Hop til indhold

Spiser du også hund ?


Gæst dexter
 Share

Recommended Posts

Nej vel - men ikke desto mindre er det en del folk i Asien der gør det. Den store efterspørgsel på hund i denne del af verden, giver småt begavede mennesker incitament, til at indfange hunde, hvorefter de bliver stuvet sammen i små buer, og kørt til slagtning. Det er set utallige eksempler på, at en del af hundene stadigvæk bære navneskilt!

 

Soidog, en non-profit organisation, har søsat projektet Trade of shame, i et forsøg på at stoppe denne million forretning. Jeg vil derfor på det kraftigst appellere til jeres "hunde hjerte" og bede Jer besøge

 

Soidog.org

tradeofshame.org

 

for at støtte op, så det forhåbentlig kan få en ende. Lige nu kæmper soidog med at skaffe foder samt penge til at huse alle de hunde, der har fået en chance til. Er det ikke mulighed for at støtte dem økonomisk, er der også en underskrift indsamling i gang.

 

Dbh

 

Rene

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er, ikke underligt, lodret uenig med dig. Problemstillingen hvorvidt det er ok, at spise hund eller ej, er heller ikke sagens humle, da med al sandsynlighed aldrig ville blive enige. Jeg kan eksempelvis heller ikke se meningen med halal slagtet dyr, fois gras eller burhøns.

Det du henviser som "en anden sag" er derimod essensen i mit indlæg. Hunde bliver stjålet. Halvdelen af dem dør under transporten. De af dem som overlever transporten, bliver skinnet i live og tortureret til døden, i et forsøg på at opnå en bedre smag i kødet.

Hvis man stadig ukritisk vil proppe hunden munden, når man ved hvordan det er havnet der, har jeg på ingen måder forståelse for..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror, at I misser pointen her. De omtalte hunde bliver stjålet, mishandlet og derefter spist. Problemet er de to førstnævnte ting!

Ja, i DK behandles slagtedyr heller ikke ordentligt, men man kan faktisk selv være med til at gøre noget ved, f.eks. ved at være kritisk ved køledisken.

 

Og det udelukker heller ikke, at man synes at det er forkasteligt at stjæle og mishandle hunde i Østen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har et problem med det, da hunde skal kvæles ihjel for at udskille nok adrenalin til den eftertragtede kødkvalitet og smag. Hvis hunde blev holdt lige så godt som i england, og blev aflivet humant ville jeg ikke have så meget imod det. Jeg ville dog aldrig spise hverken en kinesisk baby, og slet ikke en hund. Kød er perverst. >_>

Link til indlæg
Del på andre sites

Kød er da kød, og kom jeg til et sted, hvor det var normalt, at hund var på menuen ville jeg da også spise det:genert: halal slagtning er heller ingen hindring - har arbejdet et sted hvor der blev halal slagtet, og det kan sagtens gøres humant.

Jeg forstår ikke den der med, at dyret skal pines, for at få adrenalin ud i kødet for at give en bedre smag:vedikke: ved alle andre dyr, skal forløbet op til slagtningen forløbe så stressløst som muligt, da adrenalinen giver dårlig smag??? Skulle da være sært, om det ved hund(som det eneste dyr) skulle virke modsat..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Jeg var på 1 mdr ferie i Kina i 2004, hvor retten hund blev serveret 3 gange. Og ja, jeg har spist hund...!

 

Jeg er ikke imod at folk spiser hund, det er jo kød, som alt andet(ko, gris, hest). Men deres aflivningsmetoder er skrækkelige. Mændene slår hunden ihjel med trækøller, kvinderne står klar med fadene, de skære kødet ud og tilbereder det.

 

I den landsby, hvor jeg boede(privat), brugte de hundene som vagthunde! De var vildhunde, som rendte rundt i gaderne, fik sparsomt mad. De beskyttede ejerne og huset. Folk havde også hundehvalpe til salg, de sad i bure. Når hundene blev gamle, eller folk ikke havde nok mad/penge, slagtede de en hund.

 

Billedet nedenfor er taget ved et spisested.

 

Billede 632.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Hmm ang de stjæler hundene -det har jeg så ikke oplevet. Landsbybeboerne havde deres egne hunde, som de avlede på. Hvalpene blev solgt på markedet. Ligesom fisk, kyllinger m.m.

