Hop til indhold

Spiser du også hund ?


Gæst dexter
 Share

Recommended Posts

Jeg tænker ærlig talt ikke så meget over hvad jeg hiver i kurven, for jeg har en naiv tro på at gældende regler bliver overholdt:o

At laveste fællesnævner så ikke er et liv i sus og dus for et slagtedyr, er en anden snak:(

Men jeg køber så også billige tshirts uden skelen til børnearbejde, og kaffe uden en tanke til de columbianske plantage arbejdere - jeg er vel i bund og grund bare et slet menneske:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes self. det er sørgeligt og modbydeligt at nogle dyr skal igennem en masse lidelse før og under slagtningen.

Men når det er sagt har jeg det fint med at hunde bliver brugt som spise. Kunne sagtens selv finde på at smage hund.

 

I mine øjne er et dyr et dyr, og en ko har ingen større værdi eller leve ret end en hund. Det er kun hvad vi mennesker lægger i det.

Jeg opdrætter kaniner og spiser gladeligt kanin, det er en god og sund spise og jeg ved at dyret har haft det godt, så man skal ikke komme at fortælle mig at det er syndt og at man i stedet skulle spise en burkylling.

 

Kan da godt mærke at jeg får et lille stik i hjertet når jeg ser de små hvalpe i bur, men ville få det samme stik i hjertet over en kalv eller pattegris.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uf jeg mindes med gru den vandrehistorie som min far kunne fortælle, om manden der var udstationeret i kina og havde sin hund med. En dag går han ind på en restaurant og beder på engelsk og med fagter om at få noget mad og at de vil give hunden noget at spise. Tjeneren tager hunden med ud bagved og snart får manden serveret et lækkert måltid. Vedlagt regningen er et halsbånd og snor.

 

Jeg er normalt ikke kræsen, men jeg spiser ikke kæledyr. Derunder hører små marsvin, hunde, katte, rotter, og små kaniner. Jeg kunne ikke spise noget der er blevet pint ihjel, ej heller ville jeg spise det hvis det var levende (som sushifiskene). Min far har spist de levende fisk på en forretningsrejse og vist også hund. Men jeg ville altså nægte. Jeg ville hellere leve af stegte larver og vilde rødder hvis jorden gik under. Kald mig bare fjollet og sart, jeg ville ikke røre det. Og der er ingen der ikke ved at det er forkert at pine dyr til døde. Selv i de fattige lande. Jeg tror simpelthen ikke på det. Hvis man piner et dyr for at få adrenalin ud, så ved man jo også godt at dyret lider. De skulle selv have samme behandling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker ærlig talt ikke så meget over hvad jeg hiver i kurven, for jeg har en naiv tro på at gældende regler bliver overholdt:o

At laveste fællesnævner så ikke er et liv i sus og dus for et slagtedyr, er en anden snak:(

Men jeg køber så også billige tshirts uden skelen til børnearbejde, og kaffe uden en tanke til de columbianske plantage arbejdere - jeg er vel i bund og grund bare et slet menneske:rolleyes:

 

Jeg tror vi alle vælge steder hvor vi "priotere", jeg tror de færreste har råd til at være "perfekte" på det punkt. Der er da mange ting der ryger i indkøbskurven uden at jeg har tjekket hvordan min chokoladepålæg, syltetøj eller lignende er fremstillet.

 

Jeg synes igen der er forskel på at man gør noget i god tro, og så noget man VED ikke er under ordentlige forhold.

 

Hvis man piner et dyr for at få adrenalin ud, så ved man jo også godt at dyret lider. De skulle selv have samme behandling.

 

Men vi ved jo også at burhøns ikke har det godt? Og at en ko der bor indenfor dag ud og dag ind, i en lille bås hvor den ikke kan vende sig, nok heller ikke har et super liv? Jo vist Når det er sommer kommer den ud...

 

I fattige lande findes der faktisk ikke særlig meget information omkring dyrevelfærd.

 

Mange steder kan de ikke engang læse særlig godt. Hvor skulle de vide fra at den kultur de lever i er dybt forkert? Det er faktisk IKKE en medfødt egenskab at behandle dyr ordentligt og have respekt for dem.

 

Og igen vil jeg også gerne have det med adrenalinen bekræftet, jeg har aldrig hørt om det før. Måske det findes noget derude? Jeg har ikke kunne finde noget via google.....

Link til indlæg
Del på andre sites

I fattige lande findes der faktisk ikke særlig meget information omkring dyrevelfærd.

 

Mange steder kan de ikke engang læse særlig godt. Hvor skulle de vide fra at den kultur de lever i er dybt forkert? Det er faktisk IKKE en medfødt egenskab at behandle dyr ordentligt og have respekt for dem.

