Hop til indhold

HJÆLP!! Kloge hoveder - hjælp til hund

Gæst Besser
 Share

Recommended Posts

Hej alle,

Jeg er ny herinde, da jeg gerne vil have nogle forskellige meninger om mit "problem". :vinken:

Min kæreste og jeg har længe snakket om at få en hvalp - mere specifikt en Golden Retriever. Jeg har læst utrolig meget om selve racen, men er stadig lidt i tvivl (tænker måske for meget over tingene???) i visse henseender.

Min kæreste og jeg er begge studerende på videregående uddannelser og der er stort set altid en hjemme. Vi er begge meget aktive begge to, han løber og cykler meget, imens jeg godt kan lidt at gå lange ture.

Jeg har hele mit liv haft hund (Norsk Buhund), indtil for 4 år siden, da jeg flyttede til København. Så jeg ved godt hvad det indebære, det med at have hund. Jeg har dog aldrig haft det store kendskab til en Golden Retriever og har aldrig kendt en der har haft en, så det eneste jeg ved om racen, er hvad jeg har læst.

Nåh men... Mine problemer er så.... :roll:

Min kæreste og jeg bor i en lejlighed på 64 kwm med to vidunderlige katte (elsker simpelthen dyr). :hjerte: Kan en Golden Retriever fungere i lejlighed? Og er der nogle der ved, om de kan godt sammen med katte? - især under så små forhold..

Har læst, at Golden ikke er en særlig gøende hund - nogle der kan be eller afkræfte dette?

Nogle der kan komme med nogle retningslinjer for, hvor mange timer, en Golden skal ud om dagen?

Har nogle steder læst, at der skulle være forskel på Golden der blev brugt til jagt og Golden der blev brugt til udstilling - passer det? Og evt hvilken?

Håber at der er nogle der vil tage sig tid til a svare på nogle af mine spørgsmål. Ved godt at der er mange :genert:

I må evt gerne komme med jeres egne meninger og holdninger til Golden Retrieveren og mine spørgsmål, eller hvis der er andet i synes jeg skal vide. ALT KAN BRUGES!!! :klap:

Mange mange tak

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvalpen bør i hvert fald løftes op og når det ikke kan lade sig gøre længere så kontrolleret gang i snor op og ned?

Vi har stor hund som vejede 25 kg da vi fik ham så første sal i huset var no-go indtil han selv turde gå op og ned... Han var så også næsten 8 mdr før han tog mod til sig og gik med op... Så turde han til gengæld ikke gå ned igen!

Han går så kun op for at sove om natten så det er kun ca to gange i døgnet han forcerer trappen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hav i baghovedet hvad planen er når i er færdige med at studere. Man kan sagtens have hund selv man har fuldtidsjobs, men man skal have i baghovedet at man ikke er studerende for evigt.

Skal i have børn? Vil der stadig være plads til hunden (og de to katte) på det tidspunkt? Mange hunde ender med nye familier når der kommer børn ind i billedet.

Hvis i overvejer en voksen hund, så tjek gerne organisationer som dyreværnet, der ved i bedre hvad i ender med, end på guloggratis..

Og husk at det er dyrt at have hund. I har to katte så i ved nok allerede hvad en dyrlæge koster, men min erfaring er at hunde er dyrere end katte.

Held og lykke til jer :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde er dyrere end katte. Det ved jeg fra mine forældres hund. Vi regner med en dag at skulle have børn, men forhåbentlig har vi til den tid også fundet noget større.

Mange har det desværre (efter min mening) at købe kat eller hund som impuls køb, eller fordi de ikke ved hvad de går ind til. Når jeg køber kat som hund, står jeg inde for mit ansvar. Og skal under alle omstændigheder nok finde plads og tid til dem. Det er jo mit valg, at de er hos mig og ikke omvendt. Men når jeg skal købe kat eller hund, vil jeg også gerne være 100% sikker på, at det er den rigtige beslutning jeg tager,- så jeg netop ikke står om to år og tænker: nu gider jeg bare ikke den hund mere.

Som du kan se, har jeg nogle spørgsmål hvor jeg er lidt usikker. Og dem vil jeg rigtig gerne have besvaret, enten her eller evt en kennel, inden at jeg tager nogen endelig beslutning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan måske hjælpe lidt da jeg er i besiddelse af 2 stk fantastiske golden retrievere, en tæve på 3,5 og en han på 2 år.

Vi bor i lejlighed på 65 kvm og synes ikke det de et problem overhovedet.

Vores hunde har lært at gå sammen med en kanin uden problemer (er kun sammen når vi er hjemme). Vi har passet kat før, tæven er intet problem, men katten var ond ved hanhunden og nu er han bange for katte. Så længe kattene er søde ville jeg ikke være bekymret for at introducere en Golden hvalp.

Mht. Aktivering er der jo mange måder som du kan læse på forum. Vores hunde kan aktiveres i timer, men også godt håndtere stille perioder ved sygdom mm. Kommer meget an på den enkelte hund, vores den ene har brug for at løbe, den anden er ok med gåture i snor samt træning for en periode.

Vores tæve gør næsten aldrig!! Vores hanhund brummer når han bærer ting (mange gange om dagen) og gør når han ser farlige ting (hver dag), katte, ting der står forkert udenfor mm., men tror han er atypisk Golden.

Trapper ville jeg være forsigtig med i starten og ingen løbeture før man er færdig udvokset.

Mht. jagt og udstillingslinjer er der forskel, måske burde du tage ud og møde opdrættere. Umiddelbart på udseende (størrelse, bygning og farve), trænbarhed, temperament... Mine er en blanding og tror jeg vil vælge en jagtlinie næste gang pga træning og er blevet ret vild med de fine mindre rødlige :)

God fornøjelse, det er en dejlig race!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for dit svar. Det hjalp utrolig meget.

Tror ikke kattene bliver et problem - de har ihvertfald ikke noget imod mine forældres Norske Buhund.

Vi har kigget lidt på en opdrætter som virker god. Må snakke lidt med hende om de hunde hun opdrætter.

Men igen tusind tak - det var en stor hjælp at få afklaret nogle af spørgsmålene :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan måske hjælpe lidt da jeg er i besiddelse af 2 stk fantastiske golden retrievere, en tæve på 3,5 og en han på 2 år.

Vi bor i lejlighed på 65 kvm og synes ikke det er et problem overhovedet.

Vores hunde har lært at gå sammen med en kanin uden problemer (er kun sammen når vi er hjemme). Vi har passet kat før, tæven er intet problem, men katten var ond ved hanhunden og nu er han bange for katte. Så længe kattene er søde ville jeg ikke være bekymret for at introducere en Golden hvalp.

Mht. Aktivering er der jo mange måder som du kan læse på forum. Vores hunde kan aktiveres i timer, men også godt håndtere stille perioder ved sygdom mm. Kommer meget an på den enkelte hund, vores den ene har brug for at løbe, den anden er ok med gåture i snor samt træning for en periode.

Vores tæve gør næsten aldrig!! Vores hanhund brummer når han bærer ting (mange gange om dagen) og gør når han ser farlige ting (hver dag), katte, ting der står forkert udenfor mm., men tror han er atypisk Golden.

Trapper ville jeg være forsigtig med i starten og ingen løbeture før man er færdig udvokset.

Mht. jagt og udstillingslinjer er der forskel, måske burde du tage ud og møde opdrættere. Umiddelbart er der forskel på udseende (størrelse, bygning og farve), trænbarhed, temperament... Mine er en blanding og tror jeg vil vælge en jagtlinie næste gang pga træning og er blevet ret vild med dem :)

God fornøjelse, det er en dejlig race!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg/vi havde to voksne hunkatte da vi valgte at få en golden.... de kan absolut stadig sammen efter næsten 2 år..... kattene bor på 1.salen og hunden i stuen..... det er træls. Men hvis jeres katte er vant til hunde er det ikke sikkert at der bliver probelmer. Hvis kattene derimod ikke er vant til hund tror jeg det kommer til at koste blod sved og tårer før det kommer til at fungere.

Vi anskaffede os en Golden af jagt typen..... skulle jeg vælge igen blev det absolut ikke en så udpræget jagttype. Der er virkelig meget energi i min golen, han ligger meget sjældet stille særligt længe af gangen. mit råd er derfor: vælg en af de (ofte) mere dovne udstillingstyper. De har dog også masser af energi til leg og løbeture.

Jeg tror fint en golden kan fungere i en 1. sals lejlighed. bare husk at gå på trapper i roligt tempo med snor som en anden også skrev.

Min Golden gør lidt, men brummer meget både som glad og utilfreds:-) det syns jeg er meget hyggeligt.

Som Hope's ene golden gør min også volsomt af ting udenfor der ikke er som de plejer at være.... eksempelvis varmtluftsballoner:-) eller som igår da vores parasol væltede i blæsevejret. eller en gang sidste år gøede han pludselig som en gal fordi der var en bil i brand 100 meter nede af gaden(han kunne ikke se den, men måske lugte røgen).

Min Golden er meget glad for at lege med næsten alle andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Husk lige, at der går lidt tid inden jeres hvalp kan gå rigtige ture, løbe ved siden af cyklen osv. Da en lille hvalp den første tid ikke kan så meget andet end lige at tisse og snuse udenfor, dette kan selvf. variere fra hvalp til hvalp, men sådan en lille en kan hurtigt blive overstimuleret.

Tænk også over, om I begge sidder i fuldtidsjobs en dag og om det er stillinger, der i så fald giver råd til at betale en ung pige eller dreng, eller prof. hundelufter, til at tage hunden ud af gå i løbet af de 8-9 timer, I er væk om dagen (der skal også regnes transporttid ind).

Og selvom det er en kedelig snak, så aftal allerede nu, hvem der får hunden, hvis I går fra hinanden. Der er sindssyg mange hunde der bliver omplaceret, fordi "forældrene" går fra hinanden og ikke kan finde ud af, hvem der skal have hunden.

Oftest gider ingen af parterne, fordi den jo kræver en del, især når man ikke har nogen at dele aktiviteterne med, og så kan det være svært at finde et sted at bo, hvor man må have hund.

Og husk endelig at alene-hjemme træne den også selvom I "altid" er hjemme, for pludselig kan der ske noget hvor den skal være alene nogle timer. Det er meget begrænset hvad vores Taiki er alene, men han KAN sagtens være alene hjemme i op til 5 timer, hvis der pludselig sker noget akut.

Han er det dog aldrig, det længste han er alene er 1-2 timer et par gange hver anden uge, fra jeg tager i skole om morgenen til min kæreste kommer fra nattevagt, også om morgenen.

Jeg er selv studerende med hund, jeg synes det er fantastisk og et dejligt afbræk fra læsningen. Dog har jeg fået ry af "crazy dog lady" hos mine medstuderende, men det er jeg sgu også, så det går nok. :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som 1. gangs hundeejer til en Golden Retriever kan jeg kun anbefale racen. Vi er simpelthen så glade for vores hvalp.

Det har været det nemmeste i hele verden at have ham (indtil videre).

Vi har valgt en han efter udstillingslinier, ikke fordi vi har et mål med at udstille, men netop for ikke at ende med en hund

der har for meget "jagt" i linierne.

Jeg arbejder hjemme som dagplejer og jeg tror det har gjort at det har været roligt og nemt. Han er jo så ikke alene så tit og

når han er, er det højst 2 - 2,5 time af gangen, når jeg er ude af huset med børnene. Men indimellem går vi da fra ham bare

for at gå. Det er mest i weekenden, for han skal jo lære det i tilfælde af at vi skal til et arrangement hvor han ikke kan komme med.

Og det går supergodt. Han bliver aktiveret inden vi forlader huset, får noget at tygge i eller en fyldt Kong. Han snorksover som regel

når vi kommer hjem.

Vi bor i hus og han har masser af plads indenfor + en stor have. Men syntes godt det vil kunne gå an i en lejlighed også. Der skal

så bare tænkes over de trapper også om natten når han skal ud. Vores hvalp fik dårlig mave på et tidspunkt. Det varede ca. 3 uger

sådan on and off. Det var hårdt at skulle op 3-4 gange om natten, men det er jo nødvendigt.

Så er det bare om at finde en god opdrætter med nogle gode forældrehunde. Vi er ihvertfald glade for at vi tog turen helt til Maribo

efter vores hvalp. Og det kløer helt i fingrene efter en Golden mere. De venter nemlig kuld til oktober med samme far som vores

hanhunds. Meeeeen, vi lader lige et par år gå.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for alle jeres fine råd. Vi håber og tror at vi har fået tænkt over det hele.

