Hop til indhold

Min rottweiler har en hjernefejl


Gæst Zwax
 Share

Recommended Posts

Er så utroelig ked. Min elskede rottweiler har en hjernefejl, som aldrig vil kunne fikses :cry:

 

Det hele startede med, at vi undrede over vores skønne lille hvalp var utrolig besat af lys, skygger samt smådyr i have. Vi troede det kunne afhjælpes med en masse adfærdstræning. Vi gik fluks i gang med forskellige typer af træning (både forsøgt med mere og mindre stimullering). Nu har vi desværre fået af vide, at det ikke kan løses med adfærdstræning - det er simpelthen en hjernefejl :megaked:

 

Forskellen er åbenbart, at man normalt kan fjerne hundens fokus, fra det den er "besat" af, og det kan man ikke ved vores. Vi har forsøgt med mange former for afledning (klap, høje lyde, glade lyde, sure lyde, hundefløjter, berøring m.m.), intet kan fjerne hans fokus. Der ud over kan det åbenbart blive værre og sprede sig til flere ting. Det gør efter eksperter hunden utilregnelig og portentiel farlig, hvilket jeg egentlig godt kan forstå. Ved godt hvad vi bør gøre, og det ender det nok desværre også med, vi er nødt til :cry:

 

Når jeg tænker tilbage, burde vi nok have afleveret hvalpen tilbage, da vi fant ud af det - men vi elskede ham jo allerede, og troede vi kunne løse problemet med hjælp af adfærdstræning (han er 2½ nu). Han er på rigtig fin stamtavle, men går ikke ud fra, vi har krav på noget længere.

 

Er der nogen, der har oplevet noget lignende med jeres skønne rottier?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem har stillet diagnosen? Har I brugt både dyrlæge og adfærdsbehandler?

 

Jeg har hørt om tvangsadfærd hos hunde før, men det plejer at være tillært, og dermed kan det også trænes væk. Men har I eksperters ord for at jeres hunds tvangsadfærd har en anden årsag, tror jeg selvfølgelig på det.

 

Om I har krav på kompensation fra opdrætteren må fremgå af jeres købskontrakt. Under alle omstændigheder bør opdrætteren have vide at en af hans/hendes hvalpe har en medfødt defekt, så der kan tages højde for det i fremtidig avl.

Det kunne måske også være interessant for jer at vide om nogle af jeres hunds kuldsøskende har samme problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem har stillet diagnosen? Har I brugt både dyrlæge og adfærdsbehandler?

 

Jeg har hørt om tvangsadfærd hos hunde før, men det plejer at være tillært, og dermed kan det også trænes væk. Men har I eksperters ord for at jeres hunds tvangsadfærd har en anden årsag, tror jeg selvfølgelig på det.

 

Om I har krav på kompensation fra opdrætteren må fremgå af jeres købskontrakt. Under alle omstændigheder bør opdrætteren have vide at en af hans/hendes hvalpe har en medfødt defekt, så der kan tages højde for det i fremtidig avl.

Det kunne måske også være interessant for jer at vide om nogle af jeres hunds kuldsøskende har samme problem.

 

 

Ja begge har været inde over. Vi har forsøgt siden han var hel lille hvalp, så vi har selvfølgelig også givet det tid. Træning tager jo tid. Vi troede nemlig også det var noget, som kunne trænes væk. Jeg har altid haft hund, så det kom heldigvis ret naturligt - men mange forskellige ting er afprøvet. Har hørt om mange forskellige adfærdsproblemer, men aldrig noget som dette.

 

Det er som om, han går helt ind i sin egen verden. Hans hale kører i sådan en S form (en hel anden lovren end han normalt bruger, når han er glad). Han ser glad ud, men er bare helt væk. Man kan røre og kalde på ham, uden han overhoved ændre fokus. Det er som om, han hverken kan høre eller mærke noget. Har også prøvet at skubbe lidt på siden af hans bagdel, så bagdelen flyttede sig, men det reagere han heller ikke på - bliver heller ikke sur - er bare helt væk i sin egen verden og stirre på lyset/skyggen og lovre med halen, på den mærkelige måde.

