Hop til indhold

Har vores dyrlæge lavet en fejl mon?


Shii
 Share

Recommended Posts

I Juli måned sidste år fik Dexter sin Rabies vaccine. Ærligt kan jeg ikke huske om han fik den en eller to gange... Hvis han har fået den to gange har det været med en måneds mellemrum...

 

Men sagen er nemlig at en rabies vaccine jo gælder i tre år, men er hunden vaccineret før den er et år gammel, skal den vaccineres to gange...

 

Umiddelbart kan jeg kun se en vaccine i hans pas, nemlig den fra Juli... Og det ville jo faktisk betyde at han skulle vaccineres igen... Men vaccinen udløber i 2014...

 

Vi skal til dyrlæge på fredag for at penny skal have sine vacciner, og jeg regner med at tage Dexters pas med og spørge.. Altså jeg ved godt at vi i princippet kan dække os ind under hvad der står i passet, men vi vil jo også gerne have at han rent faktisk ER "beskyttet" :???:

 

Ellers regner vi med at få det passet ind så når Penny får sin nummer to Rabies, så får vi dem "synkroniseret", så er det nemmere at huske hvornår de skal have den... Det kan vel ikke skade at re-vaccinere for det før den udløber? Penny ville jo så få sin nummer to engang til sommer (hvor der ville være et år tilbage af Dexters).

 

Ej det er måske også bare dovenskab at få det synkroniseret... Det er bare ca. 40 euro vi fremover ville spare hver vaccine ved at få det gjort samtidig, alene på vaccinerne (Ved ikke om vi kun ville skulle betale et konsultations gebyr, i så fald er det jo også en besparelse). Samt vi jo så kun skal afsted det mindre, ville jo være dejligt ikke at skulle tage fri unødvendigt mange gange for at få vaccineret...

Link til indlæg
Del på andre sites

såvidt jeg ved skal rabies ikke gives to gange indenfor en måned. Men hvis han har fået den første som 12ugers så skal han revaccineres som 1 års. Har han været ældre skal han først vaccineres igen efter tre år.

 

Det er jo netop også min tanke!

 

Men det eneste tidspunkt han kunne have fået "anden gang" og så står det ikke i hans bog (Derfor mener jeg ikke at han har fået anden gang), ville være hvis han havde fået som 12 ugers og så igen som 16 ugers.

 

 

I Juli var han 16 uger, og der fik han sin (efter min version) sin første Rabies. Men denne er dateret til at virke til 1014... Først troede jeg at den bare kun var gyldig i to år, og at vi havde fået lavet den, denne sommer måske (Altså 1 år efter hans sidste vaccination). Men den ER fra 2011...

 

Ergo vil jeg mene at han skulle have haft den igen iår ved hans vaccination, for at den kunne gælde i tre år.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo netop også min tanke!

 

Men det eneste tidspunkt han kunne have fået "anden gang" og så står det ikke i hans bog (Derfor mener jeg ikke at han har fået anden gang), ville være hvis han havde fået som 12 ugers og så igen som 16 ugers.

 

 

I Juli var han 16 uger, og der fik han sin (efter min version) sin første Rabies. Men denne er dateret til at virke til 1014... Først troede jeg at den bare kun var gyldig i to år, og at vi havde fået lavet den, denne sommer måske (Altså 1 år efter hans sidste vaccination). Men den ER fra 2011...

 

Ergo vil jeg mene at han skulle have haft den igen iår ved hans vaccination, for at den kunne gælde i tre år.....

 

Ja præcis - han skal revaccineres i år for at have optimal dækning da han har været under 1 år da han fik den første gang. Dyrlægen må have skrevet forkert i passet...

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, hvis de er under 1 år ved første vaccine, skal den gives igen året efter. Derefter gælder den i det antal år dyrlægen synes, eller deres retningslinjer beskriver.. hvilket herovre er 2 år :rolleyes:

 

Sjovt at der er sådan forskel - det må være strengere krav med mængde af antistoffer i England end der er i DK...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer an på hvilken vaccine og hvad den er registreret til i det land du er. Ved feks. at samme vaccine er registreret til forskellige ting i Danmark vs. Sverige. I dk gælder de omtalte regler for rabisin. Den nye rabies fra nobivac holder også tre år hvis hunden er under et år (vaccineret fra 12 ugers alderen). Du kan jo altid ringe og tjekke med dyrlægen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Ja præcis - han skal revaccineres i år for at have optimal dækning da han har været under 1 år da han fik den første gang. Dyrlægen må have skrevet forkert i passet...
Det er ikke helt rigtigt.. MAnge af landene er begyndt at sige at den virker ligeså længe under 1 år som over..Hvis den er givet efter hunden er fyldt 3 måneder..

Både Tyskland, SLovakiet, Tjekkiet, Belgien. Frankrig, Spanien og Gibraltar har de regler nu. Er hunden vaccinert efter 3 måneder gælder vaccinen 3-5 år.. Og dyrlægens/producentens retningslinjer står over landets (hvertfald EU lande) retningslinjer..

Frankrig siger f.eks den holder 2 år, men i DK holder den 3 år. Så danske hunde kan komme ind med en "for gammel" rabies.. Anbefalingerne bliver forøvrigt sat op. Sandsynligvis næste år så den virker 5 år. Undersøgelser viser at den nu holder 7 år.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer an på hvilken vaccine og hvad den er registreret til i det land du er. Ved feks. at samme vaccine er registreret til forskellige ting i Danmark vs. Sverige. I dk gælder de omtalte regler for rabisin. Den nye rabies fra nobivac holder også tre år hvis hunden er under et år (vaccineret fra 12 ugers alderen). Du kan jo altid ringe og tjekke med dyrlægen?

 

Det er selvfølgelig rigtigt - jeg er gået udfra rabisin i mine besvarelser.

 

Du kan se i passet hvilken en han er vaccineret med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Det kommer an på hvilken vaccine og hvad den er registreret til i det land du er. Ved feks. at samme vaccine er registreret til forskellige ting i Danmark vs. Sverige. I dk gælder de omtalte regler for rabisin. Den nye rabies fra nobivac holder også tre år hvis hunden er under et år (vaccineret fra 12 ugers alderen). Du kan jo altid ringe og tjekke med dyrlægen?
3 mdr, ikke 12 uger..Man tror at 12 uger og 3 mdr er det samme. Og i Norge f.eks der tæller de tilbage om det nu er 3 mdr
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke helt rigtigt.. MAnge af landene er begyndt at sige at den virker ligeså længe under 1 år som over..Hvis den er givet efter hunden er fyldt 3 måneder..

Både Tyskland, SLovakiet, Tjekkiet, Belgien. Frankrig, Spanien og Gibraltar har de regler nu. Er hunden vaccinert efter 3 måneder gælder vaccinen 3-5 år.. Og dyrlægens/producentens retningslinjer står over landets (hvertfald EU lande) retningslinjer..

Frankrig siger f.eks den holder 2 år, men i DK holder den 3 år. Så danske hunde kan komme ind med en "for gammel" rabies.. Anbefalingerne bliver forøvrigt sat op. Sandsynligvis næste år så den virker 5 år. Undersøgelser viser at den nu holder 7 år.

 

Ah.. Så kunne det måske også være rigtigt.. :hmm:

 

Og ja det virker lidt tåbeligt.. Så længe det er et land der ikke kræver blodprøver kan vi jo tage dertil uanset om den rent faktisk dækker eller ej.. For officielt set har han jo dokumentation på at han har en dækkende rabies...

 

(Problemet er bare at der er jo en grund til de skal Rabies vaccineres, så hvis den ikke dækker, så skal han altså have den så den dækker)... Dyrlægen vil forhåbentlig kunne forklarer på fredag! Heldigvis har vi fået en aftentid, det er altså skønt med en dyrlæge med den slags åbningstider!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Den han har er Nobivac (Jeg har ikke passet, men så den igår så kan huske at det er den.. Kan tage billede af det når jeg er hjemme igen)
nobivac er fint nok..