 

Liiige ang servering af hund, så er man ikke itvivl. Kineserne spiser alt, dvs at kæberne med tænder også ligger på fadene. Jeg boede i en fattig landsby, hvor folk ikke var kræsen.

 

Billedet neden under er fra et marked, hvor hvalpe blev solgt.

 

Billede 653.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så længe dyrene bliver behandlet og aflivet humant, så har jeg heller ingen kvaler... Og før man hidser sig op over hvordan andre lande behandler deres slagtedyr, så skulle man måske feje for egen dør og se på hvordan slagtedyrene man selv fortærer har det?

 

Jeg er enig... Hverken penge eller indsamlinger tror jeg gør meget for at ændre på et helt lands mentalitet... Tilgengæld kunne vi starte med at være et godt eksempel og behandle vores egne slagtedyr ordentligt.

 

Dertil sagt omkring det med at dyrene bliver stjålet, ligger det jo i stor grad også sådan, fordi man i Asian har en anden holdning til hundehold, og f.eks. ikke holder hundene i snor eller i en indhegning, de render frit rundt, og giver derfor andre rig mulighed for at stjæle dem. Ikke at det gør det okay, selvfølgelig!

 

Hmm ang de stjæler hundene -det har jeg så ikke oplevet. Landsbybeboerne havde deres egne hunde, som de avlede på. Hvalpene blev solgt på markedet. Ligesom fisk, kyllinger m.m.

 

Liiige ang servering af hund, så er man ikke itvivl. Kineserne spiser alt, dvs at kæberne med tænder også ligger på fadene. Jeg boede i en fattig landsby, hvor folk ikke var kræsen.

 

Billedet neden under er fra et marked, hvor hvalpe blev solgt.

 

[ATTACH=CONFIG]92843[/ATTACH]

 

Avs den rammer i mit hjerte... Jeg ville godt nok købe mange hvalpe :lol:

 

Jeg tror ikke, at jeg ville kunne spise hund. Lige såvel som at jeg heller ikke spiser marsvin og katte. For mig er det kæledyr og man spiser jo ikke kæledyr :-) Men jeg kan nu ikke have ondt i røven over, at andre gør det, bare dyrene bliver behandlede ordentligt..

 

Men det er jo ikke et "kæledyr" for dem, jeg ved ikke om jeg vil kunne spise hund. Hvis det var kamofleret godt nok :lol: Lå der kæbe med tænder ved min side så spiste jeg ikke, om det så var en ko!

 

Jeg gik på landbrugsskole engang, hvor en fra min klasse skulle af med sin kælekanin... Den fik vi da lov at gokke i hovedet, pelse og derefter tilberede og spiste, og hun smagt skam også. Det var der intet underligt i, og jeg synes skam kanin kød smager godt.

 

Jeg synes det er okay at slagte og spise "alle dyr" (Pånær truet dyrearter), så længe dyret er behandlet ordentligt... Men jeg synes før man peger fingre og siger hvor forfærdeligt Asien passer deres slagte-hunde, så skulle man kigge lidt på hvordan størstedelen af slagtedyrene har det herhjemme.

 

Forskellen? Vi VED bedre, det gør de ikke!!! For dem er det naturligt og de gør INTET for at "skjule" måden de gør det på! Herhjemme VED de at det er forkert og de forsøger at skjule det for at tjene bedre PENGE!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er enig... Hverken penge eller indsamlinger tror jeg gør meget for at ændre på et helt lands mentalitet... Tilgengæld kunne vi starte med at være et godt eksempel og behandle vores egne slagtedyr ordentligt.

 

Dertil sagt omkring det med at dyrene bliver stjålet, ligger det jo i stor grad også sådan, fordi man i Asian har en anden holdning til hundehold, og f.eks. ikke holder hundene i snor eller i en indhegning, de render frit rundt, og giver derfor andre rig mulighed for at stjæle dem. Ikke at det gør det okay, selvfølgelig!

 

 

 

Avs den rammer i mit hjerte... Jeg ville godt nok købe mange hvalpe :lol:

 

 

 

Men det er jo ikke et "kæledyr" for dem, jeg ved ikke om jeg vil kunne spise hund. Hvis det var kamofleret godt nok :lol: Lå der kæbe med tænder ved min side så spiste jeg ikke, om det så var en ko!

