Gæst Minhund Skrevet September 17, 2012 Rapporter Share Skrevet September 17, 2012 Hej alle. Vi er en familie på 5, mor, far, og 3 drenge på 4, 6 og 8 år. Vi vil rigtig gerne have en hund, men aner ikke hvad vi skal vælge. Vi har dog nogle racer vi har set på, som vi mener kan være en mulighed, men kunne godt lige tænke os at høre hvad andre, som måske har lidt mere forstand på det end vi har, vil foreslå af muligheder... Vi vil dog helst ikke have en hvalp, men en på omkring et par år, den må helst ikke være en race der gør for meget, og det skal heller ikke være en der kræver alt for meget motion. Vi er som sagt en familie på 5, vi bor i et villakvarter, hvor vi har en forholdsvis stor have, der vil være hundelem, så hunden selv vil kunne gå ud og boltre sig, når vi ikke er hjemme. Den vil selvfølgelig også blive luftet udenfor haven, komme i hundeskoven, på strandture osv. Den vil i det hele taget blive rigtig forkælet. Jeg er p.t. sygemeldt, og derefter vil jeg gerne have et deltidsjob, så jeg kan være hjemme ved mine børn og selvfølgelig hunden så meget som muligt. Håber man kan få et lille pus, som kan passe ind til vores familie. Håber der er nogen, som kan give nogle forslag til, hvilken race der kunne være god til en familie som os... Vil lige sige at det heller ikke gør noget hvis det er en blandingshund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret September 17, 2012 Rapporter Share Besvaret September 17, 2012 Umiddelbart ville jeg sige en lab. Eneste problem er dog det med motion.... En lab, og langt de fleste andre racer, vil kræve mindst en times motion om dagen, mindst! Dertil leg og metal aktivitet. Men når du skriver "ikke for meget motion", hvor meget mener du så i kan overkomme? En omplaceringshund på et par år lyder som en god ide, men spørg jer godt for! Folk er sjældent helt ærlige når de skal af med hunde, så aftal evt. en prøveperiode på et par uger hvor i kan se hvordan den er med børnen, om den kan være alene hjemme, hvordan den er at gå med, have med i bilen osv. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Potemis Besvaret September 17, 2012 Rapporter Share Besvaret September 17, 2012 Dyreværnet har tit gode hunde til omplacering de kan hjælpe jer med om hundens sind passer til jer og det er en god måde at få en hund der ikke er hvalp. Priserne er ikke høje og de kan vejlede og hjælpe med jeres valg. De lægger tit dejlige billeder på Facebook af de hunde der mangler nyt hjem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Minhund Besvaret September 17, 2012 Rapporter Share Besvaret September 17, 2012 Mange tak for dit svar... Det jeg mener med motionen, er nok mest at vi ikke lige behøver den hund der kræver mest motion og aktivering, da vi jo ikke har den samme tid, som hvis vi var et par uden børn. Har selv tænkt på en lab, men tror vi er mest til de mindre hunde, ved bare ikke lige hvilken vi er mest til, og hvad der vil passe bedst i vores familie. Og tak for dine råd, til det med at få en lidt ældre hund, vi vil prøve at være meget opmærksomme, når vi når dertil. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Minhund Besvaret September 17, 2012 Rapporter Share Besvaret September 17, 2012 Mange tak potemis, det vil jeg lige prøve at undersøge. For vil naturligvis gerne have den "rigtige" hund fra starten af. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst lone hansen Besvaret September 17, 2012 Rapporter Share Besvaret September 17, 2012 Hvad med en Løwchen? De er nemme og kan godt lide børn. Og kræver ikke så meget motion. Man kan jo holde dem klippet ned hvis man ikke har tid il at børste tit. Du kan kigge her, det er den kennel jeg venter på hund fra, og der er tit voksne hunde til salg, som ikke er gode til udstilling mere www.lions-of-denmark.dk Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Minhund Besvaret September 17, 2012 Rapporter Share Besvaret September 17, 2012 Tak Lone.. Har faktisk også haft kig på denne race. Det vi ellers har kigget på er Malteser, Mops og Cavalier king charles spaniel, er der nogen af jer der kender til disse racer? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Umulia Besvaret September 17, 2012 Rapporter Share Besvaret September 17, 2012 Jeg går ud fra at der er godt med krudt i de tre unger? Med henblik på det, og på børnenes alder, ville jeg nok foreslå en lidt mere robust race end dem I har overvejet indtil nu. De mindre selskabsracer kan godt være lidt pylrede - det er der faktisk en tråd om lige i øjeblikket. Mops kan være en ok nervefast og legesyg hund, men der er risiko for skader, især på de udstående øjne, ved vild leg. En hund med Terrierblod tror jeg ville være bedre til jer, og der er jo mange at vælge imellem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst lone hansen Besvaret September 17, 2012 Rapporter Share Besvaret September 17, 2012 Tak Lone.. Har faktisk også haft kig på denne race. Det vi ellers har kigget på er Malteser, Mops og Cavalier king charles spaniel, er der nogen af jer der kender til disse racer?CkC er der vist meget sygdom i, jeg ved fra Janni (lions of Denmark) at der er mange der har CKC der går over til Løwchen. Jeg ved ikke om de har samme temperament. Malteseren er rigig lille og spinkel, det er måske ikke så smart når der er små børn? Mops kender jeg kun fra en nabo som har 3. De 2 af dem har furunkulose (eller noget i den stil) og de alle 3 kan næsten ikke få luft gennem snuden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst kleo Besvaret September 17, 2012 Rapporter Share Besvaret September 17, 2012 Dansk svensk gårdhund måske men ellers er jeg ret enig i at en af terrier racerne er et godt bud Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret September 17, 2012 Rapporter Share Besvaret September 17, 2012 Har I et ønske om hundens størrelse? Hvordan har I det med pelspleje og fældning, vil I helst have langhåret eller korthåret? Hvilket temperament ønsker I, feks. reserveret/imødekommende, social/selvstændig? Vil I gå til træning/hundesport? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
caro2001 Besvaret September 17, 2012 Rapporter Share Besvaret September 17, 2012 Min tanke var ligesom kleo's, jeg ville også sige en DSG. Der er også en dansk spids, er det noget? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret September 17, 2012 Rapporter Share Besvaret September 17, 2012 jeg tænker med dansk spids og dsg som med terrierne, at det er hunde med en del lyd på. så hvis gøning er totalt diskvalificerende, så er det måske ikke lige den retning, man skal se i? eller i hvert fald være opmærksom på det, men med en voksen hund kan i nok hurtigt få fornemmelse af, om den er den gøende type. ellers synes jeg heller ikke löwchen er et helt dumt bud, men ja, den er lidt lille, hvis jeres børn skal tumle den. den kunne ellers passe fint på jeres andre kriterier, synes jeg. der er dog stor forskel på linierne, nogle er mere mentalt robuste og rolige end andre. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Minhund Besvaret September 17, 2012 Rapporter Share Besvaret September 17, 2012 Mange tak for alle jeres fine svar, synes faktisk jeg er blevet klogere. Med hensyn til temperement, som Findus spørger om, så vil vi faktisk nok foretrække en som er en smule reseveret, som f.eks. ikke flyver op og ned af folk, når der kommer gæster, da vi har mange venner med små børn, var det sådan noget du mente, eller har jeg misforstået det? Men derudover må det godt være en som også godt kan lide at blive nusset og leget godt med. Hhmm er jeg mon for krævende??? Har faktisk også tænkt på en Westi, men det er jo selvfølgelig også en terrier, så den gør måske også en del... Hold op hvor er det svært. Men en Löwchen er jeg nu også sikker på, ikke er et dumt valg. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret September 17, 2012 Rapporter Share Besvaret September 17, 2012 Løwchen er meget selskabelige og elsker generelt mennesker, -vores er overbevist om at gæster kommer for at besøge hende... Så hvis I søger en lidt mere reserveret/selvstændig hund vil jeg ikke foreslå løwchen... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Findus Besvaret September 17, 2012 Rapporter Share Besvaret September 17, 2012 Og jo flere krav/ønsker du har, jo nemmere er det at finde den rigtige race Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Minhund Besvaret September 17, 2012 Rapporter Share Besvaret September 17, 2012 Ha ha findus, jeg synes næsten det bliver mere og mere forvirende... Kan slet ik finde ud af det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
caro2001 Besvaret September 17, 2012 Rapporter Share Besvaret September 17, 2012 Ej alle de gode ting i siger om löwchen's, giver mig bare endnu mere lyst til sådan en som hund nummer to. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret September 17, 2012 Rapporter Share Besvaret September 17, 2012 det er også en dejlig race. men som findus siger er den meget selskablige og vil gerne være med hvor det sner - vores forventer også kærlighed fra alle der træder ind ad døren Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
