule når hun hviler på poten. Og har jo læst at en hund med lange negle, vil ændre "gåstil" for at undgå at gå på neglene for meget - 2+2 = derfor min hund slider sig skæv og får rifter og ømme poter??? Dunno.

 

Håber der er nogen der kan se noget ud af de små billeder. =)

Tak på forhånd.

 

Negleklipper amatøren.

mobilaugust 006.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 59
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Rigtig rigtig meget for lange, hvis du spørger mig.

 

Jeg bruger sådan en type her til mine grander og den gør det glimrende:

http://www.alttilhundogkat.dk/neglesakse?/Generelt/HUNDE/B%F8rster%20Kamme%20Sakse%20mm/Neglesakse/Neglesaks%20med%20praktisk%20gummih%E5ndtag,%20Stor.%20Ass.%20farver/&showitem=9325

 

Men ellers kender jeg folk, der bruger noget lignende denne: http://www.alttilhundogkat.dk/neglesakse?/Generelt/HUNDE/B%F8rster%20Kamme%20Sakse%20mm/Neglesakse/274686%20Oster%20elektrisk%20ledningsfri%20neglefil.%20/&showitem=11036

Hvor hunden altså ikke får dem klippet, men slebet. Det var måske en idé, hvis hun er ømtået. Ikke alle hunde bryder sig om den snurrende fornemmelse, når de bliver slebet, men det er sikkert en tilvænningssag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg var ved dyrlægen, syntes jeg ikke rigtigt hun kikkede grundigt på hundens poter - på trods af det var en af grundene til besøget. Min hund har jo i noget tid haft utroligt ømme og sårbare poter, og tænker lidt om neglene mon er med-årsag til det?

Billedet er ikke perfekt til at man kan afgøre, om hundens negle er for lange. For at se det skal hunden faktisk stå på alle fire ben. Rammer en negl så gulvet - eller befinder sig lige lovligt tæt på dette -, så skal negleklipperen trækkes. Jeg er ikke specielt glad for de klippere med hul, som du har. Min klipper kan åbnes helt, så den kan bruges til både små og store hunde.

 

Kraftig negleklipper til store hunde | Gærum Dyreklinik

 

Det kan godt være svært at komme i gang med at klippe selv, men din hunds negle ser farvemæssigt ud, som om det ikke ville blive noget problem. Du skal bare endelig, endelig huske at klippe mindre af, end du måske lige har lyst til, for hvis kløerne ER lange, så er nerven vokset med ud. Hvis man derimod klipper lidt, men hyppigt, så når nerven at trække sig tilbage. Det hørte jeg fra en hundetrimmer engang.

 

Hvis du anskaffer dig en ordentlig neglesaks og så ellers stiller en skål med små, gode guffer - så er narkose ikke nødvendig.

 

Go' vind med projektet. :5up:

 

Tilføjelse: Jeg så først nu, at Mie også havde skrevet. Billedet af hendes neglesaks ligner "min", og eftersom den er næsten 100 kr. billigere, så var det måske en idé at nappe den i stedet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Bruger samme negleklipper som Mie linker til (den første), den er rigtig god. Har lige fundet dette, måske det kan hjælpe dig:

 

Hundens negle skal klippes så de lige netop ikke rører jorden, når hunden står op. Man må dog aldrig klippe ind i den lyserøde læderhud, man kan se i lyse negle. Har hunden lyse negle, klipper man 2-3 mm fra læderhuden (”nerven”).

pote_s.jpg

 

 

Og så kan jeg anbefale at købe clip stop - HVIS nu du en dag klipper lidt for langt, kan du stoppe blødningen med det samme.

 

 

Her er også et billede + en god beskrivelse, også hvordan du kan se om du er ved at klippe for langt med den sorte klo:

 

Gode råd fra dyrlægen - hundesitter.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja de er for lange. Hvis neglene når ned og hviler på gulvet som her.

Som du siger: Især på hendes venstre forpote er nogle af tæerne skæve og tæerne bliver krummet bagover ind mod hende selv. Dette giver ømhed og jeg fatter ikke at dyrlægen ikke gjorde noget.

Det må være en ommer!

 

Den negleklipper du viser, er ikke den bedste, du kan købe en bedre hos dyrlægen eller i gode tilbehørsforretninger.

