Hop til indhold

BARF og faste


Kirsten90
 Share

Recommended Posts

Futte er nu officielt en BARF hund :klap2:

 

Efter 14 dages prøveperiode fik jeg overbevist kæresten om at det er dét værd at fodre med BARF.

 

Det er lidt dyrere end det tørfoder vi brugte, men jeg synes også det er sjovere. Både for mig og Futte.:slem:

 

Normalt er fisk nummer ét, men efter han har smagt frisk kallun i stykke (altså ikke hak), tror jeg måske han har fået en ny favorit. :hjerte:

 

I BARF-fodringsmetoden er jo en ugentlig fastedag (Hvis man er religiøs omkring det ;-) ). Hvad er jeres holdning til hunde og faste?

 

Vi har forsøgt at faste Futte et par gange hvor han kun måtte få vand, men når man normalt er meget forkælet ift. godbidder er det altså svært.

Sidst vi fastede ham, rumlede hans mave hele aftenen og til sidst var han så desperat at han fandt et stykke køkkenrulle som han gav sig i kast med. :-( Vi byttede selvfølgelig med et stykke tørret kød.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella bliver heller ikke fastet, og hun bestemmer fuldstændig selv om hun vil spise. Hvis ikke den tilbudte mad er spist inden ti min. bliver den pakket væk og hun bliver ikke tilbudt andet før næste morgen/aften. Vi har så valgt at dele hendes måltider op i to portioner, da jeg syntes det er lidt voldsomt at hun skal spise 700 - 800g mad på en gang, her tænker jeg på mavedrejning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bella bliver heller ikke fastet, og hun bestemmer fuldstændig selv om hun vil spise. Hvis ikke den tilbudte mad er spist inden ti min. bliver den pakket væk og hun bliver ikke tilbudt andet før næste morgen/aften. Vi har så valgt at dele hendes måltider op i to portioner, da jeg syntes det er lidt voldsomt at hun skal spise 700 - 800g mad på en gang, her tænker jeg på mavedrejning.

 

Det ville ikke bekymre mig det mindste, det er en forholdsvis lille mængde ift. hundens størrelse. Mine får mellem 1 og 3 kilo pr. måltid, hvilket betyder at de bliver mætte og forholder sig i ro for at fordøje helt naturligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ville ikke bekymre mig det mindste, det er en forholdsvis lille mængde ift. hundens størrelse. Mine får mellem 1 og 3 kilo pr. måltid, hvilket betyder at de bliver mætte og forholder sig i ro for at fordøje helt naturligt.

 

I hvilke tilfælde giver du 3 kilo pr. måltid? Jeg forestiller mig at en GD er mere aktiv end en bernhard, men jeg tror aldrig at Bella vil kunne spise så meget. Tilbyder du så stadig mad dagen efter eller fodrer du på en anden måde?

Link til indlæg
Del på andre sites

I hvilke tilfælde giver du 3 kilo pr. måltid? Jeg forestiller mig at en GD er mere aktiv end en bernhard, men jeg tror aldrig at Bella vil kunne spise så meget. Tilbyder du så stadig mad dagen efter eller fodrer du på en anden måde?

 

Jeg fylder bare skålen, så spiser hunden så meget den har lyst til, hvilket som oftest er det hele. Men nogle dage er der ikke det store behov, og så ryger portionen enten på køl eller ind til en af de andre hunde. Jeg har ikke noget program jeg fodrer efter, der er ikke ben-dag eller kallun-dag. Hundene får kød, kallun, indmad, knogler, haler - de dage der er mest kallun og indmad vejer maden ikke så meget som de dage der osse er knogler eller haler. Mine hanhunde har god appetit og den ene skal spise ret store mængder kalorier for at holde vægten. Ingen af hundene har haft mavedrejning og jeg har ingen bekymringer om det i dagligdagen. Da jeg udelukkende fodrede med tørfoder kunne jeg godt bruge noget tid på at bekymre mig om det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger heller ikke faste og har aldrig gjort det.

Så længe at hunden ikke fodres kontinuerligt hen over dagen vil et måltid nedbrydes og komme igennem systemet i løbet af max. 15 timer og derfor ser jeg ingen grund til at tvinge hunden til en sultedag, når mavesækken fint når at tømmes, selvom der fodres hver dag.

 

Alle mine hunde fodres én gang om dagen, tæverne ligger på 600-1000 g. ca. Hannerne på op til 2 kg. (jeg vejer ikke af).

Og jeg spekulerer heller ikke over mavedrejning. Mine hunde spiser altid lige inden sengetid, så de fordøjer hele natten og så har indholdet forladt mavesækken ved morgentid.

Det fungerer rigtig fint her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det 'meget skidt' at dele hundes daglige barfration ud over hele dagen? Jeg plejer jo oftest efter morgenturen at give Smilla en kong med barf og jeg træner hende også igennem dagen (med små kødstykker). Er det dårligt for fordøjelsen på den måde? Jeg har hidtil kun tænkt på det ville være et problem ift om hun blev mæt nok (fordi mavesækken aldrig rigtig blev fyldt).

 

Vi bruger heller ikke fastedag. Jeg fodrer heller ikke efter skema eller måler op, hvor meget hun skal have (går mere efter hvordan hun ser ud, trives og om hun virker ok mæt). Hun får vel ca 160-200 g om dagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg faster ikke min hund i forbindelse med BARF fodring (sygdom er noget andet) Jeg har heller ikke gjort det med de hunde, jeg tidligere har haft, der har været på BARF. Min gamle tæve fik altid sin mad om morgenen efter turen, så hun kunne fordøje, mens jeg var på arbejde. Godbidder var løbende over dagen (bl.a. til træning, fodersøg o. lign.) Min hanhund fik morgen og aften + godbidder i løbet af dagen. Han blev dårlig, hvis maven blev "for tom".

 

Min nuværende hund får mad som vinden blæser. Ingen rytme, intet system, ingen opmåling. Det varierer meget, om han får mad morgen, middag eller aften, samt hvor meget han får. Hvis et stykke kød m. ben er ca dobbelt så stort, som det jeg anser for "normalen", så får han bare mindre dagen efter (eller alternativt først aftenen efter, hvis det er givet morgen) Han får dog sjældent kødmåltider om morgenen. Der er det mere en Kong, når jeg går (blendet hjerte m. blendet tomat er pt et hit) Han får ALTID godbidder løbende i løbet af en dag, da jeg altid har med på tur - uden undtagelse.

 

Jeg kigger på, hvordan han ser ud og hvordan hans energiniveau er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...