 

Jeg gik på landbrugsskole engang, hvor en fra min klasse skulle af med sin kælekanin... Den fik vi da lov at gokke i hovedet, pelse og derefter tilberede og spiste, og hun smagt skam også. Det var der intet underligt i, og jeg synes skam kanin kød smager godt.

 

Jeg synes det er okay at slagte og spise "alle dyr" (Pånær truet dyrearter), så længe dyret er behandlet ordentligt... Men jeg synes før man peger fingre og siger hvor forfærdeligt Asien passer deres slagte-hunde, så skulle man kigge lidt på hvordan størstedelen af slagtedyrene har det herhjemme.

 

Forskellen? Vi VED bedre, det gør de ikke!!! For dem er det naturligt og de gør INTET for at "skjule" måden de gør det på! Herhjemme VED de at det er forkert og de forsøger at skjule det for at tjene bedre PENGE!

Jamen.. Bum bum.. Jeg ved ikke helt hvor du synes vi er uenige faktisk :mrgreen: Jeg skriver jo bare at jeg ikke ville kunne spise en hund, men at det er okay at andre gør det. Jeg har slet ikke skrevet noget om at vi er bedre herhjemme og jeg peger ikke fingre :-D
Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen.. Bum bum.. Jeg ved ikke helt hvor du synes vi er uenige faktisk :mrgreen: Jeg skriver jo bare at jeg ikke ville kunne spise en hund, men at det er okay at andre gør det. Jeg har slet ikke skrevet noget om at vi er bedre herhjemme og jeg peger ikke fingre :-D

 

det sidste var skam generelt set og ikke kun myntet på dit indlæg.. Og jeg skriver da forresten ingen steder at vi er uenige? Jeg nævner blot at det jo ikke er "kæledyr" på samme måde som det er for os, jeg havde engang en kæle-and, og det er der jo ikke særlig mange der vil mene at gør at and er "ligså uspiseligt som hund", fordi det er et kæledyr for nogen...

 

Jeg mener f.eks. ikke at edderkopper og slanger kan holdes som "kæledyr", alligevel er der jo mange som har det på lige fod med en kanin eller hamster.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke så desperat efter kød at jeg kunne drømme om at spise hund, kanin, marsvin eller andet. Synes det er ulækkert og lettere bizart.

 

Spiser ikke ret tit kød selv, det giver mig let kvalme og det er også tanken om at det har været et levende dyr. Knogler er ulækre og kunne slet ikke forstille mig at sidde ved nogen der spiste tænder og kæber. Føj. Grisehaler og grisetæer osv er virkelig også klamt. Ligesom flæsesvær, det er jo hud. Nej nej nej.

 

Og jeg er elles vokset op på landet med duer og høns som vi spiste, men i dag kan jeg slet ikke få det ned. Stå der med en duekrop der er flamberet, bare lugten og høsefødder og knogler der skal sorteres fra, uha jeg får kuldegysninger.

 

Jeg kan slet ikke forstille mig at man kan spise hund. Jeg forstå hellere ikke hvorfor man har behov for det ? Hvorfor ?

 

Det er skrækkeligt at se hvordan hunde bliver behandlet i andre lande. Så engang en dokumentar om det og jeg måtte slukke halvvejs. Det var store hunde der blev sat i små bure klart til bizar slagtning ved kølleslag og hunde der blev flået levende, fordi så skulle kødet smage bedre. Jeg afskyr den del af menneskeracen der kan få sig selv til at behandle hunde sådan.

Link til indlæg
Del på andre sites

det sidste var skam generelt set og ikke kun myntet på dit indlæg.. Og jeg skriver da forresten ingen steder at vi er uenige? Jeg nævner blot at det jo ikke er "kæledyr" på samme måde som det er for os, jeg havde engang en kæle-and, og det er der jo ikke særlig mange der vil mene at gør at and er "ligså uspiseligt som hund", fordi det er et kæledyr for nogen...

 

Jeg mener f.eks. ikke at edderkopper og slanger kan holdes som "kæledyr", alligevel er der jo mange som har det på lige fod med en kanin eller hamster.

Nej :-D Jeg skriver også bare at jeg ikke ville spise hund, fordi det i mine øjne er et kæledyr - at andre lande har en anden opfattelse gør mig såmænd ikke så meget..
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke så desperat efter kød at jeg kunne drømme om at spise hund, kanin, marsvin eller andet. Synes det er ulækkert og lettere bizart.