 

I mellemtiden kan du, hvis du har en stor 3-i-1 negleklipper klippe en smule af siderne af neglene og derefter tage spidsen. Det gør ikke ondt som at klippe hele neglen med en sløv klipper.

 

Du kan også file med en god neglefil eller pimpsten.

 

Hvis du sætter/lægger hende og lægger en ekstrem lækker guf lidt foran hende og siger hun ikke må tage den (ikke skælde ud) vil hun måsk blive så fikseret på guffen at det afleder hende fra at du piller ved poterne. En negl - et lille klip/fil og værs'go til guffen, og måske endda flere guffer på gulvet så belønningen bliver rigtig spændende og dermed nedgraderer ulysten til behandlingen.

 

Hvis hun vil bade, kan det gøre det hele nemmere da neglene derved bliver blødere, så lige efter et fodbad/strandbesøg er et godt tidspunkt.

 

Jeg vil foreslå, at du efterfølgende bare tager en negl dagligt i et par måneder så hun får en ny indstilling til at få klippet neglene :-)

 

Sådan en negleklipper er langt stærkere end den du viser og klipper derfor bedre FURminator negleklipper (274531) - Nye varer PET | www.kruuse.com

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil foreslå at du klipper negle på hende stående med foden bukket bagud, ligesom når man renser hove på en hest.

Specielt når hun ikke kan lide det.

 

På den måde kan hun ikke se hvad du laver og hun vil dermed ikke have lige så stort behov for at have en mening om det.

Du vil også bedre kunne holde poten stille på den måde OG vigtigst, så vil du kunne se hvor langt ind du kan klippe, da du nedefra/bagfra kan se hvor langt ind du kan klippe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil foreslå at du klipper negle på hende stående med foden bukket bagud, ligesom når man renser hove på en hest.

Specielt når hun ikke kan lide det.

 

Det må være en smagssag, jeg kan slet, slet ikke på den måde på trods af de hundredevis af hove jeg har renset gennem tiderne :-)

Min datter gjorde det også med hunden stående.

Jeg kan bedst med min hund liggende på maven eller på siden som han vil, man må bare prøve sig frem.

 

God pointe med at hunden ikke kan se hvad der sker!

Derfor kan det også være en god ide at starte med bagpoterne, så hunden vænner sig til lyden deromme hvor den ikke har synsoplevelsen med

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes de ser meget lange ud. Og det ud fra, at hendes tæer krummer.

 

Jeg er på ingen måde en ørn til at klippe negle, og er så bange for at klippe for meget af da Cille har sorte negle.

Nu er hun jo ikke særlig stor, så hun ligger på ryggen på mine ben mens jeg klipper.

 

Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for input alle sammen. :) Vil prøve at kombinere lidt, hvordan lyder det hvis jeg binder hende stående så hun ikke kan sætte sig/ligge sig, og så klipper mens min søster "fodrer" med kyllingegodbider eller lignende? :) Hvis det kunne virke og jeg kunne tage alle negle, ville det måske mest af alt sætte mit hjerte lidt i ro. Har haft noget klipstop i uendeligheder(KW-Klipstop), har en enkelt gang klippet lidt for langt og det kan godt nok bløde... :o

 

Eller er jeg for ivrig? Vil gerne have problemer ordnet, og gerne hurtigst muligt jo.

Hvis jeg nu kan få alle negle klippet lidt ned, så kunne jeg eventuelt begynde at tilvænne hunden til den der vinkelsliber? :hmm: Tror aldrig nikki bliver glad for at få klippet negle, om jeg så tager en negl om dagen? :( Jeg må gerne røre hendes poter, smøre dem med dit og dat og hun nyder faktisk at få masseret trædepuderne hvor underligt det så lyder. Kan ikke forstå det, og eneste forklaring jeg kan tænke på er at neglene i lang tid har været ømme, for hun spjætter først i det moment hvor negleklipperen bliver placeret om neglen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gør ondt på hunden når du klipper for langt, så hendes modvilje overfor negleklipningen kommer sikkert derfra.

 

Jeg synes hendes negle ser meget for lange ud, og hvis ikke du kan overskue at få dem fikset hurtigt, kan du måske tage hende med til dyrlægen som kan give hende noget beroligende, og klippe neglene dér?