 

Som jeg forstod det, så ville man normalt ved tillært adfærd altid kunne komme i kontakt med hunden - og så ville det være et spørgsmål om afvending af adfærden ved hjælp af afmanøvre og ros og i nogle tilfælde også enten mere eller mindre stimulering i hverdagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg forstod det, så ville man normalt ved tillært adfærd altid kunne komme i kontakt med hunden - og så ville det være et spørgsmål om afvending af adfærden ved hjælp af afmanøvre og ros og i nogle tilfælde også enten mere eller mindre stimulering i hverdagen.

 

Ja, det har du ret i. Det lyder godt nok alvorligt med jeres hund - kan godt forstå at du er ked af det.

Jeg har fundet dette link: Obessesive Compulsive Disorder | Dog OCD | Canine OCD Information hvor der bl.a. står noget om medicinsk behandling, men jeg ved ikke om det er noget man bruger i Danmark.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det har du ret i. Det lyder godt nok alvorligt med jeres hund - kan godt forstå at du er ked af det.

Jeg har fundet dette link: hvor der bl.a. står noget om medicinsk behandling, men jeg ved ikke om det er noget man bruger i Danmark.

 

Mange tak for linket. Meget interessandt læsning - og skræmmende. Det er ikke noget, de har nævnt for os, men har heller ikke kunnet finde noget dansk på nettet, der lignede dette. Heldigvis gør han da ikke skade på sig (eller andet/andre), som man kan læse nogle gør. Det kan være, man ikke vil gøre det i DK, da der skal livslang medicin til? (bare en tanke - ved selvfølgelig ikke, om de selv bemærker det).

 

Synes bare det er så ærgeligt og sørgeligt det hele. Han er jo en så god hund ellers. Men man skal selvfølgelig helst kunne komme i kontakt med sin hund. Han jagter også skygger fra dyr, og det er jo ikke så smart, at man ikke kan komme i kontakt med ham, når der kommer en fugl forbi. Heldigvis er vores grund indhegnet.

Link til indlæg
Del på andre sites

fox, jeg tænkte også på dig og alto, det lyder som lidt af det samme.

 

og til trådstarter, har du set det afsnit af mig eller hunden med victoria stillwell, med en setter (mener jeg?) der også har voldsomme tvangshandlinger netop omkring lysglimt og skygger? det kunne måske være interessant nok for jer, selv om det lyder som om, at i har haft eksperter ind over. måske kan det findes online.

Link til indlæg
Del på andre sites

fox, jeg tænkte også på dig og alto, det lyder som lidt af det samme.

 

og til trådstarter, har du set det afsnit af mig eller hunden med victoria stillwell, med en setter (mener jeg?) der også har voldsomme tvangshandlinger netop omkring lysglimt og skygger? det kunne måske være interessant nok for jer, selv om det lyder som om, at i har haft eksperter ind over. måske kan det findes online.

 

Tror det er det afsnit jeg har set. Har i hvert fald set et afsnit af "Det er mig eller hunden", med en hund med ca. samme problem (besat af lys), men den hund kunne "afbrydes" - det kan vores desværre ikke. Det var noget af det første, vi selv prøvede - og stadig forsætter med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror det er det afsnit jeg har set. Har i hvert fald set et afsnit af "Det er mig eller hunden", med en hund med ca. samme problem (besat af lys), men den hund kunne "afbrydes" - det kan vores desværre ikke. Det var noget af det første, vi selv prøvede - og stadig forsætter med.

 

ja, det er nok det samme program vi har set. kan faktisk godt huske, at den blev afbrudt i adfærden. men vent på at fox har tid til at fortælle, hun har en hund, som også har tvangshandlinger, så hun har i hvert fald erfaring med problemet.

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, det er nok det samme program vi har set. kan faktisk godt huske, at den blev afbrudt i adfærden. men vent på at fox har tid til at fortælle, hun har en hund, som også har tvangshandlinger, så hun har i hvert fald erfaring med problemet.

 

Ville være fantastisk hvis det kunne gøres noget for min hund. Troede vi havde prøvet det hele - men håber håber håber at der er noget mere vi kan forsøge med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg fået spist :mrgreen:

 

Det skal lige siges at jeg hverken er hundetræner, adfærds- eller lignende, jeg har bare "problemet" helt inde på livet.