 

Spiser ikke ret tit kød selv, det giver mig let kvalme og det er også tanken om at det har været et levende dyr. Knogler er ulækre og kunne slet ikke forstille mig at sidde ved nogen der spiste tænder og kæber. Føj. Grisehaler og grisetæer osv er virkelig også klamt. Ligesom flæsesvær, det er jo hud. Nej nej nej.

 

Og jeg er elles vokset op på landet med duer og høns som vi spiste, men i dag kan jeg slet ikke få det ned. Stå der med en duekrop der er flamberet, bare lugten og høsefødder og knogler der skal sorteres fra, uha jeg får kuldegysninger.

 

Jeg kan slet ikke forstille mig at man kan spise hund. Jeg forstå hellere ikke hvorfor man har behov for det ? Hvorfor ?

 

Det er skrækkeligt at se hvordan hunde bliver behandlet i andre lande. Så engang en dokumentar om det og jeg måtte slukke halvvejs. Det var store hunde der blev sat i små bure klart til bizar slagtning ved kølleslag og hunde der blev flået levende, fordi så skulle kødet smage bedre. Jeg afskyr den del af menneskeracen der kan få sig selv til at behandle hunde sådan.

 

Længe før vores dyr blev brugsdyr var de vores byttedyr. Vi har behov for det, fordi vi har behov for protein, der findes i rå mængder i kød. Uden protein vokser vores hjerner og muskler ikke... Så hvis det eneste kød man har til rådighed er hund, så spiser man selvfølgelig hund! Vi taler jo ikke her om mennesker der lever i en velstand som her i DK. Men om fattige familier på landet. Der er det vel alt andet lige billigere og nemmere at holde liv i en hund - som så også kan bruges til at holde vagt, evt. gå på jagt og til at holde mus og rotter væk - end det er at holde liv i en ko eller en hest... som man traditionelt har gjort her i landet... Det er jo ikke mange generationer siden, at vi gjorde det samme. Holdt brugsdyrene som nyttedyr, indtil de ikke længere gav mælk nok / kunne trække ploven og herefter blev de middagsmad...

 

Jeg har aldrig prøvet at spise kød fra et primært kødædende dyr, så jeg ved ikke hvordan det smager, men har ladet mig fortælle, at det er en del sejere end planteæderes kød :vedikke: og derfor spiser man "traditionelt" oftere planteædere.... derudover tænker jeg, at de vi startede som jægere har planteæderne nok også været en del lettere at fange :lol:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er vel ikke værre, at hundene sidder i bure uden for restauranten, du kan se hvad du kan få serveret friskslagtet, end fiskene der fiskes op af akvariet på sushi restauranten og serveres for gæsterne:)

 

Jeg står først lidt af, når fisken skal tilberedes i friture og serveres mens den stadig er i live:eek:( set i kinesisk kokkekonkurrence - man blev disket hvis den ikke lå og gispede efter vejret på tallerkenen)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Nu må vi heller ikke glemme, at mange i Asien(fx Kina)er fattige landbysfolk, som ikke har ret mange penge til at købe for. Iøvrigt var der heller ikke "rigtige" butikker i den landsby, jeg opholdte mig i. Der var marked, hvor folk solgte deres ting og dyr.

 

De fattige skal også overleve, de har ingen resourcer til at være kræsen ang mad og bolig.

 

Jeg synes også, det er bedre, vi i Dk(europa)viser vejen frem. Tror bare der er rigtig langt vej, for at nå de små landsbyer med fattige folk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Kød er da kød, og kom jeg til et sted, hvor det var normalt, at hund var på menuen ville jeg da også spise det:genert: halal slagtning er heller ingen hindring - har arbejdet et sted hvor der blev halal slagtet, og det kan sagtens gøres humant.

Jeg forstår ikke den der med, at dyret skal pines, for at få adrenalin ud i kødet for at give en bedre smag:vedikke: ved alle andre dyr, skal forløbet op til slagtningen forløbe så stressløst som muligt, da adrenalinen giver dårlig smag??? Skulle da være sært, om det ved hund(som det eneste dyr) skulle virke modsat..

 

Ja, kød er kød, lissom mælk er mælk og æg er æg...