Link til indlæg
Del på andre sites

Har lige kikket efter, om der er nogen forskel nå hun står på alle fire.. Det er meget forskelligt hvordan neglene sidder for hvert billede jeg skal til at tage(og skridt hunden tager) , og så i det jeg trykker og blitzen går, så bevæger hunden sig.. hehe... :S Men at neglene nogengange(især de to midterste), sidder så forskelligt, og er så meget i spænd(kan mærke de er i spænd mod gulvet) er ihvertfald ikke i tvivl om at neglene rører overfladen de berører, og det gør de så meget at de sidder sig i spænd. augustmobil 005.jpg

 

Det eneste hunden er glad for at gå på for tiden er græsplæner, udover de ødelagte trædepuder så kunne jeg forstille mig at neglene ikke presser særligt meget opad når hun render på græs? Og grus er hendes mareridt nummero uno, det er jo også alt for tilfældigt hvornår en negl bliver jogget op i tåen! Begynder at kunne se billedet..

augustmobil 002.jpg

Redigeret af Stefano Fava
Link til indlæg
Del på andre sites

Alt for lange efter min mening.. På baggrund af tæernes krumning..

 

Hvis det larmer når hunden går på trægulv osv er de for lange? Her klipper jeg når det larmer og det er ca meget tit!

 

Jeg vil osse foreslå noget afslappende hos dyrlægen og få dem klippet godt ned.. Dyrlægen brænder blodkarene så blødningen stopper..

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi betaler dyrlægen for at klippe Taikis, da han også er meget øm omkring sine poter. Det betyder at jeg kan koncentrere mig om at aflede ham, rose osv. imens sygeplejersken og dyrlægen ordner resten.

 

Taiki bliver meget ømpotet af at have for lange negle og det gør mennesker i øvrigt også (på fødderne). Så jeg ville nok anbefale at du fik dyrlægen til at tage dem i bund i første omgang, evt. med bedøvelse osv. og så i gang med træningen og at tage lidt men ofte.

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt bruger jeg dette gode trick lært til mig af sygeplejersken:

 

Hvis diverse godter ikke virker som afledning, så pust hunden på næsen. Det er jo en eksplosion af duft og dens sanser kommer på arbejde, samtidig med at det dufter af dig så det virker beroligende.

Taiki kan skrige op og være umulig ved negleklipning, MED MINDRE jeg puster ham på næsten. Så bliver han roligere og finder sig i det. Og jeg bliver blå i hovedet af at puste.

 

Et andet godt trick er tørret kød som man holder et godt tag i. Når Taiki koncentrerer sig om at flå stykker af tørret and eller kylling fra hinanden, hjælper det også en del.

 

Men det bedste trick er altså at puste, jeg gør gerne det at jeg spiser en leverpostejsmad inden, så min ånde er ekstra hundevenlig og så siger jeg "Dygtig" mens jeg trækker vejret ind, haha, det er en hel kunstart. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm tror jeg vil overveje dyrelægen, men kan han klippe dem "godt korte" uden narkose? Har selv været i narkose med slem erfaring jeg ikke skal ind på, så vil helst ikke at min hund også skal risikere det hvis jeg kan undgå det. Har længe tænkt hundens negle ser ud som om de er "forslåede", altså de er 100% rene, men de er fyldt med brune og sorte samlinger...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm tror jeg vil overveje dyrelægen, men kan han klippe dem "godt korte" uden narkose? Har selv været i narkose med slem erfaring jeg ikke skal ind på, så vil helst ikke at min hund også skal risikere det hvis jeg kan undgå det. Har længe tænkt hundens negle ser ud som om de er "forslåede", altså de er 100% rene, men de er fyldt med brune og sorte samlinger...

 

Tror godt de kan gøre det på sovemiddelagtigt og ikke rigtig narkose?

 

Bassil fik det gjort under narkose i anden sammenhæng så det var to fluer med et smæk..

Link til indlæg
Del på andre sites

Alt for lange efter min mening.. På baggrund af tæernes krumning..

 

Hvis det larmer når hunden går på trægulv osv er de for lange? Her klipper jeg når det larmer og det er ca meget tit!

Jeg vil osse foreslå noget afslappende hos dyrlægen og få dem klippet godt ned.. Dyrlægen brænder blodkarene så blødningen stopper..

