Hop til indhold

HJÆLP MIN HUND ER MÆRKELIG!


Gæst kato0610
 Share

Recommended Posts

Gæst kato0610

Hej, jeg har en rigtig dejlig lille hvalp, han er 2 måneder han er en Dobermann/Schæfer og både hans far og farfar har været politihunde, så der må være et forholdsvis godt hoved skruet fast på ham.

Han får Pedigree hvalpefoder.

Lige da vi fik ham var han super dygtig til at pive når han skulle ud og tisse, vi roste ham meget da han gjorde det, og han kom ud lige i det han gav lyd fra sig, men det er holdt op igen, desværre.

Hver gang vi kan se han skal ud, så går vi 1,5-2,00 km med ham, og inden vi går i seng går vi 3-4 km med ham, i håb om at han så kan sove igennem, men nej..

Jeg bor sammen med min forlovede, hjemme ved mine svigerforældre, min svigerfar vil meget gerne tage bestemmelsen over ham, men jeg synes at når det er min hund, skal han lære at lytte til mig, og ikke min svigerfar, da vi skal flytte for os selv om 1,5 måned, er det forkert?

Og så til det andet spørgsmål... han laver bæ indenfor om natten, selvom han kommer ud hver gang han vågner, også om natten, han er næsten holdt op med at tisse om natten, nu laver han bare... og bider i tapetet, jeg aner ikke mine godt råd til at få ham til at lade være med det pjatfis han laver..

jeg er bange for at det er mig der gør noget helt forkert mht opdragelsen...

Jeg håber meget at der er nogen herinde der kan hjælpe mig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis han når at tisse om natten er det fordi i ikke kommer hurtigt nok ud med ham... Ligeså snart han giver lyd fra sig så er det fluks ud... :)

 

Jeg synes i går alt for langt med ham... hvis han kun er 2 mdr. gammel altså 8 uger så er han jo kun en baby og kan ikke holde til at gå så meget.... det kan medføre at han bliver overstimuleret og derfor ikke kan sove.... han skal ikke motioneres men blot ud og snuse til verden når han er så lille som han er.... for lange gåture han skade hans knogler og hans vækst...

 

Hav tålmodighed med ham - han er stadig en hvalp og ved ikke at de ting han gør er forkerte.... han VIL bide i ting - det er jeres opgave at aflede han hvis han bliver i tapet og give ham noget andet at lave....

 

Selvfølgelig er det dig og din kæreste som bestemmer over hvalpen.... Men hvis din far har god erfaring så lyt til ham! Jeg kan også anbefale jer at læse en bog om hvalpe (hvalpen af lone greva) - det kan hjælpe jer rigtig godt på vej med opdragelsen... jeg taler af erfaring - jeg har også lige fået min 1. hvalp som er 10 uger gammel og den bog som jeg har anbefalet er rigtig rigtig god :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Det er dig der gør noget galt.

 

Det er en hvalp. Ikke en voksen hund. Det eneste der kan forventes af den hun er at den sover, æder og slider. Thats it.

 

Drop alle de km. De tjener intet formål, og fortæller intet om kvaliteten af hundeluftning. Igen: det er en hvalp.

 

 

Sidder ved telefonen lige nu, så ingen links, men søg i forum, og du skal finde i dusinvis af tråde med akkurat samme indhold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst kato0610

Jeg er glad for jeres råd, og kommentarer, det er første gang jeg har en hvalp, og har fået af vide af mange at de skal gå så langt inden sengetid, men jeg er glad for at I, som har mere forstand på det kan fortælle mig noget andet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en Aussie på 13 uger. Og han har stadigvæk uheld inden for, sådan er det bare, det er vores skyld når det sker fordi vi ikke var hurtige nok. Det kan være det går flere mdr. endnu inden han er renlig.

Man anbefaler at de gåture de får svarer til de antal uger de er dvs. 10 uger = 10 min tur. Vi går ikke mere og han får 3 ture hver dag, istedet prøver vi på at mentalstimulere ham igennem dagen, leger med ham, finder nogle gode hundelegekammerater han kan lege med en gang eller to i ugen, foder søg finde godbider alle mulige mærkelige steder osv.

 

som nano skriver er bogen hvalpen gud værd.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, jeg har en rigtig dejlig lille hvalp, han er 2 måneder han er en Dobermann/Schæfer og både hans far og farfar har været politihunde, så der må være et forholdsvis godt hoved skruet fast på ham.

Han får Pedigree hvalpefoder.

Lige da vi fik ham var han super dygtig til at pive når han skulle ud og tisse, vi roste ham meget da han gjorde det, og han kom ud lige i det han gav lyd fra sig, men det er holdt op igen, desværre.

Hver gang vi kan se han skal ud, så går vi 1,5-2,00 km med ham, og inden vi går i seng går vi 3-4 km med ham, i håb om at han så kan sove igennem, men nej..