Som de andre skriver har jeg en schæfer med de samme problemer, det startede allerede da han var helt lille hvalp og jeg fik alle mulige og umulige råd :blink: Jeg prøvede at afbryde ham med ynglingslegetøjet, holde ham i halsbåndet, baldrian, Dap, divet, nivet osv osv osv.

 

Det jeg har gjort er at accepterer, at han ikke er som andre og "have ham på hans præmisser" - det vil sige give ham den ro han behøver, forsigtig træning og prøve at holde ham ude af det der stresser ham/tvangshandlingerne.

 

Vi er nået så langt idag, at han ikke stresser i hverdagene, kan gå ture og møde andre, kan gå på almindelige træningshold - dog er der fortsat lidt når der kommer gæster, men de fleste har fået en forståelse af ham, så nu går det som regel hurtig over og nogle mennesker der kommer har en slags ro eller udstråler et eller andet, så han ikke reagerer, heriblandt Buddha :5up:

 

Helt lavpraktisk gjorde vi det, da han var hvalp og fangede skygger indendørs - slukkede vi lyset, når der var skygger i haven fra huset blev vi i skyggen, altså holdt ham ude af situationerne så godt vi kunne.

 

Jeg havde en meget lang snak med en fra DCH i Hjørring om problemet og han forklarede mig at Alto havde udviklet et såkaldt "hjernespor" så når han blev lidt stresset eller der skete noget han ikke var vant til så ville han gå tilbage til skyggerne, fordi han fandt tryghed i det, og det kræver oseaner af tålmodighed at få ham ud af et andet spor. (Forestil dig en bil der har kørt 100 gange i det samme sandspor på en strand - og så først derefter skal du skifte retning, det kræver en masse omkørsel før det nye spor er kørt til)

 

Idag har jeg en hund der fungerer 90% normalt og det lever jeg med ville for alt i verden ikke undvære ham :lun:

 

Men aflive din hund det skal du ikke - h*n er garanteret fantastisk alligevel :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fantastisk at høre. Vil bestemt helst ikke aflive ham, vi er jo blevet så glade for ham, og synes også det virker helt forkert, når han er en ung, glad og fysisk rask hund - det mener mange andre "kloge" uddannede mennesker bare er nødvendigt, og må da også indrømme, at jeg synes det er hårdt. Han kræver virkelig meget i forhold til vores anden hund (labrador - første hund - underdanig - kan godt sammen).

 

Vi kan som tidligere nævnt slet ikke komme i kantakt med ham, når han er i det stadie. At fjerne det helt vil være næsten umuligt (han reagere på lysglimt fra teressedør, knive m.m.), men er en forsøg værd. Kan I komme i kontakt med jeres, når han er i den verden?

 

Et lille ekstra eksempel fra i dag: Min kæreste har en sort t-shirt på med et meget lille hvidt logo på. Akino ser det og bliver ved med at stirre på det (halen kører i S form). Vi kan ikke få kontakt til ham. Han slikker på logoet. Vi dækker det til og min kæreste er nødt til at skifte til en anden bluse. Herefter er han helt "normal" igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fantastisk at høre. Vil bestemt helst ikke aflive ham, vi er jo blevet så glade for ham, og synes også det virker helt forkert, når han er en ung, glad og fysisk rask hund - det mener mange andre "kloge" uddannede mennesker bare er nødvendigt, og må da også indrømme, at jeg synes det er hårdt. Han kræver virkelig meget i forhold til vores anden hund (labrador - første hund - underdanig - kan godt sammen).

 

Vi kan som tidligere nævnt slet ikke komme i kantakt med ham, når han er i det stadie. At fjerne det helt vil være næsten umuligt (han reagere på lysglimt fra teressedør, knive m.m.), men er en forsøg værd. Kan I komme i kontakt med jeres, når han er i den verden?

 

Et lille ekstra eksempel fra i dag: Min kæreste har en sort t-shirt på med et meget lille hvidt logo på. Akino ser det og bliver ved med at stirre på det (halen kører i S form). Vi kan ikke få kontakt til ham. Han slikker på logoet. Vi dækker det til og min kæreste er nødt til at skifte til en anden bluse. Herefter er han helt "normal" igen.