 

Det er jeg så ikke så sikker på. Medfølelse, medmenneskelighed, empati eller hvad man nu kalder det, er vel ihvertfald delvist medfødt? Det er jeg ikke sikker på at man kan lære. Man kan vel ikke lære en følelse? Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at se om et firben, en fisk eller en bille har ondt eller er bange, men man behøver vel ikke den helt store hjernekirurg-eksamen for at kunne forstå, at et dyr der skriger føler smerte/lider? (f.eks. fordi man flår det levende)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel ikke værre, at hundene sidder i bure uden for restauranten, du kan se hvad du kan få serveret friskslagtet, end fiskene der fiskes op af akvariet på sushi restauranten og serveres for gæsterne:)

 

Jeg står først lidt af, når fisken skal tilberedes i friture og serveres mens den stadig er i live:eek:( set i kinesisk kokkekonkurrence - man blev disket hvis den ikke lå og gispede efter vejret på tallerkenen)

 

Er det ikke værre, at en hund sidder udstillet i et bur, end at en fisk svømmer rundt i et akvarium?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jeg så ikke så sikker på. Medfølelse, medmenneskelighed, empati eller hvad man nu kalder det, er vel ihvertfald delvist medfødt? Det er jeg ikke sikker på at man kan lære. Man kan vel ikke lære en følelse? Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at se om et firben, en fisk eller en bille har ondt eller er bange, men man behøver vel ikke den helt store hjernekirurg-eksamen for at kunne forstå, at et dyr der skriger føler smerte/lider? (f.eks. fordi man flår det levende)
Men omvendt er det vel også følelser, der skal "holdes ved lige." Hvis man gennem hele sin opvækst, får at vide at det er okay at slagte dyret på den måde af en eller anden årsag, så er det vel det man tager til sig? Hvis det er en del af ens kultur?
Link til indlæg
Del på andre sites

Men omvendt er det vel også følelser, der skal "holdes ved lige." Hvis man gennem hele sin opvækst, får at vide at det er okay at slagte dyret på den måde af en eller anden årsag, så er det vel det man tager til sig? Hvis det er en del af ens kultur?

 

Jo, helt sikkert. Men jeg mener bare ikke, at man kan bruge "uvidenhed som undskyldning" omkring det. Selv om man bliver opdraget med noget, er det jo ikke forbudt at tænke og føle selv :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, helt sikkert. Men jeg mener bare ikke, at man kan bruge "uvidenhed som undskyldning" omkring det. Selv om man bliver opdraget med noget, er det jo ikke forbudt at tænke og føle selv :-)
Helt sikkert. Og der er sikkert også nogen, der synes det er ret forfærdeligt. Men det kræver altså sin "mand" at bryde med en hel tradition af slagtemetoder. Det er jo en udvikling, det sker ikke på én gang.

Vi er bare kommet det længere, så at sige.. I hvert fald i nogle tilfælde :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man tænker på hunden i bur som kommende friskslagtet mad, synes jeg ikke det er værre end fiskene i akvariet, som også er kommende friskslagtet mad:)

Men tænker man på den som et kæledyr, er det jo rigtig rigtig trist:( men det er den jo ikke sådan et sted, der er den bare friske råvarer.

 

Okay, skulle lige have styr på, hvem du mente, det ikke var værre for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke læst samtlige tanker igennem i denne tråd, så ved ikke om dette er nævnt før.

 

Men NEJ jeg spiser ikke hund, og nej jeg vil ikke sætte tænderne i hverken, hund, kat, leopart, løve, mf.

Hvorfor ikke?

Fordi vi fra naturens side er indrettet som pattedyr og rov dyr - ganske enkel som en hund, kat, løve leopart, tiger mf.

Spiser disse dyr andre rov dyr (når vi snakker pattedyr)?

 

Nej det gør de ikke, (ikke med mindre der er mangel på føde, her har man set sådan noget så ekstremt som kannibalisme, fordi naturen er indrettet på overlevelse frem for alt i sidste ende).

Vi fodre jo heller ikke hunden med katte eller andre rovdyr, men med fisk og andre vegetabilske spisende dyr, kanin, hjort, svin mf.

 

Så jeg følger natures logik, og trods det at stalden er fyldt op med søde, dejlige kaniner, som jeg har som sports- og kæledyr - så ryger der gerne en kanin idenbors, lige så vel som en hest, hjort, and, mf.

Lam spiser jeg ikke - men det er ikke fordi de er små søde og nuttet - ganske enkelt fordi jeg ikke kan lide smagen af lam.

 

 

Det var en forklaring på hvorfor jeg finder det underligt at mennesker spiser andre rovdyr. (når der er tale om pattedyr).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke forarges over at nogle lande spiser hunde og katte.

 

Jeg ville personligt ikke selv have lyst til det - man siger at rovdyr har en meget ... Harsk smag ?

 

Jeg har selv spist kanin, og det er virkeligt noget lækkert kød, og er da sikker på jeg kommer til at spise det igen engang.

 

Til det med at behandle slagtedyr pænt og give dem ordentlige forhold, der skal vi måske liiiige feje for egen dør først.

 

Jeg tror iøvrigt også det er nemmere at skabe gode forhold for f.eks køer, får og andre græsædende slagtedyr, end det ville være med katte og hunde som skulle bruges til samme formål.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

Soi Dog har netop frigivet en længere video, omkring det før omtalte problem. youtube/watch?feature=player_embedded&v=5WSQExWtFVM#! (sæt selv www foran youtube)

Måske det belyser problemstillingen omkring den illegale handel med hunde bedre, end jeg har formået første gang.

 

Glædelig jul :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...