Hop til indhold

Hundesnor hjælp.


Gæst Sus&Siku
 Share

Recommended Posts

Gæst Sus&Siku

Jeg har en alm kraftig snor/line til min hvalp Siku.

 

Men nu er det konstateret, at jeg har et kuld ræve i baghaven(jorden bagved udhusene). Har rendt ind i een nysgerrig ræv, som ikke var bange for os, trods det var høj lys dag! Naboen har set en flok ræveunger rende rundt...

 

Jeg er på udkig efter en ny snor, ikke en flex line. Siku har allerede ødelagt en flexline, netop ved at trække(løb pludseligt hurtigt frem igen og igen) Et slags "reb-agtigt", som kun skal bruges til luftning på markerne. Må gerne være lang.

 

Det gik ellers så fint med tilkald og træning deromme uden snor. Æv! Siku er bare for lille, til at kunne klare en ræv, hvis der skulle opstå en situation.

 

Og noget lidt andet. Nu har jeg søgt og søgt på nettet, kan ikke finde det. Jeg har 2 gange set mindre hunde med et langt stor tykt reb(istedet for alm snor). Rebet så meget uhandy ud(flot var det og sjovt at se en lille pekingeser med så stor et reb hængene efter sig).

Tænker lidt om sådan et reb (+ k9 selen) kunne være en go ide, når Siku har tendens til at trække?

Ved heller ikke, hvad sådan et reb hedder?! Men tykt(håndledstykkelse) rundt og relativ langt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Ja en sporline til luftning på marken :-)

 

Det andet reb jeg har set hænge bagefter bla en pekingeser, er måske et reb, som ellers bliver brugt til heste?! Hmm eller et "mode" fænomen? Min tanke var bare, at jeg med tiden har en forhåbing om, at jeg kan lære/træne Siku til at standse/stoppe/pause, hvis han trækker og jeg slipper snoren! Jeg ved, det kræver rigtig meget træning...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Meningen med at Siku skal stoppe op, er at med tiden skal min datter kunne lufte ham. Og trods han er lille, har han alligevel mange kræfter, når han bliver ivrig og trækker. Med tiden menes, at hun skal lufte hunden sammen med mig, hvor hun holder snoren.

 

Det er nok også bare en sjov ide, at det tykke reb, kan gøre en forskel i den træningssammenhæng.... For må da indrømme, at det reb så meget uhandy ud...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Præcis :-) At Siku gerne skulle stoppe op, når snoren tabes på jorden -og det skal være uanset om han går pænt eller trækker... Hmm jeg ved slet ikke om han kan lære det?! Det er altid godt at have mål og ambitioner ;-)

 

Vil jo gerne have, at min datter kan gå ture med ham, når hun bliver ældre. Også ture uden mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Never mind ang det tykke reb. Var i LH Foder idag, hvor de har ALT til dyr. Der så jeg en af de der reb, det høre til hesteafd. Hehe, så er det nok bare et "mode" fænomen...

 

Men om det kan bruges mod at hunden trækker???

 

Har købt en 10 meter lang "sportsline". Så nu kan vi endelig komme ud og gå tur igen i baghaven :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Præcis :-) At Siku gerne skulle stoppe op, når snoren tabes på jorden -og det skal være uanset om han går pænt eller trækker... Hmm jeg ved slet ikke om han kan lære det?! Det er altid godt at have mål og ambitioner ;-)

 

Vil jo gerne have, at min datter kan gå ture med ham, når hun bliver ældre. Også ture uden mig.

 

Jeg tror ikke på at du kan lære ham at stoppe hvis du(din datter) taber snoren imens han trækker. Han trække rjo fordi han vil hen til noget, et instinkt, i mine øjne ville det være mere realistisk at lærer ham ikke at trække og "stop" på signal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Jeg må nok indrømme, jeg har lidt fordomme overfor små hunderacer, specielt nogle af dem. Jeg har endnu ikke set hverken en pekingeser eller en f.bulldog "ordentlig" opdraget/trænet.

 

Jeg har ingen forventninger, kun håb om, at jeg kan lære/træne al det trækkei væk. Siku går rigtig pænt uden snor, bliver i nærheden, holder øje med mig og ikke mindst kommer på tilkald(hvis vi er alene/ikke andre hunde).

Når snoren kommer på, så trækker han alle steder hen, både frem og til siderne! Fif´et med at standse op, virker også stående, men når jeg så igen vil gå fremad, så er det som om, Siku skal nå al det, vi ikke nåede, da vi stod stille :-(

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår ikke hvordan du kan synes det mere realistisk at han kan trænes til at stoppe når du slipper snoren, overfor at stoppe med at trække.... I min bog er førstnævnte LANGT sværer at træne end sidstnævnte, og derfor ville jeg se det lige omvendt af hvad du gør... Men det er jo selvfølgelig helt op til en selv og hvordan man træner det...

 

*Så opstår den dårlige samvittighed over at have en hvalp på 9 uger der stadig ikke er tilvænnet 100% til halsbånd, og har haft snor på 3 gange*

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Nu er Siku fra 10 uger vænnet til både halsbånd(har det altid på)og sele(har det på hele dagen). Snoren acceptere han fint, han hverken hopper, bider eller lign efter snoren.

 

Det er selve gåturen, hvor han render fra side til side. Når jeg holder snoren stramt/kort, så trækker han endnu mere og ender på 2 poter. Nu er jeg heldigvis startet til træning, så håber jeg kan lære noget dér...

 

Store hunde giver man en "kvæler/kæde halsbånd" på, så stopper de hurtigere med at trække. Små hunde vimser afsted inc Siku...

 

Gåturene bliver skam trænet omtrent hver dag. De "rigtige" lufte ture foregår på markerne, så han kan blive strukket ud...