 

 

Til det markerede: Det passer altså ikke helt. Vi har et lakeret gulv herhjemme, og Ninjas negle er ihvetfald en halv cm. fra at røre underlaget når hun står, og hendes negle kan stadig høres på gulvet :-D

 

 

Hmm tror jeg vil overveje dyrelægen, men kan han klippe dem "godt korte" uden narkose? Har selv været i narkose med slem erfaring jeg ikke skal ind på, så vil helst ikke at min hund også skal risikere det hvis jeg kan undgå det. Har længe tænkt hundens negle ser ud som om de er "forslåede", altså de er 100% rene, men de er fyldt med brune og sorte samlinger...

 

Helt uden nogen form for smertestillende, nej. Som andre har skrevet, så vokser der en nerve med ud i neglen, og det er den der bløder når man klipper for langt = smerter.

Så enten skal hun smertedækkes og eventuelt have noget beroligende, og hvis dyrlægen så kan komme til, kan han/hun klippe neglen så langt ned nerven tillader, og så ca. 14 dage efter, kan neglen igen klippes, denne gang længere fordi nerven så har trukket sig lidt tilbage.

 

 

Vi har lige fået lagt Ninja i bedøvelse + smertestillende på Landbohøjskolen på Frederiksberg, for at få klippet dem ned til der hvor de skal være (hendes negle vokser seriøst værre en ukrudt, og vi kunne ikke følge med med filen, og neglesaks er IKKE en mulighed).

 

Det gav vi 450kr. for, og hun var 'indlagt' i halvanden time, og MEGET groggy efter bedøvelsen. Men hun var ikke i narkose.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende tråd. Vores hundes negle klapre altid på gulvet og jeg synes jeg klipper dem tit... Hmm, det forstår jeg så ikke lige. Kan de slet ikke klapre selv om de ikke rører gulvet helt?

 

Vores ligger på en krøyerkugle pude med alle fire hjul i vejret og sover når jeg klipper og filer dem (bare med en neglefil, så de ikke er så skarpe). Tror de ligger godt og trygt på den. Min negleklipper har ligesom en bue i hver side, som så mødes på midten. Jeg troede den var ved at være sløv måske (den er 6 år gammel og bliver brugt jævnligt til 2 hunde), så jeg købte en ny, men den er dårligere end den gamle... Det er godt nok svært med de negleklippere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror enden på balladen bliver jeg ringer til dyrlægen idag.. :) Tak igen fordi i gad hjælpe mig. =) Nu ikke for at være fedtet, men hvad koster det (ca.) at få klippet negle under bedøvelse?? Det er jo august, og min papa kommer fra Italien på onsdag(har ikke set ham i tre år , pga. økonomien). ;) Så jeg havde jo regnet med at bruge lidt på fis og ballade, men hunden kommer altså altid først her.

 

tumblr_m2uxzdMMA81rrze6lo1_500.jpgTakkeskalde herfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spændende tråd. Vores hundes negle klapre altid på gulvet og jeg synes jeg klipper dem tit... Hmm, det forstår jeg så ikke lige. Kan de slet ikke klapre selv om de ikke rører gulvet helt?

 

Joda for når hunden går, "ruller" poten jo hen over tåen, så medmindre neglene stort set er slidt helt nrf, vil du kunne høre dem. Men der er forskel på lyden når det er som dette og når neglene rammer gulvet først.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Tror enden på balladen bliver jeg ringer til dyrlægen idag.. :) Tak igen fordi i gad hjælpe mig. =) Nu ikke for at være fedtet, men hvad koster det (ca.) at få klippet negle under bedøvelse?? Det er jo august, og min papa kommer fra Italien på onsdag(har ikke set ham i tre år , pga. økonomien). ;) Så jeg havde jo regnet med at bruge lidt på fis og ballade, men hunden kommer altså altid først her.

 

[ATTACH=CONFIG]91856[/ATTACH]Takkeskalde herfra.

 

 

Man behøver da ikke komme i narkose for at få klippet kløer!

Hvis hunden er meget bange kan dyrlægen nøjes med at give en berolignede sprøjte - så den ligesom bliver ligeglad. Dyrlægen vil nok også prøve om han/hun kan klippe kløerne uden hjælp af beroligende.

Link til indlæg
Del på andre sites

I mange tilfælde handler det jo også om at man ikke kan klippe neglene alene...

 

En sørger for beskæftigelsen (pusten på næse, eller godbidsgivning og masser af ros), og en anden klipper neglene...

 

En dyrlæge har helt styr på f.eks. hvor man holder hunden når neglene klippes, og min mors hund hader at få klippet negle, men dyrlægen kan gøre det på 10 minutter uden problemer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...