caro2001 Besvaret September 17, 2012 Rapporter Share Besvaret September 17, 2012 Så er det godt den ikke fælder for så vil dem med en anden farve tøj jo blive helt samme farve som hunden selv. hehe Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Minhund Besvaret September 17, 2012 Rapporter Share Besvaret September 17, 2012 Det kan godt være jeg har misforstået det lidt, for det vil være helt okay med en hund som vil hilse på når der kommer gæster, bare den ikke flyver ud og hopper op af folk, men det handler måske mere om opdragelse end hundens temperament.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
søster lagkage Besvaret September 17, 2012 Rapporter Share Besvaret September 17, 2012 Det kan godt være jeg har misforstået det lidt, for det vil være helt okay med en hund som vil hilse på når der kommer gæster, bare den ikke flyver ud og hopper op af folk, men det handler måske mere om opdragelse end hundens temperament.. der findes helt sikkert racer der er så reserverede, at de ikke ønsker at hoppe op og hilse - men de vil højst sandsynligt ikke være så hensigtsmæssige i et hjem, hvor der kommer gæster og legekammerater osv. og ellers ja, så er det et spørgsmål om opdragelse. men forslaget om hund fra internat er slet ikke dumt, der kan i jo se hunden an og vælge en hund som f.eks. er rolig omkring og vant til børn, ikke for gøende osv. de ansatte er også oftest gode til og seriøse omkring at matche hunden med det rigtige hjem. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Minhund Besvaret September 17, 2012 Rapporter Share Besvaret September 17, 2012 Synes faktisk også det lyder som en fin idé søster lagkage. Der kan man da helt sikker være sikker på at få en sød vovse. De kender jo hundene og som du siger, ved de nok lige hvilken en der vil passe til os. Så det er da helt sikkert værd at prøve. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Miss_menelli Besvaret September 17, 2012 Rapporter Share Besvaret September 17, 2012 Det kan godt være jeg har misforstået det lidt, for det vil være helt okay med en hund som vil hilse på når der kommer gæster, bare den ikke flyver ud og hopper op af folk, men det handler måske mere om opdragelse end hundens temperament.. Hehe... Det der med at hoppe op, det er ene og alene et spørgsmål om opdragelse. Og nej, i skal ikke have en reserveret race, når i har en del gæster - Tværtimod er det vigtigt i får en menneskeglad hund, som af natur er glad for fremmede, så i har alle muligheder for at få en hund der tager godt imod fremmede børn og voksne i hjemmet. Trods alt hellere en der hopper op af glæde i ny og næ, end end der hapser ud efter et barn der kommer for tæt på. Men Fransk bulldog og boston terrier er ret robuste psykisk og mig bekendt ikke ret vokale. De er glade for mennesker og kræver ikke ret meget motion. Tilgengæld er der ofte en del sygdomme i racerne og man skal se sig rigtig, rigtig godt for!! Löwchen er også et godt bud, omend i skal kigge jer grundigt for mht. opdrættere, da der er stor forskel på linjerne og på hvor nervøse de er anlagt. Et sidste pip herfra.... Som ejer af to omplacerings hunde og en hund jeg har haft fra hvalp - Så har hvalpen uden sammenligning været den nemmeste af de tre!! De to andre havde en del med i bagagen og det er ikke altid lige nemt at rette op på. Så man skal virkelig kigge sig godt for og aftale en prøve periode inden man beslutter sig for at købe en omplacering. Man kan sagtens være heldig at finde en fuldstændig velfungerende voksen hund, der vader lige ind i familien, som om den altid har boet det - Men det stik modsatte kan også være tilfældet. Mange af de problemer vi oplevede med den gamle hund, kom faktisk først frem efter vi havde haft ham nogle måneder og han var faldet helt til og begyndte at være sig selv... Så kig jer godt for og allier jer med nogen der er rigtig kyndige på området! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret September 17, 2012 Rapporter Share Besvaret September 17, 2012 Jeg ville bestemt også være meget påpasselig med at få en stresset omplacering i huset med 3 så små børn. Alene om hunden skulle lide at resourseforsvar overfor børn kan være svært at se på en internathund. Og i princippet bør børn i den alder aldrig være alene med hunden uden konstant opsyn. Jeg ville nok vente til den mindste var 5-6 år og mere modtagelig for beskeder. Selvfølgeliog findes hunden , der vil være til glæde og få glæde af familien, problemet er bare lige at finde den rette. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts