Hop til indhold

Den "rigtige" uddannelse til adfærdsbehandler/hundepsykolog.


Stefano Fava
 Share

Recommended Posts

Jeg læser så tit at man skal passe på. At folk vrænger næse, og herinde har vi en der blev tavs da man spurgte om uddannelse osv. Har "branchen" overhovedet nogen anderkendt standard, når det kommer til uddannelse? Hvis ja/nej; hvad og hvorfor og dit og dat. :hmm:

 

Spørger fordi jeg igen har læst om en professionel adfærdsbehandler, som kan give betalt rådgivning via. telefon. Dette virker for mig som det reneste vås, og ville aldrig selv betale en person for at give mig adfærdshjælp telefonisk -> ligemeget hvor højt uddannet personen måtte være.

 

Hvad kvalificere en god hundepsykolog/adfærdsbehandler til at bære titlen med ære?

Tak på forhånd.

 

EDIT: Kan jeg eventuelt få nogen navne på de rigtigt gode? Har hørt Hanne Kornerup er dygtig; http://www.hundiskole.dk/index.php?side=ommig.php og alpha hundecenter har gode også. Mere aner jeg ikke til.

Redigeret af Stefano Fava
Link til indlæg
Del på andre sites

Titlen er ubeskyttet, og man kan komme ud for de værste klamphuggere der kalder sig 'adfærdsbehandlere'. Det er en jungle, desværre, og man skal se sig rigtig godt for.

 

Jeg ville iøvrigt heller aldrig betale for en telefonsamtale. I mine øjne er en telefonsamtale noget man har forud for konsultationen, hvor man lige ridser op hvad problemet er og hører om det er noget vedkommende tror de kan hjælpe med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad angår det som kvalificerer folk til at bære titlen 'med ære' - ja, så er der i mine øjne ikke rigtig andet end resultaterne at gå efter. Hjælper de rent faktisk folks hunde? Er der nogle områder de kan hjælpe med, og andre hvor de må give op? Etc.

 

Og så kan jeg heller ikke lade være med at bedømme ud fra behandlerens egne hunde. Hvis vedkommende har taget en problemhund ind som der skal rettes op på er det selvfølgelig hvad det er, men en adfærdsbehandler med kropumulige hunde ville jeg aldrig udsætte min egen hund for.

Link til indlæg
Del på andre sites

med mindre man rent faktisk er psykolog - som lone greva, så vidt jeg ved.

 

Det forstår jeg ikke - så fordi man er uddannet i menneskers psyke, så må man kalde sig dyrepsykolog også? Det giver endnu mindre mening end hvis titlen bare er ubeskyttet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Jeg har tilmeldt mig hvalpetræning hos een i nabobyen kun pga hun har flere uddannelser og jeg støder på hende på det lokale dyrhospital. Hun er hundetræner, adfærdsbehandler, konsulent ved ddk og vet.sygeplejeske.

 

Om hun er dygtigt til sit fag? Tja, det finder jeg ud af med tiden, men jeg valgte kun hende pga hendes titler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Hmm det sjove er lidt, at jeg har 2 naboer, som begge er hundetrænere -den ene er også vet sygeplejeske.

Og det havde været meget nemmere, at bare tage Siku i snor og trave op til dem. Men valgte kun efter antallet af titler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har så engang været udsat for en 'adfærdsbehandler' som også var hundetræner, adfærdsbehandler og konsulent i DKK, og mage til uduelighed tror jeg oprigtigt man skal lede længe efter. De to første titler er ubeskyttede, så det kan enhver kalde sig, og konsulent i DKK er ikke garant for det mindste. Den eneste titel af dem du nævner som jeg har respekt for, er veterinærsygeplejerske. Og det har måske ikke som sådan så meget med adfærd at gøre. Eller det ved jeg ikke, jeg ved ikke hvad der indgår i uddannelsen.

Det er derfor det er så hulens svært.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Jeg kan kun svare efter, hvad jeg har set en enkel gang ved hvalptræningen. Der var udover den egentlige træner/vet.sygepl/adfærdstræner/konsulent også 4-5 andre "hjælpe"trænere, som var under uddannelse til ? (træner/adfærdsbehandler). Jeg gætter på vi var 10-15 stk ejere ialt, blev opdelt i 3 grupper: stor, lille og yngst(9-10 mdr gl hvalpe). Der var træneren samt 2 hjælpe/elever på "lille" holdet, gruppen hvor antallet var størst.

 

Dog vil jeg lige nævne, at træneren aldrig har lavet reklame for sit bi-erhverv på dyrhospitalet, trods det er et stort hospital, som både har smådyr og heste/køer m.m. Fuld respekt for det

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan kun svare efter, hvad jeg har set en enkel gang ved hvalptræningen. Der var udover den egentlige træner/vet.sygepl/adfærdstræner/konsulent også 4-5 andre "hjælpe"trænere, som var under uddannelse til ? (træner/adfærdsbehandler). Jeg gætter på vi var 10-15 stk ejere ialt, blev opdelt i 3 grupper: stor, lille og yngst(9-10 mdr gl hvalpe). Der var træneren samt 2 hjælpe/elever på "lille" holdet, gruppen hvor antallet var størst.

 

Dog vil jeg lige nævne, at træneren aldrig har lavet reklame for sit bi-erhverv på dyrhospitalet, trods det er et stort hospital, som både har smådyr og heste/køer m.m. Fuld respekt for det

Var det der det var velset at store hunde blev trænet i ikke at trække, med en kvælerkæde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sus&Siku

Var det der det var velset at store hunde blev trænet i ikke at trække, med en kvælerkæde?

 

Nej, vi er slet ikke nået så langt. Jeg forventer slet ikke, hun vil vejlede os i produkter eller lign. Kun træningsmæssigt.

 

Kvæler/kædehalsbånd brugte vi i mit barndomshjem til en lab/rott, som ikke kunne enes med ret mange andre hunde m.m. For at kunne holde hende, måtte vi bruge det halsbånd på gåturene. Enkelte gange, hvis en "forkert" hund kom forbi/tæt på, måtte vi binde snoren om et træ! Hun var den sødeste over for dem hun kunne lide ellers var hun direkte ustyrlig. Hundens bror blev bla aflivet pga aggressivitet, den bed. Hundene kom fra en jagtopdrætter(lab), havde haft en upser. Vores hund´s bror boede ved en jæger...

 

Indviklet at skrive forståligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender en adfærdsbehandler. Udd. ved DKK og det koster ikke at få råd over telefon. Man kan jo ikke kræve penge for at snakke i telefon. Lyder simpelthen for mystisk. Hvordan vil man også tjekke op på det? Man kan jo bare ringe med hemmeligt nummer og lade være med at oplyse sit fulde navn, så finder de jo aldrig frem til hvem de har snakket med?:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det forstår jeg ikke - så fordi man er uddannet i menneskers psyke, så må man kalde sig dyrepsykolog også? Det giver endnu mindre mening end hvis titlen bare er ubeskyttet.

Ordet psykolog er beskyttet, derfor SKAL man være "menneske" psykolog først, derefter kan du tage en behandlet udd inde for hunde og så må du kalde dig hunde psykolog:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også undersøge hvilken ideologi, som han/hun arbejder efter. Jeg gider ikke noget med overdrevent fokus på lederskab, og det skal slet ikke være en, som kan finde på at slå, ruske, alfarulle eller andet mærkværdigt!

 

Argh findes der sådan nogen af typen fuldt uddannet? Hvordan undersøger man om de kunne finde på at voldtage kræet?

Jeg kan lige forestille mig en situation hvor man har en hundepsykolog ude, hvor han/hun ligepludselig gør noget jeg ville straffe med flad så hovedet fløj fem gange rundt normalt. :damn: "Det bli´r lige 1200kroner tak" - Nasty.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kender en adfærdsbehandler. Udd. ved DKK og det koster ikke at få råd over telefon. Man kan jo ikke kræve penge for at snakke i telefon. Lyder simpelthen for mystisk.

 

Jeg giver ikke rådgivning som sådan over telefon, men noget er altså muligt. Hvis nu du ringede til mig og fortalte at din hund ikke kunne falde til ro og når jeg udspurgte dig kom det frem at dine tre børn løber rundt i huset med legekammerater stort set hele dagen, kaster bold til hunden osv osv osv, så vil jeg kunne forklare hvorfor dette er uhensigtsmæssigt og fortælle hvad der skulle til for at give en hund ro. Problemet ville højst sandsynligt stoppe lige der.

Det kan jeg have brugt 3 kvarter på og den tid kan jeg ikke bruge til andet hvorfor det er rimeligt nok at hundeejeren betaler.