 

 

Nu ved jeg ikke hvor gammel han er ? - men det tager tid og man skal have tålmodighed :genert:

 

Med hensyn til t-shirten syntes jeg det var det rigtige at gøre - ihvertfald ikke lade ham gøre det, hvis det kan forhindres skal det også det, når det bliver bedre vil det at din kæreste lige vender sig og siger nej, måske virke.

 

Men da det var værst her og vi sad i mørke om aftenen, og ikke kunne være i haven når det var solskin var jeg altså også ved at opgive, men gjorde det ikke og nu er det faktisk kun hver anden tredje gang vi får gæster der er en reaktion, men det tager tid. Jeg har erkendt, at han aldrig bliver sådan "helt normal" - men pyt med det, bare hans livskvalitet er god, så lever jeg med det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg ikke hvor gammel han er ? - men det tager tid og man skal have tålmodighed :genert:

 

Med hensyn til t-shirten syntes jeg det var det rigtige at gøre - ihvertfald ikke lade ham gøre det, hvis det kan forhindres skal det også det, når det bliver bedre vil det at din kæreste lige vender sig og siger nej, måske virke.

 

Men da det var værst her og vi sad i mørke om aftenen, og ikke kunne være i haven når det var solskin var jeg altså også ved at opgive, men gjorde det ikke og nu er det faktisk kun hver anden tredje gang vi får gæster der er en reaktion, men det tager tid. Jeg har erkendt, at han aldrig bliver sådan "helt normal" - men pyt med det, bare hans livskvalitet er god, så lever jeg med det :mrgreen:

 

Lige OT spørgsmål til dig, Fox: Ved man hvorfor Alto er blevet sådan? Eller bare generelt, hvorfor nogle hunde bliver sådan? Er det noget der er sket i deres tidlige liv?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige OT spørgsmål til dig, Fox: Ved man hvorfor Alto er blevet sådan? Eller bare generelt, hvorfor nogle hunde bliver sådan? Er det noget der er sket i deres tidlige liv?

 

 

Tja, man ved det ikke sådan rigtigt, men efter jeg er blevet "klogere" kunne jeg måske godt se lidt tegn på at hans mor også havde det - hun kunne ikke gå forbi en brosten uden at stå og skrabe i den og hyle - søde Mille :lun:

 

Men jeg tror også det har rigtig meget at gøre med at det ikke var i et "roligt miljø" han blev født i. Han kommer fra min storebror, der var vognmand på det tidspunkt og havde hjemmeboende teenagebørn, så der har været et rend ind og ud af døren, lastbiler der larmede i baggrunden osv osv så tror ikke han har fået ro nok. Men som sagt jeg ved det ikke. Forøvrigt den dag idag elsker Alto lyden af lastbiler og motorcykler :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, man ved det ikke sådan rigtigt, men efter jeg er blevet "klogere" kunne jeg måske godt se lidt tegn på at hans mor også havde det - hun kunne ikke gå forbi en brosten uden at stå og skrabe i den og hyle - søde Mille :lun:

 

Men jeg tror også det har rigtig meget at gøre med at det ikke var i et "roligt miljø" han blev født i. Han kommer fra min storebror, der var vognmand på det tidspunkt og havde hjemmeboende teenagebørn, så der har været et rend ind og ud af døren, lastbiler der larmede i baggrunden osv osv så tror ikke han har fået ro nok. Men som sagt jeg ved det ikke. Forøvrigt den dag idag elsker Alto lyden af lastbiler og motorcykler :lol:

 

Så er et slags tidligt tillært "fristed", hvor intet kan nå dem? Lyder lidt som en slags autisme - ved bare ikke om hunde kan have det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er et slags tidligt tillært "fristed", hvor intet kan nå dem? Lyder lidt som en slags autisme - ved bare ikke om hunde kan have det?

 

 

Ja noget i den stil - autisme/ocd eller sådan noget. Ham jeg talte med mente så også at noget af Alto´s var arvet fra fosterstadie - han havde aldrig hørt om så "slemt" et tilfælde - men idag er han næææsten normal :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt være, det skal have længere tid. Han er 2½ nu, og vi har kæmpet med det, siden han var hvalp - han har altid haft problemet :???:

 

Jeg synes, vi har en stille hverdag og vores første hund er er super velfungerende, men ingen hunde er vel ens.

