Hop til indhold

Jagttræning af hvalp.

Ascha
 Share

Recommended Posts

Jeg har kigget lidt rundt på nettet, men ikke fundet et sted hvor jeg ville turde komme anstigende med min hvalp, så jeg må nok selv finde ud af det (kan jo også nogenlunde huske hvad en retriever skal kunne). Dog ved jeg ikke rigtigt hvor jeg f.eks. kan få fat i vinger med fjer på. Tænker umiddelbart slagtere, men hvem vil købe en due eller en and uden vinger, og at skulle have hele dyret synes jeg er lidt voldsomt.

Er der nogen der har et lille råd i ærmet?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min chef er jæger og skyder en del duer, og bruger alligevel kun brystet til at spise. så der tror jeg sagtens jeg kunne skaffe en vinge eller to til dig..

Bare jeg havde set der før, for der er lige blevet afhentet 25 duer. (der kunne jeg sikkert have klippet en vinge eller flere af :blink:)

Høje Tåstrup, det er jo ikke langt væk. Hvis du får chancen igen, gider du så tænke på mig?.

Link til indlæg
Del på andre sites

• 4 weeks later...

Jeg ville ikke kun træne med helt vildt, men også med dummy, og evt. dummy med en vinge på. Det kan blive både besværligt og dyrt at fremskaffe frisk vildt at træne med hele tiden, og træner vovsen kun på vildt bliver en almindelig dummy hurtigt MEGET kedelig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke kun træne med helt vildt, men også med dummy, og evt. dummy med en vinge på. Det kan blive både besværligt og dyrt at fremskaffe frisk vildt at træne med hele tiden, og træner vovsen kun på vildt bliver en almindelig dummy hurtigt MEGET kedelig!

Jeg er grundlæggende enig. Men at det er besværligt og dyrt at fremskaffe frisk vildt hele tiden, er ikke sandt. Og slet ikke nu hvor jagtsæsonen er igang.

Desuden kan en due godt bruges mange gange, hvis man husker at putte den i fryseren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde også tænkt mig, primært at træne med dummies, men dem har jeg allerede. Men et godt fif. :5up:

Jeg er grundlæggende enig. Men at det er besværligt og dyrt at fremskaffe frisk vildt hele tiden, er ikke sandt. Og slet ikke nu hvor jagtsæsonen er igang.

Desuden kan en due godt bruges mange gange, hvis man husker at putte den i fryseren.

For en som mig, der ikke kender nogen jægere, er det lidt besværligt.

eller dét ja... man skal ikke være sart. :mrgreen:

Det er jeg heller ikke. Når jeg samler lort til afføringsprøver, står bøtten jo også i køleskabet. :vedikke::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller opbevarer den i køleskab. Ved siden af mælken :mrgreen:

Jeg er nu heller ikke bleg for at opbevare en spændende apport ved siden af mælken :mrgreen: men der er alligevel grænser for, hvor mange gange den samme fugl kan bruges - og bruger du kun helt vildt skal du tit og tæt ud og skaffe nyt.

For mig, der er nyjæger og dermed ikke har en stor omgangskreds af etablerede jægere der har vildt tilovers, og som tilmed lige er flyttet til ny landsdel er det i hvert fald besværligt hele tiden at skaffe nye, spændende apportemner. Og hvad nu, når jagtsæsonen ender? Hvis din hund kun har trænet med vildt i så lang tid, så giiider den ikke en kanvasdummy!

Men bortset fra det, hvis du kører du samme vej på arbejde hver dag, kan trafikdræbte fugle også bruges - lå den der ikke i går da du kørte hjem, men er der i dag ved du jo at den er relativt frisk - jeg har selv fundet et par apportemner på den måde.

Men lad være med at fiske din fine, friske fugl frem mens kollegaer der ikke selv træner jagthund ser det, så du skal til at forklare, hvorfor du tager en fin død fugl med hjem - de synes bare, at du er meget, meget mærkelig :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har kigget lidt rundt på nettet, men ikke fundet et sted hvor jeg ville turde komme anstigende med min hvalp, så jeg må nok selv finde ud af det (kan jo også nogenlunde huske hvad en retriever skal kunne). Dog ved jeg ikke rigtigt hvor jeg f.eks. kan få fat i vinger med fjer på. Tænker umiddelbart slagtere, men hvem vil købe en due eller en and uden vinger, og at skulle have hele dyret synes jeg er lidt voldsomt.

Er der nogen der har et lille råd i ærmet?.

Det kan være at jeg kan hjælpe med vingerne.... Der ligger i hvert fald rimelig tit vinger og flyder nede i mosen, jeg tænker at det er ræven der har holdt fest :slem: Eller endnu bedre, du kan selv komme og finde dem :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min svigermor har trænet længe med normale dummier inden hun startede på vildt. Hendes flatcoated er bare så dygtig nu. :lun:

Hun startede med normale dummier (evt med færd?), så kaninskinds dummier (? og sikker andet). Til sidst gik hun over på duer (som hun fryser).

Det har virkelig fungeret godt! :o)

Aner ikke noget om jagt. :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det med at stoppe op ved vejkanten og glo på en trafikdræbt fasan fx. kender jeg godt gg.

Haps den kan jeg da lige bruge til vovserne.

Jeg er heldig at være kæreste med en jæger og han har den sidste stk. tid kommet hjem med duer/sortfugle. Jeg fryser nogle og andre bruger jeg så et par dage, inden de ryger i skraldespanden.

Kan du ikke kontakte en jagtforening tæt ved dig?? google er din ven.

Link til indlæg
Del på andre sites