Jeg bor sammen med min forlovede, hjemme ved mine svigerforældre, min svigerfar vil meget gerne tage bestemmelsen over ham, men jeg synes at når det er min hund, skal han lære at lytte til mig, og ikke min svigerfar, da vi skal flytte for os selv om 1,5 måned, er det forkert?

Og så til det andet spørgsmål... han laver bæ indenfor om natten, selvom han kommer ud hver gang han vågner, også om natten, han er næsten holdt op med at tisse om natten, nu laver han bare... og bider i tapetet, jeg aner ikke mine godt råd til at få ham til at lade være med det pjatfis han laver..

jeg er bange for at det er mig der gør noget helt forkert mht opdragelsen...

Jeg håber meget at der er nogen herinde der kan hjælpe mig...

 

Hvor længe har du haft hvalpen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil også i første omgang råde dig til, at, i hvert fald mens han er lille, så tag ham ud med det samme for det han skal, og når han har gjort det, så gå ind igen, hvis det ikke er luftetid.

Og når det så er luftetid, så kan du gå tur med ham. Jeg har den tanke, at din hvalp jo også gerne skal lære at det er nat, når det er nat, og hvis man skal tisse, så er det bare det, man skal, og ikke ud at gå tur.

 

Mht længden af turene, synes jeg bare det er super, at du engagerer dig og prøver at stimulere og give masser af motion. Men jeg tror, som de andre heller ikke, din hvalp har et så stort behov...

Og når han bliver ældre, vil det også være lidt anstrengende for dig at skulle gå en lang tur, hver gang han bare skal tisse, og det egentlig kunne gøres på 5 min.

 

Jeg håber snart det lykkes for dig og din hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Små hvalpe synes at den store verden er et super farligt sted - så lige meget hvor langt i går - så tisser og skider den ikke der - for der er den ikke tryg ;-)

 

Gå ud i haven med den (hvis ikke ikke har en have så det samme sted hver gang) hver gang den har sovet, spist, leget eller sådan ca. hver anden/tredie time

Hav STOR tålmodighed - der kan gå flere måneder før den er helt renlig ;-)

 

Lad ham sove i samme rum som jer - så I kan høre hvornår den begynder at blive urolig - og skynd jer så i haven med ham - og ROS den selv selvfølgelig hver gang den gør udenfor - ignorer nå den gør indenfor

 

Når i går tur - slut altid af med at gå i haven så den kan besørge på det trygge sted - haven - for det sted kender den :-)

 

Pedigri hvalpefoder (er efter min mening - snaks/godbidder) - jeg ville nok finde et foder som er lidt bedre så din hund får en optimal start på livet

 

jeg synes helt klart at det er dig/jer som skal tage vare på hvalpen og ikke svigerfar - det er jo jeres hund :5up:

 

Karin :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er en BABY du har - du kan ikke forlange andet end at den opfører sig som en sådan , og de mange km er alt forlangt Når jeg har haft hvalp har jeg brugt flg " tidsskema " - der går ca 12 timer fra hvalpen har fået mad til der kommer noget ud af den anden ende , dvs hvis den får aftensmad kl 18 , ja så skal den ud kl ca 6 næste morgen. Du kan iøvrigt risikere at den først er helt renlig i 5 -6 mdrs alderen , en 2 mdrs hvalp er ikke renlig. Hvis du ved hvilket underlag den har gået på hos opdrætter , feks aviser , kan du prøve at lægge det et sted hvor den godt må besørge og så efterhånden flytte det hen mod døren, så vil den efterhånden forstå budskabet.

 

PS : din hund er ikke spor mærkelig , den er en helt normal HVALP ! også iøvrigt velkommen herinde og tillykke med ham.

Redigeret af anne-lise hansen
glemsomhed
Link til indlæg
Del på andre sites

Når den bider i tapetet, så sig "Nej", tilbyd den en tyggepind eller ben af oksehud, og ROS den når/hvis den vælger dette i stedet. Hvalpe bider i ting og senere hen gør den det meget, fordi den skifter tænder, så munden klør.

 

Du kan godt lære den ikke at bide i tapetet, men den kan ikke selv regne ud hvad den SÅ skal bide i, når den har behovet. Så vis den, hvad der er okay ved at rose når den bider i legetøj eller tyggeben i oksehud.

 

En hvalp bider desuden i ting, for at træne mundmuskulaturen op og især som en måde, at udforske verden på. Små menneskebørn har også en oral fase hvor alt skal i munden. Det er hvalpens måde at udforske verden på.

 

 

Der gik vel ½ år, inden Taiki begyndte at opføre sig som en rigtig hund.... dvs. lagde sine hvalperier på hylden. Men nu hvor han er 9 måneder, er der stadig snert af det. Sådan er det jo med de kræ.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...