Hop til indhold

Hjælp - min westie er besat af snegle

Gæst Gumpe
 Share

Recommended Posts

Uuha, jeg håber sådan I har nogle gode råd til mig.

Vi har en westie på godt 6 måneder, som simpelthen elsker snegle (dræbersnegle osv.) - og når han finder dem, leger han med dem og får sommetider også bidt hul på dem.

Det er jo noget skidt...både fordi det er ulækkert - men vigtigst af alt: fordi han jo fx. kan få hjerte/lungeorm af sneglene.

Vi har desværre fået en del dræbersnegle i vores have i år - men vi går ud hver eneste aften og samler alle dem sammen, vi kan. Så vi kan ikke rigtigt gøre mere for at mindske antallet af sneglene.

Har I gode ideer til hvad vi kan gøre, for at få ham til at holde sig fra sneglene?

Jeg glæder mig til at høre fra Jer:-)

Rikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Køb nogle moskusænder. De spiser sneglene.:slem:

Følger lige med på tråden, jeg har det samme problem med min hvalp, dog ikke der hjemme (ænderne) men på gåture, hvor han ikke er til at rive væk fra dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må lære hunden en kommando for 'lad det ligge' - 'nej' osv?

Bassil elsker som de fleste hestepærer og andre efterladenskaber (ikke hunde-høm-høm'er dog)

Han har lært 'lad-det-ligge!' - og kan komme med forbi sådan en ladning uden problemer.. (i snor)

Hvis han er uden snor, vil han skide mig et stykke - der skal bare guffes så meget som muligt, inden jeg når hen til ham.. :mrgreen:

Så egentlig har han sku nok ikke helt lært det..

Eller jo - kan også bruge det indendørs, overfor legetøj osv.. så lidt har han lært.. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ift. sneglene, så kan det være en smart ting at grave et højt/stort sylteglas ned (f.eks. et glas fra rødkål eller rødbeder) så der kun stikker en lille kant op, og så fylde det halvt op med sukkervand eller øl.

Sneglene tiltrækkes, dumper ned i vandet og drukner, fordi de ikke kan komme op.

Klamt, men nemmere end ænder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund havde de første par måneder en stor kærlighed for snegel med hus :stupid: - ved ikke om de var sjove at spise fordi de knaste sådan når man tyggede dem :hmm:

Vi trænede i hærdigt "spyt ud" og det sku en lettelse den dag i dag. For selvom at hun er 17mdr nu - samler hun stadig ALT muligt op i munden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for jeres forslag og input:-) Vi har lært ham "slip" og det er han rigtig god til. Men det fungerer jo først efter han har fundet sneglen (og puttet den i munden). Så jeg drømte om, at der var en løsning på helt at fjerne interessen for dem, så han går udenom. Men det er nok umuligt.

Vores labrador nærmer sig ikke snegle. Så snart han lugter en snegl, rynker han snude og går hurtigt væk. Det ville være skønt, hvis den lille havde det samme filter!

Ville I give jeres hund en ormekur, hvis I vidste han havde gnasket i snegle? Eller ville I vente og se om der kom symptomer på noget (syv, ni, tretten...det gør der ikke!!)

Hej fra Rikke

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville altså give "nej-øvelsen" et forsøg. Slip-kommandoen kan netop først bruges når hunden har taget fat i sneglen, men "nej" kan stoppe den helt fra at komme i nærheden. Vi har indlært øvelsen som Anne-Lise beskriver, dog med at hunden aldrig har fået det den har fået nej til, men har fået en anden godbid fra os hver gang den har fjernet fokus fra lokkemaden.

Min har en ualmindelig stor interesse i hestepærer, men nu hvor hun er halvandet år gammel, går hun en stor bue udenom dem, fordi hun ved at hun får et nej hvis hun kommer i nærheden af dem. Hvis det er nogle særligt interessante hestepærer (????), får hun lov at snuse til dem, men aldrig smage:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for jeres forslag og input:-) Vi har lært ham "slip" og det er han rigtig god til. Men det fungerer jo først efter han har fundet sneglen (og puttet den i munden). Så jeg drømte om, at der var en løsning på helt at fjerne interessen for dem, så han går udenom. Men det er nok umuligt.

Vores labrador nærmer sig ikke snegle. Så snart han lugter en snegl, rynker han snude og går hurtigt væk. Det ville være skønt, hvis den lille havde det samme filter!

Ville I give jeres hund en ormekur, hvis I vidste han havde gnasket i snegle? Eller ville I vente og se om der kom symptomer på noget (syv, ni, tretten...det gør der ikke!!)

Hej fra Rikke

Hvis jeg boede i et besneglet område, ville jeg under alle omstændigheder tjekke for hjerte/lungeorm hvert halve år for at være på den sikre side.

Link til indlæg
Del på andre sites