Havde i starten overvejet en Golden af jagt typen, da min kæreste løber og cykler meget og går meget op i lydighed og træning. Da vi have læst nogle rygter om, at Golden af udstillingstypen godt kunne være "dumme" og ikke så glad for at løbe (ved godt at det langt fra gælder alle). Tror dog, at jeg hælder til at få en udstillingsmodel :blink: Da jeg helst ikke skal have en hund, med alt for meget jagtgen i sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må man da gerne ;-).

Pekagolden-opdrt af krlige familiehunde i trygge rammer i byvilla

Claudia og Cecil er henholdsvis mormor og far til min hvalp Messi. Han har det fedeste temperement.

Vi har mødt deres hunde. Ingen gemt af vejen. Alle med stor personlighed, kontaktsøgende og tillidsfulde.

Der er ordnede forhold i opdrættet og de modtager gerne besøg også inden kuldet er født. Karin og Per har et par

gange sagt nej til interesserede hvalpekøbere. Det ser jeg som et + da de er kritiske i forhold til hvor deres hvalpe

ender.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for alle jeres fine råd. Vi håber og tror at vi har fået tænkt over det hele.

Havde i starten overvejet en Golden af jagt typen, da min kæreste løber og cykler meget og går meget op i lydighed og træning. Da vi have læst nogle rygter om, at Golden af udstillingstypen godt kunne være "dumme" og ikke så glad for at løbe (ved godt at det langt fra gælder alle). Tror dog, at jeg hælder til at få en udstillingsmodel :blink: Da jeg helst ikke skal have en hund, med alt for meget jagtgen i sig.

Oooog dét der er så nogenlunde så misforstået som noget kan være.

En golden er en af retrieverracerne.... en retriever er lavet til, sådan cirka 90% af tiden på en jagt, at sidde på sin dertil indrettede, og holde kæft.

Den er IKKE lavet til at rende rundt og jage noget som helst.

Når der ikke er jagtsæson, ja så er der logisk nok ikke arbejde til sådan én. Så småtræner man lidt istedet, og holder det indlærte ved lige.......og lader hunden flyde ud foran brændeovnen de resterende 6 dage i ugen.

Hvis en retriever af jagtlinjer ikke kan finde ro, eller "render på væggene" som man gerne siger, så gør den det IKKE fordi det er en hund af jagtlinjer. Den gør det fordi ejeren har fejlet.......big time. "Ro" er nok én af de ting jagthundefolk lægger meget stor værdi i at lære hunden. Og det er der en grund til, for vi kan dælme ikke bruge en hund der er rastløs og som klynker når den ikke får lov at lave noget, til noget som helst.

Slutteligt: EN retriever har ikke "jagt-gen"... en retriever har "bære-gen".... og det skal den såmænd have lov til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Som jeg skrev tidligere, kender jeg ikke noget til racen, udover hvad jeg har læst i bøger og fået at vide af andre. Har aldrig haft racen selv.

Jeg er klar over, at racen ikke bruges til at jage vilde ænder eller andre dyr med. Jeg troede derimod, at ordet jagt-gen også dækkede det gen golden havde. Jeg er ikke stødt på ordet bære-gen i nogle af de golden bøger jeg har læst, eller også har jeg ikke lagt mærke til det. Så derfor min tror på, at jagt-gen var en ok beskrivelse.

Men det er rart, at du ville bruge din tid på at forklare mig det. Det giver jo godt mening. Så tak for det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er heller ikke noget der hedder "bære-gen"...

Det var lidt et ordspil, baseret på at hver evig eneste gang folk ævler om "jagtgen" og at man "skal passe på, for det ér jo en jagthund" og alt det andet pladder de nu finder på at komme med, så har det ikke noget som helst på sig.

En retriever er ikke en jagende hund, det ER derimod en kadaverslæber af format.

Så ikke "jagt-gen" men derimod "bære-gen".... for det er dét de er skabt til at have, og dét de er så fænomenalt dygtige til: At bære

Og dét er egentlig også lidt noget sludder, jeg burde skrive at Hente og bringe, istedet. Men bære-delen er unægteligt en temmelig stor del af dét.

Link til indlæg
Del på andre sites