Hop til indhold

Nytårs larm - forberedelse til hundene


Gæst snevinter
 Share

Recommended Posts

Gæst snevinter
Skudræd og bange for nytårsfyrværkeri kan ikke sammenlignes. Jeg kender en del jagthunde der ikke har problemer med alm. skud, men som er bange for fyrværkeri. Det lyder meget forskelligt og så er der også lysglimtene i forbindelse med fyrværkeriet.

 

Mine forældre "kurerede" deres jagthund ved at trække gardinerne for, lade lyset være tændt og så ellers lade fjernsynet kører med lyd på - fjernsynet giver jo sådanne nogle lysglimt fra sig som nok kamuflere lysglimtene fra fyrværkeriet.

 

Enig. Hunden kan skelne mellem skud - forskellige skud, og fyrværkeri og andet larm. Og derfor kun ende med at være bange for en ting. Men jeg tror, at hvis man ikke er forsigtigt kan det smitte eller brede sig.

 

Da vinter blev forskrækket var hun lidt ekstra oppe på dupperne resten af dagen - og her kunne en helt anden lyd godt have sat sig fast også, hvis hun havde hørt en anden høj lyd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Kan lige opdatere lidt.

 

Nu har vi brugt lidt lyd CD (det vil sige, jeg har brugt youtube) larm, skydebane træning efter Wiecherts forslag, og en lille smule bangkage.

 

Lyd CD materiale er hun fuldstændig ligeglad med, og har været det hele forløbet igennem. Men jeg synes, stadig det er godt at bruge hist og pist, for at lydene er noget hun kender godt (f.eks. fyrværkeri) og associerer med noget godt, som f.eks. kong eller træning.

 

Skydebane træning har gået rigtigt godt. Ved et tilfælde fandt jeg en god kombination for vinter. Jeg arrangerer at hun mødes til sjov/træning med andre hunde et sted i nærheden. Hun kan allerede høre skudene på vej dertil, men er så glad for at skulle afsted til leg at hun synes lyden er ok. Jeg kan se på hende, at hun lige registrerer det i et par sekunder, men så glemmer hun det lige lidt.

 

Jeg tror ikke, at jeg ville kunne opnå samme succes, hvis hun ikke allerede forbandt stedet med noget super sjovt + andre hunde.

 

Vi har nu været afsted en fire-fem gange, og det har gået godt hver gang :mrgreen:

 

Bangkage. Det vil jeg nu til at bruge mere, for det har vi kun brugt en smule.

 

Siden jeg startede har jeg ugentligt hørt lyde som Vinter ville tage notits af eller blive lettere nervøs ved, eller bange for, før. Nu har hun haft gode reaktioner. En gang tog hun notits ved at løfte hovedet, da der var et ordenligt brag. Men heldigvis var hun i gang med at grave efter mus, og det var som om at det fik hende til at glemme lyden, for hun gravde hurtigt videre.

 

Det har virket, at 'bruge ting' som hun har stor interesse for - at lege med andre hunde eller (ved et tilfælde) at grave efter mus.

 

Jeg vil dog blive ved med at træne lyd isolering :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Akita voksede op på en rideskole med masser af larm og ballede, og hendes f¢rste nytårs aften sad hun ude og h¢rte fyrværkeri uden at være påvirket. Med Indy var jeg meget OBS på at hendes race er disponeret for lyd-angst (hedder det det?) og vi dansede "glad dansen" hver gang vi h¢rte brag henover det sene efterår :lol:

Efterhånden tog dansen af, og istedet for at være noget VILDT spændende, blev det til noget der bare var i baggrunden. Hendes f¢rste nytår totalt ignorerede hun det hele. Lex er også ligeglad, men hun er så tilbagelænet at der ikke rigtig er noget der kan rokke ved hende.

Ingen af dem stort set så meget som kigger op ved skud af nogen art. Heller ikke de som kommer som en overraskelse (jagt i skoven eller lignende).

Link til indlæg
Del på andre sites

Min lille Azza er overdrevet bange for fyrværkeri.

Læste noget i et gammelt "Vores kæledyr" blad om noget der hedder DAP.. Det lykkedes mig at finde det i vores dyrebutik her i ribe.. Det er ret dyrt (Når man tænker på at jeg er 14 år.) men det skulle virke godt..

 

Nogen der kan anbefale det?:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst snevinter
Nogen der vi fortælle, hvordan man får fat i den famøse cd? Måske står det.. Har kun skimmet :oops:

 

Du kan kigge efter videoer med nytårs larm på youtube, det har jeg brugt. Ellers kan du bestille cden ved dyrenes beskyttelse :-)

Redigeret af snevinter
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Min lille Azza er overdrevet bange for fyrværkeri.

Læste noget i et gammelt "Vores kæledyr" blad om noget der hedder DAP.. Det lykkedes mig at finde det i vores dyrebutik her i ribe.. Det er ret dyrt (Når man tænker på at jeg er 14 år.) men det skulle virke godt..