I DKK kan medlemmer få tlf rådgvning, men denne må helst kun tage x minutter og kan problemet ikke klares indenfor denne tid, skal der henvises til en adfærdsbehandler.

 

Hvordan vil man også tjekke op på det? Man kan jo bare ringe med hemmeligt nummer og lade være med at oplyse sit fulde navn, så finder de jo aldrig frem til hvem de har snakket med?:)

 

Man kan ikke tjekke op på noget, men hundeejeren kan ringe for at evaluere.

Du har ret i at klienten kan snyde samt undlade at betale.

 

Jeg ville også undersøge hvilken ideologi, som han/hun arbejder efter. Jeg gider ikke noget med overdrevent fokus på lederskab, og det skal slet ikke være en, som kan finde på at slå, ruske, alfarulle eller andet mærkværdigt!

 

Præcis.

Som jeg oplever det er der en hel generation af adfærdsbehandlere på vej med en alt for rosenrød og romantisk holdning til hunde. Adfærdsbehandlere som ikke har lært at sætte fornuftige grænser, men hvor al uønsket adfærd skal behandles genem afledning og intet andet og al opdragelse/træning skal ske gennem tilbudt adfærd.

 

Stefan: Der findes ingen statsanerkendt uddannelse udover uddanelsen til etolog og derefter speciale i hundeadfærd.

Det var helt klart den vej jeg ville vælge hvis jeg skulle i gang nu.

Oveni skal der så en masse praktisk træning indenfor stort set alle træningsgrene inkl. snuse til IPO og gerne jagt, selvom IPO og jagtfolket som regel ikke er de store kunder, konkurrencedeltagelse og naturligvis en masse praktik med problemhunde, pædagogik osv.

 

Da jeg i sin tid startede var det på baggrund af mange års praktik og erfaring indenfor træning/konkurrence samt en glødende interesse for adfærd, en interesse der blev vakt via mine egne hundes problemer/mine problemer med at få øvelser til at lykkes.

 

I dag ville jeg selv vælge en erfaren adfærdsbehandler, en med noget alder og succeser og fiaskoer, da det er en god værktøjskasse at have.

Vi skal ikke glemme at adfærdsrådgivning handler mest om hundeejere og derfor er noget livserfaring også godt at have med. Hr. Hansen på 65 som er blevet presset af konen til at få en adfærdsbehandler hjem, til et problem han iøvrigt ikke synes er et problem for ham, kan være svær at nå for en 25 årig.

 

Ellers ser instruktør/adfærdsbehandleruddannelser ud til at følge øjeblikket, hvem der i øjeblikket tales mest godt om og/eller ser eksotisk ud. Eksotisk som i udenlandsk :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ligeglad med titler, jeg går efter min mavefornemmelse og den holdning vedkommende har, til problemløsning/konflikter. Jeg gider hverken høre om, at min hund bare skal stopfodres med spegepølse hver gang han er sur på en anden hund ELLER at jeg skal "vise den hvem der er boss". Men jeg vil da gerne høre noget om, hvordan jeg træder i karakter og hvilken træning/gode vaner, som vi med fordel kan øve os på, som vil lette situationen og mindske stress f.eks.

 

Mest af alt har jeg også brug for en, der er professionel nok til at være fleksibel ift. sin tilgang. En person, der ikke forsøger at lave hele vores livsstil eller vores tilgang til det at have hund om, men som har respekt for den måde vi har indrettet vores liv på. F.eks. snakkede jeg på et tidspunkt med en person, der bestemt mente at det var meget forkert af os at lade hunden sove i sengen sammen med os; det kan jeg ikke bruge til noget.

 

Gør vi et eller andet fundamentalt galt, vil jeg da gerne høre om argumenter hvorfor vedkommende synes det, men omvendt ved jeg også at jeg ikke er decideret dårlig til at holde hund og så vil jeg gerne have anerkendelse for den måde VI gør tingene på, som fungerer for os i vores lille familie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en veninde som er uddannet, og jeg fulgte jo med i de opgaver hun lavede, og hvad kravene var for opgaverne og den slags, personligt synes jeg selv det virkede som en rigtig god uddanelse.

 

Hun blev uddannet af Lone Greva og Irene Liliequist. :mrgreen:

 

Forside - PAFF

 

 

Så vidt jeg ved uddanne Lone Greva vidst ikke flere folk PT. Ved ikke om hun har planer om at starte det igen? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...