Men at undlade at have en holdning til hvad man spiser, er at undlade at have en holdning til hele fødevareindustrien og til den måde vi her i landet og andre steder vælger at behandle både miljøet og de levende væsner der befinder sig i det. Efter min mening bør vi alle overveje vores holdning og beslutte hvad vi vil støtte, lissom når der er tale om opdræt af hunde.

 

Jeg har et problem med det, da hunde skal kvæles ihjel for at udskille nok adrenalin til den eftertragtede kødkvalitet og smag. Hvis hunde blev holdt lige så godt som i england, og blev aflivet humant ville jeg ikke have så meget imod det. Jeg ville dog aldrig spise hverken en kinesisk baby, og slet ikke en hund. Kød er perverst. >_>

 

Perverst lige frem?

Hvordan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hopsa.. Selvfølgelig kan man godt have en holdning til kødets opvækst, har jeg da også. Men hvis jeg kom til Kina f.eks og ville spise kød, måtte jeg nok gå lidt på kompromis med mine holdninger for ikke at gå sulten i seng:)

Og jeg tror ikke på den med at hundene skal pines til døde for at give bedre smag, for ved alle andre dyr fungerer det omvendt.

Og slagtedyr og hundehandlere i DK er i min verden ikke helt at sammenligne:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hopsa.. Selvfølgelig kan man godt have en holdning til kødets opvækst, har jeg da også. Men hvis jeg kom til Kina f.eks og ville spise kød, måtte jeg nok gå lidt på kompromis med mine holdninger for ikke at gå sulten i seng:)

Og jeg tror ikke på den med at hundene skal pines til døde for at give bedre smag, for ved alle andre dyr fungerer det omvendt.

Og slagtedyr og hundehandlere i DK er i min verden ikke helt at sammenligne:)

 

Ingen sammenligning, blot en tilkendegivelse af at man bør overveje hvad man støtter her i verden, og efter som vi befinder os på et hundeforum trak jeg dét kort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hopsa.. Selvfølgelig kan man godt have en holdning til kødets opvækst, har jeg da også. Men hvis jeg kom til Kina f.eks og ville spise kød, måtte jeg nok gå lidt på kompromis med mine holdninger for ikke at gå sulten i seng:)

Og jeg tror ikke på den med at hundene skal pines til døde for at give bedre smag, for ved alle andre dyr fungerer det omvendt.

Og slagtedyr og hundehandlere i DK er i min verden ikke helt at sammenligne:)

 

Jeg ville intet have imod at smage hund, i princippet, men jeg ville aldrig smage det under de forhold. Vidste jeg at hunden havde haft en god opvækst og var fodret ordentligt, og derudover været under ordentlige forhold, så ser jeg det ikke anderledes at spise den end en ko.

 

Men ligesom at jeg ikke spiser kød herhjemme fra dyr som ikke er blevet behandlet ordentligt, så ville jeg heller ikke gøre det dernede. Så ville jeg faktisk, ærlig talt, hellere gå sulten i seng. Og det er skam ikke fordi jeg er hellig, jeg kan sagtens finde på at lukke øjnene og hive en pakke kød op fra fryseboksen i Føtex, og bilde migselv ind den sikkert havde et fint liv.

 

Ingen sammenligning, blot en tilkendegivelse af at man bør overveje hvad man støtter her i verden, og efter som vi befinder os på et hundeforum trak jeg dét kort.

 

Helt enig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan slet ikke forstille mig at man kan spise hund. Jeg forstå hellere ikke hvorfor man har behov for det ? Hvorfor ?

 

Fordi man er sulten. Og fordi hunden i visse lande ikke har den samme sociale status som den har herhjemme.

 

Fred være med hvis man vælger at være vegetar og bare ikke magter kød i det hele taget. Men jeg har svært ved at se hvorfor det er mere forkert at spise et dyr, end et andet.

 

Nej :-D Jeg skriver også bare at jeg ikke ville spise hund, fordi det i mine øjne er et kæledyr - at andre lande har en anden opfattelse gør mig såmænd ikke så meget..

 

Jeg har det såmænd på samme måde. Jeg har intet problem med at folk spiser hund, men jeg selv er præget kulturelt på en måde der gør at jeg nok ville have meget svært ved det. Men jeg er samtidigt bevidst om at det udelukkende er en kulturel prægning, der ikke giver mig ret til at fordømme at andre folk gør det. Hvad jeg i øvrigt heller ikke har noget behov for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...