 

At han skal lære stands/stop, når jeg taber snoren, er et langsigtet mål. Det er ikke 1 priotet. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu var den dårlige samvittighed hos mig, fordi vi ikke træner det med vores hvalp, hun går altid frit (Det gjorde Dexter nu også i den alder).

 

Jeg ville personligt aldrig benytte kvæl til en hund der trækker, jeg synes kvæl er super smukt (Brugte halvkvæl til min boxer, udelukkende fordi jeg synes det var smukt til ham, han trak aldrig).

 

 

Og jeg synes ellers effekten af kvæl på det punkt fungere på samme måde ved små hunde, som ved store?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man bruger kvælerhalsbånd til at lære sin hund ikke at trække (uanset hundens størrelse), er det forhåbentlig fordi man ikke ved bedre. :???:

 

Selvfølgelig kan man lære små som store hunde ikke at trække, også franske bulldogs og pekingesere. Hvis du ser mange af slagsen, der trækker, er det nok snarere fordi ejerne ikke har brugt krudt på at lære dem det. Små hunde er jo normalt til at holde, selvom de trækker, så en del ejere af små hunde prioriterer ikke at bruge tiden og energien på at lære dem det (og så er der selvfølgelig nogle, der har den fejlagtige opfattelse, at små hunde ikke kan lære noget). :-)

 

Jo længere tid du lader Siku trække, jo sværere vil det være at lære ham IKKE at trække, for jo flere succesoplevelser har han jo med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis ikke du kan få det til at virke ved at stoppe når hunden trækker så vend om og gå modsat vej, hver gang den gør det, ikke bare nogen gange men hver eneste gang, kald ikke på hunden, lok den ikke, bare vend om og gå modsat vej og træk stille og roligt hunden med, ikke rykke i den, bare jævnt træk, man kommer ikke rigtig nogen steder den første dag men det virker på sigt hvis man altså gør det ikke bare hver gang men hver eneste gang:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Næsten alle de små hunde jeg møder går i flexline og virker ikke som om de går pænt i snor - altså uden at trække.

Vores kræ er nu et år og bliver stadig trænet på det område for jeg har ikke lyst til at hænge bagefter ham uden jordforbindelse :-)

Jeg kan ikke forstå hvorfor ejere af små hunde ikke træner det for det må da gøre ondt på hundene når de trækker?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

*Så opstår den dårlige samvittighed over at have en hvalp på 9 uger der stadig ikke er tilvænnet 100% til halsbånd, og har haft snor på 3 gange*

Undskyld, jeg troede, den var ment til mig:genert: -fordi jeg foretrækker at gå med Siku løs...

 

Hvis man bruger kvælerhalsbånd til at lære sin hund ikke at trække (uanset hundens størrelse), er det forhåbentlig fordi man ikke ved bedre.

Jamen så ved jeg altså ikke bedre:confused: Det virker på store hunde, som er fysiske stærke. Det er nemmere at holde dem, også når de trækker.

 

hvis ikke du kan få det til at virke ved at stoppe når hunden trækker så vend om og gå modsat vej, hver gang den gør det, ikke bare nogen gange men hver eneste gang, kald ikke på hunden, lok den ikke, bare vend om og gå modsat vej og træk stille og roligt hunden med, ikke rykke i den, bare jævnt træk, man kommer ikke rigtig nogen steder den første dag men det virker på sigt hvis man altså gør det ikke bare hver gang men hver eneste gang:)

Det må afprøves i morgen :-D For jeg synes Siku er rigtig slemt til at trække, han er interesseret i alt omkring sig, cykler, kørende biler, folk/hunde på modsatte fortov m.m. Ellers trækker/små løber han bare afsted. Han er kun til at gå med sen aften og tidlig morgen, når han er træt. Og når der er regn(dårlig vejr).

 

Meeeen jeg ved godt, det er mig, der har øvet for lidt med alm gåtur med snor! Og jeg ærger mig over det idag! Det skal bare rettes op på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Næsten alle de små hunde jeg møder går i flexline og virker ikke som om de går pænt i snor - altså uden at trække.

Vores kræ er nu et år og bliver stadig trænet på det område for jeg har ikke lyst til at hænge bagefter ham uden jordforbindelse
:-)

Jeg kan ikke forstå hvorfor ejere af små hunde ikke træner det for det må da gøre ondt på hundene når de trækker?

 

Netop, mange af de små hunde vimser afsted i flexliner. Siku har allerede ødelagt een flexline på den konto!

Men det dur heller ikke, at Siku trækker, når min datter skal igang med at gå ture med ham(ledsaget af mig ved siden af).

Jeg tror, folk med små hunde, priotere andet træning end gåture, da hundene er nemme at holde. Måske også derfor små hunde nemt bliver så aggressive og føler sig som alfahan i hele villakvarteret?!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg har aldrig trænet mine beagler til "gå pænt i snor" - de har haft sele på og fået lov at løbe krudtet af i lang snor. Jeg har ikke gået rigtig tur med mine hvalpe før de var 7-8 måneder - til de almindelige ture har de haft en dressur line på. Og vist har de trukket ind i mellem - men dressurlinen er ret god syntes jeg da man har meget bedre kontrol med hunden end visse andre snore. Flex line er bandlyst her i huset - vi bruger kun sporlinerne og dressurlinerne.

 

Man må også forvente at en hvalp/unghund først har rendt krudtet af sig i 1-1½ års alderen - Alle mine beagler går pænt i dag - ved siden eller ofte bagved da de går og snuser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Jeg har næsten ikke brugt godbidder, da Siku ikke er madglad.

Kiks bliver brugt ved tilkald og det fungere fint.

 

Jeg bruger meget sproget -ros, ros, ros...

 

Men jeg skal ud og prøve det af i morgen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...