 

Første hund (Lucky - f1 lab):

Kan med andre hunde

Elsker mennesker

Er ikke påvirket af hverken lys, skygger, tv eller andet

Kan (efter træning) være alene hjemme

Kan ikke lide at køre bil.Vil gerne med, men piver når vi køre (lille pus)

Alt i alt en meeeget nem hund.

 

 

Anden hund (Akino - Rottweiler):

Kan med store hunde - ikke små (ikke glad for andre hunde på vores grund)

Har til tider kort lunte (knurre hvis han er træt og man ikke skal røre ham)

Kan lide de fleste personer, så længe de kommer ind af fordøren og vi tage i mod dem

Besat af skygger og lys

Kan være alene hjemme, men er i hundegård (kan gå ind), da han helst vil være ude.

Elsker at køre i bil

Ekstreamt kælend – kræver daglig nus i flere timer

Alt i alt en hund som der skal arbejdes med generelt, men som er super kærlig overfor os og de personer han har tillid til (som er blevet budt indenfor og kommer via hoveddøren).

 

Hundene kan fint sammen.

 

Vil det sige at jeres ikke reagere på lys/skygger længere? Kun hvis det er sket lidt meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alto reagere ikke i det daglige på lys/skygger mere :5up: men, hvis han bliver overstadig glad eller vi får gæster, som han ikke kender rigtig godt og er tryg ved, så fanger han imæginære skygger i et par minutter - og det er der jeg tror han gør det for at finde tryghed i det uventede.

 

Forøvrigt sådan som du har beskrevet Akino lyder det for mig som en helt typisk rotte-ting, altså pånær det med skyggerne, men skriver lige til en bruger herinde der ved alt om rotter - og prøver at få ham til at kigge på beskrivelsen. Det kan være at han også har nogle gode råd til dig :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes egentlig også de andre ting er ok. Vi arbejder dog stadig på det, og det tror jeg også man skal.

 

Det er fint han er sin egen, og er fint at han ikke stoler på enhver, der kommer ind.

 

Ville gerne han også kunne med små hunde, men ved desværre godt, hvad det er kommet af. Det er ikke alle der kan finde ud af, hvad det er ok og ikke er ok, at deres hunde gør (heller ikke de små).

 

Hvis vi får mange på besøg (sker meget sjældent), er vi begyndt at sætte ham væk - både får hans og vores gæsters skyld. Når det er enkelte personer, er han i huset som normalt, men de personer har han også mødt før.

 

Det er så heller ikke så tit vi har gæster, men det er jo nok godt nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt være, det skal have længere tid. Han er 2½ nu, og vi har kæmpet med det, siden han var hvalp - han har altid haft problemet :???:

 

Jeg synes, vi har en stille hverdag og vores første hund er er super velfungerende, men ingen hunde er vel ens.

 

Første hund (Lucky - f1 lab):

Kan med andre hunde

Elsker mennesker

Er ikke påvirket af hverken lys, skygger, tv eller andet

Kan (efter træning) være alene hjemme

Kan ikke lide at køre bil.Vil gerne med, men piver når vi køre (lille pus)

Alt i alt en meeeget nem hund.

 

 

Anden hund (Akino - Rottweiler):

Kan med store hunde - ikke små (ikke glad for andre hunde på vores grund)

Har til tider kort lunte (knurre hvis han er træt og man ikke skal røre ham)

Kan lide de fleste personer, så længe de kommer ind af fordøren og vi tage i mod dem

Besat af skygger og lys

Kan være alene hjemme, men er i hundegård (kan gå ind), da han helst vil være ude.

Elsker at køre i bil

Ekstreamt kælend – kræver daglig nus i flere timer

Alt i alt en hund som der skal arbejdes med generelt, men som er super kærlig overfor os og de personer han har tillid til (som er blevet budt indenfor og kommer via hoveddøren).

 

Hundene kan fint sammen.

 

Vil det sige at jeres ikke reagere på lys/skygger længere? Kun hvis det er sket lidt meget.

 

Jeg har et par spørgsmål til dig: Når Akino leger med Lucky eller når han er i hundegård fikserer han så også på lys mv.?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...