Er der nogen lande mere hvor de kræver blodprøve? Det trro jeg ikke..ellers må det næsten være 3 lande

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, så må det jo være rigtigt! Har bare slet ikke overvejet at der var flere end en slags :lol: Så var helt forvirret :lol:

 

Nå men så skal vi bare overveje hvor nærrige vi er :hmm:

 

Faktisk tror jeg ikke engang det kan betale sig... Får han rabies i forbindelse med andre vacciner koster den 23 euro, får han den alene koster den 55... Så hvis han bare får den hver 3 år, men til hans årlige vaccine er det jo nærmest ikke nødvendigt at sparer mere...

Link til indlæg
Del på andre sites

Sjovt at der er sådan forskel - det må være strengere krav med mængde af antistoffer i England end der er i DK...

 

nej, det er som Janni skriver bare forskellige regler i forskellige lande. Virkelig nemt og overskueligt :lol: Nu er det da blevet MEGET nemmere at komme ind i UK, i det mindste. Men det kan måske debateres hvor smart det er at slække på de regler. De blev presset til det af EU.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Det er et eller andet sted tankevækkende at den samme vaccine kan gælde i forskelligt tid fra land til land.. Altså... I mine verden er det sådan en.. "Enten virker det, eller også gør det ikke" :lol:
De trro vel ikke på producenterne? eller også er det dyrlægerne der hellere vil tjene penge på at vaccinere hvert andet år end hvert 7?

Det jeg synes er tankevækkende er at når du rejser så er det dit hjemlands regler der gælder ihvertfald hvis de er anderledes end dit ankomstland.

Hvis jeg rejser til Frankrig og de vil have en rabiesvaccine hvert år, så er det alligevel reglerne fra DK der bestemmer at selvom det næsten er 3 år siden jeg har fået mine vaccinerede, så kommer jeg ind.

Jeg har lært på den hårde måde at have alt på skrift fra Fødevarestyrelsen..

Blandt andet havde jeg jo store problemer sidste weekend da jeg udstillede først i Luxembourg og dagen eftr i Tyskland.. Tyskerne ville have jeg havde været forbi embedsdyrlægen og fået rejsetilladelse fordi vi have mere end 5 hunde i bilen..

Nu klagede jeg dengang de lavede den regel. Og de genoptog sagen og blev enige om (i EU)at det er 5 hunde per person. Alligevel måtte jeg have autorisations-kasketten frem og forlange at hvis den dyrlæge der stod og ventede på mig på den tyske ustilling ikke hostede op med mine numre NU, så fandt hun en overordnet som jeg kunne tale med.

Link til indlæg
Del på andre sites

De trro vel ikke på producenterne? eller også er det dyrlægerne der hellere vil tjene penge på at vaccinere hvert andet år end hvert 7?

Det jeg synes er tankevækkende er at når du rejser så er det dit hjemlands regler der gælder ihvertfald hvis de er anderledes end dit ankomstland.

Hvis jeg rejser til Frankrig og de vil have en rabiesvaccine hvert år, så er det alligevel reglerne fra DK der bestemmer at selvom det næsten er 3 år siden jeg har fået mine vaccinerede, så kommer jeg ind.

Jeg har lært på den hårde måde at have alt på skrift fra Fødevarestyrelsen..

Blandt andet havde jeg jo store problemer sidste weekend da jeg udstillede først i Luxembourg og dagen eftr i Tyskland.. Tyskerne ville have jeg havde været forbi embedsdyrlægen og fået rejsetilladelse fordi vi have mere end 5 hunde i bilen..

Nu klagede jeg dengang de lavede den regel. Og de genoptog sagen og blev enige om (i EU)at det er 5 hunde per person. Alligevel måtte jeg have autorisations-kasketten frem og forlange at hvis den dyrlæge der stod og ventede på mig på den tyske ustilling ikke hostede op med mine numre NU, så fandt hun en overordnet som jeg kunne tale med.

 

Ja, jeg synes jo også at det er lidt.. Netop som jeg skrev også.. Der står i Dexters pas at den er gældende til 2014.. Så selvom den ikke VAR gældende.. Så ville vi stadig frit kunne rejse fordi han på papiret har vaccinen...

 

Men det som gør mig "urolig" er netop hvor meget man skal "stole på det", jeg er egentlig ligeglad med om jeg så skulle vaccinere dem hvert halve år, jeg vil jo bare ikke have de bliver syge.. Derfor får vores jo også alle vacciner de nærmest kan få, også de "frivillige"...

 

Det skal så siges at det også er fordi vi rejser, og jeg synes at man derfor udsætter sine hunde for lidt flere ting, end hvis man bare.. Ja.. Bor i samme villakvater og møder de samme hunde hver dag osv...

 

Vi lufter f.eks. hunde på rastepladser i Tyskland, og man ved sgu ikke hvad hunden der lige har været der har fejlet :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Ja, jeg synes jo også at det er lidt.. Netop som jeg skrev også.. Der står i Dexters pas at den er gældende til 2014.. Så selvom den ikke VAR gældende.. Så ville vi stadig frit kunne rejse fordi han på papiret har vaccinen...

 

Men det som gør mig "urolig" er netop hvor meget man skal "stole på det", jeg er egentlig ligeglad med om jeg så skulle vaccinere dem hvert halve år, jeg vil jo bare ikke have de bliver syge.. Derfor får vores jo også alle vacciner de nærmest kan få, også de "frivillige"...

 

Det skal så siges at det også er fordi vi rejser, og jeg synes at man derfor udsætter sine hunde for lidt flere ting, end hvis man bare.. Ja.. Bor i samme villakvater og møder de samme hunde hver dag osv...

 

Vi lufter f.eks. hunde på rastepladser i Tyskland, og man ved sgu ikke hvad hunden der lige har været der har fejlet :mrgreen:

Jeg stoler på de holder i lang tid, hvis ikke evigt..

Jeg rejser også meget. Over hele Europa.. Jeg ville aldrig aldrig nogensinde overvaccinere..Hverken mennesker eller dyr..

Hundene bliver vaccineret mod det der kræves, så ofte som det kræves.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stoler på de holder i lang tid, hvis ikke evigt..

Jeg rejser også meget. Over hele Europa.. Jeg ville aldrig aldrig nogensinde overvaccinere..Hverken mennesker eller dyr..

Hundene bliver vaccineret mod det der kræves, så ofte som det kræves.

 

Men når du rejser i udlandet er der jo også mange af de "frivillige" vacciner, som ikke er frivillige, fordi så skal de have dem alligevel...

 

F.eks. vaccinere vi imod Kennelhoste, og det er jo ikke noget man "skal". (Ligesom Rabies også er en frivillig vaccine, hvis man altså ikke skal udenlands).

 

Havde vi boet i Danmark, havde jeg ikke tilvalgt noget, men udelukkende taget det de "skulle have"...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men når du rejser i udlandet er der jo også mange af de "frivillige" vacciner, som ikke er frivillige, fordi så skal de have dem alligevel...

 

F.eks. vaccinere vi imod Kennelhoste, og det er jo ikke noget man "skal". (Ligesom Rabies også er en frivillig vaccine, hvis man altså ikke skal udenlands).

 

Havde vi boet i Danmark, havde jeg ikke tilvalgt noget, men udelukkende taget det de "skulle have"...

 

Men alle vacciner er jo frivillige, hvis man ikke skal rejse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Janni privat
Men når du rejser i udlandet er der jo også mange af de "frivillige" vacciner, som ikke er frivillige, fordi så skal de have dem alligevel...

 

F.eks. vaccinere vi imod Kennelhoste, og det er jo ikke noget man "skal". (Ligesom Rabies også er en frivillig vaccine, hvis man altså ikke skal udenlands).

 

Havde vi boet i Danmark, havde jeg ikke tilvalgt noget, men udelukkende taget det de "skulle have"...

Hvis man rejser ind i et EU land fra et andet EU land er det faktisk kun rabiesvaccinationen der er et krav..Hvis du så udstiller/luresourser osv så kræver de et par andre også (parvovirus og hundesyge)..
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...