 

Nogen der kan anbefale det?:roll:

 

 

jeg brugte det lidt til vinter da jeg skulle have hende med et fly engang. jeg synes ikke at jeg så nogen virkning, men skal ikke kunne sige det.

 

jeg begyndte at spray'e duften lidt et par uger før. jeg kan stadig huske første gang jeg sprøjtede lidt i nærheden af hendes sovested. hun snusede lidt og vendte om og forlod rummet :mrgreen:

 

måske jeg havde købt u-dap? noget med hanhundens testikel duft eller nowet? :rolleyes:

 

men mange siger jo at de har succes med det. jeg ved bare at det slet ikke ville være nok til vinter dette nytår. sidste år var hun kold over for alt, men dette år arbejder vi på sagen.

 

held og lykke ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Groa er ikke 100% tryg med alt det larm, men hun er ikke direkte nervøs.

I år vil vi går spor med hende man-tirs-og onsdag, altså tre dag i træk. så vil hun være godt træt onsdag aften og sikkert være ligeglad. Måske en idé for dig?

 

:5up:

 

ja, jeg vil helt sikkert aktivere Vinter mere. God ide med spor - for det skal jo helst være en aktivetet der trætter hjernen og som ikke får kroppen helt op på dupperne. håber det går godt for groa :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Skydebane træning har gået rigtigt godt. Ved et tilfælde fandt jeg en god kombination for vinter. Jeg arrangerer at hun mødes til sjov/træning med andre hunde et sted i nærheden. Hun kan allerede høre skudene på vej dertil, men er så glad for at skulle afsted til leg at hun synes lyden er ok. Jeg kan se på hende, at hun lige registrerer det i et par sekunder, men så glemmer hun det lige lidt.

 

Super :5up: (Til hele skralderværket faktisk) :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Freud og jeg var til nytårsforedrag og blev anbefalet fx IKEAs store papirsposer... de kan "buldre" godt ... nå ja og at blitze dem "ind i hovedet" agtigt... eller diskolys for at vænne dem til lysene...

 

lydfiler (søg på google: fireworks sounds) på computeren (flyttes rundt både inde og ude)...

 

hmmm.... synes der var flere tips, men kan slet ikke huske dem nu :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm:

 

 

Hvis nu hunden ligger og sover, burde man så egentlig vække ham kl lidt i midnat sådan at han ikke rissiekre at vågne op ved det største bang ever?

Det må jo være meget ubehagelig.

 

Ingen hund der ikke havde hørt det før, ville vel kunne sove sig fra det eller???

 

Og hvornår burde man vække hunden? 15 min før eller tidligere, og så give den et lækekrt ben eller noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm:

 

 

Hvis nu hunden ligger og sover, burde man så egentlig vække ham kl lidt i midnat sådan at han ikke rissiekre at vågne op ved det største bang ever?

Det må jo være meget ubehagelig.

 

Ingen hund der ikke havde hørt det før, ville vel kunne sove sig fra det eller???

 

Og hvornår burde man vække hunden? 15 min før eller tidligere, og så give den et lækekrt ben eller noget?

 

Dvs. du vil ændre på rutinerne fordi DU er nervøs for at hunden måske bliver det???

 

Hvad tror du resultatet af det kunne blive??

 

Sover hunden, så lad den da for pokker sove :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dvs. du vil ændre på rutinerne fordi DU er nervøs for at hunden måske bliver det???

 

Hvad tror du resultatet af det kunne blive??

 

Sover hunden, så lad den da for pokker sove :blink:

'

 

 

Yes sir boss yes sir!

 

 

Jeg ville nu bare stadig sige at det må skræmme hunden, men hvad ved jeg, jeg har aldrig prøvet det her før :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Yes sir boss yes sir!

 

Se SÅDAN et svar kan jeg li'. :lol: :blink:

 

Ej. Hvis du ændrer på rutinerne, bare fordi du selv er nervøs, så kan du vel regne ud at det smitter af på hunden også?

(Ligesom med alt andet, i alle andre situationer, vil det jo sådan set kun få hunden til at skærpe opmærksomheden.)

 

Hvis hunden derimod vågner pga et brag, og ser at menneskene ikke engang ænser det, ja så er der jo, set fra hundens synspunkt af, ikke noget at være bange for.

(Selvom den nok liiiige vil komme hen og se om alt er iorden)

 

:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Se SÅDAN et svar kan jeg li'. :lol: :blink:

 

Ej. Hvis du ændrer på rutinerne, bare fordi du selv er nervøs, så kan du vel regne ud at det smitter af på hunden også?

(Ligesom med alt andet, i alle andre situationer, vil det jo sådan set kun få hunden til at skærpe opmærksomheden.)

 

Hvis hunden derimod vågner pga et brag, og ser at menneskene ikke engang ænser det, ja så er der jo, set fra hundens synspunkt af, ikke noget at være bange for.

(Selvom den nok liiiige vil komme hen og se om alt er iorden)

 

:blink:

 

 

Nogen gange er det nok godt nok at jeg ikke burde menneskelig gøre hunden :mrgreen:

 

 

Jeg kan godt se hvad i mener, det er ikke det............

 

MEEEEEEEEEEEN hvad nu når rutinen allerede ER anderledes?

Vi er nede ved svigerne og deres labber mens der er andre mennesker som hverken aslan eller jeg kender og folk evt er lidt små pløret.......?

 

 

Generalt ville det hele være nemmere for MIIIIIIIIIIIIIIIIIIG at vi bare tog ud in the midle of nowhere!!!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har Victor kun oplevet 2 nytårsaftner, eftersom han er 2 år, og det er forløbet fredeligt. Vi har ikke ynket ham, og han har siddet i terassedøren sammen med vores hankat og betragtet "showet" uden angst og fået serveret rejer. Vi har sådan prøvet at gøre det til en fornøjelse det med raketterne. Jeg ved så også, at hans opdrætter har lavet lidt fyrværkeri-træning med ham med heksehyl og sådan.

 

Vi bor lige ved siden af et militærområde og tæt på lufthavn, så her er skyderi hele året rundt. Det tager nok også brodden lidt af.Han gør ikke af de lyde dem er ham vant til.

 

Meeeeen i år er han helt overbevist om at han skal fortælle (vidt og bredt:blink:) at nu skyder de altså kanonslag af/sprænger postkasser i luften eller hvad nu der foregår, og han er bare ikke til at stoppe. Han springer op i sofaen, og så sætter han ellers i gang. Han gøer ellers aldrig, jvf. hans races blakkede ry mht. gøen.

Beroligende tale, distrahering med et stykke legetøj og ignorering hjælper ikke. Det eneste der hjælper er at en af os gjalder "STILLE" ellers er der ingen kontakt til moderskibet overhovedet. Nogen der har et bud på andre måder vi kan løse det? Det nytter ikke noget at rulle gardinet ned, for det er lyden han reagerer på. Det har jeg prøvet.

 

Så nu er jeg liiidt bekymret for om mig og kæresten skal sidde med høreværn nytårsaften:lol:Hvis det fortsætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst snevinter
Se SÅDAN et svar kan jeg li'. :lol: :blink:

 

Ej. Hvis du ændrer på rutinerne, bare fordi du selv er nervøs, så kan du vel regne ud at det smitter af på hunden også?

(Ligesom med alt andet, i alle andre situationer, vil det jo sådan set kun få hunden til at skærpe opmærksomheden.)

 

Hvis hunden derimod vågner pga et brag, og ser at menneskene ikke engang ænser det, ja så er der jo, set fra hundens synspunkt af, ikke noget at være bange for.

(Selvom den nok liiiige vil komme hen og se om alt er iorden)

 

:blink:

 

Jeg er enig, i teorien, men synes ikke det er helt så enkelt. Vinter var i lang tid ikke bange for noget, så blandt andet derfor tænkte jeg ikke over det eller reagerede når der var et brag. På trods af dette, blev hun en tilfældig gang godt og grundigt forskrækket ved et brag - hvilket udviklede sig til at inkludere flere lignende lyde - hvilket vi nu er ved at have styr på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Jeg er nu kommet dertil, at vinter virker som før hun i sommers blev forskrækket. Hun løfter ikke engang ørene en smule eller lign hvis der er høje brag.

 

En gang, for nogle uger siden reagerede hun lidt, men ikke hektisk. Men jeg kunne se at hun gerne ville lidt væk. Jeg lagde også mærke til at da vi gik forbi en person, søgte hun den person og begyndte at logre og 'hygge'.

 

Søger hun støtte hos andre? Hendes adfærd vendte brat da hun kom i kontakt med den anden person.

 

Siden da, jeg tror det var 3-4 uger siden, har hun været kold over for det... Men jeg har nu erfaret, at man ikke kan vide sig sikker alligevel, så jeg overvejer for første gang at give hende noget beroligende nytårsaften. Det har taget lidt tid komme tilbage til et godt sted mht larm og jeg ved ikke om jeg risikerer et tilbagefald hvis hun ikke bliver beroliget?

 

hmmmm....

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Et råd vi fik fra Pia til i morgen ... ikke lufte uden snor i morgen aften - heller ikke selvom det bare er i haven - kommer der et brag og hunden bliver bange - så forcerer den sagtens indhegningen for at komme væk fra det farlige ... så snor på når I er ude ...

 

Og så håber jeg ellers at I/vi alle kommer fornuftigt gennem nytåret. uden nogen hunde i chok!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Nytårsaften gik rimeligt for vinter, da hun ikke var i direkte larm. Vores træning har også hjulpet meget, men hun kan stadig reagere en gang i mellem. Men, desværre, da hun var ude på tissetur i aftes, blev et fyrværkeri smidt 10 meter fra os og var så stort at lyden smadrede en rude. Nu er vi tilbage hvor vi startede, tror jeg :( ...men håber det ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...