Hop til indhold

Øøøøøøh, det har den aldrig gjort før

Umulia
 Share

Recommended Posts

Jeg har i dag oplevet et mysterie, som jeg håber I kan hjælpe mig med at løse...

Cicero har jævnligt prøvet at køre i bus siden han var helt lille, og er - efter min super objektive mening :engel: - ret god til det.

Han er en smule for glad lige når vi stiger på, men så snart vi sidder ned, falder han til ro, og folk kan skræve direkte hen over ham, uden at han reagerer - bortset fra at han diskret forsøger at inhalere deres bukseben når de går forbi :lol:

I dag var vi så ude på en længere tur - vi tilbragte vel alt i alt 2 1/2 time i bus, og til sidst var han godt træt, og lagde sig bare ned.

Folk steg af og på i fred og fordragelighed, ingen reaktion.

Indtil vi kom til sidste station, hvor vi skulle skifte til bøhlandsbussen. Folk bagved os rejser sig op og begynder at gå ud, så jeg trækker Cicero ind til mig for at han ikke skal være i vejen. Han sidder med rumpen ud imod midtergangen. Igen går folk forbi uden at han reagerer - lige til en lidt ældre dame kommer forbi. Det eneste, jeg lægger mærke til, der gør hende anderledes, er at hun har højhælede sko på, der klikker højt på gulvet når hun går. Lige da hun passerer farer Cicero op og er virkelig vred - han knurrer og laver sin alarm-gøen. Men da han sidder med halen ud mod de forbipasserende, sker der heldigvis ikke noget.

Damen bliver selvfølgelig bange og det gør alle andre i bussen også, så vi får masser af plads til at komme ud :genert:

Jeg kan forestille mig to årsager til hans reaktion: Enten halvsov han, og blev forskrækket ved den høje lyd af kvindens sko - eller hun trådte ham på halen :vedikke:

Hvad tror I?

Og kan jeg risikere at tage ham med i en bus igen?

PS: Det skal siges at inden dette skete havde han hilst på masser af fremmede, også i bussen, og var glad og sød hver gang. Jeg fatter simpelthen ikke hvad der lige skete der :hmm:

Redigeret af Umulia
Staveged
Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det tænkes, at Cicero har været overstimuleret, på den måde at han har fundet sig pænt i køreturen uden rigtigt at slappe af?

På et tidspunkt er hans grænse for hvad han kan rumme så nået og han reagerer "tilfældigt".

Den træthed du beskriver kunne være "overbelastning" i situationen.

Jeg ved ikke om dette giver mening for dig.

Pelle kan have nogle tilsyneladende "helt hen i vejret" reaktioner, f.eks. gø ad et forbipasserende barn, hvis han er i haven. Dette er altid tegn på at han er overbelastet af den ene eller anden årsag. Han bliver mentalt jumpy, men viser det ikke før målet er fuldt og han derfor bliver forskrækket.

For Pelle er det ofte smerter der er årsagen, men det kan også være når en hund bare ikke kan håndtere flere stimuli.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker hun har trådt ham på halen? Det var i hvert fald det første der faldt mig ind, da jeg læste det du beskriver... Og det er min tanke at min Asta ville have reageret på noget lignende samme måde. Hun er ret sensitiv omkring sin hale nemlig :mrgreen:

Jeg ville uden tvivl tage ham med igen, det her er jo en enkelt hændelse ud af mange mange positive lyder det som om, så jeg tænker at det ikke er noget at lade sig slå ud over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan det tænkes, at Cicero har været overstimuleret, på den måde at han har fundet sig pænt i køreturen uden rigtigt at slappe af?

På et tidspunkt er hans grænse for hvad han kan rumme så nået og han reagerer "tilfældigt".

Den træthed du beskriver kunne være "overbelastning" i situationen.

Jeg ved ikke om dette giver mening for dig.

Pelle kan have nogle tilsyneladende "helt hen i vejret" reaktioner, f.eks. gø ad et forbipasserende barn, hvis han er i haven. Dette er altid tegn på at han er overbelastet af den ene eller anden årsag. Han bliver mentalt jumpy, men viser det ikke før målet er fuldt og han derfor bliver forskrækket.

For Pelle er det ofte smerter der er årsagen, men det kan også være når en hund bare ikke kan håndtere flere stimuli.

Det kan meget vel tænkes, og det var også min egen tanke allerede inden vi satte os ind i den bus. Der havde vi lige været på et kort besøg hos min mor, hvor Cicero viste tydelige tegn på at være "overtræt", som man siger om små børn.

Kombineret med at han er lidt følsom omkring "Pikachu-halen", der jo er stiv som et brædt og ikke altid nem at håndtere i siddende stilling, skulle der muligvis ikke så meget til.

Link til indlæg
Del på andre sites

I skal have mange tak for jeres svar! Vi tager snart en lille tur igen, så vi begge kan få den dårlige oplevelse ud af kroppen.

Det er ærgerligt, for vi havde ellers en herlig dag, selv da der kom kontrollører i bussen. Der var to mænd, som tjekkede billetter, og en dame, som forsøgte at få folk til at købe buskort i stedet for engangsbilletter. Jeg sagde at jeg var køber hvis Oluf kunne få sit eget buskort med billede på, men det kunne de desværre ikke love ;-)

Kvinden sagde lidt usikkert at "den ser da meget venlig ud", hvortil en af hendes kolleger svarede: "Den rynkede ellers panden, da den så dig."

Ak ja lille Oluf - til grin kan man altid blive :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites